Min dator startar 2 sekunder efter slocknar den! HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

förlåt men no sh't sherlock, du tror inte jag kollade detta innan? har läst här & på dom flesta sidor att minnena bootar ner sig själva, alt att dom liggerp å runt 1000mhz orginal.

Du har inte råkat kröka någon pin i sockeln när du monterade cpun då? ska du kolla det så måste du dock fixa ny kylpasta till kylaren annars blir det bara skit av allt!

Ibland önskar jag att man bara kan få se ett sånt här roligt fel, som man bara drömmer om att folk ska göra, t.ex. kylpastan under processorn!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Du har kopplat fläktarna eller resetknappssladden fel.

Testa att bara köra med CPU_FAN och sladden som kommer från knappen där du startar datorn.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Du har inte råkat kröka någon pin i sockeln när du monterade cpun då? ska du kolla det så måste du dock fixa ny kylpasta till kylaren annars blir det bara skit av allt!

Ibland önskar jag att man bara kan få se ett sånt här roligt fel, som man bara drömmer om att folk ska göra, t.ex. kylpastan under processorn!

grejen är att vattenkylningen jag hade fick man med kylpasta på så det var ju bara att stoppa dit den!

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Du har kopplat fläktarna eller resetknappssladden fel.

Testa att bara köra med CPU_FAN och sladden som kommer från knappen där du startar datorn.

är du säker på detta? låter som det är något som hänt för dig ?

Permalänk

testade bara att starta med cpu_fan & startknappen men funkade inte heller.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Vad har du provat för jumper settings? Det verkar vara olika för olika FSB.

där har du den enda jag provat förutom som det var orginal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spontanjan:

förlåt men no sh't sherlock, du tror inte jag kollade detta innan? har läst här & på dom flesta sidor att minnena bootar ner sig själva, alt att dom liggerp å runt 1000mhz orginal.

Jag har varit med om flertalet gånger både på stationära och laptop där det inte går att använda minnen som är snabbare än vad moderkortet klarar av så ta du och testa minnen som är 1333 om du kan låna av någon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Jag har varit med om flertalet gånger både på stationära och laptop där det inte går att använda minnen som är snabbare än vad moderkortet klarar av så ta du och testa minnen som är 1333 om du kan låna av någon.

Minnena i sig har inget med saken att göra om de inte är inkompatibla på annat sätt än just hastigheten. De är ju inte ställda till någon hastighet själv, utan moderkort/CPU känner av vilka/en SPD inställning som är rätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Minnena i sig har inget med saken att göra om de inte är inkompatibla på annat sätt än just hastigheten. De är ju inte ställda till någon hastighet själv, utan moderkort/CPU känner av vilka/en SPD inställning som är rätt.

ge mig bättre förklaring på vad du säger, inte så himla insatt i detta..

Permalänk

tips på hur jag kan koppla mina jumpers!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

om du menar med det lilla batteriet så tog jag ut det sen satte jag i det igen, blev ingen skillnad. har 600w corsair vilket ska kunna driva det där systemet utan problem. har inget grafikkort i nu, tänkte starta upp den & kolla så allt funkade innan jag stoppade i det.

600W corsair säger ingenting, är det månntro ett CX agg?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

600W corsair säger ingenting, är det månntro ett CX agg?

precis ett CX600 grön/svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

precis ett CX600 grön/svart

Jadu, har du möjlighet, prova med ett annat nätagg. Mitt tips är att ditt problem beror på nätagget.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jadu, har du möjlighet, prova med ett annat nätagg. Mitt tips är att ditt problem beror på nätagget.

har nått värdelöst 300w utan märke vanligt silvrigt som ligger som jag kan prova med? men hur kan det vara nätagget egentligen? det är sprillans nytt. & min polare driver sitt system som är mycket värre än mitt med ett 400w corsair nätagg?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jadu, har du möjlighet, prova med ett annat nätagg. Mitt tips är att ditt problem beror på nätagget.

vill ha en anledning till varför du tror det är nätagget? http://www.youtube.com/watch?v=r-ZEW-52PSU .. detta ska inte ha nått problem med att driva mitt system som sagt. har inte ens grafikkort i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

har nått värdelöst 300w utan märke vanligt silvrigt som ligger som jag kan prova med? men hur kan det vara nätagget egentligen? det är sprillans nytt. & min polare driver sitt system som är mycket värre än mitt med ett 400w corsair nätagg?

Ja konstigare saker har ju hänt och din polare kan ju helt enkelt ha haft tur med sitt nätagg, köper man budget agg så ligger det i sakens natur att dom omöjligen kan vara lika bra som ett dyrare agg med samma effekt och budget agg är ju inte kända för sin stabilitet i alla lägen.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Ja konstigare saker har ju hänt och din polare kan ju helt enkelt ha haft tur med sitt nätagg, köper man budget agg så ligger det i sakens natur att dom omöjligen kan vara lika bra som ett dyrare agg med samma effekt och budget agg är ju inte kända för sin stabilitet i alla lägen.

känns fortfarande inte riktigt som du vet vad du snackar om förutom det som hänt dig, aldrig haft problem med mina corsair agg förut. & mitt system drar ju knappt nå watt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

ge mig bättre förklaring på vad du säger, inte så himla insatt i detta..

Det spelar ingen roll om du har 1600 Mhz eller 16000 Mhz minnen, stödjer moderkortet endast upp till 1333 Mhz så kommer den automatiskt klocka ner minnena till frekvens den stödjer. Så frekvensen är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

känns fortfarande inte riktigt som du vet vad du snackar om förutom det som hänt dig, aldrig haft problem med mina corsair agg förut. & mitt system drar ju knappt nå watt alls.

