Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Okej tack Blir nog dom!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vilka då?

Då menade jag Corsair SP2500. Men nu känner jag att jag inte vill lägga så mycket pengar. Så jag kollar på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485423 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424628

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Då menade jag Corsair SP2500. Men nu känner jag att jag inte vill lägga så mycket pengar. Så jag kollar på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485423 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424628

Men lägg åtminstone pengarna på nåt märke man vet gör bra högtalare,Logitech gör inte det,inte ens Creative men T20 skulle nog kunna vara ok om man inte är basnörd.
Annars beställ ett par http://www.thomann.de/se/alesis_elevate_3.htm säkert bättre än allt annat plastigt.

Permalänk
Skrivet av hammark9:

Det kommer vara värt det att lägga ut de pengarna på ljudet, tro mig. Du kommer säkert bli lite missnöjd annars. Gigaworks T20 är mer vettigt än Logitech-paketet och kan i bästa fall låta halvdåligt Logitech-paketet låter bara dåligt, dåligt hela tiden haha.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av hammark9:

Det är en tuff än. Båda har ju fått super recensioner. Tror att du borde gå på "Logitech Z523", då du gillar bas och där finns det en sub (en liten söt en iaf)

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Det är en tuff än. Båda har ju fått super recensioner. Tror att du borde gå på "Logitech Z523", då du gillar bas och där finns det en sub (en liten söt en iaf)

Sämre högtalare får man leta länge efter.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Förra veckan sålde elgiganten dessa: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/AEA5BPLU... för lite mindre än 2000kr, jävlar vilket kap. Jag är DJ och lirar mest house och dessa högtalare pallar mycket!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=20710&artno=274249

För att knyta ihop säcken lite: Ännu en gång handlar det om en oerfaren köpare som inte har hört talas om riktigt ljud.

Hmm. Du vet att studiomonitorer inte är gjorda för att lyssna på musik för njutningens skull va? Ska man lyssna på musik ska man ha hifi högtalare inte studiomonitorer

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Sämre högtalare får man leta länge efter.

Kan bara hålla med. Vill man ha ett ljud som låter väldigt instängt, med fruktansvärd dålig diskant. Ja då passar Logitech Z523 riktigt bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Hmm. Du vet att studiomonitorer inte är gjorda för att lyssna på musik för njutningens skull va? Ska man lyssna på musik ska man ha hifi högtalare inte studiomonitorer

Nja finns ju säkert en del hifitalare som säkert skulle kunna användas som studiomonitorer också sen att det skulle vara dåligt är bara bullshit,det är subjektivt vad man gillar,en del gillar neutralt,en del färgat osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Ttror du på något sätt att det är något som skiljer ljudmässigt ? I så fall vad ?
Det brukar ibland skilja i finish men ofta använder man exakt samma högtalare, men om en låda är svart eller i valnötsrotsfaner påverkar inte ljudet när det i övrigt är samma högtalare, däremot finns det dåliga högtalare och det är nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Hmm.. Du vet att alla som kan något om ljud, och vill ha riktigt ljud köper studiomonitorer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Steinberg MR 816X, studioljudkort ca pris 7000 kr när det kom 2010.
Och Adam A7X aktiva studiomonitorer cirkapris 9000 kr.

Låter ganska bra...

Studiomonitorer brukar försöka härma en ganska rak frekvensgång så att inte basen eller diskanten blir starkare i förhållande till andra frekvensområden. Många studiomonitorer (speciellt dyrare) kan också spela otroligt dynamiskt i diskanten vilket gör att minsta lilla fel i mixen skär upp dina öron. (Vilket är meningen.)

Så det ligger en hel del sanning i att studiomonitorer inte är för lyssning även om jag lyssnat i mina a7x adam i snart 2 år.
Däremot görs många monitorer idag för "amatörmusiker" där man är van med att höra bas och diskant lite fylligare, så studiomonitor "is the new budget hifi". Det man får när man köper studiomonitorer är chansen att lyssna på ett färdigt system i butik, så man vet att just högtalarna passar till sin musik. Det kan vara klurigare att hitta amp + högtalare begangat i hifi-sortiment o.s.v.

Gillar du bas mycket kan jag rekommendera KRK's billigare serie, de spelar rund och mullig bas. Samma med Event.
Men, mellanregistret finns inte i dessa, och inte heller nån speciellt mysig diskant. Adam har otrolig diskant däremot.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk

Visst kan det vara trevligt med studiomonitorer om man gillar "rent" ljud, Men tänk på att corsair sp2500 skiljer sig väldigt mkt jämfört med till exempel logitechs 2.1 system, Alla högtalare har separata förstärkare vilket gör att du kan spela högt utan att till exempel subwoofern suger all effekt så det börjar låta skit, Du kan vrida upp det på max volym utan att det börjar låta dåligt i varken monitorerna eller basen, Subwoofern låter riktigt tight och ljudet blir inte "grötigt" som det blir med logitechs system (enligt mina erfarenheter). Sen tycker jag att 2.1 system är att föredra framför 2.0 speciellt i spel och film. Och iom den tighta basen funkar det även väldigt bra till musik, ett perfekt allround system alltså.

