Vid installation av program så slutar datorn ge bild till skärmen.

Permalänk
Inaktiv

Vid installation av program så slutar datorn ge bild till skärmen.

Märkte nu precis att när jag skulle installera en ny version av Skype så slutade datorn att ge bild åt skärmen, för skärmen gav ifrån sig texten att den ej får någon bild så den kommer släckas. Jag trycker på muspekaren och det kommer upp igen då och då, så någon slags signal bör den ju ge av sig.

Fick till slut starta om datorn genom Power-knappen då inget hände. Har kört igenom virussökningar och sådär men ingenting, ska jag helt enkelt göra en hel ominstallation av Windows, för det bör väl ej vara ett hårdvaruproblem detta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

JA, hittar du inte orsaken eller inte orka vänta så kan du alltid installera om Windows osv för att lösa det. Åtminstone måste du alltid gå så långt innan du börja misstänka hårdvara.

Antagligen inte virus utan snarare något som buggar, blivit korrupt osv. Väldigt svårt att veta vad eftersom det finns så oändligt mycket i Windows.

Vill du försöka ändå så räcker det inte att uppdatera eller installera ovanpå den nuvarande som vissa tror. Först måste man avinstallera det man misstänker orsakar felet eller har problem med. Sen leta upp och ta bort kvarlämnade mappar. Glöm inte dom som är i den osynliga mapparna under User.

Så här gör man oavsett om det är drivrutiner, spel, program osv man misstänker eller som inte funkar. Men även om du vet exakt vad orsaken är så blir ofta något kvar som fortsätter att ställa till det så att man ändå blir tvungen att installera om Windows osv. Om du ändå tänker försöka så kan du passa på att ta bort program som ser skumma ut, inte känner igen, inte använder, adware osv.

Permalänk

Testa att kasta in en windows skiva och välj reparera

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

JA, hittar du inte orsaken eller inte orka vänta så kan du alltid installera om Windows osv för att lösa det. Åtminstone måste du alltid gå så långt innan du börja misstänka hårdvara.

Antagligen inte virus utan snarare något som buggar, blivit korrupt osv. Väldigt svårt att veta vad eftersom det finns så oändligt mycket i Windows.

Vill du försöka ändå så räcker det inte att uppdatera eller installera ovanpå den nuvarande som vissa tror. Först måste man avinstallera det man misstänker orsakar felet eller har problem med. Sen leta upp och ta bort kvarlämnade mappar. Glöm inte dom som är i den osynliga mapparna under User.

Så här gör man oavsett om det är drivrutiner, spel, program osv man misstänker eller som inte funkar. Men även om du vet exakt vad orsaken är så blir ofta något kvar som fortsätter att ställa till det så att man ändå blir tvungen att installera om Windows osv. Om du ändå tänker försöka så kan du passa på att ta bort program som ser skumma ut, inte känner igen, inte använder, adware osv.

Skrivet av Swedish Chef:

Testa att kasta in en windows skiva och välj reparera

Tack för tipsen! Jag tänker att jag ominstallerar hela Windows, och passar därtill på att införskaffa mig en SSD, när jag ändå är igång. Kan ju passa på att fråga : hur gör jag innan nu när jag ska tömma nuvarande hårddisken helt och hållet, för att sedan installera Windows på endast SSDn? Jag har OEM-version, men det fungerar väl oavsett om man endast byter hårddisk?

Uppskattar hjälpen om vad det kan vara, har märkt att datorn har strulat med mjukvaran på senaste, så känns lika bra att börja om från 0!

Permalänk

Koppla ur den gamla disken. installera på ssd. koppla in ssd. boota rätt windows, formatera sedan gamla disken efter behov

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Chef:

Koppla ur den gamla disken. installera på ssd. koppla in ssd. boota rätt windows, formatera sedan gamla disken efter behov

Tack för svaret, det går inte att rensa hårddisken via typ BIOS innan, så HDDn är helt färdig och tom när jag installerat mitt Windows på SSDn?

