Permalänk
Medlem

Benq Xl2411t köpråd

Hej alla på Sweclockers
Jag har bestämt mig för att köpa en ny datorskärm och har kollat mycket på >> http://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz
Är Benq XL2411t en bra skärm för gaming(2d och 3d) och jobb?
Är färgerna bra? Syns det någon ghosting?
Vad tycker ni som har den?

Tack på förhand

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Den är helt sjukt bra till att spela snabba fps-spel med, personligen blev jag som en ny spelare. Säkert 20-30% bättre I framtiden kommer jag alltid att ha minst en 120/144hz-skärm till att spela på. "Jobb" funkar den bra till. Gott om inställningar för att få en bekväm bild trotts att färgerna, självklart, är sämre än många andra skärmar i den prisklassen. Så länge du inte är en professionell fotograf funkar den nog bra. Jag har använt den ~dagligen i 2 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Den är helt sjukt bra till att spela snabba fps-spel med, personligen blev jag som en ny spelare. Säkert 20-30% bättre I framtiden kommer jag alltid att ha minst en 120/144hz-skärm till att spela på. "Jobb" funkar den bra till. Gott om inställningar för att få en bekväm bild trotts att färgerna, självklart, är sämre än många andra skärmar i den prisklassen. Så länge du inte är en professionell fotograf funkar den nog bra. Jag har använt den ~dagligen i 2 månader

Har du provat 3d vision på den?
EDIT:Jag menar: är färgerna bra i jämfört med andra tn paneler?
Har du märkt någon ghosting?
Tack för snabbt svar

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Har en sådan. Sjukt bra för gaming. Känns mycket "piggare" med 144Hz. Färgerna är okej så länge du inte jobbar med bildredigering. 3D rekommenderar jag ej, då du dödar alla egenskaper som bör finnas hos en gamingskärm, bland annat respons och uppdateringsfrekvens.

Fin skärm, mycket prisvärd

Om du nu köper en sådan så kan jag rekommendera att pyssla en del med inställningarna, bland annat sänka kontrast och ljusstyrka väldigt mycket.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Har en sådan. Sjukt bra för gaming. Känns mycket "piggare" med 144Hz. Färgerna är okej så länge du inte jobbar med bildredigering. 3D rekommenderar jag ej, då du dödar alla egenskaper som bör finnas hos en gamingskärm, bland annat respons och uppdateringsfrekvens.

Fin skärm, mycket prisvärd

Om du nu köper en sådan så kan jag rekommendera att pyssla en del med inställningarna, bland annat sänka kontrast och ljusstyrka väldigt mycket.

Jag köper den här skärmen för att spela och se på film i 3d och spela spel i 120hz
Jag är medveten om att det endast blir 60hz(egentligen 60(vänsteröga)+60(högeröga)) med 3d aktiverat men vad menar du med att det dödar egenskaper? Har du provat 3d vision?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Jag köper den här skärmen för att spela och se på film i 3d och spela spel i 120hz
Jag är medveten om att det endast blir 60hz(egentligen 60(vänsteröga)+60(högeröga)) med 3d aktiverat men vad menar du med att det dödar egenskaper? Har du provat 3d vision?

Ja i gaming alltså. Testade t ex Dirt 3 och det blev sådan input lag att om jag svängde i en kurva slutade svänga lite för sent, kompenserade, slutade kompensera för sent osv. så att jag wobblade fram på vägen

Jag skrev ju rätt tydligt tidigare vilka egenskaper jag syftade på. Men att se på film i 3d och spela spel i 120Hz kommer säkert bli galant. Spelandet kan jag voucha för, då det är riktigt skönt med så pass hög uppdateringsfrekvens och den låga responstiden

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Ja i gaming alltså. Testade t ex Dirt 3 och det blev sådan input lag att om jag svängde i en kurva slutade svänga lite för sent, kompenserade, slutade kompensera för sent osv. så att jag wobblade fram på vägen

Jag skrev ju rätt tydligt tidigare vilka egenskaper jag syftade på. Men att se på film i 3d och spela spel i 120Hz kommer säkert bli galant. Spelandet kan jag voucha för, då det är riktigt skönt med så pass hög uppdateringsfrekvens och den låga responstiden

sorry att jag inte läste ordentligt och inte riktigt förstår
Menar du att det var högt input lagg i jämförelse med när du kör spel i 120hz eller med låt säga en vanlig 60hz skärm?Kan det ha berot på låg fps?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

sorry att jag inte läste ordentligt och inte riktigt förstår
Menar du att det var högt input lagg i jämförelse med när du kör spel i 120hz eller med låt säga en vanlig 60hz skärm?Kan det ha berot på låg fps?

