Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Permalänk
Medlem

Har själv en 808 PureView. Kan intyga att den tar extremt bra bilder. Man jämför den liksom inte med andra mobilkameror, utan snarare bättre kompaktkameror och där slår den ändå många konkurrenter på fingrarna, även fast det är en telefon. Att jämföra den med en DSLR är förvisso intressant, men vi vet alla redan vem som vinner i bildkvalité och flexibilitet. Du kan t.ex inte smälla på en tele- eller macrolins på din telefon. Du kan inte heller låta en DSLR osynligt glida ner i fickan.

Här är en blindtest gjord med 808 PV http://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php
Tekniken i 1020 är ju densamma så bilderna borde representera även denna kameramobil.
Eller lite från dpreview http://www.dpreview.com/articles/8083837371/review-nokia-808-...

Personligen skulle jag inte byta från en 808 till 1020. Gillar Symbian allt för mycket för det!

Happy reading!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Hmm... jag tycker kvalitén ser faktiskt sämre ut än i de bilder jag sett av 808 Pureview.

Du är inte den enda som märkt det. Var ärligt talat lite besviken av bilderna jämfört mot gamla 808 Pureview. Det som såg ut som att 1020 hade mycket mer brus och suddiga detaljer i jämförelse när man tittade på 38Mp bilderna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Har du testat det eller bedömer du bara av va du har sett? Nästan alla som testar det älskar det!

Jag ogillar starkt följande, Internet Explorer, Bing, Hotmail och Xbox Live spelskitet. Sen är det extremt dåligt app utbud när man är van vid iOS/Android.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Jag ogillar starkt följande, Internet Explorer, Bing, Hotmail och Xbox Live spelskitet. Sen är det extremt dåligt app utbud när man är van vid iOS/Android.

Ja tyvärr finns ej 500 olika "Fart-button" appar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag ogillar starkt följande, Internet Explorer, Bing, Hotmail och Xbox Live spelskitet. Sen är det extremt dåligt app utbud när man är van vid iOS/Android.

Vilka appar saknar du?

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Antar att du inte kollat så noga. Grejen är att den samanfogar de närligande pixlarna till en, då får man ett händigt format och väldigt bra kvalité utan brus i bilden. Sedan kan man lätt klippa ut delen av bilden man vill ha men bibehålla bra bildkvalité av vad man klippt ut, ex. för en profilbild av någon.

Som sagt, det beror helt på hur smart interpoleringen är. Misstänker att det kommer bli ganska mjuka bilder när man interpolerar över högkontrastytor i bilden. Eftersom sensorn ändå är relativt liten så kommer ju bruset ändå att uppstå. Sen att man kan göra det lite mjukare genom interpolering ger ju bara en väldigt mjuk bild. Detta kommer de säkert försöka dölja med massvis av låtsas-skärpa. Nä jag vill gärna se deras interpoleringsalgoritmer in action innan jag tror på detta. Sen själva funktionen med att man kan zooma in till 100% på en väldigt högupplöst bild och klippa ut detta är väl ganska smart. Återstår bara att se hur brusigt resultatet kommer att bli.

Nä jag tror fortfarande på att varje pixel får mer ljusinformation till att börja med. Att simulera detta genom att interpolera brus ger väl ett sådär resultat. But hey prove me wrong

Permalänk

Och som sagt även ifall deras interpolering är supersmart så kommer den ju interpolera väldigt fattig färginformation och mycket brus. Men detta kommer säkert se ganska bra ut på extremt soliga dagar. Men överlag så vettetusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Som sagt, det beror helt på hur smart interpoleringen är. Misstänker att det kommer bli ganska mjuka bilder när man interpolerar över högkontrastytor i bilden. Eftersom sensorn ändå är relativt liten så kommer ju bruset ändå att uppstå. Sen att man kan göra det lite mjukare genom interpolering ger ju bara en väldigt mjuk bild. Detta kommer de säkert försöka dölja med massvis av låtsas-skärpa. Nä jag vill gärna se deras interpoleringsalgoritmer in action innan jag tror på detta. Sen själva funktionen med att man kan zooma in till 100% på en väldigt högupplöst bild och klippa ut detta är väl ganska smart. Återstår bara att se hur brusigt resultatet kommer att bli.

Nä jag tror fortfarande på att varje pixel får mer ljusinformation till att börja med. Att simulera detta genom att interpolera brus ger väl ett sådär resultat. But hey prove me wrong

Om du vill se deras algoritmer in action så är det ju bara att titta på 808 Pureview bilder. Annan sensor men förmodligen samma algoritmer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Ser att det är några som inte känner till optikföretaget Carl Zeiss. Nokia har gjort en grym informationsfilm till er:

Själv tycker jag att det här måste vara en av de bästa reklamfilmer Nokia har skapat. Sådana här skulle de ha börjat gjort för länge sedan. Tycker Nokia har varit mindre bra på framhäva sina fördelar tdigare.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Och som sagt även ifall deras interpolering är supersmart så kommer den ju interpolera väldigt fattig färginformation och mycket brus. Men detta kommer säkert se ganska bra ut på extremt soliga dagar. Men överlag så vettetusan.

Du kan ju kolla på föregångaren in action, samma kamera fast lite större sensor på den bara
youtube filmer

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

De har lagt till stöd för det. Vet dock inte om den drivs av batteriet i greppet eller om det laddar batteriet i mobilen. Det har även en kameraknapp på sig för att ge ökad fotokänsla

Finns ju fördelar med båda. Det blir ju en förlust i att föra över strömmen till batteriet i telefonen men samtidigt har man ju troligen inte greppet på så länge som det orkar driva telefonen. I android-plattorna med tangentbordsdocka vet jag att man kunde välja hur det skulle fungera.

Ska iaf bli kul att se hur allt fungera i praktiken sedan

Permalänk
Medlem

Ja, kan man inte göra en vettig telefon så får man göra en kamera med viss telefonfunktionallitet...

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Ja, kan man inte göra en vettig telefon så får man göra en kamera med viss telefonfunktionallitet...

Som en sånhär?
http://www.engadget.com/2013/07/12/samsung-galaxy-s4-zoom-rev...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Jag undrar hur bruset är vid höjd iso, med så många pixlar på sådan liten sensor.
Sedan tycker jag designen på telefonen ser lite ut som något från en leksaksaffär.
Synd att zeiss inte gör optik till Android lurar..

Edit. Såg ett gäng bilder från 808an, imponerande.
Trist bara som sagt att detta inte finns att tillgå på android.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som enbart innehöll en meme-bild eller "+1" borttagna. Istället för att skriva "+1" finns det en knapp för att "gilla" ett inlägg, den ligger i det nedre högra hörnet i varje inlägg.

Permalänk
Medlem

41 megapixlar.. vilket ger en upplösning på 8537x4802.
Vad har man för användning till med så stora upplösningar utom vid professionell fotografering?

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKarppi:

41 megapixlar.. vilket ger en upplösning på 8537x4802.
Vad har man för användning till med så stora upplösningar utom vid professionell fotografering?

Man får mer detaljer med i bilden. Jag skulle gärna ha en gigapixel kamera också, om vi nån gång har tillräckligt snabba och stora minneskort för det.

Här har du en 111 gigapixel bild, för att demonstrera att fler mega/gigapixlar är bättre: http://www.sevilla111.com/default_en.htm

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Här är presentationen.

Ser nice ut rent tekniskt men jag behåller min 920 ett tag till. Tycker inte att det var så snyggt med kamerahuset.

240p video när upplösningen på fotona är 7 136 × 5 360... jösses.

Jaja, det verkar som Nokia kan överleva 2013 trots allt :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DBDev:

Vilka appar saknar du?

Som småbarnsförälder så Försäkringskassans VAB-app, Swedbank saknas och har inte en tanke på att skapa en så länge användartalet av dem är så litet som den är, Skatteverket...i stort sett alla användbara nyttiga appar som inte är "nöjes" appar saknas

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Man får mer detaljer med i bilden. Jag skulle gärna ha en gigapixel kamera också, om vi nån gång har tillräckligt snabba och stora minneskort för det.

Här har du en 111 gigapixel bild, för att demonstrera att fler mega/gigapixlar är bättre: http://www.sevilla111.com/default_en.htm

Nja, fler pixlar behöver inte vara bättre, beror ju på hur "bra" varje pixel är.

Massor av pixlar på en liten sensor gör iaf med dagens begränsningar att ljuskänslighet och färgåtergivning blir lidande, och detta börjar man diskutera redan vid 20mpix på en riktig systemkameras stora sensor.

Det är dock häftigt att dom ö h t har kunnat få in så många pixlar i en mobiltelefon.

Skrivet av xpanterx:

240p video när upplösningen på fotona är 7 136 × 5 360... jösses.

Detta faktumet gör att jag tvivlar lite på att sensorn faktiskt har 38mpix

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKarppi:

41 megapixlar.. vilket ger en upplösning på 8537x4802.
Vad har man för användning till med så stora upplösningar utom vid professionell fotografering?

Återigen, Det är för att man lätt ska kunna klippa ut en specifik del av bilden man gillar utan att få en pixlig bild, Standar blir bilderna inte så stora, utan kameran slår samman pixlar till en och då blir det även mindre brus i bilden.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Haddon:

Som småbarnsförälder så Försäkringskassans VAB-app, Swedbank saknas och har inte en tanke på att skapa en så länge användartalet av dem är så litet som den är, Skatteverket...i stort sett alla användbara nyttiga appar som inte är "nöjes" appar saknas

Jag brukar surffa in med mobilens webbläsare om det inte finns nån app. Så detta med att appar saknas är oftast ett semiproblem. Https och vpn och certifikat rullar på i mobilen med. Detta meddelande skrivet med mobil, utan app.

Permalänk
Skrivet av C.Haddon:

Som småbarnsförälder så Försäkringskassans VAB-app, Swedbank saknas och har inte en tanke på att skapa en så länge användartalet av dem är så litet som den är, Skatteverket...i stort sett alla användbara nyttiga appar som inte är "nöjes" appar saknas

Kanske är det snarare fel på Swedbank som inte bryr sig om de 10 % som har Windows Phone.

Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Skandia bank & försäkring, Avanza, och Länsförsäkringar har egna appar.

Och borde inte Skatteverket (som är en myndighet) finnas tillgängligt till alla plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kanske är det snarare fel på Swedbank som inte bryr sig om de 10 % som har Windows Phone.

Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Skandia bank & försäkring, Avanza, och Länsförsäkringar har egna appar.

Och borde inte Skatteverket (som är en myndighet) finnas tillgängligt till alla plattformar?

Förutom att det inte är några 10% som kör WP då...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Förutom att det inte är några 10% som kör WP då...

Inte i Sverige ännu. Men i England bland annat:
http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-520-pushes-windows-phone-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Du är inte den enda som märkt det. Var ärligt talat lite besviken av bilderna jämfört mot gamla 808 Pureview. Det som såg ut som att 1020 hade mycket mer brus och suddiga detaljer i jämförelse när man tittade på 38Mp bilderna.

Man kan kanske se det som positivt att det syns brus nära 100% förstoring eftersom då det trots allt handlar om en liten sensor... Har för mig att det förekom en del skumma saker då man marknadsförde 808 Pureview. Bl. a. visade det sig att ett filmklipp som skulle vara filmad med 808 Pureview inte var det (!), utan var filmad med en kamera som var bättre lämpad för uppgiften. Så, de bilder som visas för denna 808 kanske inte riktigt visade hela sanningen, eftersom bilderna kan ha brusbehandlats - eller tagits med annan kamera! Alltid bra att vara skeptisk till bilder och filmklipp tillverkaren släppt. Vill man se bättre prov på dess prestanda bör man vänta på tester gjorda av oberoende...

Permalänk
Skrivet av mfm:

Förutom att det inte är några 10% som kör WP då...

I Polen till exempel så är det 20 %, i Italien runt 13 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Inte bara mobilkameror, jag syftade mot att den slår de flesta kompaktkamerorna i upplösning och brusredusering. Systemet för brusreducering i bilder är mycket smart, och klår t.o.m endel systemkameror

Men sluta trolla nu. Så du menar att en mobilkamera slår en del systemkameror

Jag kan lova dig att Lumia 1020 (och 808) inte klår ens analoga SLR Kameror.

Det handlar om så mycket mer, som dynamiskt omfång, skärpa coh färgkvalitet etc. Och en systemkamera är byggd för en ända sak, och det är att ta bilder.
Men det är sant att en person bakom kameran som inte kan hantera den rätt får inget bra resultat, men det har ingenting som helst att göra med den tekniska biten, en systemkamera är, och kommer alltid att vara bättre än en mobilkamera. Och det gäller även Nokias flaggskepp.

Jag gillar verkligen Nokias hela koncept, och jag är verkligen impad av resultatet. Men hade den verkligen varit så mycket bättre än min systemkamera som du skriver, så hade ingen varit gladare än mig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Den här telefonen har ju allt man behöver, synd bara att den drivs av WP8.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Den här telefonen har ju allt man behöver, synd bara att den drivs av WP8.

Men det är ju det som är det bästa med den. Att den just drivs med WP8.

Du har inte fingrat på en en WP8 va?
Nä, det har du inte.
Annars så hade du inte skrivit så.
Jag förstår mycket väl din stolthet, och att du kommer att skriva i citat att du visst har gjort det.Men jag köper det inte

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]