Sen angående att många har rekommenderat högtalare som ligger över budget så handlar det om pris i förhållande till prestanda, precis som dom flesta datorkomponenter så finns det ofta en "sweetspot" där du till exempel betalar 20% mer och får 60% mer prestanda,

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Håller med H4nsson man ska inte jämföra Corsair SP2500 med Logitech som jag själv tycker låter bedrövligt illa. Jag har haft mina SP2500 säkert över 1år nu och är fortfarande nöjd med dom.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Visst kan det vara trevligt med studiomonitorer om man gillar "rent" ljud, Men tänk på att corsair sp2500 skiljer sig väldigt mkt jämfört med till exempel logitechs 2.1 system, Alla högtalare har separata förstärkare vilket gör att du kan spela högt utan att till exempel subwoofern suger all effekt så det börjar låta skit, Du kan vrida upp det på max volym utan att det börjar låta dåligt i varken monitorerna eller basen, Subwoofern låter riktigt tight och ljudet blir inte "grötigt" som det blir med logitechs system (enligt mina erfarenheter). Sen tycker jag att 2.1 system är att föredra framför 2.0 speciellt i spel och film. Och iom den tighta basen funkar det även väldigt bra till musik, ett perfekt allround system alltså.

Sen angående att många har rekommenderat högtalare som ligger över budget så handlar det om pris i förhållande till prestanda, precis som dom flesta datorkomponenter så finns det ofta en "sweetspot" där du till exempel betalar 20% mer och får 60% mer prestanda,

Dock kostar en bra sub pengar,sp2500 subben är knappast nåt som är påkostat,varken,element,låda eller slutsteget,det är billiga grejer och då blir det som det blir,man kan ju knappast jämföra det med en 10-12" XTZ sub från fyndbörsen,sp2500 kör med bandpasslåda,enda fördelen med det är att man kan få mycket bas,men bra låter det inte.
Fördelen med 2.0 kontra 2.1 är att ljudet blir mer balanserat,blir liksom inget stort gap mellan sub och satellit som det blir med datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

subwoofer på bordet!?...aldrig i mina vildaste drömmar att det skulle vara så. sluta nu luras . är inte ens 1 april

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av oyegie:

Dock kostar en bra sub pengar,sp2500 subben är knappast nåt som är påkostat,varken,element,låda eller slutsteget,det är billiga grejer och då blir det som det blir,man kan ju knappast jämföra det med en 10-12" XTZ sub från fyndbörsen,sp2500 kör med bandpasslåda,enda fördelen med det är att man kan få mycket bas,men bra låter det inte.
Fördelen med 2.0 kontra 2.1 är att ljudet blir mer balanserat,blir liksom inget stort gap mellan sub och satellit som det blir med datorhögtalare.

xtz är gjorde för hemmabio, Dom ska alltså fylla ett helt rum, grejen med 2.1 system för datorn är att du sitter ca 1-2 meter från högtalarna/subben och påstår du att man behöver 10-12" hemmabio sub för att det öht ska låta bra så vet du inte vad du pratar om

Visa signatur

Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

xtz är gjorde för hemmabio, Dom ska alltså fylla ett helt rum, grejen med 2.1 system för datorn är att du sitter ca 1-2 meter från högtalarna/subben och påstår du att man behöver 10-12" hemmabio sub för att det öht ska låta bra så vet du inte vad du pratar om

Nja nu snackar du lite bullshit,XTZ subben kommer spelar mer tajt och musikaliskt än traditionella datorsubbar,de är knappast gjorda för att låta bra.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Nja nu snackar du lite bullshit,XTZ subben kommer spelar mer tajt och musikaliskt än traditionella datorsubbar,de är knappast gjorda för att låta bra.

Så om dom inte är gjorda för att låta bra, Vad är dom gjorda för? Och hur kommer det sig att du rekommenderar en 10-12" sub framför till exempel en 8" xtz sub när han har sagt att systemet primärt ska användas till musik? Och varför har corsair sp2500 fått så grymt bra betyg osv om det inte ens låter bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Så om dom inte är gjorda för att låta bra, Vad är dom gjorda för? Och hur kommer det sig att du rekommenderar en 10-12" sub framför till exempel en 8" xtz sub när han har sagt att systemet primärt ska användas till musik? Och varför har corsair sp2500 fått så grymt bra betyg osv om det inte ens låter bra?

För att spela bas antar jag.
Jag rekommenderade en 12tums xtz sub framför tex sp2500 pågrund att den är tekniskt och ljudmässigt mycket bättre.
Du ska ta omdömmen med en stor nypa salt, Logitech brukar få högt betyg men de gör knappast bra högtalare, har man inte hört bättre så lär det mesta låta bra i ens öron.

Permalänk

Sluta lipa nu pojkar.