Det är ingen som tvingar dig att testa med ett annat nätagg, jag föreslog det men vill du inte så skit i det då, det är inte jag som har en trilskades dator... Och om din dator förbrukar så lite som du säger så var det väl bra onödigt att köpa ett 600W nätagg när din polare klarar sig med endast 400W på en betydligt bättre rigg.

Men du kan ju iallafall skryta med att ditt nätagg är bra mycket kraftigare än hans.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Det spelar ingen roll om du har 1600 Mhz eller 16000 Mhz minnen, stödjer moderkortet endast upp till 1333 Mhz så kommer den automatiskt klocka ner minnena till frekvens den stödjer. Så frekvensen är inte problemet.

ok, det har jag hört förut så trodde inte heller riktigt det var det. om man råkar kortsluta hela systemet kan det bli som mitt problem då? eller vad händer om man råkar göra det? inte för jag tror det är vad som hänt men

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

vill ha en anledning till varför du tror det är nätagget? http://www.youtube.com/watch?v=r-ZEW-52PSU .. detta ska inte ha nått problem med att driva mitt system som sagt. har inte ens grafikkort i.

Du kan ha fått ett måndagsexemplar och behöver byta ut det, CX serien är inte heller så kända för deras stabilitet.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det är ingen som tvingar dig att testa med ett annat nätagg, jag föreslog det men vill du inte så skit i det då, det är inte jag som har en trilskades dator... Och om din dator förbrukar så lite som du säger så var det väl bra onödigt att köpa ett 600W nätagg när din polare klarar sig med endast 400W på en betydligt bättre rigg.

Men du kan ju iallafall skryta med att ditt nätagg är bra mycket kraftigare än hans.

Lycka till!

sa inte nått sådant, men frågade dig vad du har för baserade grunder på att corsairs nätagg suger så mycket pung som du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

sa inte nått sådant, men frågade dig vad du har för baserade grunder på att corsairs nätagg suger så mycket pung som du påstår.

Du har inte ställt någon fråga till mig...

Permalänk
Skrivet av spontanjan:

((((( vill ha en anledning till varför du tror det är nätagget? )))) http://www.youtube.com/watch?v=r-ZEW-52PSU .. detta ska inte ha nått problem med att driva mitt system som sagt. har inte ens grafikkort i.

där

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Du kan ha fått ett måndagsexemplar och behöver byta ut det, CX serien är inte heller så kända för deras stabilitet.

så det ni påstår är att när jag tryckte på knappen för första gången igår så fucka nätagget ur på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

om du menar med det lilla batteriet så tog jag ut det sen satte jag i det igen, blev ingen skillnad. har 600w corsair vilket ska kunna driva det där systemet utan problem. har inget grafikkort i nu, tänkte starta upp den & kolla så allt funkade innan jag stoppade i det.

Kan det inte vara nå strul med onboard grafiken då? Prova med ett externt grafikkort så kanske det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:
Skrivet av spontanjan:

så det ni påstår är att när jag tryckte på knappen för första gången igår så fucka nätagget ur på en gång?

Ditt nätagg var fuckat redan den dagen det blev tillverkat, dvs långt innan du köpte det.

Men om du provar ett annat nätagg och det inte fungerar då heller så har ju vi fel och du rätt eller hur, då återstår ju alternativet med krökta pinnar i sockeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

har byggt ihop en dator & provade starta den för första gången idag, det enda som händer är att den går igång sen slocknar, sen går igång slocknar. & fortsätter så om jag inte stänger av bak på nätagget. delarna jag har
asrock - G41M-GS3
corsair vengance ddr3 2x4GB 1600mhz, moderkortet klarar 1333 men har flyttar på jumpern så det ska funka..
500WD 7200rpm
någon intel dual core prolle vet inte vilken ligger över 2,0ghz iaf.
antec kuhler h20 620 kylaren till prollen

snälla, har provat massor med saker, hjälp!

Hej, jag är inte så bra på distanshjälp.

Har du provat starta utan minnen, alltså bara moderkort med cpukylare naturligtvis, inget annat.

Hur många ggr startar den om innan du stänger av den, när jag pillar i bios med olika cpu och minnesinställningar så kan min dator starta om ett flertal gånger för att bios förösker hitta rätt fungerande inställningar, sist det hände var när jag satte i mer ram som tog ett tag få funktionellt.
Delvis med ommöblering av ramstickorna och test i oliika slots.

Om du har möjlighet ta bild på varje test du gör så man ser vad som är ikopplat och hur, kanske nån annan än mig ser bättre.

Vid felsökning koppla alltid in en sak i taget samt testa så det fungerar, ursäkta jag säger det.

Edit: stavfel

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontanjan:

så det ni påstår är att när jag tryckte på knappen för första gången igår så fucka nätagget ur på en gång?

Nej,

har du kollat så att du har alla distanser till moderkortet, en för mycket kan orsaka ditt problem. Kolla det eller ta ut moderkortet och lägg det på en kartong och prova starta så om du inte redan gjort det. Är det likadant så borde du kolla CPUn och sockel efter böjda pinnar. Det hade jag nog gjort efter jag testat ram minnena först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marreez:

Det spelar ingen roll om du har 1600 Mhz eller 16000 Mhz minnen, stödjer moderkortet endast upp till 1333 Mhz så kommer den automatiskt klocka ner minnena till frekvens den stödjer. Så frekvensen är inte problemet.

Jag har varit med om flera gånger att minnena INTE klockar ner sig utan datorn bara står och startar om sig och sedan när rätt frekvens sätts i så går datorn som vanligt.
Detta har hänt i både laptop och stationär.

Prova och ta ur alla minnen och starta som någon skrev, Då ska du ju kunna ta dig in i bios om jag inte minns fel.

EDIT: Provade på min och det blir ingen bild och datorn står och startar om sig hela tiden.