Projekt: SteamBox
Nu är det dags äntligen dags att påbörja denna projektlogg. Har ett stort intresse för hemmabio och datorer. Dessa intressen väcktes kring 2006 då jag fick en HTPC. Sedan dess har jag i stort sett bara spelat på teven. Fastnade lite för Alienware X51 när den släpptes för dess konsolliknande format. Tyvärr är den ju ändå bra mycket större än konsolerna och bästa grafikkortet som kunde väljas då var ingen höjdare. Rent estetiskt föll den mig inte heller i smaken. Började därför fundera på vad jag skulle kunna åstadkomma med nätaggregatet från nämnd enhet. Försökte hitta någon butik som sålde reservdelar till Alienware och hade dessa men utan framgång lades planerna på is.
När SweClockers sedan uppmärksammade Asus lilla GTX 670 i våras återupptog jag planerna på en kompakt spelmaskin/HTPC. Marknaden för reservdelarna såg nu helt annorlunda ut mot senast jag kollade och jag lyckades få tag på det som behövdes. En av delarna var dock defekt och har nu beställt en ny, därav har projektstarten dröjt.
Lådan kommer byggas från grunden. Designen är inte spikad men materialvalet lutar åt svarteloxerad aluminium och plast/plexiglas. Volymen på lådan ska jag försöka hålla under 4,5 liter och absolut max under 5. Den kommer ha en intern mottagare för Xbox 360-handkontroller och antagligen även ir-mottagare för fjärrkontroll. Stor sannolikhet att den kommer ha en slim slot-in blu-ray.
Grafikkortet som för tillfället sitter i gamla lådan.

Äntligen kom grejerna!

Uppackat.

Nätaggregatet. Det interna kretskortet var dock defekt så väntar på ett nytt som bör dyka upp nästa vecka.

Crimptång och stift för ATX.

Strömkabeln för PCI-Express påbörjad. Ska slipa ner 8-pin lite, därav tejpen.

Startknappen klar.

Har slaktat en mottagare för Xbox 360-handkontroller på dess hölje och bytt till intern USB.