Permalänk
Medlem

Well det är klart, det stämmer ju det du säger men 1000:- per månad..
För något de flesta som är lagliga inte ens kan använda
Jag vet inte hur mycket de räknar med att en laglig normalanvändare kommer belasta linan..
Utrustningen har de ju redan bekostat och dragit fram oavsett om jag väljer 10 eller 1000
Men ja, folk ska ha löner osv.. jag tycker bara det är på tok för dyrt
Och att själv starta upp ett företag och konkurrera med Telia Banhof osv var ju kul
=(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordor:

Utrustningen har de ju redan bekostat och dragit fram oavsett om jag väljer 10 eller 1000
Men ja, folk ska ha löner osv.. jag tycker bara det är på tok för dyrt
Och att själv starta upp ett företag och konkurrera med Telia Banhof osv var ju kul
=(

Ja mycket av utrustningen finns redan. Det är något som kallas *investering* och kanske tom har belånats för.
1000:- per månad för 1Gbit/s tycker inte jag är speciellt dyrt i sig även om min egna plånbok inte skulle kunna klara av det i dagsläget.
Sen tror jag att 1Gbit-uppkopplingar kostar lite extra pga av att de som beställer dem troligen är mer benägna att använda bandbredden än de som har "vanligare" hastigheter (och mao är svårare att överboka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Må vara sant, men att öppna portar och ha sig med deras router/modem-kombo som man blir påtvingad lär inte vara roligt.

Fast man kan ju undvika telia smart osv.

Man kan totalt skita i den och plugga in valfri router i convertern om man kör enbart bredband.

Vill man ha ip-telefoni och ip-tv så behöver man bråka lite mer, men det går att undvika. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/845719-telia-fiberlan-vlan-id-olika-tjanster/index3.html

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Fast man kan ju undvika telia smart osv.

Man kan totalt skita i den och plugga in valfri router i convertern om man kör enbart bredband.

Vill man ha ip-telefoni och ip-tv så behöver man bråka lite mer, men det går att undvika. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/845719-telia-fiberlan-vlan-id-olika-tjanster/index3.html

Mvh
Mattias

Ja, nu är det bara att be dem skicka en intenoswitch istället, så löser det sig. Men när mitt inlägg skrevs var deras policy en helt annan..

Permalänk
Administrativ avgift

vad ska du med 100 upp till? Dela 1tb filer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

vad ska du med 100 upp till? Dela 1tb filer?

vad ska du med 100 ner till? Tanka 1tb filer?

Det är inget som håller att säga längre

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

O vad ska man då med 1000 ner till?

10/10
100/100
250/250
500/500
1000/1000

or go home!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ennuj:

Vad har du mot Telia?
Av dessa priser som du presenterar tycker åtminstone jag att Telias deal ser bäst ut plus att deras pering och tilförlitlighet är outstanding.

Kul skämt, med tanke på att Telia har fullständigt värdelös peering mot YouTube.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Kul skämt, med tanke på att Telia har fullständigt värdelös peering mot YouTube.

Skickades från m.sweclockers.com

Du blandar inte ihop peering med bandbredd? Kom vi inte fram till i någon annan tråd att länken mellan Telia och Google är fylld till max och man måste således avtala fram mer bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Du blandar inte ihop peering med bandbredd? Kom vi inte fram till i någon annan tråd att länken mellan Telia och Google är fylld till max och man måste således avtala fram mer bandbredd.

Fast om peeringen mellan två nät är maxad så kan man ju kalla det för "kass peering", även om den används till 100%.
Och om en "tier 1" (som Telia Sonerq ibland kallas) regionalt kör på fulla pipor till ett annat nät så är det nog ganska viktigt att det löses. Både Telia och Google har de tekniska och monetära resurser som behövs för att ge sina *kunder* en bra/bättre upplevelse i Sverige (som inte kan räknas som ett "U-land" inom Internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Ja, nu är det bara att be dem skicka en intenoswitch istället, så löser det sig. Men när mitt inlägg skrevs var deras policy en helt annan..

Sry, tänkte inte ens på att tråden vart gammal.

Deras inteno switch är inte så rockig den heller. Men helt klart bättre än smart. Roligare att ha koll på sakerna själv.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

ITT: Folk vars tekniska kompetens sträcker sig till någonstans runt att koppla in och konfigurera en hemmarouter sitter och har åsikter om operatörernas "värdelösa" nätverksdesign.

Permalänk
Medlem

Det är en fråga om kapacitet, självklart blir det asymmetriskt för att de ska hålla nere priserna, bandbred kostar även för dem då även deras utrustning har begränsningar osv annars skulle ju även priserna stiga med liknande steg.

100 Mbit / ~400kr/mån
250 Mbit / ~1000kr/mån
500 Mbit / ~2000kr/mån
1000Mbit/ ~4000kr/mån

Annars skulle de förlora multum på att erbjuda 1Gbit/sec för mindre iom att deras kapacitet för kunder skulle vara enbart 10% på samma utrustning som folk kör 100Mbit på, linan i sig har mycket högre teoretiska kapaciteter ja men hårdvaran så som switchar, routers, servrar m.m. är även de begränsade.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood