Electronova lämnar kunder utan pengar och produkter

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Sanazin:

Hur svårt är det att hålla sig till väletablerade företag som Inet, Komplett, Alina, CDON, och dylikt?
Det borde ringa varningsklockor när ett företag ENDAST accepterar förskottsbetalningar. =/

Ta bort CDON från den listan då de i allra högsta grad är oseriösa. Saker som att de saknar telefonnummer samt skiter i konsumentlagstiftningen samt inte har en vettig support är tillräckligt för att man aldrig någonsin bör handla från dem.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Zotamedu:

Ta bort CDON från den listan då de i allra högsta grad är oseriösa. Saker som att de saknar telefonnummer samt skiter i konsumentlagstiftningen samt inte har en vettig support är tillräckligt för att man aldrig någonsin bör handla från dem.

På vilket vis följer de inte konsumentlagstiftningen?
Har själv haft ett par supportärenden med CDON och de har båda funkat utan några bekymmer alls. Snabba och trevliga svar samt inga problem att skicka tillbaka saker utan någon kostnad för mig (förutom att ta mig till Posten såklart) när det blivit fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Zotamedu:

Ta bort CDON från den listan då de i allra högsta grad är oseriösa. Saker som att de saknar telefonnummer samt skiter i konsumentlagstiftningen samt inte har en vettig support är tillräckligt för att man aldrig någonsin bör handla från dem.

Jag kan endast gå på mitt egna erfarenhet. Jag har handlat många gånger från CDON men aldrig haft några problem som helst, jag säger inte att de är det bästa nätbutiken men det är en nätbutik som ser till att du får de varor du har betalat för, åtminstone i mitt fall.
Sen är det alltid tråkigt men jag hoppas att de erfarenheter du har haft med CDON har varit mer undantag än regel då de rent generellt har fått rätt bra betyg på prisjakt, pricerunner, och dylikt.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av screamin-daemon:

Jag har varnat ett antal ggr. mot Electronova och bl.a. klagat på deras försäljningsvillkor osv. Trots att det är uppenbart att nåt är lurt väljer folk ändå att handla såna ställen. Fattar ingenting

Det är för att du är en dålig och låg person som elakt förhindrar folk att gör sitt enorma jättebra klipp.
Tyvärr verkar vettet fullständigt gå ut så fort det är pengar inblandade.
(Tänk bara på alla "någon engelsktalande vill köpa min elektronikprodukt, visst kan det väl vara sant ändå"-trådar).

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av FoxOne:

Det är för att du är en dålig och låg person som elakt förhindrar folk att gör sitt enorma jättebra klipp.
Tyvärr verkar vettet fullständigt gå ut så fort det är pengar inblandade.
(Tänk bara på alla "någon engelsktalande vill köpa min elektronikprodukt, visst kan det väl vara sant ändå"-trådar).

( Host host gillade den tråden, ren underhållning)

Men det är ju lite så människan fungerar. Roligaste är folk som köper varor på ullared för 100k kr år och sen klagar på att dom inte har råd att leva

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Sanazin:

Jag kan endast gå på mitt egna erfarenhet. Jag har handlat många gånger från CDON men aldrig haft några problem som helst, jag säger inte att de är det bästa nätbutiken men det är en nätbutik som ser till att du får de varor du har betalat för, åtminstone i mitt fall.
Sen är det alltid tråkigt men jag hoppas att de erfarenheter du har haft med CDON har varit mer undantag än regel då de rent generellt har fått rätt bra betyg på prisjakt, pricerunner, och dylikt.

Fast har du inte haft några problem så är din åsikt inte relevant för det är hur en butik agerar när något krånglar som är viktigt. Elektronova var också bra så länge de var bra. Det är när det krånglar som en bra butik skiljer sig från en dålig. Inet är en bra butik för de sköter reklamationer snyggt. CDON sköter inte reklamationer alls och de följer inte svensk lag. Alltså är det en dålig butik som bör undvikas till varje pris.

