Permalänk

MIC råd.

Tjena!

Min mic på mitt headsetet suger BAL*E. (steelseries V2), några bra micråd? får inte kosta jättemycket, och ska knna sitta på skrivbordet. används till skype så det är inget proffisoionellt användande, det ska bara vara BRA ljud.

tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ha det till skype så fundera på en webkamera, ljudet är inte naturligt men det brukar fungera bra för tal och så får du bild också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tvivlar mycket start på att man kan hitta en relativt billig webbkamera med bättre mikrofon än Siberia V2. Problemet med väldigt många bordsmikrofoner är att dem plockar upp ljud från alla håll och kanter. Hade under en mycket kort tid en mikrofon som i sig var helt okej när man hade den precis framför munnen. När man däremot satte den en bit ifrån så var man tvungen att höja volymen så mycket att man genom mikrofonen hörde min bror i andra änden av huset bättre än i verkligheten.

Detta handlade om den mycket omtalade Zalman mikrofonen som man fäster på sladden till sina hörlurar. Hur någon i hela världshistorien fått för sig att den mikrofonen är bra om den monteras där den ska (på sladden) är ett mysterium för mig fortfarande. Fullständigt oduglig och fick ingen vidare bra respons från kompisarna som knappt hörde vad jag sa men samtidigt varenda knapptryckning på tangentbordet. Dessa människor är inte ens särskilt kräsna.

Om du vill behålla dina hörlurar och bara skaffa en ny mikrofon så finns det andra alternativ än bordsmikrofoner. Exempelvis http://www.modmic.com/

Permalänk
Skrivet av Massy:

Tvivlar mycket start på att man kan hitta en relativt billig webbkamera med bättre mikrofon än Siberia V2. Problemet med väldigt många bordsmikrofoner är att dem plockar upp ljud från alla håll och kanter. Hade under en mycket kort tid en mikrofon som i sig var helt okej när man hade den precis framför munnen. När man däremot satte den en bit ifrån så var man tvungen att höja volymen så mycket att man genom mikrofonen hörde min bror i andra änden av huset bättre än i verkligheten.

Detta handlade om den mycket omtalade Zalman mikrofonen som man fäster på sladden till sina hörlurar. Hur någon i hela världshistorien fått för sig att den mikrofonen är bra om den monteras där den ska (på sladden) är ett mysterium för mig fortfarande. Fullständigt oduglig och fick ingen vidare bra respons från kompisarna som knappt hörde vad jag sa men samtidigt varenda knapptryckning på tangentbordet. Dessa människor är inte ens särskilt kräsna.

Om du vill behålla dina hörlurar och bara skaffa en ny mikrofon så finns det andra alternativ än bordsmikrofoner. Exempelvis http://www.modmic.com/

modmic verkade vara MYCKET intressant, vet du någon återförsäljare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Unclesten:

De säljer bara själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclesten:

Tjena!

Min mic på mitt headsetet suger BAL*E. (steelseries V2), några bra micråd? får inte kosta jättemycket, och ska knna sitta på skrivbordet. används till skype så det är inget proffisoionellt användande, det ska bara vara BRA ljud.

tack på förhand.

Zalman Clipon ! UNderbart ljud för pengarna! 49 kr : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127878

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Zalman Clipon ! UNderbart ljud för pengarna! 49 kr : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127878

Nej, den är värdelös.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Nej, den är värdelös.

Jaså? I beg to differ.. använt en länge och väl och ingen kan klaga på mitt ljud! Jag har en inpelning med micken ifall du vill höra?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Zalman micken är totalt värdelös plocka istället upp denna från DX:
http://dx.com/p/mini-clip-on-microphone-7080
Eller någon annan om dom faller dig bättre i smaken.

Frakten tar lång tid men det är värt det, vet inte om det finns någon bättre clip on som inte kostar skjortan.

Har själv beställt en Modmic för jag hade pengar att röra mig med när jag plockade upp replacement för mina Siberia v2, hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclesten:

Vad jag vet säljs den enbart via deras hemsida. Angående Zalman mikrofonen så var det den jag pratade om i mitt inlägg. Fullständigt värdelös.

