Ljudet höjd och sänks på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ljudet höjd och sänks på moderkortet.

Hej! På mitt moderkort Asus P8Z77-i Deluxe har det börjat uppenbara sig ett fel. Ljudnivån höjs och sänks ibland, precis som att ljudet hoppar upp och ner. Detta har uppenbarat sig mer och mer men är fortfarande så att det inte uppkommer hela tiden. Dessutom går det i vågor, så ibland kan det gå mer än en dag och allt är lugnt, sen kommer det rätt som det är.

Har provat att byta bakkontakt, till chassits audiokontakt. Provat och byta ingång på steroeon (en Denon PMA-2000). Har provat att köpa en ny billig testkabel, men felet försvinner inte helt.

Känns som det är nåt fel och att det är någon form av glapp, dock har jag ju testat flera möjligheter, kontakter, kablar och stereo. Så är ju egentligen bara moderkortet kvar.

Min egentliga fråga är om detta är ett godkänt reklamationsfel och hur man skall kunna bevisa att felet verkligen uppkommer. Testaren kan ju om han har otur bli tvingad att lyssna på många timmars musik.

Precis som att ett moderkort kan dö eller att det händer något annat oväntat under garantitiden så tycker jag att ljudet skall vara felfritt.

I övrigt är jag väldigt nöjd med Asus och moderkortet.

MvH

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hej! På mitt moderkort Asus P8Z77-i Deluxe har det börjat uppenbara sig ett fel. Ljudnivån höjs och sänks ibland, precis som att ljudet hoppar upp och ner. Detta har uppenbarat sig mer och mer men är fortfarande så att det inte uppkommer hela tiden. Dessutom går det i vågor, så ibland kan det gå mer än en dag och allt är lugnt, sen kommer det rätt som det är.

Har provat att byta bakkontakt, till chassits audiokontakt. Provat och byta ingång på steroeon (en Denon PMA-2000). Har provat att köpa en ny billig testkabel, men felet försvinner inte helt.

Känns som det är nåt fel och att det är någon form av glapp, dock har jag ju testat flera möjligheter, kontakter, kablar och stereo. Så är ju egentligen bara moderkortet kvar.

Min egentliga fråga är om detta är ett godkänt reklamationsfel och hur man skall kunna bevisa att felet verkligen uppkommer. Testaren kan ju om han har otur bli tvingad att lyssna på många timmars musik.

Precis som att ett moderkort kan dö eller att det händer något annat oväntat under garantitiden så tycker jag att ljudet skall vara felfritt.

I övrigt är jag väldigt nöjd med Asus och moderkortet.

MvH

Lite onödigt slöseri med pengar kanske men om du köper ett billigt dedikerat ljudkort och problemet försvinner så är det väldigt tydligt att det är moderkortet det är fel på, och då kan jag tycka att det inte borda vara något problem med en reklamation.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att köra en livelinux ett tag så du är säker på att det inte är ett mjukvarufel, eller har du koll så du vet att det beror på hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej! Du har möjligen inte ett tangentbord med någon form av 'multimediaknappar' på? Så att du ifrån tangentbordet direkt kan höja och sänka volymen som ljudkortet skickar ut? I så fall vore det läge att prova att uppdatera mjukvaran för detta, samt att prova med ett vanligt tangentbord.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Det är inte förstärkaren som jävlas?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att köra en livelinux ett tag så du är säker på att det inte är ett mjukvarufel, eller har du koll så du vet att det beror på hårdvara ?

Vad är livelinux? Är det ett annat OS så låter det inte som nåt jag orkar greja med eller som ens borde behövas?

Nja har väl koncentrerat mig på hårdvaran för felsökning och testa olika möjligheter. Det jag funderat på nu är om jag skall ta och installera om Win7 och installera om drivrutinerna för moderkortet.

Skrivet av Johan^junior:

Hej! Du har möjligen inte ett tangentbord med någon form av 'multimediaknappar' på? Så att du ifrån tangentbordet direkt kan höja och sänka volymen som ljudkortet skickar ut? I så fall vore det läge att prova att uppdatera mjukvaran för detta, samt att prova med ett vanligt tangentbord.

Jo multimedia-knappar har jag på mitt trådlösa tangentbord i form av höj/sänk/stäng av. Problemet är att jag inte har något "vanligt" tangentbord. Men är det värt och testa det så borde väl inte ett "vanligt" tangentbord vara så dyrt. Dock så funkade det ju med denna hårdvaran som jag har från början, felet har ju så att säga växt fram och blivit mer och mer tydligt.

Problemet som jag nämnt är att det är extremt jobbigt att testa, eftersom man kan vara tvungen att lyssna ett bra tag. Speciellt om man skall testa många möjligheter...