Kolla runt lite på de fall när något har krånglat med CDON så ser du en lång lista på skräckexempel på hur en butik inte ska bete sig. De lyckas göra i princip alla fel samtidigt och jag är långt ifrån ensam. Ett tips när du kollar på omdömen på prisjakt är att bara läsa de dåliga. Det gäller både butiker och varor. Sen kan du roa dig med att läsa lite i forumet vad folk tycker om CDON.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Zotamedu:

Fast har du inte haft några problem så är din åsikt inte relevant för det är hur en butik agerar när något krånglar som är viktigt. Elektronova var också bra så länge de var bra. Det är när det krånglar som en bra butik skiljer sig från en dålig. Inet är en bra butik för de sköter reklamationer snyggt. CDON sköter inte reklamationer alls och de följer inte svensk lag. Alltså är det en dålig butik som bör undvikas till varje pris.

Kolla runt lite på de fall när något har krånglat med CDON så ser du en lång lista på skräckexempel på hur en butik inte ska bete sig. De lyckas göra i princip alla fel samtidigt och jag är långt ifrån ensam. Ett tips när du kollar på omdömen på prisjakt är att bara läsa de dåliga. Det gäller både butiker och varor. Sen kan du roa dig med att läsa lite i forumet vad folk tycker om CDON.

Det är irrelevant vare sig min åsikt är relevant eller inte. Det är den åsikt som jag har haft med butiken. Jag har inte påstått att jag inte har behövt göra reklamationer och dylikt med CDON, vilket jag har. Det jag har påstått är att jag inte har haft några problem med butiken i frågan, dvs. vare sig när det gäller beställningar, leverans eller reklamation. Om din erfarenhet har varit att CDON har skött din reklamation dåligt så är det tråkigt, men de skötte min bra och enligt mina önskemål. Alltså skulle jag inte påstå att CDON är en dålig butik som bör undvikas.

Du är säkert inte ensam om att ha varit med om tråkigheter med CDON men de positiva kommentarerna för CDON finns där av en anledning, för det är inte endast negativa erfarenheter som folk har haft med butiken i frågan. Enklare än så blir det inte.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av MrNeikter:

Och så har dom mage att visa sig här på Sweclockers..
http://www.sweclockers.com/forum/member.php?u=204719

Men det är just det dom inte gör! Senast aktiva (just nu dvs.) -> 2013-06-26 20:42

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

http://www.youtube.com/watch?v=rOMk5GWvlks

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1161541-ele...

Vi drev electronova ganska hårt i den sweclockerstråden, T.EX så finns de inte registrerade på den plats som dom ska finnas på (WTC 911) som personen från electronova inte fattade varför man tyckte det var ett lustigt datum.
Hade själv stark misstro från början.

Tycker synd om alla som beställt därifrån för att få det lite billigare, men mycket dyrare returfrakt och garanti mm.

Man kan alltså säga att Electronova krashade (jättebra ordvits...)

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Sanazin:

Det är irrelevant vare sig min åsikt är relevant eller inte. Det är den åsikt som jag har haft med butiken. Jag har inte påstått att jag inte har behövt göra reklamationer och dylikt med CDON, vilket jag har. Det jag har påstått är att jag inte har haft några problem med butiken i frågan, dvs. vare sig när det gäller beställningar, leverans eller reklamation. Om din erfarenhet har varit att CDON har skött din reklamation dåligt så är det tråkigt, men de skötte min bra och enligt mina önskemål. Alltså skulle jag inte påstå att CDON är en dålig butik som bör undvikas.

Du är säkert inte ensam om att ha varit med om tråkigheter med CDON men de positiva kommentarerna för CDON finns där av en anledning, för det är inte endast negativa erfarenheter som folk har haft med butiken i frågan. Enklare än så blir det inte.

Och jag påpekade att jag inte är ensam om att blivit dåligt bemötta.