Det är hög input lag oavsett jämförande uppdateringsfrekvens. Alltså. Jag kan tänka mig att 3D'n är jobbigare att generera (?) så det tar ett tag innan bilden skickas ut från grafikkortet.

Blanda nu inte ihop min upplevelse av 3D gaming med låg uppdateringsfrekvens. Låg uppdateringsfrekvens ger mer av en "stutter"-känsla, typ att det hackar. Input lag å andra sidan, kan fortfarande innefatta en perfekt mjuk rörelse, men att den är fördröjd i tiden, alltså visas ett visst antal millisekunder senare.

Ett exempel i samma tema som föregående.

Jag lirar låt oss säga Dirt 3 utan 3D: En kurva kommer, jag svänger, när kurvan är avklarad slutar jag svänga för att stanna kvar på den nu raka vägen.

När jag kör med 3D händer något annat:
När kurvan är passerad ska jag ju "räta ut" som ovan, men jag gör det för sent. Mina ögon ser att svängen tar slut och jag tänker "okej dags att sluta svänga" lite för sent pga input lag, vilket leder till att jag svänger för länge.
När jag då försöker komma in på rätt spår igen svänger jag såklart lite tillbaka. När jag ser att jag kör rakt på vägen så slutar jag svänga för att stanna i rätt spår, däremot är det läget redan förbi när jag slutat svänga, för jag såg det med en viss fördröjning. Jag måste därför kompensera åt andra hållet nu.

Så kan det hålla på hela rakan när jag kör i 3D, men absolut inga problem i 2D.

Försök själv att t ex ducka för ett pistolskott som skjöts för en sekund sedan så kanske du förstår

Fenomenet input lag kan bäst beskrivas med denna bild, fast det sker i vårt fall bara när vi vill kolla i 3D:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

jag var personligen inte nöjd med min BenQ XL2420T (ghosting plus att den "blödde" vit ljus längs höger och nedrekanten, 2411:an är väl föregående modell så jag antar att den inte är bättre. Jag skulle istället rekommendera en Asus VG278H om du kan tänka dig en 27" skärm lightboosten är bättre på den än BenQ:s. Asus skärmen är dock väldigt ljus när man jobbar normalt med den så fixa en inställning för 3d spel och en för "skrivbordsarbete".

förövrigt så kör jag med en Palit GTX 680 4GB Jetstream och har inga problem med att hålla 60fps i Fallout new vegas eller skyrim (även om det var jobbigt att få 3d:n att aktiveras i den senare, med HD moddarna osv) visst i spel som GuildWars 2 så kan man råka ut för rejäla drops i fps i större Bossfighter men då beror det mer på serverlagg pga antalet involverade och att kombos börjar hagla än nått annat lotro funkar bra men jag ställer ner vatteneffekten då den drar ner FPS:en rejält dessutom får vattnet det övriga landskapet att se tecknat ut.

PS några småsaker jag har lärt mig angående 3d är att om du får huvudvärk av den kan det bero på att du överanstränger ögonen (många lider av detta utan att se på 3D (men 3D accelererar effekten) detta kan ibland avhjälpas med att undvika lampor som reflekteras i skärmen, belys väggen bakom skärmen och om du har problem med färgseendet (exempelvis rött/grönt) så är aktiv 3d det enda som funkar utan att inducera illamående (lillebror kan inte se 3D på bio men det funkar på min skärm).

PPS att jag köpte en 3d skärm är inget jag ångrar men irriteras över det usla stödet hos speltillverkare Fallout 3 funkar/ser bättre än new vegas och lider inte på samma sätt av saker som renderas i 2d och därmed stör upplevelsen men inget spel jag testat (förutom CIV 5 lol) verkar agera aktivt för att förbättra 3d renderingen, Guildwars 2 kan vara ett undantag men de fel de rättade till fixades till i patchar precis efter spelet släpptes. De filmer som faktiskt är bra och har äkta 3D är få och långt emellan.

Jag har även haft problem med att steam-spel som Farcry Fallout och Skyrim "tappat" förmågan att köra "3D" och en nyinstallering var det enda som funkade (om nån vill ha ett argument för att alltid köpa spelet på skiva istället för digitala kopior har ni ett här, 16h i nedladdningstid... svordomar räcker bara så långt...) problemet är delvis att spel som Skyrim förlorar all sin "fyllighet" utan 3D så att spela utan blir som skillnaden mellan mono-ljud och surroundljud för spelupplevelsen, så om 3D inte funkar så skiter jag i att spela.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

jag var personligen inte nöjd med min BenQ XL2420T (ghosting plus att den "blödde" vit ljus längs höger och nedrekanten, 2411:an är väl föregående modell så jag antar att den inte är bättre. Jag skulle istället rekommendera en Asus VG278H om du kan tänka dig en 27" skärm lightboosten är bättre på den än BenQ:s. Asus skärmen är dock väldigt ljus när man jobbar normalt med den så fixa en inställning för 3d spel och en för "skrivbordsarbete".

förövrigt så kör jag med en Palit GTX 680 4GB Jetstream och har inga problem med att hålla 60fps i Fallout new vegas eller skyrim (även om det var jobbigt att få 3d:n att aktiveras i den senare, med HD moddarna osv) visst i spel som GuildWars 2 så kan man råka ut för rejäla drops i fps i större Bossfighter men då beror det mer på serverlagg pga antalet involverade och att kombos börjar hagla än nått annat lotro funkar bra men jag ställer ner vatteneffekten då den drar ner FPS:en rejält dessutom får vattnet det övriga landskapet att se tecknat ut.

PS några småsaker jag har lärt mig angående 3d är att om du får huvudvärk av den kan det bero på att du överanstränger ögonen (många lider av detta utan att se på 3D (men 3D accelererar effekten) detta kan ibland avhjälpas med att undvika lampor som reflekteras i skärmen, belys väggen bakom skärmen och om du har problem med färgseendet (exempelvis rött/grönt) så är aktiv 3d det enda som funkar utan att inducera illamående (lillebror kan inte se 3D på bio men det funkar på min skärm).

PPS att jag köpte en 3d skärm är inget jag ångrar men irriteras över det usla stödet hos speltillverkare Fallout 3 funkar/ser bättre än new vegas och lider inte på samma sätt av saker som renderas i 2d och därmed stör upplevelsen men inget spel jag testat (förutom CIV 5 lol) verkar agera aktivt för att förbättra 3d renderingen, Guildwars 2 kan vara ett undantag men de fel de rättade till fixades till i patchar precis efter spelet släpptes. De filmer som faktiskt är bra och har äkta 3D är få och långt emellan.

Jag har även haft problem med att steam-spel som Farcry Fallout och Skyrim "tappat" förmågan att köra "3D" och en nyinstallering var det enda som funkade (om nån vill ha ett argument för att alltid köpa spelet på skiva istället för digitala kopior har ni ett här, 16h i nedladdningstid... svordomar räcker bara så långt...) problemet är delvis att spel som Skyrim förlorar all sin "fyllighet" utan 3D så att spela utan blir som skillnaden mellan mono-ljud och surroundljud för spelupplevelsen, så om 3D inte funkar så skiter jag i att spela.

Tack för utförligt svar
Benq xl2411t är en senare model och jag kan inte tänka mig en 27" skärm(har inte plats)
Jag funderade först på asus vg248qe men efter att ha läst en långt review där de istället avrådde köp och hänvisade till benq xl2411t pga dåliga färger(under tn standard) blev jag avskräkt.

Har du märkt högt input lagg med 3d aktiverat(som dwd94 beskriver) och stör det upplevelsen?
Om spelen spelen har krånglat med 3d vision har det gått att fixa?
Märker du ghostingen och stör dig på den när du spelar(på benq:n)?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk

Har själv funderat på Asus 24" LED VG248QE denna eller den ni pratar om, vilken ska jag välja? smaksak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemclovin:

Har själv funderat på Asus 24" LED VG248QE denna eller den ni pratar om, vilken ska jag välja? smaksak?

