Överge headsetet och skaffa lurar+mikrofon istället!

Permalänk
Medlem

Överge headsetet och skaffa lurar+mikrofon istället!

Sen en tid tillbaka har jag börjat tröttna lite på mitt Corsair Vengeance 1500 och när jag såg mig om på marknaden insåg jag att jag var smått begränsad. Om jag vill byta lurar behöver jag hitta ett nytt headset eftersom jag använder program som TS, Skype och Mumble väldigt mycket, samt streamar en hel del. Dessvärre vill jag inte köpa mig något headset då jag tycker att ljudkvalitén i de flesta fall är bristfällig och istället skulle jag vilja byta till en lösning där jag använder en extern mikrofon och separata hörlurar. På så vis kan jag köpa precis så bra lurar som jag vill ha och skulle jag tycka att någon av delarna är för dålig så kan jag byta den enskilda.

Hörlurar har jag inte så svårt för att hitta men mikrofoner är jag sämre på. Jag äger för närvarande en Røde NT2-A och innan jag säger något annat så borde jag verkligen prova och se om inte den lever upp till mina krav; men jag har lånat ut den för tillfället varför jag inte kan testa den. Min fråga till vår kära SweC-community är om ni har något bra tips på en mikrofon som har följande egenskaper:

  • God ljudupptagningsförmåga (samtidigt som den har dålig 'tangentbordsljudupptagningsförmåga)

  • Helst har XLR in/utgång

  • Inte kostar mer än den smakar (och inte mer än 2 000 SEK)

Hoppas ni kan hjälpa mig finna det jag söker.

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker, särskilt eftersom jag gjort samma sak själv. MEN, för TS, Mumble och även Skype så tycker jag verkligen inte att man behöver någon värsting till mikrofon. Äger själv en Røde och vet hur den låter. Men, när jag spelar kör jag en billig mic som man sätter på hörlurssladden. För 49:- är den ett superklipp http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/25539-zalman_mikrofon

Så länge du inte skall ägna dig åt professionell framställning av musik / podcast eller liknande med din hörlur/mic -lösning, vilket jag inte håller för troligt eftersom du nämner Skype, TS och Mumble så behöver du verkligen inte någon speciell mic.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är en ModMic.

Här har du en liten recension: http://www.youtube.com/watch?v=8CEbb14VTRY

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Japp ModMicen är utmärkt, som "headset" använder jag själv ett par DT-770 med den mikrofonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Mitt tips är en ModMic.

Här har du en liten recension: http://www.youtube.com/watch?v=8CEbb14VTRY

Förbannat smart! Tack för tipset.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har i 7 års tid använt ett par Sennheiser HD lurar med en Zalman clip-on mic. Under denna tid har jag suttit på ventrilo, skype etc utan det minsta problem. Rekommenderas starkt framför ett vanligt headset i samma prisklass då jag vågar hävda att man gör ett sämre köp rent prismässigt!

p.s. det är lätt att vira och fästa mic-sladden kring hörlurssladden och på så sätt slippa att få två kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Mitt tips är en ModMic.

Här har du en liten recension: http://www.youtube.com/watch?v=8CEbb14VTRY

Skrivet av Wh1sp:

Japp ModMicen är utmärkt, som "headset" använder jag själv ett par DT-770 med den mikrofonen.

Det här verkar vara vääldigt bra grejer! Köper man dem från deras hemsida eller finns de i Sverige?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Det här verkar vara vääldigt bra grejer! Köper man dem från deras hemsida eller finns de i Sverige?

Enbart från deras hemsida!

Permalänk
Medlem

Jag kör också ModMic, tycker det är en väldigt smidig lösning. Bra ljud också! Tog väl 1,5 - 2 veckor att få hem den tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Japp ModMicen är utmärkt, som "headset" använder jag själv ett par DT-770 med den mikrofonen.

mm, DT-770 det är grejer det

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Ungefär 270:- inkl. frakt vill jag minnas att jag gav. Tog precis en vecka innan jag hade ModMic:en i brevlådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Modmic och är helnöjd. Bra ljud, smidig och framförallt billig. Köp :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Enbart från deras hemsida!

Skrivet av Mulle:

Jag kör också ModMic, tycker det är en väldigt smidig lösning. Bra ljud också! Tog väl 1,5 - 2 veckor att få hem den tror jag.

Skrivet av Sifear:

mm, DT-770 det är grejer det

Skrivet av trolliban:

Ungefär 270:- inkl. frakt vill jag minnas att jag gav. Tog precis en vecka innan jag hade ModMic:en i brevlådan

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Disparu:

Jag använder själv Modmic och är helnöjd. Bra ljud, smidig och framförallt billig. Köp :>

Jag är övertygad! Tack så mycket SweClockers!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