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Rekordmedlem

Livelinux är att du bootar och kör från installationsmediat, du laddar tex hem mint och lägger på usb och sedan startar du datorn med mint.
Om du gör så så utesluter du allat som är win relaterat och du slipepr strula med din installatio, det är en mycket bra metod vid felsökning där man kan misstänka mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Livelinux är att du bootar och kör från installationsmediat, du laddar tex hem mint och lägger på usb och sedan startar du datorn med mint.
Om du gör så så utesluter du allat som är win relaterat och du slipepr strula med din installatio, det är en mycket bra metod vid felsökning där man kan misstänka mjukvaruproblem.

Laddat ner ISO-filen nu. Skall jag packa upp ISO-filen och lägga på USB eller hur funkar det?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Laddat ner ISO-filen nu. Skall jag packa upp ISO-filen och lägga på USB eller hur funkar det?

Man använder något program som sköter om det http://www.linuxliveusb.com/ http://www.sarducd.it/
sardu kan göra en massa olika bootpinnar men är lite mer komplicerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang mus och tangentbord. Jag har em mus från en mus-tangentbordskombination, men tangentbordet jag har nu (vid soffan) är ett annat mindre tangentbord (K400). Dock skall det vad jag förstår gå och blanda utan problem med Logitechs teknik unifying.

Har hur som helst laddat ner drivrutinerna nu från Logitechs hemsida. Dock funderade jag på om jag skulle ladda ner drivrutinerna för K400 eller för tangentbords-mus-kombinationen. Laddade ner för K400, eftersom det är tangentbordet som har multimediafunktionerna.

Det lustiga är att om man klickar på programvaran för att göra inställningar så står det andra tangentbordet med. Knepigt.

Hur som helst så har jag spelat en 4-5 låtar nu med Winamp och det funkar än så länge.

Vore helt sjukt och obegripligt OM det vore detta som är felet, låter inte logiskt i mina öron.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut som att installationen som jag gjorde igår av drivrutinerna från logitechs hemsida har fått problemet att försvinna.

Inte helt logiskt för mig att komma på kopplingen trådlöst tangentbord och hoppande ljud ibland. Men nu har man lärt sig nåt nytt och slipper greja mer med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig höjdes volymen i Windows av konstiga orsaker. Fattade inget först.
Efter att ha felsökt lite så upptäckte jag att tangetbordet sjöng på sista versen.
När jag höll in SHIFT och andra knappar på olika delar av tangetbordet så höjdes volymen i Windows. Sen började även tangetbordet vägra att registrera vissa knapptryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

För mig höjdes volymen i Windows av konstiga orsaker. Fattade inget först.
Efter att ha felsökt lite så upptäckte jag att tangetbordet sjöng på sista versen.
När jag höll in SHIFT och andra knappar på olika delar av tangetbordet så höjdes volymen i Windows. Sen började även tangetbordet vägra att registrera vissa knapptryckningar.

Heh min mus gjorde likadant fast den höll ner vissa knappar hela tiden ibland istället så t ex högerknappen var som att den hölls nere och öppnade upp massa skumt hela tiden

Plockade isär den och hade i wd40 i knapparna och klickade på och tryckte ner den skapligt de kändes lite lösa efter det först som de inte hade någon dämpning men i slutändan så funkar nu musen bättre än vad den gjorde från början XD .

När den var ny (kunde man ibland få den och fortsätta på någon av knapparna tillsammans med tangentbordet T ex ctrl och vänsterklick så slutade den inte spamma vidare på vänster klick tills man hittade vilken knapp det var man tryckte på tillsammans med den. men har inte haft det problemet på nästan två månader nu ^^)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Det är inte helt ovanligt att man får dylika problem om det finns liknande trådlösa produkter i närheten, signaler från dessa kan då snappas upp av din dator och förvirra den.

En annan anledning att ljudet hoppar upp och ner kan ju vara att något VOIP(Skype/etc) program är igång och registrerar ljud från microfonen och då sänker vanliga ljudet.

Men det verkade ju vara drivrutinen denna gång, bra att det ha löst sig

Permalänk
Medlem

Kan berätta en sak till.

Jag har haft problem ibland med att datorn vaknar när jag går ner i strömsparläge. När det inträffar så oftast direkt, men ibland även vid andra tidpunkter.

Det låter ju som tangentbordet skulle ha skickat lite random signaler till moderkortet och alltså har fått datorn att vakna ur strömsparläge eller ibland hindra den från att gå ner i strömsparläge. Också en sak jag funderat på eftersom ett strömsparläge som inte är 100% känns rätt meningslöst. Men får se i veckan hur det funkar.

