Entusiaster och gamers fortsätter köpa PC-datorer – stabil tillväxt till 2016

Permalänk
Medlem

Uppgraderar för att det är kul, resten är en bonus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Jag är inte riktigt säker på vad man ska bocka för, jag uppgraderar.. men jag gör det för att jag har ett beroende, inte för att jag behöver det!

jag lever i samma tillvaro! har riggen i sig men spelar typ KSP och wow... Kryssade i "osäker" för ärligt talat vet jag int varför jag uppgraderar ^^

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Kostsamt att uppgradera ofta, därför rekommenderar jag alltid att lägga lite extra pengar så man slipper, att byta från i7 920 till 2600k, sen 2600k till 3770k, sen till 4770k, då står inte allt rätt till.

En Q6600 2.4GHz överklockad till 3.6GHz klarar BF3 utan problem med 64 Spelare på Ultra, ändå byter faktiskt folk från 3770k till 4770k, tusenlapparna fladdrar bort på en skillnad som inte ens märks.

Inte konstigt att försäljningen blomstrar då, har fortfarande kvar min i7 920 som tuffar på i 4.2GHz efter 4.5 år i 1.42v, men det är dags att uppgradera nu till 4930k, nästan 5 år dög i7 920 till att spela alla dagens spel på högsta inställningar. Ändå skriver de flesta här i tråden att dom uppgraderar oftast mellan 1-2 år, som sagt inte konstigt att det visar en stabil tillväxt. Gissar på att det är så enormt mycket PR inblandat i nya releases idag, dom presenterar allt som om det vore det bästa som hänt sedan skivat bröd, när det inte ens är en märkbar skillnad för majoriteten.

Se bara på Tvelanders rigg, 900D, 6 Kärnig Processor överklockad till 5000MHz med 12 Threads, 32GB DDR3 överklockade till 2500MHz 11-13-11-26, och till sist hela 3 stycken GTX Titan med 6GB vattenkylda med så mycket överklockning det går.

Den datorn har kostat 60.000kr, frågan är, när behöver han uppgradera?

Vi kan konstatera att Unreal Engine 4 kommer driva spel under hela Playstation 4's och Xbox One's livstid, det kommer bli precis samma visa som med dagens Unreal Engine 3, dom uppdaterar den allt eftersom lite här och där, men prestandaskillnaden är fortfarande liten om man jämför med de första Unreal Engine 3 spelen mot idag, och om Tvelander kan spela det första Unreal Engine 4 spelet i 6048x1080, allt på högsta med Custom AA i 120 FPS konstant, då är det ganska säkert att säga att han kommer kunna spela ett Unreal Engine 4 spel om 6 år på nästan lika höga inställningar

Han skulle mer eller mindre inte behöva byta ut en enda komponent på låt säga 5 år realistiskt sett, GTX 580 släpptes för snart 3 år sedan, 1 kort klarar av BF3 i 40 FPS, 2st klarar av det i 80 FPS, 3st klarar av det i 120 FPS, så det krävs bra mycket till för att få 3st GTX 580 att sjunka under 60 FPS, och dom har redan existerat i snart 3 år, så 3st GTX 580 kan säkerligen klara av Frostbite 4 om 2 år i 1080p utan större problem utan att gå under 60 FPS

Så 5 år är mer än rimligt för Tvelanders 3st GTX Titan 6GB vattenkylda överklockade 40%

Han betalade 60.000kr nu, men behöver inte spendera en enda krona till på minst 60 månader, det är 14.000kr om året, en lön om året i princip.

Tänk om han nu hade köpt en 3570k, ett GTX 660 dator när det var nytt för 10.000kr, och han inte vill köra SLI/Crossfire för han inte vill riskera strul

Då betyder det att han måste uppgradera grafikkort nästan varje år, moderkort och processor vartannat år, låt säga 5st grafikkort, 3st moderkort och processorer, varje grafikkort kostar 3000kr, dvs 15.000kr och 5250 för moderkort, 6000 för moderkort och 1500 för minne (DDR4)

Nu är vi uppe i nästan 30.000, nästan halva kostnaden av Tvelanders dator, men hans fortfarande bättre

Nu skiljer det bara 30.000, om man köper en dator idag för 10.000 och jämför med hans så skiljer det 50.000, men om 5 år skiljer det bara 30.000

Så det är inte så dyrt som det ser ut, "i längden".

Även om det är dyrare, så får du ju vad du betalar för? Han har betalat 30.000 mer, och har bättre dator, så vad är problemet? Inget, det är en investering, han har kunnat spela utan strul, utan att behöva sälja gamla komponenter, demontera datorn, förlora tid, behöva söka ny hårdvara m.m.