Bra review
http://pcmonitors.info/others/benq-xl2411t-vs-asus-vg248qe

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det är hög input lag oavsett jämförande uppdateringsfrekvens. Alltså. Jag kan tänka mig att 3D'n är jobbigare att generera (?) så det tar ett tag innan bilden skickas ut från grafikkortet.

Blanda nu inte ihop min upplevelse av 3D gaming med låg uppdateringsfrekvens. Låg uppdateringsfrekvens ger mer av en "stutter"-känsla, typ att det hackar. Input lag å andra sidan, kan fortfarande innefatta en perfekt mjuk rörelse, men att den är fördröjd i tiden, alltså visas ett visst antal millisekunder senare.

Ett exempel i samma tema som föregående.

Jag lirar låt oss säga Dirt 3 utan 3D: En kurva kommer, jag svänger, när kurvan är avklarad slutar jag svänga för att stanna kvar på den nu raka vägen.

När jag kör med 3D händer något annat:
När kurvan är passerad ska jag ju "räta ut" som ovan, men jag gör det för sent. Mina ögon ser att svängen tar slut och jag tänker "okej dags att sluta svänga" lite för sent pga input lag, vilket leder till att jag svänger för länge.
När jag då försöker komma in på rätt spår igen svänger jag såklart lite tillbaka. När jag ser att jag kör rakt på vägen så slutar jag svänga för att stanna i rätt spår, däremot är det läget redan förbi när jag slutat svänga, för jag såg det med en viss fördröjning. Jag måste därför kompensera åt andra hållet nu.

Så kan det hålla på hela rakan när jag kör i 3D, men absolut inga problem i 2D.

Försök själv att t ex ducka för ett pistolskott som skjöts för en sekund sedan så kanske du förstår

Fenomenet input lag kan bäst beskrivas med denna bild, fast det sker i vårt fall bara när vi vill kolla i 3D:

http://www.abload.de/img/input_laghqxmv.gif

Är det så jobbigt att det förstör upplevelsen eller blir det bara att man kör spelet dåligare?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Är det så jobbigt att det förstör upplevelsen eller blir det bara att man kör spelet dåligare?

Det blir svårare, i vissa spel känns det konstigt. Men det är inte ett specifikt problem med just denna skärm utan mer eller mindre datorns arbetskraft som måste jobba för att få fram bilden. Men du skulle väl köra spel 120hz och se på film i 3d, så jag förstår inte varför du hakar upp dig på detta med en sådan sjysst skärm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det blir svårare, i vissa spel känns det konstigt. Men det är inte ett specifikt problem med just denna skärm utan mer eller mindre datorns arbetskraft som måste jobba för att få fram bilden. Men du skulle väl köra spel 120hz och se på film i 3d, så jag förstår inte varför du hakar upp dig på detta med en sådan sjysst skärm.

Skärmen är främst till för gaming i 3d men även i 120hz(även jobb)
Men som du säger verkar inte högt input lagg i 3d vision vara specefikt för benq xl2411t och jag är verkligen sugen på 3d vision(2).
Jag spelar mest singleplayerspel farcry3 skyrim etc och spelar bara för att det är roligt.Tror du att det går att vänja sig?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Skärmen är främst till för gaming i 3d men även i 120hz(även jobb)
Men som du säger verkar inte högt input lagg i 3d vision vara specefikt för benq xl2411t och jag är verkligen sugen på 3d vision(2).
Jag spelar mest singleplayerspel farcry3 skyrim etc och spelar bara för att det är roligt.Tror du att det går att vänja sig?

Asså jag vet inte vad jag ska svara på det riktigt. Vänja sig = lära sig att reagera på saker som ännu inte visats på skärmen...
Det kommer fungera helt okej, men du kanske kommer ha svårt för att sikta med vapen osv.
Vissa spel fungerar helt utan input lag, t ex trine 2 och andra som kräver lite av datorn. Därför vet jag att det handlar om datorns prestanda och inte skärmen i sig.

