Permalänk
Medlem

Haswell, ett smart val?

Tja, jag har precis köpt ett till gtx 670 och kör det i sli med ett I5-2500K. Men jag märker att min processor börjar sjunka i prestanda då den inte kan följa med grafikkorten helt, Jag får helt enkelt inte ut allt av mina grafik kort i sli och datorn värkar bli segare....Så jag har bestämt mig för att byta ut min processor men vet inte till vilken...Har hört att om jag ska byta till Haswell så måste jag kolla över nytt ram och PSU samt Moderkort såklart. Men vad är den smartaste uppgraderingen just nu? Har cirka 5500 kr att lägga ut för tillfället.

Visa signatur

Speldator: Corsair 750D | RAMPAGE IV BLACK EDITION | Intel Core extream i7 4960X OC 4,6Ghz | Corsair 64GB (8x8GB) CL9 1866MHz VENGEANCE PRO RÖD | ASUS GeForce GTX 780 4048MB OC SLI | 1500W Gold 80+

Permalänk
Medlem

Du tjänar nästan ingenting på att uppgradera från en 2500k, skaffa en bra kylare och överklocka istället.

Permalänk
Medlem

Låter som en ovärd uppgradering. Skaffa en SSD (om du inte har en) och håll datorn ren från onödiga applikationer gör nog mest för hålla datorn rapp.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med en ovärd uppgradering? Man går la ganska mycket plus om man går från en I5-2500K till en I7-4770K t.ex?

Visa signatur

Speldator: Corsair 750D | RAMPAGE IV BLACK EDITION | Intel Core extream i7 4960X OC 4,6Ghz | Corsair 64GB (8x8GB) CL9 1866MHz VENGEANCE PRO RÖD | ASUS GeForce GTX 780 4048MB OC SLI | 1500W Gold 80+

Permalänk
Skrivet av Gabske-:

Vad menar du med en ovärd uppgradering? Man går la ganska mycket plus om man går från en I5-2500K till en I7-4770K t.ex?

nej du går inte mycket plus i prestanda, köp en bra luft/vattenkylare och klocka processorn till typ 5ghz

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Flexbert:

Låter som en ovärd uppgradering. Skaffa en SSD (om du inte har en) och håll datorn ren från onödiga applikationer gör nog mest för hålla datorn rapp.

SSD gör inte så processorn blir snabbare. den gör bara så att program startar snabbare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte kommer någon ny uppdatering av Intel Core i-processorer före 2015 för stationära datorer så kan det ju vara värt att skaffa en Haswell-processor.

Jag skulle dock först rekommendera att du överklockar processorn du redan har och se ifall problemet löser sig. Om det inte löser sig vill jag att du överväger om dig processor är tillräcklig flaskhals för att det ska vara värt en uppgradering. Om svaret är "ja" till den frågan tycker jag att du ska kolla efter begagnade i5-3570k- eller i7 3770k-processorer då du kommer spara en hel del pengar på det. Det bästa var om du kunde hålla ut tills 14nm-processorerna från Intel kommer år 2015, annars är det lite "slöseri" med pengar i min mening.

TL;DR:
1. Överklocka din nuvarande processor och se om det hjälper.
2. Ifall det inte hjälpte mycket, köp en begagnad i5-3570k/i7-3770k.
3. ELLER skippa punkt 2 och håll ut tills 2015 om du kan och köp SkyLake-processorn.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Med tanke på att det inte kommer någon ny uppdatering av Intel Core i-processorer före 2015 för stationära datorer så kan det ju vara värt att skaffa en Haswell-processor.

Jag skulle dock först rekommendera att du överklockar processorn du redan har och se ifall problemet löser sig. Om det inte löser sig vill jag att du överväger om dig processor är tillräcklig flaskhals för att det ska vara värt en uppgradering. Om svaret är "ja" till den frågan tycker jag att du ska kolla efter begagnade i5-3570k- eller i7 3770k-processorer då du kommer spara en hel del pengar på det. Det bästa var om du kunde hålla ut tills 14nm-processorerna från Intel kommer år 2015, annars är det lite "slöseri" med pengar i min mening.

TL;DR:
1. Överklocka din nuvarande processor och se om det hjälper.
2. Ifall det inte hjälpte mycket, köp en begagnad i5-3570k/i7-3770k.
3. ELLER skippa punkt 2 och håll ut tills 2015 om du kan och köp SkyLake-processorn.