Permalänk

Alltså du kan ju när du ska installera windows även välja vilken disk du ska köra det på. Har för mig att du kan välja att formatera den ena vid samma tillfälle

Edit: Typ såhär ska det se ut http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/commun...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Först får du välja mellan Uppgradera och Avancerat nånting.
Välj Avancerat
Då kommer du till stället som Swedish Chef visar i bilden ovan
Välj "Drive option (Advance)"

Nu får du upp flera alternativ för att göra om diskarna/partitioner.
Ha bara SSD kopplad. Alla andra diskar kopplas in efter att du installerat klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Chef:

Alltså du kan ju när du ska installera windows även välja vilken disk du ska köra det på. Har för mig att du kan välja att formatera den ena vid samma tillfälle

Edit: Typ såhär ska det se ut http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/commun...

Skrivet av panpo98:

Först får du välja mellan Uppgradera och Avancerat nånting.
Välj Avancerat
Då kommer du till stället som Swedish Chef visar i bilden ovan
Välj "Drive option (Advance)"

Tackar, känner igen det du när ni väl visar. Då ska det nog inte bli några problem!

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Först får du välja mellan Uppgradera och Avancerat nånting.
Välj Avancerat
Då kommer du till stället som Swedish Chef visar i bilden ovan
Välj "Drive option (Advance)"

Nu får du upp flera alternativ för att göra om diskarna/partitioner.
Ha bara SSD kopplad. Alla andra diskar kopplas in efter att du installerat klart.

Skrivet av Bassseee:

Tackar, känner igen det du när ni väl visar. Då ska det nog inte bli några problem!

Jag vill nog påstå att han kan ha båda inkopplade och välja att formatera båda på plats när han kommer till den där rutan. Drar alltså tillbaka mitt första tips om att koppla ur den ena.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Jag vill nog påstå att han kan ha båda inkopplade och välja att formatera båda på plats när han kommer till den där rutan. Drar alltså tillbaka mitt första tips om att koppla ur den ena.

Räcker inte att formatera men det kanske räcka att ta bort alla partitioner och sen inte skapa någon ny förrän han installerat klart Windows på SSD.

Problemet blir annars att installationen sparar/gör något med andra disken som Windows behöver för att starta. Det betyder att Windows (på SSD) vägrar att starta om den andra disken formateras, kopplas ur, kraschar, dör, blir korrupt osv. Har man väldigt tur så vägrar Windows att formatera (rensa) den andra disken.

Edit:
Jag skulle hellre koppla ur disken.

Permalänk

Hursomhelst. Testa först då det är mindre jobb. Fungerar inte det. Koppla ur SATA kontakten till den disken och formatera den efter att du har installerat

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla ur alla diskar utom den jag vill installera på. Vill inte att Windows skall hitta en massa konstiga grejer som den gjort för mig förr.
Disablar alltid alla andra diskar i BIOS när jag installerar om. Om aktiverar dom igen efter jag installerat alla drivrutiner osv.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Har du inaktiverat UAC i Windows? Tänker just på att det händer när du installerar ett program, då brukar UAC dyka upp och be om tillåtelse. Ex. när man fjärrstyr en dator med vissa program tappar man då kontakten med maskinen av säkerhetsskäl. Kanske relaterat?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Inaktiv

Blev så att jag endast har SSD i datorn, kopplar in den andra när allt är klart.

Permalänk

Kanske lite sent om du redan har börjat installera om, men UAC byter ju skärmläge när den poppar upp. Om du då har skärmupplösningar som skärmen inte klarar av listade under supportade skärmupplösningar/frekvenser i kontrollpanelen så kan du få det där felet. Kontrollera den listan och ta bort allt du inte vill ha. Du kan också behöve uppdatera skärmens drivrutin eftersom det är den som listar tillgängliga frekvenser etc.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, har nu installerat Windows samt formaterat om den gamla hårddisken, verkar fungera finfint! Snabbt går de också!