Se på det hela som en postprocess effekt i vanliga spel, den läggs på efter att självaste bilden har beräknats och fördröjer därför visningen av den med några ms.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Asså jag vet inte vad jag ska svara på det riktigt. Vänja sig = lära sig att reagera på saker som ännu inte visats på skärmen...
Det kommer fungera helt okej, men du kanske kommer ha svårt för att sikta med vapen osv.
Vissa spel fungerar helt utan input lag, t ex trine 2 och andra som kräver lite av datorn. Därför vet jag att det handlar om datorns prestanda och inte skärmen i sig.

Se på det hela som en postprocess effekt i vanliga spel, den läggs på efter att självaste bilden har beräknats och fördröjer därför visningen av den med några ms.

Tack extremt mycket för ditt tålamod och dina bra svar. Ha en bra kväll

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Tack extremt mycket för ditt tålamod och dina bra svar. Ha en bra kväll

Inga problem!

Låt mig bara sammafatta det intrycket som jag vill förmedla.

BenQ är en sjysst skärm för pengarna, verkligen! Det är en mycket nischad gamingskärm som är tänkt för 144Hz gaming. Du bör därför inte vara allt för kräsen med bildkvalitén, som t ex pixelpolicy, färgåtergivning och betraktningsvinklar. En död pixel eller backlightbleeding har ej med prestanda att göra, det berör inte gamingprestandan utan är en "lyx" i dessa sammanhang. Kolla på dyrare skärmar om du tror att du blir förbannad om sådana "fel" uppstår.

3D existerar egentligen bara som funktion för att locka fler köpare. Stödet finns i stort sett bara för att skärmen har hög uppdateringfrekvens, inte för att skärmen är till för det. Du måste därför ändå köpa ett 3D-kit med sändare+glasögon.

Skärmen går för ett bra pris och är till för att fylla en funktion: Responsiv och snabb bild i spel.

Hoppas det blir bra i slutändan, lycka till!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt min första skärm med 144 Hz idag (VG248QE). Så bara jag måste säga WOW! Vilken super skärm den är underbar både färger och kontraster med en löjligt flyt från att gå från 60 Hz. Finns relativt mycket att pilla med i menyn för att ställa in olika saker och ting också. Efter ha både sett BenQ och Asus så skulle jag med nöje rekommendera Asus.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapton:

Efter att ha köpt min första skärm med 144 Hz idag (VG248QE). Så bara jag måste säga WOW! Vilken super skärm den är underbar både färger och kontraster med en löjligt flyt från att gå från 60 Hz. Finns relativt mycket att pilla med i menyn för att ställa in olika saker och ting också. Efter ha både sett BenQ och Asus så skulle jag med nöje rekommendera Asus.

En femhundring extra för samma sak. Jag köpte den när dessa kostade lika mycket, det som vägde över för mig var att jag redan har en BenQ-skärm med liknande ram som jag vill ska se vettig ut när den står bredvid

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Jag har aldrig upplevt input lagg på det sätt som det beskrivs i den här tråden, syrrans ungar (8 resp 9år gamla) fick vissa problem som jag ska försöka beskriva: om du lutar dig, i din stol, när du tar kurvorna så kommer ditt perspektiv att förändras och detta medförde vissa problem för dem.

X sitter framför skärmen med en xbox-controller, när banan svänger lutar hon sig för att "parera" kurvan vilket gör att kurvan ser ut att vara ännu skarpare X svänger ännu kraftigare (har nu ett rykande bredställ). När hon passerat apex sätter hon sig rakt (slutar parera) förändringen i perspektiv gör att kurvan ser ut att räta ut sig ännu mer, X slutar svänga och kör över innerkanten på banan kraschar i det inre räcket.
Omvänt problem för Y han lutar sig ut i kurvan för att "se" runt hörnet (vilket funkar, till viss del) slutar att luta sig ut när han ser raksträckan efter kurvan, rätar upp sig, kurvan ser nu kraftigare ut än tidigare han överkompenserar spinner ut bland träden på kurvans utsida.

problemet uppkommer i princip pga att ditt perspektiv på skärmen beror på glasögonens relation till sändaren (på skärmen i ASUS fall) och åt vilket håll bilen pekar i spelet (vilket överensstämmer bättre med verkligheten) men då vi är inlärda att perspektivet på skärmen ENDAST beror på bilen antar spelaren att perspektiv förändringen beror på att bilen flyttat på sig och kompenserar för nått som inte har hänt.

man kan även stöta på ett omvänt problem (min bror skrattade en hel del åt mig pga detta) säg att du lallar runt i Fallout: New Vegas ut ur det blå stöter du på en mob som kastar ett spjut mot ditt nylle, du duckar, men det gjorde inte din avatar...

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa den här Benq skärmen, men min kusin började prata om att varje grafikkort bara får ut 60hz, så att jag i sådana fall måste ha flera grafikkort för att få ut all hz på skärmen (om jag fattade honom rätt).

Jag själv tycker detta låter väldigt konstigt, köpte ändå min dator förra sommaren och den är ju inte dålig om man säger så.
Länk här till allting som är i min dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3659735/2013-07-29

Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Permalänk

vikten av rätt utgångar på grafikkortet

Skrivet av CasE94:

Jag har funderat på att köpa den här Benq skärmen, men min kusin började prata om att varje grafikkort bara får ut 60hz, så att jag i sådana fall måste ha flera grafikkort för att få ut all hz på skärmen (om jag fattade honom rätt).

Jag själv tycker detta låter väldigt konstigt, köpte ändå min dator förra sommaren och den är ju inte dålig om man säger så.
Länk här till allting som är i min dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3659735/2013-07-29

Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Din kusin har en poäng men har missförstått problemet (om han inte talade om en specifik rigg) du måste ha minst en Dual DVI utgång på ditt grafikkort för att kunna köra 3D eller komma över 60 Hz alternativt en hdmi 1.4a utgång (förutsatt att din monitor stödjer detta, 1.4b stödjer 1080p i 120Hz).

Läs mer om DVI standarden här http://en.wikipedia.org/wiki/DVI-I

Läs mer om HDMI standarden här http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI_1.4#Version_1.4

Några varning för dig som funderar på Nvidia 3D Surround (brasklapp: detta kan ha ändras med nya drivrutiner):

Det finns andra flaskhalsar som minne särskilt om man kör Nvidia 3D Surround, i princip kräver detta att du kör SLI.
Problemen är följande:

1, Nvidias äldre kort stödjer inte mer än två skärmar per kort då de kräver 3st duallink DVI utgångar för 3D, standard surrond kan funka (om du inte har ett specialkort vilket antagligen betyder ett GTX 6xx-serien vilket jag inte anser är ett gammalt kort).http://www.nvidia.co.uk/object/3d-vision-surround-requirement...

2, Alla kort kör på minnet från det första kortet, dessutom har nvidia bestämt sig för att tvinga kunden att ändå skaffa sig ett anda kort med samma minnes mängd som det första. Om du inte matchar minnesmängden på korten kommer Nvidias drivrutin att ställa ner mängden minne på primärkortet för att matcha sekundärkortet. Exempel du har ett gtx 680 kort med 4GB minne och skaffar ett till med 2GB, drivrutinen från Nvidia kommer nu att behandla båda korten som om de hade 2GB minne. Detta beror inte på att de delar på primär kortets minne utan på att man vill tvinga folk att köpa dyrare kort. Om du köper två 4GB kort så kommer det att se ut som om du har 4GB på båda kortet men de delar fortfarande på primärkortets minne.

3, Nvidia Surround (med eller utan 3D) bygger endast ut i det horisontella planet och hanterar inte "portrait.mode" dvs monitorerna stående på högkant (vissa projektorer stödjer dock detta), Nvidia kräver också att alla monitorer är av samma typ (make and model, vilket känns som att nån inte ids göra en patch för att fixa sync-polariteten mellan olika skärmar) men det mest störande är att de kräver att alla monitorer skall ha samma upplösning och orientering exempelvis funkar det inte att köra med två mindre/äldre monitorer på var sida om huvudpjäsen (åtminstone inte utan en &#¤&%-av problem).