Men kan fortfarande inte fatta hur tangentbordet kan störa ljudet som går via en kabel

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Kan berätta en sak till.

Jag har haft problem ibland med att datorn vaknar när jag går ner i strömsparläge. När det inträffar så oftast direkt, men ibland även vid andra tidpunkter.

Det låter ju som tangentbordet skulle ha skickat lite random signaler till moderkortet och alltså har fått datorn att vakna ur strömsparläge eller ibland hindra den från att gå ner i strömsparläge. Också en sak jag funderat på eftersom ett strömsparläge som inte är 100% känns rätt meningslöst. Men får se i veckan hur det funkar.

Men kan fortfarande inte fatta hur tangentbordet kan störa ljudet som går via en kabel

Hej,

Du kan prova att ställa in så att datorn bara väcks ur strömspararläge med power-knappen. Då borde spontana signaler från tangentbordet inte kunna väcka datorn. Microsoft har ganska bra FAQ om vad för olika strömspararlägen man kan använda, [Länk]

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Kan berätta en sak till.

Tangentbordet påverkar inte ljudet direkt, men det ger kommandon till datorn att ändra ljudet det trycker på knapparna själv och drivern filtrerar bort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Du kan prova att ställa in så att datorn bara väcks ur strömspararläge med power-knappen. Då borde spontana signaler från tangentbordet inte kunna väcka datorn. Microsoft har ganska bra FAQ om vad för olika strömspararlägen man kan använda, [Länk]

Har varit där och tittat tidigare, men får kolla en gång till ser jag. Visste inte att man kan använda Power för att väcka osv....

Tack för tipset.

Skrivet av mrqaffe:

Tangentbordet påverkar inte ljudet direkt, men det ger kommandon till datorn att ändra ljudet det trycker på knapparna själv och drivern filtrerar bort det.

Ja jo det är klart. Men trodde inte att tangentbordet skickar ut såna slumpmässiga signaler som att t ex höja/sänka ljudet.

Verkar funka nu i alla fall. Skönt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä nu blev det så igen..... WTF

Helt sjukt, upp och ner nu som en jojo. Ingen direkt njutning att lyssna på musik nu....

Såg att det hade kommit nyare drivers för ljudet på asus hemsida. Kanske värt att testa och installera om Win7, drivrutiner, och köpa ett billigt tangentbord med sladd.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om indikatorn för ljudnivån rör sig när nivån ändras? Om den står stilla så sker det i ljudkortets hårdvara, rör den sig så kan det vara tangentbodet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om indikatorn för ljudnivån rör sig när nivån ändras? Om den står stilla så sker det i ljudkortets hårdvara, rör den sig så kan det vara tangentbodet.

Testar nu med det andra tangentbordet som ingick i paketet med musen för att kolla om det helt enkelt är nåt galet med det andra tangentbordet. Funkar inte det, så får det bli att installera om och köpa ett tangentbord med mus och testa det.

Jo det är ju ett sätt, problemet är att felet kommer aldrig när jag har uppe volymindikatorn, men får hålla koll på det.

Återkommer när/om felet återkommer....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Testade nu med andra (trådlösa) tangentbordet och hade koll på ljudindikatorn och felet återkommer igen ibland och ljudindikatorn i Windows ändrar sig inte.

Är det ens någon idé att testa med ett tangentbord med sladd då? Undviker det ju helst eftersom jag än så länge har datorn vid TV-n och sitter i soffan och det kan ju ta ett bra tag till felet uppenbarar sig.

I mina "amatör"ögon låter det som det varken är fel på Windows, drivrutinerna eller tangentbordet.

Eller finns det något mer att testa? Blir nog till att ringa Inet på Måndag.

Men frågan som jag ställde från början i tråden lödd ju, hur skall man kunna påvisa felet när det kan ta flera dagar till felet uppenbarar sig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om nivåindikatorn inte rör sig så är nog felet i "ljuddelen" troligen nått med drivern eller i hårdvaran, tangentbordet borde inte kunna ändra det utan att det ssyns på nivåindikatorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är löst nu. Tror/misstänker att det är när jag tog bort kabeln från moderkortet till fronthögtalarna på mitt Chassi Bitfenix Prodigy.

Uppdaterade även BIOS, men tycker att det vore konstigt om det skulle fixa en sån sak.

Tycker dock att det är konstigt hur ljudet kan höjas och sänkas emellanåt för att man har det uttaget inkopplat och undrar om det beror på chassit eller moderkortet. Innebär ju att man inte kan ha 7.1 ljud. Inte för att jag behöver det men ändå

Visa signatur