Permalänk

Hur överclockad?

Halloj!

Satte på ett hydro H80i i burken idag, nu när jag sitter vid datorn igen så är min clock på processorn 3.9GHz, (org 3.5). Hur kan detta gå till om jag inte rört clockningen?

Allt jag gjort är att stressat prollen lite i OCCT, kan det ha gjort något då? Någon som kan vara så bussig att förklara detta?

http://i.imgur.com/sNeOiuF.jpg

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

turbon ligger väl på 3,9ghz? när du stresstesta kicka väl den in?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Skrivet av Bacca:

turbon ligger väl på 3,9ghz? när du stresstesta kicka väl den in?

Ja läste nåt om turbo på 3.9, men på t.ex aida så står alla kärnor på 3.5 :S. är den PÅ eller AV turbon nu då?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

förmodligen av ifall att det står 3,5 eftersom inte processorn behöver gå i turboläget 3,9 som när du stress testa den.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Skrivet av Bacca:

förmodligen av ifall att det står 3,5 eftersom inte processorn behöver gå i turboläget 3,9 som när du stress testa den.

Men cpu-z säger 3.9 hela tiden :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Gå till Dator > Överklockning i AIDA och kolla vad det står det. CPU-Z brukar ha rätt

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Gå till Dator > Överklockning i AIDA och kolla vad det står det. CPU-Z brukar ha rätt

3900 MHz, överclock: 12% . Cpu-multiplikator: 39x

wtf, varför är det så i idle när jag inte gör något? Hur löser jag det?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

3900 MHz, överclock: 12% . Cpu-multiplikator: 39x

wtf, varför är det så i idle när jag inte gör något? Hur löser jag det?

skulle sj vilja veta då jag glömt av hur man gjorde får att den skulle gå i idle klock när man inte använder den

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

3900 MHz, överclock: 12% . Cpu-multiplikator: 39x

wtf, varför är det så i idle när jag inte gör något? Hur löser jag det?

Du har ju asus moderkort, har du installerat AI Suite?
Gå in i monitor>cpu frequency och se vad den säger.

Skrivet av Sneaky_rhino:

skulle sj vilja veta då jag glömt av hur man gjorde får att den skulle gå i idle klock när man inte använder den

I bios, kommer dock inte ihåg vad det heter =D
Det är ju på original så du måste ha slagit av det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Nej har inte installerat AI suite, vad är det för nåt? Och vart hittar jag monitor>cpu freq menar du?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Nej har inte installerat AI suite, vad är det för nåt? Och vart hittar jag monitor>cpu freq menar du?

Ett program till asus moderkort, kanske inte det bästa programmet men jag gillar det.
Du hittar det i AI Suite =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ett program till asus moderkort, kanske inte det bästa programmet men jag gillar det.
Du hittar det i AI Suite =D

Var det ett random tips bara eller kan det hjälpa mig sänka cpu turbon?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

Ändra power plan till balanced i windows. Det låter som att du kör på high performance och/eller har Minimum processor state på 100% istället för 5% i den power plan du kör.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Halloj!

Satte på ett hydro H80i i burken idag, nu när jag sitter vid datorn igen så är min clock på processorn 3.9GHz, (org 3.5). Hur kan detta gå till om jag inte rört clockningen?

Allt jag gjort är att stressat prollen lite i OCCT, kan det ha gjort något då? Någon som kan vara så bussig att förklara detta?

http://i.imgur.com/sNeOiuF.jpg

Vad är problemet enligt dig, varför vill du sänka din processors clock?

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Ändra power plan till balanced i windows. Det låter som att du kör på high performance och/eller har Minimum processor state på 100% istället för 5% i den power plan du kör.

Gjorde det nu, nu ligger den på 800 MHz i idle, känns lite bättre.

Skrivet av Puttefnasket:

Vad är problemet enligt dig, varför vill du sänka din processors clock?

Var osäker varför den låg på turbo hela tiden även i idle, och hur jag kunde lösa det.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)