Först vill jag säga tack till alla som svarat! Uppskattar det verkligen!

Men tillbaka till processor saken...Mina "IT" kompisar och ett gäng som jobbar på pc punken som är datorfreaks till 110 % säger att det skulle vara värt att byta processor till en haswell, För jag vill ju kunna få ut så mycket som möjligt av mitt spelande samt redigerande och det får jag ju faktiskt inte med min I5, Jag har klockat min processor och jag har även låtit den klocka "själv" och om jag ska vara helt ärlig så märker jag minimal skillnad... Så jag har svårt för o tro att jag inte kommer få ut mycket mer, men hey.. Jag har la antagligen fel...

Kan tillägga att jag spelar ARMA 3 för det mesta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Men tillbaka till processor saken...Mina "IT" kompisar och ett gäng som jobbar på pc punken som är datorfreaks till 110 % säger att det skulle vara värt att byta processor till en haswell, För jag vill ju kunna få ut så mycket som möjligt av mitt spelande samt redigerande och det får jag ju faktiskt inte med min I5, Jag har klockat min processor och jag har även låtit den klocka "själv" och om jag ska vara helt ärlig så märker jag minimal skillnad... Så jag har svårt för o tro att jag inte kommer få ut mycket mer, men hey.. Jag har la antagligen fel...

Dina kompisar vet inte vad dom pratar om isånafall och det är väl självklart att "pc punkten" vill få sålt?

Vad har du klockat CPUn till och hur ser CPU/GPU-load ut när du spelar? Sen är väl knappast ARMA-spelen något man borde testa prestandan med? Vet iofs inte hur 3an är men 2an var ju inget vidare.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en SSD och en bra CPU-kylare och överklocka. Om du vill ha bättre prestanda i spel så kommer du nästan inte märka någon som helst skillnad mellan 2500k och 4770k.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

2500k och 2600k kommer att hålla ett bra tag till. Skillnaden i prestanda (speciellt i spel) mot Haswell är marginell.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Om du vill redigera saker så kan jag ju förstå att du vill uppgradera, men jag hade nog hellre letat efter en begagnad i7-3770k då istället för att punga ut fullpris för en i7-4770k och ett nytt moderkort.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Här kan du se ett test på spelprestanda mellan Haswell och 2600K vilken väl i princip är i klass med 2500K, skillnaden är inte stor, om den ens finns:
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Här är ett test med export från Lightroom. Skillnaden är lite större här, men om den är nog för en uppgradering kan bara du bedömma:
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

nej du går inte mycket plus i prestanda, köp en bra luft/vattenkylare och klocka processorn till typ 5ghz

5GHz var väl lite att ta, långt ifrån alla klarar det även med bra kylare.
4-4.5GHz är mer rimligt, så ligger man inte helt på gränsen heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte troligt att det är din cpu som flaskar om du inte märker skillnad med överklockning. Antagligen är det din disk som är den felande länken. Har du SSD idag?

Prestandevinsten mellan 2500 till 3570 eller 4670 är ganska liten i spel. Dessutom då 2500 klockar högre p.g.a att den är betydligt svalare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabske-:

Då borde du nog förklara för dessa att skillnaden är minimal som bäst i dagens spel. Absolut inte värt 1900:- dessutom verkar det som dina "polare" på "PC punkten" vara ganska partiska.

Skrivet av Schackmannen:

Så du garanterar att hans CPU går upp i 5ghz och tillhör den där lilla minoriteten som klarar av det utan skyhöga spänningar alltså?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa ny processor så köp Haswell. andra processorer kostar nästan lika mycket iaf. Problemet blir ju att du behöver köpa nytt moderkort och allt då också. Vilket kan bli dyrt i slutändan. Vet inte om det är värt det för dig. Upp till dig.

Sen behöver det faktiskt inte vara processorn som gör att datorn är slö. Kanske borde kolla upp det först.

Permalänk
Medlem

Min processor ligger klockad på 4.4 och jag jag märker ingen skillnad... Det är därför jag vill och har funderat på att köpa I7-4770k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Inte troligt att det är din cpu som flaskar om du inte märker skillnad med överklockning. Antagligen är det din disk som är den felande länken. Har du SSD idag?

Prestandevinsten mellan 2500 till 3570 eller 4670 är ganska liten i spel. Dessutom då 2500 klockar högre p.g.a att den är betydligt svalare.

Vad har disken med prestandan i spel att göra? Förklara gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Min processor ligger klockad på 4.4 och jag jag märker ingen skillnad... Det är därför jag vill och har funderat på att köpa I7-4770k

Ja för alla råden du har fått här i tråden väljer ju du att inte lyssna på så köp dig en Haswell du, det blir säkert ett riktigt lyft då... NOT!

Permalänk
Proffsmobbare

Förstår att folk som jobbar med datorkomponenter hela dagarna snackar om Haswell, det är så torr marknad och tråkig utveckling att minsta lilla släpp "förgyller vardagen" och blir en snackis.

För din del vore det ingen stor boost, särskilt inte i spel. Lägg upp bilder på CPU respektive GPU-användning när du spelar så kan vi se var problemet egentligen ligger. Ivybridge och Haswell har relativa värmeproblem som inte Sandy led av, så för att få bra resultat kräver det att du är lite modig. Kan bli tråkigt med överklockningspotentialen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabske-:

Då kommer du absolut inte märka någon skillnad eftersom det är något annat som stör/flaskar.

Skrivet av WEBRUNNER:

Vad har disken med prestandan i spel att göra? Förklara gärna!

Laddar in texturer snabbare men förutom det.. Ingenting.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk

Du kommer få samma FPS med en Haswell som du har med din Sandy bridge..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då kommer du absolut inte märka någon skillnad eftersom det är något annat som stör/flaskar.

Laddar in texturer snabbare men förutom det.. Ingenting.

Jag vet de! Men här rekommenderades uppgradering till SSD för att få grafiken snabbare. Dit jag vill komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Jag sitter själv på en i7 930 och märker inte att processorn flaskhalsar i spel, och som du såg i FaniSkogens första länk så är det verkligen inte värt att slänga 4k+ på processor och moderkort för spelande. Köp istället en större SSD som du kan ha dina spel på så kommer du märka skillnad plus att du troligtvis sparar lite pengar.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem

Prova installera om datorn, om du inte gjort det nyligen.
Kan göra underverk med datorer som känns sega...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag vet de! Men här rekommenderades uppgradering till SSD för att få grafiken snabbare. Dit jag vill komma.

Tror inte det var vad killen ville få fram. Tror han nog menar flyt generellt sett. Alltså ute i windows. En SSD kan göra mirakel när det kommer till just flyt när det gäller att jobba med applikationer som inte är spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Tja, jag har precis köpt ett till gtx 670 och kör det i sli med ett I5-2500K. Men jag märker att min processor börjar sjunka i prestanda då den inte kan följa med grafikkorten helt, Jag får helt enkelt inte ut allt av mina grafik kort i sli och datorn värkar bli segare....Så jag har bestämt mig för att byta ut min processor men vet inte till vilken...Har hört att om jag ska byta till Haswell så måste jag kolla över nytt ram och PSU samt Moderkort såklart. Men vad är den smartaste uppgraderingen just nu? Har cirka 5500 kr att lägga ut för tillfället.

Verkar som någon har lurat dig. Vet inte vad du har nu men varför byta PSU i sånna fall och varför byta minnen om du nu ska ha en Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror inte det var vad killen ville få fram. Tror han nog menar flyt generellt sett. Alltså ute i windows. En SSD kan göra mirakel när det kommer till just flyt när det gäller att jobba med applikationer som inte är spel.

Jaså? Tyckte de blev skillnad på just de när jag satte i min, kan de bero på detta? hmm
Jag tolkade INTE påståendet så iallafall men nu har vi rett ut de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Förstår att folk som jobbar med datorkomponenter hela dagarna snackar om Haswell, det är så torr marknad och tråkig utveckling att minsta lilla släpp "förgyller vardagen" och blir en snackis.

För din del vore det ingen stor boost, särskilt inte i spel. Lägg upp bilder på CPU respektive GPU-användning när du spelar så kan vi se var problemet egentligen ligger. Ivybridge och Haswell har relativa värmeproblem som inte Sandy led av, så för att få bra resultat kräver det att du är lite modig. Kan bli tråkigt med överklockningspotentialen.

Hur ska jag få fram CPU och GPU användning på bild?

Visa signatur