Hur fungerar garantin vid öppning av laptop?

Permalänk

Hur fungerar garantin vid öppning av laptop?

Hej!

Hur gäller garantin om man öppnar en laptop för att rensa dam ur fläktarna? Datorn i sig är en Asus rog G750jw.
Har sett att det inte är lika lätt som den föregående modellen så därav frågan. Har nämligen märkt att fläktarna går mer högljutt på senaste och tror det är dam som orsakar det...

mvh

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk

RTFM. Står det inte hur du gör det i manualen sabbar det säkert garantin. Står det får du läsa

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av struggler:

Hej!

Hur gäller garantin om man öppnar en laptop för att rensa dam ur fläktarna? Datorn i sig är en Asus rog G750jw.
Har sett att det inte är lika lätt som den föregående modellen så därav frågan. Har nämligen märkt att fläktarna går mer högljutt på senaste och tror det är dam som orsakar det...

mvh

Undrar hur du "redan" kan ha damm i en såpass ny modell...

Kolla med Asus, tror inte du får öppna den om du har garanti kvar, många har ju garantiförseglingar, och kan vara så på din

Annars finns ett simpelt sätt att göra rent laptopfläktar på, med tryckluft, se bara till att du håller fläkten stilla med nåt när du blåser rent, för om du inte gör det så pajar du lagren om den får snurra fritt för tryckluft gör att fläktarna går förbi sina maxvarv ofta och då kan lagren gå sönder lätt i dem och det lär nog inte täckas det heller av garantin

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av fille3002:

RTFM. Står det inte hur du gör det i manualen sabbar det säkert garantin. Står det får du läsa

Min fråga kom ju för at det ej står nått sådant i manualen

Skrivet av godspeed:

Undrar hur du "redan" kan ha damm i en såpass ny modell...

Kolla med Asus, tror inte du får öppna den om du har garanti kvar, många har ju garantiförseglingar, och kan vara så på din

Annars finns ett simpelt sätt att göra rent laptopfläktar på, med tryckluft, se bara till att du håller fläkten stilla med nåt när du blåser rent, för om du inte gör det så pajar du lagren om den får snurra fritt för tryckluft gör att fläktarna går förbi sina maxvarv ofta och då kan lagren gå sönder lätt i dem och det lär nog inte täckas det heller av garantin

Har haft denna datorn i ett par veckor... Den var knäpptyst i början men nu låter fläktarna. Jo klurade på det där med tryckluft men man kommer inte in speciellt långt och det andra är att det ej går att hålla fläktarna stilla.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem
Skrivet av struggler:

Min fråga kom ju för at det ej står nått sådant i manualen

Har haft denna datorn i ett par veckor... Den var knäpptyst i början men nu låter fläktarna. Jo klurade på det där med tryckluft men man kommer inte in speciellt långt och det andra är att det ej går att hålla fläktarna stilla.

Inte ens med en tunn nål?
Investera i en knappnål eller synål för symaskiner, så borde du kunna hålla den stilla, såvida inte fläkten sitter så jäkligt till att man inte når, då är det tyvärr bara att öppna den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått grejen med tryckluft i en laptop? Det enda som händer då är väl att man ev förflyttar dammet ännu längre in i datorn som täpper till någonting som i sin tur kanske överhettar? Jag kan inte förstå varför datortillverkare har luckor vid ramplatser och HDD men inte vid fläktfilter och fläktplatser där det samlas damm.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Inte ens med en tunn nål?
Investera i en knappnål eller synål för symaskiner, så borde du kunna hålla den stilla, såvida inte fläkten sitter så jäkligt till att man inte når, då är det tyvärr bara att öppna den.

Vet i tusan vart jag ska stoppa in den där nålen xD

Fläkten sitter skitlångt in och jag vägrar fiffla in saker där då det kan leda till att jag skadar någonting.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Avstängd

kan säga som så Öppnar du datorn och gör inverkan så påverkas garantin.... du har 2 luckor under till ena är för hårddisk och andra är för minnen (troligast) dom luckorna är till för att du som konsument ska kunna byta lätt utan att göra större ingrepp i datorn. så dessa kan öppnas har du tur kanske du kan blåsa ur nått där dock inte säkert att det går. Finns risk att garantin inte täcks om du gör detta men se till att göra det med kärlek så då kanske det går bra då kanske du slipper lämna in sakerna på garanti

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

kan säga som så Öppnar du datorn och gör inverkan så påverkas garantin.... du har 2 luckor under till ena är för hårddisk och andra är för minnen (troligast) dom luckorna är till för att du som konsument ska kunna byta lätt utan att göra större ingrepp i datorn. så dessa kan öppnas har du tur kanske du kan blåsa ur nått där dock inte säkert att det går. Finns risk att garantin inte täcks om du gör detta men se till att göra det med kärlek så då kanske det går bra då kanske du slipper lämna in sakerna på garanti

Ja det är bäst att låta bli att öppna den. Har öppnat luckan under när jag satte in ssd:n och det var tyvärr bara minnen och hdd som man kom åt. Hoppas på svar från asus. Den föregående modellen g75vw hade 2 luckor för att lätt kunna rensa fläktarna tycker jag det är konstigt att denna inte är lika lätt.

Men man får väl skicka in datorn när man är trött på ljudet så får dom "tvätta" den inuti!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem
Skrivet av struggler:

http://forumbilder.se/CEUMI/dsc-1348.jpg

Vet i tusan vart jag ska stoppa in den där nålen xD

http://forumbilder.se/CEUMI/dsc-1350.jpg

Fläkten sitter skitlångt in och jag vägrar fiffla in saker där då det kan leda till att jag skadar någonting.

Ajdå det gjorde ju läget desto jävligare :/ personligen kan jag bara hitta en väg då, och det är att avrätta plasthöljets position temporärt.
Men så har vi ju problemet med din garanti.
Det enda jag kommer på gällande det området, vore väl om du ringde deras support, beskriver vad som hänt och frågar om du får åtgärda din dators åkomma.
Vore ju mögligt att behöva skicka in den på "reparation" bara för att få kylsystemet rengjort.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av struggler:

Hej!

mvh

Hej,

Du får gärna ställa din fråga på ASUS Sveriges Facebooksida. Jag har inte hand om bärbara datorer, så bästa svar får du där.

Mvh, ASUS_Caroline

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av struggler:

Tror inte det har något med damm att göra efter bara 2 veckor. Datorn får väl andas fritt när du använder den? Dvs. den får inte stå på sängen eller likn. Har du kontrollerat att det inte är nåt program som ligger och tuggar i bakgrunden?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Detta forum är inte till för frågor om bärbara datorer.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)