Nätagget dog, böt ut det men får ingen bild nu (error b2)

Permalänk
Medlem

Nätagget dog, böt ut det men får ingen bild nu (error b2)

Hej, förra veckan dog mitt nätagg. Jag brukar ha datorn på dygnet runt så när det dog var jag inte hemma. Jag fick istället komma hem till doften av bränd elektronik. Datorn var nästintill stendöd, bara power och standby som lös på moderkortet, men den gick inte att starta. Då lånade jag ett nätagg av min käre bror, datorn startade men jag testade inte mer än så.

Igår köpte jag nytt nätagg och monterade det, men testade aldrig datorn. Det gjorde jag idag. Datorn gick igång utan problem, men jag fick ingen bild. På den lilla skärmen på moderkortet ges error code b2 "Legacy Option ROM Initialization". Jag har testat använda bildportarna på grafikkortet och moderkortet, ingen funkar. Har även testat med att cleara bios men det gav ingen större lycka.
Testade med två RAM-stickor och en var för sig och utan, det enda som gjorde skillnad var utan då jag fick error code för ingen RAM vilket inte var allt för oväntat.
Jag har även tagit ut grafikkortet nu och alla SATA-sladdar. Testat med att bara ha en av SSDerna i då jag inte vet vilken som har Windows, ingen skillnad ändå.
När jag sätter i min externa DVD-läsare med Windows 8 skiva i får jag error code b4 "USB hot plug" istället

Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: Intel Core i7 3770K (köpt för 6 månader sen)
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: EVGA Z75 Sli (köpt för 6 månader sen)
Minne: 2x 2GB OCZ Gold 10666 (köpt för 30 månader sen)
Grafikkort: Gigabyte GTX460 (köpt för 30 månader sen)
Hårddisk: 2x Samsung 840 120GB 1x Samsung F3 1TB 1x 250GB från OEM-dator
Nätaggregat: Tidigare: Fractal Design Newton R2 650W Nu: Corsair CX500M
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120mm 1x200mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Extern DVD-läsare
Temperaturer: 30C idle, 60C load. Runt 26-33C i lådan. Detta är såklart när den funkar.

Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Hej, förra veckan dog mitt nätagg. Jag brukar ha datorn på dygnet runt så när det dog var jag inte hemma. Jag fick istället komma hem till doften av bränd elektronik. Datorn var nästintill stendöd, bara power och standby som lös på moderkortet, men den gick inte att starta. Då lånade jag ett nätagg av min käre bror, datorn startade men jag testade inte mer än så.

Igår köpte jag nytt nätagg och monterade det, men testade aldrig datorn. Det gjorde jag idag. Datorn gick igång utan problem, men jag fick ingen bild. På den lilla skärmen på moderkortet ges error code b2 "Legacy Option ROM Initialization". Jag har testat använda bildportarna på grafikkortet och moderkortet, ingen funkar. Har även testat med att cleara bios men det gav ingen större lycka.
Testade med två RAM-stickor och en var för sig och utan, det enda som gjorde skillnad var utan då jag fick error code för ingen RAM vilket inte var allt för oväntat.
Jag har även tagit ut grafikkortet nu och alla SATA-sladdar. Testat med att bara ha en av SSDerna i då jag inte vet vilken som har Windows, ingen skillnad ändå.
När jag sätter i min externa DVD-läsare med Windows 8 skiva i får jag error code b4 "USB hot plug" istället

Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: Intel Core i7 3770K (köpt för 6 månader sen)
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: EVGA Z75 Sli (köpt för 6 månader sen)
Minne: 2x 2GB OCZ Gold 10666 (köpt för 30 månader sen)
Grafikkort: Gigabyte GTX460 (köpt för 30 månader sen)
Hårddisk: 2x Samsung 840 120GB 1x Samsung F3 1TB 1x 250GB från OEM-dator
Nätaggregat: Tidigare: Fractal Design Newton R2 650W Nu: Corsair CX500M
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120mm 1x200mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Extern DVD-läsare
Temperaturer: 30C idle, 60C load. Runt 26-33C i lådan. Detta är såklart när den funkar.

Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Tack på förhand

Hur säker är du på att det var nätagget som dog från första början? Det kan ju vara moderkortet som har gett upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur säker är du på att det var nätagget som dog från första början? Det kan ju vara moderkortet som har gett upp...

Hur skulle moderkortet kunna ha ihjäl agget?

Men även jag tror moderkortet är att slänga. Kortis nånstans på det antagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur säker är du på att det var nätagget som dog från första början? Det kan ju vara moderkortet som har gett upp...

Jag testade olika nätagg, det funkade med ett annat. Testade även att bara starta nätagget nu, inget hände.

Skrivet av TheFlyingFin:

Hur skulle moderkortet kunna ha ihjäl agget?

Men även jag tror moderkortet är att slänga. Kortis nånstans på det antagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så nätagget tog med sig moderkortet i graven alltså?
Kan det gå på garantin? Känns surt att köpa ett moderkort för nästan 2k som bara håller ett halvår...
Är det värt att byta chassi och testa i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Jag testade olika nätagg, det funkade med ett annat. Testade även att bara starta nätagget nu, inget hände.

Så nätagget tog med sig moderkortet i graven alltså?
Kan det gå på garantin? Känns surt att köpa ett moderkort för nästan 2k som bara håller ett halvår...
Är det värt att byta chassi och testa i det?

Du behöver inte byta chassi för felsökningens skull, plocka ur moderkortet och lägg det på en bit kartong bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du behöver inte byta chassi för felsökningens skull, plocka ur moderkortet och lägg det på en bit kartong bara.

Jo det hade ju gått det med, men behövdes inte.
Jag har löst problemet nu tror jag, var tvungen att sätta musen i en USB 3.0 port istället för en USB 2.0, kan vara den konstigaste lösningen på denna typ av fel jag hört

Skickades från m.sweclockers.com