Permalänk
Medlem

Lite tekniskt babbel här... Alla som vet något om högtalarkonstruktion vet att bandpasslådor har ett begränsat frekvensomfång, dom kan bara låta bra inom ett relativt litet område.

Har man ett 2.1 system med små satelliter, som Corsair SP2500, så måste man sätta delningsfrekvensen relativt högt för att man ska få något "tryck" i mellanbasen. Det låter helt enkelt inte så bra att spela mellanbas på 3" element, oavsett hur bra elementet är. Dessutom är det en så pass liten låda så det är fysiskt omöjligt. Ett 3" element är egentligen bara bra ner till typ 250-300Hz, under det så tappar det "kött" och det låter helt enkelt inte bra. Alltså, vill man att det ska låta bra så sätter man alltså delningsfrekvensen mellan satellit och sub vid kanske 200-300Hz. Men det leder till ytterligare problem, som jag nämnde i början av denna post. Att spela så högt upp i frekvens med en bandpasslåda är ren idioti. Ljud över ~100Hz är direktionellt, alltså man kan säga varifrån ljudet kommer. Det är även inte speciellt rundstrålande och eftersom elementet sitter i lådan så "fastnar" en del ljud i lådan så att säga. Så vill man att det ska låta bra så måste man sätta delningsfrekvensen vid ~80Hz, för att bandpasslådan ska kunna spela någon bas över huvud taget. Bygger man en bandpasslåda som spelar bra upp till 80Hz så kan man inte heller räkna med att den ska spela speciellt djup bas, det blir helt enkelt ett för stort frekvensomfång för konstruktionen.

Alltså, delningsfiltret ska helst vara högt vid 200-300Hz OCH lågt vid ~80Hz, man kan bara välja en delningsfrekvens här i detta fall med Corsair SP2500 och då blir det en STOR kompromiss. Vill man att basen ska låta bra, ja då väljer man den lägre delningsfrekvensen. Men då kommer du helt sakna mellanbas och satelliterna kommer inte kunna spela speciellt starkt. Vill man att satelliterna ska låta bra så måste man välja en högre delningsfrekvens men då kommer du helt sakna bas och bara ha en väldigt dålig mellanbas som dessutom är otroligt placeringskänslig. För att inte prata om ljudbilden som blir helknas med en så hög delningsfrekvens.

Observera att detta inte är mina subjektiva åsikter utan objektiv fakta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vilka studiomonitorer har du lyssnat på och eventuellt jämfört med SP2500?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av H4nsson:

Nu blev jag nyfiken på hur du anser att lysningsavståndet påverkar frekvenskurvan, för det är det du skriver.
Visst kan man ha en del rumsakustiskska problem men djupbasen från en liten basmodul blir inte bättre oavsett om du är 1 eller 5 meter ifrån den när du lyssnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

har man inte hört bättre så lär det mesta låta bra i ens öron.

Detta är väldigt sant. Vilket inte alltid är negativt. Mitt råd för de med datorhögtalare under tusenlappen är att inte lyssna på något bättre. Huvudsaken är att man själv är nöjd med det man har

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Okej grabbar, tog mig minst 40 min att läsa genom hela tjafset och de bra råden ni hade.

Jag vill spendera MAX 1200-1500 kr!!

Jag lyssnar mycket på 50-00-tal persisk, indisk, afghansk, renässansens klassiska melodier, 90-tal och house etc då o då! Dvs klassisk gammal musik. Ibland "fucka jag ur" med hög house musik, ÄLSKAR BAS.

Det jag har tänkt ut idag är mellan dessa!

1: http://www.mychifi.se/swans-m10?utm_source=prisjakt&utm_mediu...
Får man bas med dessa? http://www.mychifi.se/swans-hogtalare/multimedia-dator-hogtal...

2: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1168753&artno=156469

3: http://www.thomann.de/se/alesis_elevate_3.htm

4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966316 just för att de ligger 1 på prisjakt!

Mvh

Darius

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill ha bra bas och samtidigt att den ska nå lite under 100Hz så bör du nog allvarlig överväga begagnat.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha bra bas och samtidigt att den ska nå lite under 100Hz så bör du nog allvarlig överväga begagnat.

Jag är ingen entusiast utan, spelar mycket än att lyssna på musik, är ingen ljud expert. De högtalarna jag har nu är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840

Så är det värt att byta mot något nytt i den prisklassen eller bara fortsätta med dessa?

Mvh

Darius

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon152135:

Jag är ingen entusiast utan, spelar mycket än att lyssna på musik, är ingen ljud expert. De högtalarna jag har nu är dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840

Så är det värt att byta mot något nytt i den prisklassen eller bara fortsätta med dessa?

Mvh

Darius

De är inte världens bästa men att byta till annat i samma klass är kanske inte det vettigaste man kan göra om man verkligen vill uppgradera sig, men begagnade delar i samma prisklass kan ge ett lyft, kring 1000kr på en högtalare och så en tripathförstärkare till det så borde det bli prisvärt .
http://www.hifimagasinet.com

Visa signatur