Köpråd: 27"+ skärm för spel och film?

Permalänk

Köpråd: 27"+ skärm för spel och film?

Hej!

Jag är ute efter en skärm på 27" eller större. Den ska vara till för spel och film.
Det spelar ingen roll som det är blank eller matt.

och jag har budget på högst 2500, gärna billigare.

tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Mobo: Asus P8P67 PRO REV B3 CPU: Intel Core i5 2500K 4,2GHz RAM-minnen: Corsair 4GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE GPU: Gigabyte GTX 560 Ti OC PSU: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze CPU-Kylare: Scythe Yasya Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black
/2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av howyoudoin:

Hej!

Jag är ute efter en skärm på 27" eller större. Den ska vara till för spel och film.
Det spelar ingen roll som det är blank eller matt.

och jag har budget på högst 2500, gärna billigare.

tack

Jag har kollat runt lite själv och hitta tre skärmar som kan vara något. Vilken av dom ska jag köpa?
1. http://www.inet.se/produkt/2204873/acer-27-g276hlabid-led
2. http://www.inet.se/produkt/2203354/benq-27-gw2750hm-va-led?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
3. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_ips277l-27-5ms-hdmi-ips

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Mobo: Asus P8P67 PRO REV B3 CPU: Intel Core i5 2500K 4,2GHz RAM-minnen: Corsair 4GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE GPU: Gigabyte GTX 560 Ti OC PSU: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze CPU-Kylare: Scythe Yasya Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem

Acer-skärmen ser riktigt fin ut. Bra pris och även 2ms i responstid i jämförelse till 4ms och 5ms.

Det är nästan så jag ska slå till själv på en rackare.

/MVH Noggiman

Visa signatur

Patience is a virtue

Permalänk
Skrivet av Noggiman:

Acer-skärmen ser riktigt fin ut. Bra pris och även 2ms i responstid i jämförelse till 4ms och 5ms.

Det är nästan så jag ska slå till själv på en rackare.

/MVH Noggiman

Ja jag tycker också att den ser bäst ut av de tre. Kanske jag slå till på den jag med.

Visa signatur

Permalänk

Beror på hur höga krav du har och vad för krav du ställer på en skärm.

Personligen hade jag valt LG:n pågrund av att den har en IPS-panel. Bättre betraktningsvinklar vilket oftast behövs på en 27".

Rekommenderar verkligen inte Acer:n. Såg den på ringön häromdan. Färgerna var ingen höjdare och betrakningsvinklarna sämre än min gamla dell-laptop från '06.

Haka inte upp dig på responstid heller. Är inte direkt så att du uppfattar skillnaden mellan 2ms och 5ms. Bara ett försäljningsknep.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av Redstripe:

Beror på hur höga krav du har och vad för krav du ställer på en skärm.

Personligen hade jag valt LG:n pågrund av att den har en IPS-panel. Bättre betraktningsvinklar vilket oftast behövs på en 27".

Rekommenderar verkligen inte Acer:n. Såg den på ringön häromdan. Färgerna var ingen höjdare och betrakningsvinklarna sämre än min gamla dell-laptop från '06.

Haka inte upp dig på responstid heller. Är inte direkt så att du uppfattar skillnaden mellan 2ms och 5ms. Bara ett försäljningsknep.

Okej, tack för svaret. Nu har jag bestämt mig. Jag kör på LGn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Asus MX279H med IPS-panel. Jag använder den både för film och spel och är supernöjd. I Sweclockers test visade det sig att den fungerade riktigt bra till spel, trots högre responstid på pappret.

Permalänk
Medlem

Frågar mig varför man vill ha en 27 tums skärm med så pass låg upplösning. Satsa hellre på en vettig 24 tummare eller en höj budgeten är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Frågar mig varför man vill ha en 27 tums skärm med så pass låg upplösning. Satsa hellre på en vettig 24 tummare eller en höj budgeten är mitt råd.

Varför är det så många som hatar på 27" 1080p?
Jag förstår att det finns dem som stör sig på det, men jag skulle tro att de flesta tycker att det funkar bra. Så länge man inte inte sitter med näsan mot skärmen dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

AOC i2757FM, 2390 kr IPS! http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

Har en själv och är väldigt nöjd med tanke på priset. Inte riktigt lika bra betraktningsvinklar och färgäkthet som min gamla SPVA, men den kostade också mer än fyra gånger så mycket när det begav sig. Det är dock helt klart tillräckligt bra för mig. Upplösningen kunde varit högre, men inte till det priset. Största riktiga nackdelen är att monitorn inte har höj- och sänkbart stöd, vilket av någon konstig anledning har blivit branschstandard de sista åren i den prisklassen.

Väldigt snygg och stilren också, vilket har blivit en allt viktigare del för min bättre hälft sedan datorn åkte ut i vardagsrummet... nu "ser det ju ut som en snygg TV"...
Detta är alltså en AH-IPS-skärm - inte lika snabb som en TN men överlägsen i allt annat. Personligen räcker snabbheten mer än väl för mig. Skillnaden på den biten är väldigt stor jämfört med min gamla SPVA (och tydligen nyare VA också).

Bra recension här:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_i2757fm.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Varför är det så många som hatar på 27" 1080p?
Jag förstår att det finns dem som stör sig på det, men jag skulle tro att de flesta tycker att det funkar bra. Så länge man inte inte sitter med näsan mot skärmen dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Två sidor av det myntet...

Jag har i många år haft både 2560x1440 27" och 2560x1600 30" på jobbet, och hade gärna haft det hemma också. Däremot tycker jag merkostnaden är för stor, samt att driva spel i de upplösningarna blir för tungdrivet och därmed fördyrar ytterligare i form av kralligare GPU och CPU. Så för min del räcker det mer än väl med 1920x1080 även på 27". Något som däremot är viktigare för mig är aspektration, dvs den totala dominansen av 16:9. Jag saknar verkligen min gamla 4:3 eller för all del 16:10. Trist utveckling!