Skrivet av elklazor:

Jaså? I beg to differ.. använt en länge och väl och ingen kan klaga på mitt ljud! Jag har en inpelning med micken ifall du vill höra?

De som hör dig prata är förmodligen alldeles tokiga. När jag bytte ut mitt headset mot ett par hörlurar tidigare i år skaffade jag en sådan mikrofon och ljudkvalitén är helt okej om man håller den rakt framför munnen (den är gjord för att sitta nedanför hakan/vid bröstet). Annars tvingas man vrida upp volymen så pass att eventuella lyssnare via ex. Skype hör en nål trilla i andra änden av huset. Hade mikrofonen i kanske tre veckor och fick höra mer klagomål än vad jag hört tidigare i hela livet sammanlagt.

Jag kan också dona en inspelning vid optimal placering och optimal volym. Det hjälper dock inte så mycket då man ALDRIG har mikrofonen rakt framför munnen och således tvingas vrida upp volymen till nivåer där mängden bakgrundsljus blir enormt. Har just nu en ModMic som är väldigt riktad men det hörs trots det lite grann om någon är och donar i köket eller liknande 15 meter bort.

Permalänk
Medlem

har erfarenhet av både modmic och zalman micen. Kan säga att zalman mic kan fungera okej men inte mer än så. Med ett BRA ljudkort men dem fungerar uselt om man använder något som börjar på realtek. Använde den ett längre tag tillsammans med ett xonar kort. Funkade ok. Men har nu ersatt det med en modmic (v 2.0) som är totalt överlägsen i jämförelse. Man låter högre samt mycket tydligare. Samt att den är riktigt smidig att använda i jämförelse med zalamn micen.
Så kan säga du kan köpa en zalman mic om du äger ett bra extern ljudkort. Men annars ta en modmic tror det blev strax under 300kr med frakt när jag beställde min.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Skrivet av Chris_W:

Nej, den är värdelös.

Skrivet av elklazor:

Konstigt. Helt olika åsikter? Läser man omdömena på Prisjakt så är de också väldigt delade. Kan kanske bero på hur man fäster mikrofonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

har erfarenhet av både modmic och zalman micen. Kan säga att zalman mic kan fungera okej men inte mer än så. Med ett BRA ljudkort men dem fungerar uselt om man använder något som börjar på realtek. Använde den ett längre tag tillsammans med ett xonar kort. Funkade ok. Men har nu ersatt det med en modmic (v 2.0) som är totalt överlägsen i jämförelse. Man låter högre samt mycket tydligare. Samt att den är riktigt smidig att använda i jämförelse med zalamn micen.
Så kan säga du kan köpa en zalman mic om du äger ett bra extern ljudkort. Men annars ta en modmic tror det blev strax under 300kr med frakt när jag beställde min.

Tack för varningen, jag har Realtek´s grejjor inbyggt, på mitt Asus Crosshair IV Extreme.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köpte en modmic (v2.0) ganska nyligen och den är verkligen riktigt bra för vardagligt användande som Skype eller mumble/teamspeak etc i spel. Jag tyckte att jag hade i alla fall OK ljud innan när jag använde micen på webkameran (även om den fångar upp mycket ljud runt omkring) men folk blev blev väldigt positiva till mic-bytet kan jag säga :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtIngvar:

Konstigt. Helt olika åsikter? Läser man omdömena på Prisjakt så är de också väldigt delade. Kan kanske bero på hur man fäster mikrofonen?

Jag tror det i grunden är samma mikrofon, en kineskopia av en Panasonickapsel, men ljudkort och applikationen skiljer, jag tror inte direkt att alla ansluter en mikrofon på rätt sätt och det är dessutom för det mesta helt omöjligt att hitta data på mikrofoningångarna på" icke musikljudkort"
Dessutom så är det en hel del begreppsförvirring om mikrofoner, en bättre mikrofon plockar upp mer ljud , men det kan samtidigt göra den sämre till uppgiften om det gäller att enbart förmedla tal, man vill alltså ofta ha en lagom dålig mikrofon om det är telefonitjänster det rör sig om, en bra mikrofon driver troligen de flesta datorspelare till vansinne eftersom den skulle plocka upp alla ljud och det är inte det man vill.

Visa signatur