Jag måste dock säga att nvidias aktiva 3D har mindre problem (i mitt tycke) än AMD:s motsvarighet så mitt råd för närvarande är att om du vill testa äkta 3D kör på Nvidias lösning men om du vill köra 2D surround eller bara ha extra skärmar så kan AMD vara bättre eller åtminstone billigare.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Skrivet av gwin:

Hej alla på Sweclockers
Jag har bestämt mig för att köpa en ny datorskärm och har kollat mycket på >> http://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz
Är Benq XL2411t en bra skärm för gaming(2d och 3d) och jobb?
Är färgerna bra? Syns det någon ghosting?
Vad tycker ni som har den?

Tack på förhand

Om du ska använda skärmen för redigering skulle jag inte rekomendera den, kompisen har en sån. Galet härlig för spel tack vare uppdateringsfrekvensen, men färgerna känns väldigt döda och matta, inte alls lika bra drag som i en ips. Men om du ska spela go for it! Om du ska hålla på med bildredigering och liknande så skulle jag kört på en dell IPS istället

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Tyvärr så har du fel. Jag har bekräftat input lag i Dirt 3 och inte i andra spel som t ex need for speed eller grid. Detta beror på att jag kör Dirt 3 med mer krävande grafik och postprocess-effekter som läggs på hög och tillsammans med 3D-bearbetning ger en markant input lag. Utan 3D'n är det inte märkbart.

Det kan även hända i andra spel där något så enkelt som muspekaren släpar efter. (Tidsmässigt alltså. Ej visuellt som typ ghosting.)

Däremot fungerar spel som t ex Trine 2 helt underbart och utan input lag. Spelet är däremot bra optimerat för 3D och inte alls lika krävande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Tyvärr så har du fel. Jag har bekräftat input lag i Dirt 3 och inte i andra spel som t ex need for speed eller grid. Detta beror på att jag kör Dirt 3 med mer krävande grafik och postprocess-effekter som läggs på hög och tillsammans med 3D-bearbetning ger en markant input lag. Utan 3D'n är det inte märkbart.

Det kan även hända i andra spel där något så enkelt som muspekaren släpar efter. (Tidsmässigt alltså. Ej visuellt som typ ghosting.)

Däremot fungerar spel som t ex Trine 2 helt underbart och utan input lag. Spelet är däremot bra optimerat för 3D och inte alls lika krävande.

Det jag sa var att JAG inte upplevt något input lag, och jag kör Dirt 3 visst med allt maxat, visst kan man få FPS drops men inget som jag skulle kalla input lag. Men visst DU kan ha ett problem med 3D i spelet. JAG tycker dock att det är värt sina fyra stjärnor i nvidias rekommendation. Det du beskriver låter som att du har en bottleneck någonstans. Min rigg består av en i7:a med 16gb RAM ett GTX 680 med 4GB minne och spelet var installerat på SSD:n OS är Windows 8 Pro spelet är köpt på steam.

Jag ber dock om ursäkt om du tog mitt inlägg som en förklaring på ditt problem, det var avsett att informera om andra problem jag upplevt med 3D.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Det jag sa var att JAG inte upplevt något input lag, och jag kör Dirt 3 visst med allt maxat, visst kan man få FPS drops men inget som jag skulle kalla input lag. Men visst DU kan ha ett problem med 3D i spelet. JAG tycker dock att det är värt sina fyra stjärnor i nvidias rekommendation. Det du beskriver låter som att du har en bottleneck någonstans. Min rigg består av en i7:a med 16gb RAM ett GTX 680 med 4GB minne och spelet var installerat på SSD:n OS är Windows 8 Pro spelet är köpt på steam.

Jag ber dock om ursäkt om du tog mitt inlägg som en förklaring på ditt problem, det var avsett att informera om andra problem jag upplevt med 3D.

Uppfattade ditt tidigare inlägg som att jag borde sluta luta när jag spelar hehe, nu är vi på samma sida!

Jag har exakt samma setup som du haha!
Värt att nämna att Crysis 3 inte har någon som helst input lag när jag kör 3D och höga inställningar, så det verkar inte heller ha med hur krävande spelet är. Vilka 3D-drivisar kör du på? Jag använder både TriDef och nvidia så det kanske krockar där.

Jag har testat att sitta helt stilla och köra med tangentbord nu, fortfarande input lag..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*