CDON har ingen telefonsupport. Det enda sättet att ta kontakt med supporten är via deras egna chatt som enbart sparas på deras servrar. De kan och har ändrat i den i efterhand. Ska du spara bevis för att till exempel dra ett ärende vidare till ARN så får du se till att fixa skärmdumpar direkt när de skrivit något. De verkar aktivt vägra ta mailkontakt. De lyckades till och med kontakta mig via ett PM på minhembio, ett forum jag inte ens visste att jag var medlem på, för att försöka muta mig att ändra mitt dåliga omdöme på prisjakt. Jag skrev upprepade gånger att jag inte ville föra någon konversation via PM på ett forum jag aldrig besöker vilket ignorerades. När jag diskuterade med dem via deras egna tjänst vägrade de också bestämt att skicka ett vanligt mail. Det säkraste sättet att få något gjort verkar vara att häng på deras representant här på Swecklockers och det är ju fel på alla sätt och vis. Man ska inte behöva vända sig till tredjepartsforum för att få kontakt med ett företag.

Vidare kan de verkligen inte packa sina varor. Ömtåliga saker överlever inte postens hantering i ett vadderat kuvert vilket de konsekvent ignorerar. När jag beställde min dator hade de packat chassit i botten på en stor kartong och sedan lagt resten löst ovanpå och sedan avslutat med ett par tre uppblåsta kuddar. Självklart var kartongen då halvt krossad när den kom fram eftersom den inte hade något som helst stöd inifrån. Det blir inte bättre av att de använder sjukt billiga kartonger.

Du kan ju roa dig med att faktiskt läsa igenom betygen de gått. De flesta skriver bara snabb frakt vilket inte säger något med tanke på att de använder samma speditör, det vill säga posten, som alla andra stora butiker så leveranstiden är den samma. Några lägger till låga priser vilket är sant men på bekostnad av obefintlig service.

Jag gjorde för övrigt en beställning på en dator som genererade tre reklamationsfall och CDON misslyckades totalt med samtliga. De kan inte ens makulera en faktura ordentligt. I två fall när jag fick ersättningsprodukter resulterade det i att jag senare fick en faktura med påminnelseavgift för att deras system inte fungerar. Den tredje gången bestred jag fakturan direkt för att det var enklast så. Då slapp jag göra det i efterhand ifall de tänkte klanta sig en tredje gång. Det är såna saker som är så frustrerande. Det tog två dagar att reda ut en krånglande faktura, något som hade tagit 10 minuter över telefon. Nej istället ska man sitta och vänta ett dygn eller mer på att någon behagar skicka ett svar.

Så för att sammanfatta så strider deras förfarande mot konsumentköplagen, något de vet om men ignorerar. De följer inte direktiven för trygg e-handel och de kan inte packa saker. Var låter det här som en seriös aktör som man vill ha något att göra med?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

mobil.allabolag.se/viewcompany.php?orgnbr=5020714647

Visst ser det seriöst ut?
DEM förskottsbetalar jag gärna till

Skickades från m.sweclockers.com

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Zotamedu:

Och jag påpekade att jag inte är ensam om att blivit dåligt bemötta.

CDON har ingen telefonsupport. Det enda sättet att ta kontakt med supporten är via deras egna chatt som enbart sparas på deras servrar. De kan och har ändrat i den i efterhand. Ska du spara bevis för att till exempel dra ett ärende vidare till ARN så får du se till att fixa skärmdumpar direkt när de skrivit något. De verkar aktivt vägra ta mailkontakt. De lyckades till och med kontakta mig via ett PM på minhembio, ett forum jag inte ens visste att jag var medlem på, för att försöka muta mig att ändra mitt dåliga omdöme på prisjakt. Jag skrev upprepade gånger att jag inte ville föra någon konversation via PM på ett forum jag aldrig besöker vilket ignorerades. När jag diskuterade med dem via deras egna tjänst vägrade de också bestämt att skicka ett vanligt mail. Det säkraste sättet att få något gjort verkar vara att häng på deras representant här på Swecklockers och det är ju fel på alla sätt och vis. Man ska inte behöva vända sig till tredjepartsforum för att få kontakt med ett företag.

