Oväntad temperaturshöjning

Permalänk
Medlem

Oväntad temperaturshöjning

Hallå!

Jag lade för ett par dagar sedan upp en annons om försäljning alt. byte av mitt MSI Radeon 6970, jag har fått ett par mejl men inget jag "nappat" på så att säga.
Men sedan jag lade upp annonsen har det hänt något märkvärdigt med kortet, något som oroar mig.
Det är nämligen så att när jag sitter och spelar till exempel CoD Black ops så höjs temperaturen i rasande fart ända tills något krashar och jag får lov att stänga av datorn.
Jag har nyligen bytt kylpasta på GPUn.

Detta är vad jag upplever:
I CoD så kan jag spela i ungefär 10 minuter men sen såsar allt ihop och det står att DRIVRUTINERNA har återställts.
I BF3 kan jag spela i princip hur länge som helst, men jag står inte ut med dem dånande fläktarna.

Jag använder en windows-gadget som heter GPU-meter och jag har igång varnings-alarm ifall GPUn går över 80 grader celcius, den varningen går igång så fort jag börjar spela något.
En temporär lösning jag fann var att sätta spelen på lägre grafikinställningar, då blir det inga krascher men fortfarande går kortet väldigt varmt, över 80 grader.
Jag har inte haft några värmeproblem tidigare och jag har inte en susning varför detta har kommit på senare tid.
Tidigare har grafikkortet gått på runt 60 högst 70 grader under load.

Som jag skrev i annonsen så är överhettning ett av skälen till att jag vill byta mot ett mindre grafikkort.
http://www.sweclockers.com/annons/82662-radeon-6970-2gb-bytes...

All hjälp uppskattas!

Permalänk

Antingen är fläktarna skit eller så har du gjort en riktigt usel repaste, detta är ju inte de enda alternativen men de som är mest troliga.
Det fanns möjligtvis inga kylpads som har råkat snett eller pillats bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Antingen är fläktarna skit eller så har du gjort en riktigt usel repaste, detta är ju inte de enda alternativen men de som är mest troliga.
Det fanns möjligtvis inga kylpads som har råkat snett eller pillats bort?

Helt enkelt så städade jag bort kylpastan från GPUn och kylaren med något medel, sen satte jag dit lika mycket kylpasta som jag sätter på allt annat som kräver det.
Ungefär såhär ser det ut då: http://www.gophermods.com/v/images/gm_paste_applied.jpg
Och jag hittade inget som "satt fel" under kylaren, inget som såg konsigt ut.

Men det är ju konstigt ifall fläktarna helt plötsligt har blivit värdelösa..