Permalänk
Medlem

Projekt: SteamBox

Nu är det dags äntligen dags att påbörja denna projektlogg. Har ett stort intresse för hemmabio och datorer. Dessa intressen väcktes kring 2006 då jag fick en HTPC. Sedan dess har jag i stort sett bara spelat på teven. Fastnade lite för Alienware X51 när den släpptes för dess konsolliknande format. Tyvärr är den ju ändå bra mycket större än konsolerna och bästa grafikkortet som kunde väljas då var ingen höjdare. Rent estetiskt föll den mig inte heller i smaken. Började därför fundera på vad jag skulle kunna åstadkomma med nätaggregatet från nämnd enhet. Försökte hitta någon butik som sålde reservdelar till Alienware och hade dessa men utan framgång lades planerna på is.

När SweClockers sedan uppmärksammade Asus lilla GTX 670 i våras återupptog jag planerna på en kompakt spelmaskin/HTPC. Marknaden för reservdelarna såg nu helt annorlunda ut mot senast jag kollade och jag lyckades få tag på det som behövdes. En av delarna var dock defekt och har nu beställt en ny, därav har projektstarten dröjt.

Lådan kommer byggas från grunden. Designen är inte spikad men materialvalet lutar åt svarteloxerad aluminium och plast/plexiglas. Volymen på lådan ska jag försöka hålla under 4,5 liter och absolut max under 5. Den kommer ha en intern mottagare för Xbox 360-handkontroller och antagligen även ir-mottagare för fjärrkontroll. Stor sannolikhet att den kommer ha en slim slot-in blu-ray.

Grafikkortet som för tillfället sitter i gamla lådan.

Äntligen kom grejerna!

Uppackat.

Nätaggregatet. Det interna kretskortet var dock defekt så väntar på ett nytt som bör dyka upp nästa vecka.

Crimptång och stift för ATX.

Strömkabeln för PCI-Express påbörjad. Ska slipa ner 8-pin lite, därav tejpen.

Startknappen klar.

Har slaktat en mottagare för Xbox 360-handkontroller på dess hölje och bytt till intern USB.

Permalänk
Medlem

Har ingen som helst koll på det här med HTPC men kör man windows på dessa maskiner? Eller något annat OP, och isåfall vad är det för spel du spelar på den?

Permalänk
Medlem

Ska bli spännade att se hur smått du kan få det att bli:)

Vilken hårdvara hade du tänkt förutom grafikkort och psu?

Hade du tänkt köra med en "riser"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Har ingen som helst koll på det här med HTPC men kör man windows på dessa maskiner? Eller något annat OP, och isåfall vad är det för spel du spelar på den?

Då jag vill ha tillgång till alla spel i mitt bibliotek på Steam så blir det Windows. Får se om det blir sjuan eller åttan. Kommer alltså kunna köra vilket PC-spel som helst.

Skrivet av Curemylife:

Ska bli spännade att se hur smått du kan få det att bli:)

Vilken hårdvara hade du tänkt förutom grafikkort och psu?

Hade du tänkt köra med en "riser"?

Då det inte riktigt finns något moderkort till 1155 som passar med placering av sockel och kontakter så blir det byte till Haswell. Om det blir i5 eller i7 har jag dock inte bestämt mig för ännu. HT har ju visat sig användbart i Crysis 3 så det lutar ändå mot 4770.

Moderkort: Asrock H87M-ITX eller Z87E-ITX
Kylare: Scythe Kozuti
Fläktar: Scythe Slim 100/120mm
SSD: 256GB Samsung 830 (till att börja med, sugen på 960GB Crucial M500)
RAM: 2*8GB Crucial Ballistix Sport VLP DDR3

Precis, jag kommer använda mig av en riser. Beställde en ny idag då jag inte riktigt blev nöjd med den flexibla jag hade köpt.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se detta.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Jenz1992:

Då jag vill ha tillgång till alla spel i mitt bibliotek på Steam så blir det Windows. Får se om det blir sjuan eller åttan. Kommer alltså kunna köra vilket PC-spel som helst.

Då det inte riktigt finns något moderkort till 1155 som passar med placering av sockel och kontakter så blir det byte till Haswell. Om det blir i5 eller i7 har jag dock inte bestämt mig för ännu. HT har ju visat sig användbart i Crysis 3 så det lutar ändå mot 4770.

Precis, jag kommer använda mig av en riser. Beställde en ny idag då jag inte riktigt blev nöjd med den flexibla jag hade köpt.

Hur tror du det kommer bli med temperaturerna? Haswell går ju faktiskt riktigt varmt i vissa lägen. (vad jag har hört)

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ska bli kul att se detta.

Kul att höra.

Skrivet av AltUnderCtrl:

Hur tror du det kommer bli med temperaturerna? Haswell går ju faktiskt riktigt varmt i vissa lägen. (vad jag har hört)

Tror inte temperaturerna ska vara något problem så länge jag inte överklockar, vilket jag inte planerar att göra. Kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Mycket spännande, kommer följa!

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Mycket spännande, kommer följa!

Tackar!