Vidare kan de verkligen inte packa sina varor. Ömtåliga saker överlever inte postens hantering i ett vadderat kuvert vilket de konsekvent ignorerar. När jag beställde min dator hade de packat chassit i botten på en stor kartong och sedan lagt resten löst ovanpå och sedan avslutat med ett par tre uppblåsta kuddar. Självklart var kartongen då halvt krossad när den kom fram eftersom den inte hade något som helst stöd inifrån. Det blir inte bättre av att de använder sjukt billiga kartonger.

Du kan ju roa dig med att faktiskt läsa igenom betygen de gått. De flesta skriver bara snabb frakt vilket inte säger något med tanke på att de använder samma speditör, det vill säga posten, som alla andra stora butiker så leveranstiden är den samma. Några lägger till låga priser vilket är sant men på bekostnad av obefintlig service.

Jag gjorde för övrigt en beställning på en dator som genererade tre reklamationsfall och CDON misslyckades totalt med samtliga. De kan inte ens makulera en faktura ordentligt. I två fall när jag fick ersättningsprodukter resulterade det i att jag senare fick en faktura med påminnelseavgift för att deras system inte fungerar. Den tredje gången bestred jag fakturan direkt för att det var enklast så. Då slapp jag göra det i efterhand ifall de tänkte klanta sig en tredje gång. Det är såna saker som är så frustrerande. Det tog två dagar att reda ut en krånglande faktura, något som hade tagit 10 minuter över telefon. Nej istället ska man sitta och vänta ett dygn eller mer på att någon behagar skicka ett svar.

Så för att sammanfatta så strider deras förfarande mot konsumentköplagen, något de vet om men ignorerar. De följer inte direktiven för trygg e-handel och de kan inte packa saker. Var låter det här som en seriös aktör som man vill ha något att göra med?

Jag förstår vad du menar men jag får nog ändå stå för att CDON är en helt ok nätbutik som jag skulle rekommendera till mina vänner.
Tråkigt att du inte känner så, jag vet att CDON komist nog paketerar CD-skivor helt åt skogen men det är den anmärkningen som jag har.
Det är tydligt att du har varit med om ett sådant "helvetesfall" vilket jag innerligt hoppas att ingen råkar ut för. Men jag skulle inte gå så långt i att påstå att sådana typer av extrema fall är mer regel hos CDON än rutin, för då hade de fått långt ifrån 8.91/10 enligt min mening.
Folk hade till exempel inte gett de en 10:a och endast skrivit "snabb frakt" om deras varor hade varit i samma skick som dina var, utan de hade snarare "tagit upp kampen" mot CDON och verkligen visat deras missnöje på prisjakt.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av davyp3:

mobil.allabolag.se/viewcompany.php?orgnbr=5020714647

Visst ser det seriöst ut?
DEM förskottsbetalar jag gärna till

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå, verkar ju vettigt? Jag är säker på att typ Webhallen har "Inhemska juridiska snillen" som bolagsform.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Har en enkel regel som man hållit till sedan man började köpa grejer på nätet i början på 90 talet... accepterar dom inte faktura/postförskott även om man handlar med kort (undantaget välkända större företag) = inget köp, stor risk för oseriöst firma eller så pass små att leverans eller retur åtaganden fungerar dåligt.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Jag har handlat flera gånger från Electronova och det har givetvis gått hur bra som helst varje gång. Köpte min Asus Lamborghini från dem hösten 2010 och den levererades på bara några dagar.

Så det är trist när ett företag som tidigare fått väldigt bra betyg och har levererat, nu går under totalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av murklor:

Vadå, verkar ju vettigt? Jag är säker på att typ Webhallen har "Inhemska juridiska snillen" som bolagsform.

Vad svamlar du om?

Ett nyregistrerat utländskt företag utan adress och ett superstabilt bolag, hur kan du ens nämna dem i samma mening?

Skickades från m.sweclockers.com

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]