Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Verkar som någon har lurat dig. Vet inte vad du har nu men varför byta PSU i sånna fall och varför byta minnen om du nu ska ha en Haswell?

Sitter jag och undrar jag med.. Alla moderna PSU:er klarar av Haswell med en biosuppdatering. Det var lite oro i början pga. ändrade specifikationer men dessa går att kringå med officiella uppdatering. Däremot Ram låter ju som dina "Polare" försöker lura dig på pengar. Haswell klarar av högre klockade minnen men det är fortfarande DDR3 vi snackar om här.

Skrivet av Gabske-:

Hur ska jag få fram CPU och GPU användning på bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Printscreen och sedan kopiera in i Paint? Du kan använda taskmanagern (ctrl + alt + del) och sedan länkar du bilden här i forumet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Min processor ligger klockad på 4.4 och jag jag märker ingen skillnad... Det är därför jag vill och har funderat på att köpa I7-4770k

Du märker ingen skillnad för din cpu inte är flaskhalsen i ditt system.
Dina 670 är bra kort men inte nog bra för att din cpu inte ska orka trycka ut nog med frames för rendering.

Uppgradering av cpu kommer inte ge dig några mirakel i spel. Kommer ge dig prestanda i videoredigering eller vad du nu tänkte göra. Men pengarna du lägger på cpu och moderkort är nog inte värt det.
Det är lite som att beställa taxi för att korsa gatan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Vad har disken med prestandan i spel att göra? Förklara gärna!

Prestandan i spel är ju inte bara FPS, för mig försvann microstutter i Diablo3 när jag la över spelet på en SSD.

Så nej SSD:n har ingen betydelse om allt som spelet behöver redan finns i minnet (ljud/texturer) men om spelet måste läsa in data under speletsgång så kan man slippa små laddningstider som kan vara störande det är i alla fall mina erfarenheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Prestandan i spel är ju inte bara FPS, för mig försvann microstutter i Diablo3 när jag la över spelet på en SSD.

Så nej SSD:n har ingen betydelse om allt som spelet behöver finns i minnet (ljud texturer) men om spelet måste läsa in data under speletsgång så kan man slippa små laddningstider som kan vara störande det är i alla fall mina erfarenheter.

Det kallas placebo. MS sker inte pga. hastigheten på lagringsmediet utan pga. vissa problem mellan ens GPU:er. MS försvann inte med SSD:n utan du valde helt enkelt bara att ignorera MS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Vore som sagt intressant att få info om övriga komponenter i TS dator. Kan ju sitta på enbart 4gb ram tex.

Permalänk
Medlem

Sandy->Haswell är onödigt.

SSD kan ge bättre prestanda på spel som tycker om att ladda texturer t.ex. ARMA2, WoW och vissa andra MMORPG.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag har kanske glömt säga detta men när jag "graderar" så förlorar jag inget på det, har nämligen lovat en kompis att han ska få köpa mitt 2500k, moderkort och mitt gamla msi gtx 660 för 4500 kr...

Visa signatur

Speldator: Corsair 750D | RAMPAGE IV BLACK EDITION | Intel Core extream i7 4960X OC 4,6Ghz | Corsair 64GB (8x8GB) CL9 1866MHz VENGEANCE PRO RÖD | ASUS GeForce GTX 780 4048MB OC SLI | 1500W Gold 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Prova installera om datorn, om du inte gjort det nyligen.
Kan göra underverk med datorer som känns sega...

Fo3

Dagens tips! Folk gör de allt för sällan! Jag blåser min minst en gång i halvåret. Somliga gör de inte ens när dom bytt moderkort utan kör med samma installation, bara installera nya drivare ovanpå. Så de är ett bra tips om man inte gjort de på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Jag har kanske glömt säga detta men när jag "graderar" så förlorar jag inget på det, har nämligen lovat en kompis att han ska få köpa mitt 2500k, moderkort och mitt gamla msi gtx 660 för 4500 kr...