Att köpa dator på 24 månader räntefri avbetalning är inte en så dum idé som man kan tro, då skjuter man inte bara upp betalningen utan även uppgraderingen.

Tankeställare

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Samma som övriga här, uppgraderar för att det är kul :D. Ett geforce 680 för att ha till diabloreleasen var ju fullständigt onödigt såhär i efterhand, och det visste jag väl från början egentligen

Köp en 2500k och z77 moderkort massor med ram och en ssd till systemet, för att använda som mediacenter/lagring och som i princip aldrig används :P, osv osv. Slöseri i mängder, men kul är det

Permalänk
Inaktiv

Jag läste "All Religions".... måste sluta kolla på "Atheist vs Idiots"-debatter på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Jag är inte riktigt säker på vad man ska bocka för, jag uppgraderar.. men jag gör det för att jag har ett beroende, inte för att jag behöver det!

Samma här. Köper alldeles för mycket komponenter som jag egentligen inte behöver... men det är ju så roligt

Permalänk
Medlem

Köpte en ny dator senast igår, och vet av många i min vänkrets som nyligen köpt eller uppgraderat sin rigg, så denna information stämmer nog väldigt bra in på verkligheten.

Och det är givetvis bra att försäljningen ökar och ligger stadigt då det kommer till entusiast sidan.
Får hoppas att även casual sidan utav PC datorer går igång nu.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Nja, kommer väl uppgradera med 3-4års mellanrum om det tilllåts pengamässigt. Dock tror jag att mitt 670 hänger med tills GTX 900-1000 releasen.
Kommer nog inte kunna köra allt på maxat men troligen går det nog på medium-high på typ Crysis 4, BF5 osv. (om dom kallas det ) Kollar man på hur snyggt Crysis 3 är på även low-medium så behöver man typ inte alltid ha allt på max, föredrar FPS före bildkvalitet allt hittils har gått runt på max med lite trixande i 1080p

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kolla bara snabbt kanske är defqon

Problemet jag har stött på är nu har jag inget mer jag kan göra typ.

Ingen mening atm att bygga för mig, har redan alla prylar jag behöver sen vill man ju inte sälja av saker bara för "att" göra det.

Men ge mig 4K skärm under 20k det är nästa steg

Alla har vi olika "problem"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

Äntligen en trevlig nyhet på den fronten. Man blir så less på det evinnerliga tjatet om mobila leksaker.

I höst ska det byggas en helt ny maskin i en Ncase M1, med påkostade delar, så jag fortsätter dra mitt strå till stacken!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tror inte någon skulle vilja spela med det dock.
Ett gammalt GTS 250 driver ju spelet med men man får ju ögoncancer av att spela med det.

Vill och vill, mitt gts 450 ska tuffa på fram tills 9000-serien, och jag kan spela många spel i höga inställningar och ändå ha det spelbart (enligt mig). Dock mest strategi o. dyl. som inte är snabba scenbyten. Tyvärr börjar fläktarna braka ihop

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat var 3-4år, dock är det svårt att köpa saker när man lever på 3k i månaden.
Fattar inte de som köper nytt varje år, blir nog att bränna ordentligt med pengar kring skylake eller nå sånt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Varför ska vi konsumenter spendera 10K om året på hårdvara, när det knappt finns spelvärda spel?

Permalänk
Medlem

Förvånande med tanke på att väldigt få spel kräver något.
Jag kan köra nästan alla spel på max med min i5-2500k och ett Geforce 570, utan överklockning.
Utöver ett fåtal spel och trippelskärms-lösningar så räcker 2-3 år gamla komponenter långt, t o m ännu äldre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar inte jätte ofta. Jag var bättre på det förr då jag tycker tex grafikkortspriserna har gått i taket, Köpte mitt Asus 9800GX2 på release för 4300 kr nått, Det tyckte jag var helt sjuuuka pengar för ETT (2) kort när det kom, "Byttes" mot ett GTX 295 på garanti.. dock betalar man mycket mer för ett singelkort idag...
Men visst håller korten länge och väl idag om man är beredd att tumma lite på grafiken i vissa fall. Många spel idag är så snygga på Medium att det är vad High/ultra vad för några år sen att det helt enkelt är behagligt att spela ändå.

Men nu om man ska hålla sig vid 1920x1200 så är det ganska lungt om man köper tex ett 780, Vilket jag ska ( om inte 790 kommer före Svag för dubbelmackorna x)
Dock iår räknar jag med att köpa allt nytt för att kunna köra BF4 och GTA V på förhoppningsvis max

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Json_81:

Förvånande med tanke på att väldigt få spel kräver något.
Jag kan köra nästan alla spel på max med min i5-2500k och ett Geforce 570, utan överklockning.
Utöver ett fåtal spel och trippelskärms-lösningar så räcker 2-3 år gamla komponenter långt, t o m ännu äldre.

