Grafikkorts-problem. 16MB ATI Standard VGA-bildskärmskort (Okänd)?

Permalänk
Medlem

Grafikkorts-problem. 16MB ATI Standard VGA-bildskärmskort (Okänd)?

Tjenare Tjenare har lite problem med min dator, när jag ska ska starta spel som ex CS:GO så startar det inte och på Cs 1.6 så laggar jag..

Snackat lite med mina polare och dom verkar tro att det är grafikkortet som knasar. Jag tankade hem speccy och skulle kolla vad jag hade för grafikkort. Men det som stog var: 16MB ATI Standard VGA-bildskärmskort (Okänd) låter mer som ett integrerat grafikkort eller något. Jag tror jag har ett Amd-grafikkort eftersom jag hade det innan jag lämnade in datorn på netonnet. Och jag kopplar inte in min vga-kontakt i moderkortet utan i grafikkortet.

Har testat installera drivrutiner men står att jag har dem senaste..

Permalänk
Skrivet av Kraem:

Tjenare Tjenare har lite problem med min dator, när jag ska ska starta spel som ex CS:GO så startar det inte och på Cs 1.6 så laggar jag..

Snackat lite med mina polare och dom verkar tro att det är grafikkortet som knasar. Jag tankade hem speccy och skulle kolla vad jag hade för grafikkort. Men det som stog var: 16MB ATI Standard VGA-bildskärmskort (Okänd) låter mer som ett integrerat grafikkort eller något. Jag tror jag har ett Amd-grafikkort eftersom jag hade det innan jag lämnade in datorn på netonnet. Och jag kopplar inte in min vga-kontakt i moderkortet utan i grafikkortet.

Har testat installera drivrutiner men står att jag har dem senaste..

Vad har du för andra komponenter? Egenbyggd eller färdigköpt ?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home Premium 64-bit
CPU
Intel Core i5 2300 @ 2.80GHz 39 °C
Sandy Bridge 32nm Teknologi
RAM
8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moderkort
PEGATRON CORPORATION 2AB6 (CPU 1) 36 °C
Grafik
L19W-10 (1280x1024@1Hz)
16MB ATI Standard VGA-bildskärmskort (Okänd)
Hårddiskar
1397GB Seagate ST1500DM003-9YN16G (SATA) 35 °C
Optiska Enheter
hp CDDVDW TS-H653T
Ljud
IDT High Definition Audio CODEC

det som står på speccy

färdigköpt på neton

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn? Dagens grafikkrot har oftast 2 GB minne men alltid minst 1 GB, dvs 64 gånger mer minne än vad ditt kort har idag... Sedan är ju kortet skitdåligt även om den hade haft mer minne, du borde köpa ett nytt. Minst ett 7750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hur gammal är datorn? Dagens grafikkrot har oftast 2 GB minne men alltid minst 1 GB, dvs 64 gånger mer minne än vad ditt kort har idag... Sedan är ju kortet skitdåligt även om den hade haft mer minne, du borde köpa ett nytt. Minst ett 7750.

Datorn är bara ca 6 månader

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner? Låter inte som det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du installerat drivrutiner? Låter inte som det.

har försökt men står att jag har senaste och eftersom det inte står vilket grafikkort det är på speccy kan jag inte hitta rätta på amds hemsida

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och ta en bild på kortet, om det är passivt/litet så är det inget fel på det, det är bara skitdåligt.

Permalänk
Medlem

http://tinypic.com/r/2z903s7/5 där har ni bild på grafikkortet, det roliga är att jag tror netonnet bytte ut grafikkortet när jag lämnade in datorn sist för ett annat problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraem:

har försökt men står att jag har senaste och eftersom det inte står vilket grafikkort det är på speccy kan jag inte hitta rätta på amds hemsida

Testa AMD Driver Autodetect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

har testat det men står att det inte hittar någonting inte ens något OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraem:

Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt kort. Ett 7750 ger över 60 FPS i cs go enligt den här personen: http://www.youtube.com/watch?v=OODKH8WQP7M

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:
Skrivet av Appel99:

Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt kort. Ett 7750 ger över 60 FPS i cs go enligt den här personen: http://www.youtube.com/watch?v=OODKH8WQP7M

asså detta problemet kom igår kunde spela för 3 dagar sen med samma kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraem:

Datorn är bara ca 6 månader

kan du lägga upp en länk till datorn på netonnet om den finns kvar?, kan du kolla på kvitto vad datorn heter? är det en märkesdator typ HP?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

kan du lägga upp en länk till datorn på netonnet om den finns kvar?, kan du kolla på kvitto vad datorn heter? är det en märkesdator typ HP?

det är en HP men den verkar inte finnas kvar på netonnets hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraem:

Okej.

Testa montera om grafikkortet. Det kan vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej.

Testa montera om grafikkortet. Det kan vara problemet.

är inte så duktig på sådant så vågar inte pilla, men har kompisar som kmr över på fredag, dock lite surt att inte kunna spela tills dess

Permalänk
Medlem

Drivrutin från AMD saknas antar jag. Jag har fått samma sak på mina gamla laptops som jag formaterat om hårddisken på, tyvärr har AMD tagit bort de drivrutinerna helt och hållet från deras hemsida. =(

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraem:

det är en HP men den verkar inte finnas kvar på netonnets hemsida

kan du hitta produktkod någonstans på datorn? eller har du kvar kvitto? man kan alltid gå in på HP's sida och söka rätt på datorn

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett märkligt grafikkort s'ker på att du verkligen bara har 16mb på det? sitter ju rätt rejäla kondensatorer på

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

kan du hitta produktkod någonstans på datorn? eller har du kvar kvitto? man kan alltid gå in på HP's sida och söka rätt på datorn

Precis, leta reda på model namn eller nummer och gå in på hp.com och leta reda på din dator där. Många gånger så har OEM datorer speciella komponenter som inte stödjs direkt av tillverkarna, förmodligen därför du inte hittar det via AMD. Vilket kan ställa till problem då OEM tillverkarna är riktigt dåliga på att uppdatera drivrutinerna på deras sidor.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Du kan testa att köra http://www.hwinfo.com/ det borde kunna visa dig vad du har för grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hejsan Kraem,

Bara så att vi alla förstår, din dator har fungerat bra tidigare, dvs du har kunnat surfa, spela spel etc. Och nu nyligen började den krabba.

Nu till lite frågor:

0) Följ Nimroods rekomendation och ladda ner HWiNFO, det finns en gratis version.
Informera oss vad HWiNFO tycker att du har, speciellt grafikkort

1) Du skriver att du lämnat in datorn till NetonNet. Vad var orsaken att du lämnade in den?
(det kan vara så att de oavsiktligt gjort en ändring någonstans)

2) Vet du om du har ändrat inställningar i BIOS? Som tex att den inbyggda grafiken skall användas?

3) Har du kontrollerat att grafikkortet får den ström det behöver? Kontrollera att det inte är några oanvända strömanslutningar på grafikkortet

4) Har du kontrollerat att grafikkortet sitter ordentligt monterat?