Ok, du verkar ha bestämt dig så jag fattar inte vad din tråd ska handla om egentligen! Om du fortfarande vill ha hjälp så svara på frågorna du får i tråden om andra komponenter m.m.

Permalänk
Medlem

Och här är full spec på min nuvarande:
I5-2500K
Asus p8p67- delux
16 gb corsair ram
Corsair gm 800w gaming psu
Western digital 1 tb hårddisk
2x gigabyte gtx 670 4GB

Visa signatur

Speldator: Corsair 750D | RAMPAGE IV BLACK EDITION | Intel Core extream i7 4960X OC 4,6Ghz | Corsair 64GB (8x8GB) CL9 1866MHz VENGEANCE PRO RÖD | ASUS GeForce GTX 780 4048MB OC SLI | 1500W Gold 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ok, du verkar ha bestämt dig så jag fattar inte vad din tråd ska handla om egentligen! Om du fortfarande vill ha hjälp så svara på frågorna du får i tråden om andra komponenter m.m.

Jag har inte bestämt mig, skulle faktiskt vara skönt o inte behöva lägga ut onödiga hundra lappar på något som inte kommer hjälpa mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Och här är full spec på min nuvarande:
I5-2500K
Asus p8p67- delux
16 gb corsair ram
Corsair gm 800w gaming psu
Western digital 1 tb hårddisk
2x gigabyte gtx 670 4GB

Om man säger så här. Får du sålt ditt gamla moderkort och processor för 4500:- så skulle jag gjort de och köpt värre. Men 4500:- känns jävligt dyrt och på gränsen till lurendrejeri. Eller ingick PSU och minnen oxå i de priset. För PSU och minnena kan du behålla även om du köper Haswell. Dock som alla skriver kommer skillnaden inte bli stor.

Edit: Såg att de ingick grafikkort också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabske-:

Så varför skrev du då denna tråd? Du verkar ju ha bestämt dig redan.. Men har du lovat din polare så är det bara att hålla det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Om man säger så här. Får du sålt ditt gamla moderkort och processor för 4500:- så skulle jag gjort de och köpt värre. Men 4500:- känns jävligt dyrt och på gränsen till lurendrejeri. Eller ingick PSU och minnen oxå i de priset. För PSU och minnena kan du behålla även om du köper Haswell. Dock som alla skriver kommer skillnaden inte bli stor.

Edit: Såg att de ingick grafikkort också!

Minnet ingick
Men blir o behålla mitt och köpa en SSD hårddisk och se om det blir någon skillnad, blir det inreder får jag la överväga o byta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Minnet ingick
Men blir o behålla mitt och köpa en SSD hårddisk och se om det blir någon skillnad, blir det inreder får jag la överväga o byta

Ja, skillnad märker du med en SSD! Stor skillnad så de köpet lär du inte ångra i vilket fall även om de inte blir skillnad på de sättet du vill. Tycker du tog ett vettigt beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, skillnad märker du med en SSD! Stor skillnad så de köpet lär du inte ångra i vilket fall även om de inte blir skillnad på de sättet du vill. Tycker du tog ett vettigt beslut!

Jag får ju tacka alla för hjälpen och för en trevlig diskussion, men som sagt, blir det ingen större skillnad så skadar det inte o byta till I7 iaf antar jag får la se det positiva i det o det är la att jag får sålt mitt gtx 660 som bara ligger här hemma på köpet som jag får 1% bättre processor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

5GHz var väl lite att ta, långt ifrån alla klarar det även med bra kylare.
4-4.5GHz är mer rimligt, så ligger man inte helt på gränsen heller.

En sandybridge cpu är enkelt att skrämma upp nära 5ghz med en bra kylare

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabske-:

Jag får ju tacka alla för hjälpen och för en trevlig diskussion, men som sagt, blir det ingen större skillnad så skadar det inte o byta till I7 iaf antar jag får la se det positiva i det o det är la att jag får sålt mitt gtx 660 som bara ligger här hemma på köpet som jag får 1% bättre processor

Jag har faktiskt lite svårt att se att den datorn du har ska kännas seg om du nu inte kör HÖG upplösning eller på flera skärmar. När du får din nya SSD så ominstallera Windows från scratch och se till att du har ACHI aktiverat i BIOS innan. Kolla att du har nyaste drivrutinerna också till dina SLI kort samt alla drivare till moderkortet installerat och uppdaterat. Blir nog bra då!

Permalänk
Medlem

värt att påpeka är at ARMA3 väl är i alfa/beta just nu?

ARMA-serien har alltid varit ganska krävande och när spelet ligger så tidigt i utveclkingen är det garanterat ännu sämre optimerat. Kan ju vara så enkelt att det bara är spelet som spökar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Don processor sjunker inte i prestanda bara för att den börjar flaskhalsa när du uppgraderar grafikkort...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Don processor sjunker inte i prestanda bara för att den börjar flaskhalsa när du uppgraderar grafikkort...

Bra! Nu är du inne på något. TS stoppade in ett till grafikkort! Hur är tempen på allt? Kanske saker går för varmt? 2500k går upp till 3.7gHz i turbo. Blir de för varmt så klockar den väl ner sig eller inte går upp i turbo på samma vis? TS får kolla tempen på CPU under load och även grafikkorten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Bra! Nu är du inne på något. TS stoppade in ett till grafikkort! Hur är tempen på allt? Kanske saker går för varmt? 2500k går upp till 3.7gHz i turbo. Blir de för varmt så klockar den väl ner sig eller inte går upp i turbo på samma vis? TS får kolla tempen på CPU under load och även grafikkorten!

Processorn ligger på 76 grader vid 100% användning och grafikkortet på 56 grader... Så tror inte det ska va det! Kan även påpeka att processorn ligger på 4,4 gHz då den är klockad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Processorn ligger på 76 grader vid 100% användning och grafikkortet på 56 grader... Så tror inte det ska va det! Kan även påpeka att processorn ligger på 4,4 gHz då den är klockad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabske-:

Även om 76 grader inte är direkt optimalt så ska det inte vara någon fara. 56c vid SLI är dock bra.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EvilWord:

SSD gör inte så processorn blir snabbare. den gör bara så att program startar snabbare.

Inte bara. Den gör så precis allt blir snabbare. Det enda den inte kan påverka är prestanda i spel (men däremot förstås laddningstider).

Skrivet av Gabske-:

Minnet ingick

Skillnaden är som natt och dag.

Att köra GTX 670 SLI och inte ha en SSD är en mycket konstig prioritering (med eller, som i ditt fall, utan avsikt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

En sandybridge cpu är enkelt att skrämma upp nära 5ghz med en bra kylare

Nära 5GHz är inte 5GHz.
Min 2500k vägrar vara helt stabil vid 5GHz med en noctua NH-14, och ska man tro 5GHz-klubbs tråden är jag inte ensam.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nära 5GHz är inte 5GHz.
Min 2500k vägrar vara helt stabil vid 5GHz med en noctua NH-14, och ska man tro 5GHz-klubbs tråden är jag inte ensam.

Även fast du ökar volt, eller blir den för varm då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Även fast du ökar volt, eller blir den för varm då?

Nej, för varm blir den inte. Minns inte exakt hur hög spänning jag testade men det var en bit över rekommenderad max.
Den var visserligen såpass stabil att man kunde köra WoW en timme, men krashade i stabilitetstester.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, för varm blir den inte. Minns inte exakt hur hög spänning jag testade men det var en bit över rekommenderad max.
Den var visserligen såpass stabil att man kunde köra WoW en timme, men krashade i stabilitetstester.

Ok, min kompis har en 2500k som han har klockat till 4,8 med 1,25 volt tror jag och den är i alla fall stabil i 1 timmes prime 95, men det kanske skiljer mycket mellan olika cpuer hur mycket volt de behöver för att vara stabila

Visa signatur

Permalänk

Din kompis kan inte mycket om datorer eller?

Skrivet av Gabske-: