Värde på det här någon som vet? gammalt japanskt 8bits tror ja det är. (famicom)

Permalänk
Medlem

Värde på det här någon som vet? gammalt japanskt 8bits tror ja det är. (famicom)

Som tråden säger tänkte kolla om någon vet om det finns något värde i att sälja dom här grejerna som jag har liggandes o skräpar i en låda.

Bild: http://www.dumpt.com/img/links.php?file=0wjqvxyjat5077qss3el.jpg

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/nintendo-nes-c3_3008?search=famicom
En del är det ju värt särskilt om du har tur och det blir minst två som letar efter en enhet,spel,etc just när du har en annons uppe.
Men några hundra borde du få om det fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Någon 100 lapp kanske, det är iallafall vad jag skulle tro!

Visa signatur

-TheFastLife

Ordpoliser hänvisar jag till ett lexikon inte mina inlägg!

Permalänk
Medlem

Lägg ut på tradera med låt utrop och lite längre auktionstid så kan det säkert inbringa lite pengar, om du ändå inte använder det så är det väl värt en chans ?

Blir så trött när folk lägger upp saker som kan vara värda lite men har fullständigt fantasifulla utropspris, då vill ingen börja bjuda, men får man igång budandet så kan köparna snart trigga varandra istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det där ska du inte lägga ut på tradera eller blocket, leta efter några forum som är inriktade mot retro först och kolla om det är något av värde. Är det noll intresse så kör blocket eller så.

edit:
Nu är ju inte din nyskick men en snabb google visar att ett original från 1983 i nyskick ligger på Amazon för just under $500 medan på e-bay finns det verisoner för $10, ta reda på så mycket du kan om din och se när den är gjord osv. mer info = lättare att prissätta för folk som kan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Är det där en riktig Famicom eller en klon? I alla andra bilder av Famicom som jag har sett så är den vinröd, inte lila.
Flera av "Rockman"-cartridge'arna är från NTDec. NTDec gjorde en klon av Famicom som tydligen ska vara helt kompatibel med den, om jag har förstått saken rätt.
Om det där är en ovanlig variant så skulle ovanligheten kunna dra upp värdet rejält.

Förresten, jag såg en lång artikel om 8-bit Nintendo på Ars Technica idag. Kul att läsa för de som inte är så insatta.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Tänkte precis samma som personen ovan, en lila famicom? Det har jag aldrig sett innan, vad står det under den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Det är antagligen en klon, och med största sannolikhet såld i Sovjet då Nintendo inte sålde sina konsoller där under den tiden. På grund av detta skapades många kloner som såldes i sovjet istället.

Mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System_ha...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Ser nu det står made in thailand under den hehe

Permalänk
Entusiast

Kloner kan vara mer intressant är originalen, då original-enheten masstilverkades i sådana volymer att de än idag inte är värda speciellt mycket.
Så ge inte upp. Se det här med "klon" som något positiv.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Generellt sett brukar klonerna vara mindre efterfrågade än original. Det finns alltid några som samlar eller kan tänka sig en klon, men marknaden är mindre. Sedan är frågan hur kompatibel den är, förmodligen har den en NES-on-a-chip precis som alla andra kloner, snarare än en design som består av flera kretsar.

Jag såg nyligen en liknande klon som var solgul med gröna detaljer, komplett med kartong men ganska högt utgångspris på eBay så jag vet inte om någon bjöd.

Som irrelevant kommentar köpte jag nyligen en begagnad DTV-enhet (TV Mini Game eller liknande) som en gång i tiden såldes av Jula. Den är utformad för att likna en Wii med rörelsekänsliga, trådlösa handkontroller, men innehåller någon slags emulerad 5 MHz (!) 6502 och grafiksystem som i manualen beskrivs som 16-bitars. Den har åtta sportspel inbyggda och en cartridgeplats för ytterligare 15 spel. Cartridget är visuellt likt Famicom, men inte kompatibelt - jag testade! Ganska intressant med budgetkonsoler som återanvänder samma fysiska format som andra system, men inte längre är kompatibla med dem. Jag hittade t.o.m. tekniska data för hur man skulle kunna programmera den, men minns inte om det ingick pinout för cartridget, annars blir det svårt att göra ett cartridge med t.ex. EPROM-plats.