Det man inte vet har man inte ont av, men när man väl provat BF3 Ultra i 1440p eller Skyrim med 4K-texturer är det inte kul att gå tillbaka till något sämre. Eller ta ett spel som Arma, där hög view distance gör halva spelet och är sjukt krävande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Dock iår räknar jag med att köpa allt nytt för att kunna köra BF4 och GTA V på förhoppningsvis max

Lycka till med GTA 5. Går ju inte att spela GTA 4 på max oavsett vad du har för hårdvara. Skulle vara kul att se tvelander bencha skiten. Hehe.

Uppgraderar inte så ofta numera själv heller. Behövs helt enkelt inte. Utvecklingen trampar vatten och spelen har definitivt inte blivit bättre fastän grafiken har blivit det. Senaste spelen jag snöade in på totalt skulle väl vara s.t.a.l.k.e.r spelen.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar små steg nästan varje år, största flaskan först osv..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Sitta framför en riktigt fet entusiast-PC och en standard-PC de är som jämföra en Toyota Prius, miljövänlig, trygg och säkert bra med en stor törstig V8 med dubbla turbos där motorn morrar som en vild katt. Även om de kanske är bäst för plånboken att köra Toyotan så vet jag att de är ingen idé att ens försöka motstå!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför ska vi konsumenter spendera 10K om året på hårdvara, när det knappt finns spelvärda spel?

ASUS Rampage Formula X48 S775 (Bios Mod) // 300kr (~5 År)
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 4 Cores 8MB @ 3.6GHz // 500kr (~6 År)
Corsair XMS2 4GB 667MHz CL4 // 100kr (~6 År)
2x GTX 580 1.5GB // 1500kr (~3 År)
Creative Audigy 2 ZS // 50kr (~10 År)
Corsair HX/TX850W // 500kr (~4 År)

Totalt: 2950kr (Ja, vill man spara pengar ställer man allt på en kartong )

Denna rigg, på riktigt, no joke, klarar Battlefield 4 med 64 Spelare i 1920x1080, Ultra, 4x MSAA i 60FPS konstant

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Frågan är när man skall uppdatera nästa gång... Haswell Refresh eller Skylake

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte uppgradera igen förrän det kommer något spel som får min nuvarande rigg på knä. Då blir det troligen även en krympning av formfaktorn till itx samt mer ingående vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig längre. Uppgraderar heller inte så ofta, min huvuddator är från 2008. Men egentliga orsaken till få uppgraderingar är den ständiga bristen som pengar när man är förälder och har en familj hemma. Jag hade gärna haft kraftfullare processor till videoredigering. Jag "tröstköper" gamla begagnade prylar istället. Köpte en laptop från 2006 på tradera för 555 kr häromdagen. Den är jätteskoj trots sin ålder...

Men även då jag uppgraderade ofta så var det inte för spelen. Det är för att kunna jobba effektivare med videoredigering som är ett stort intresse för mig. Sedan jag gick över till Linux har behovet att uppgradera minska. Programmen funkar nästan lika bra även på äldre datorer och man upplever det sällan som segt. Komprimeringsjobb som kräver mycket CPU-kraft skickar jag över till min server som kan jobba med sådant dygnet runt. Det får ta den tid det tar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Brukar uppgradera processor, minne osv med ca 3-5 års mellanrum beroende på hur utvecklingen ser ut.
Grafikkort brukar jag uppgradera oftare, där är det väl ca 2-3 år mellan varje kort.

Brukar också alltid satsa på att köpa det som är mest för pengarna just då inklusive framtidssäkerhet, tycker här bland annat att 2500k var ett ypperligt val t.ex.

Mina RAM minnen kan alltid uppgraderas till 16GB utan att byta ut något vilket inte tar så mycket på plånboken.

SSD kan köpas till vid behov, osv.

Moderkortet och processor är nog det jag lägger ner mest tid på att kolla, och försöka timea med nya standarder och funktioner som kommer, som i mitt fall väntade jag med ett moderkort tills både USB3, PCIe 3.0 och SATA 6Gb fanns med, för att säkra så mycket som möjligt för framtiden.

Grafikkort är lite klurigare, visserligen går det att satsa prisvärd mellanklassare där och sedan komplettera med ett extra kort i SLI/CF vid senare tillfälle, förslagsvis när ny generation kommer ut och priserna dumpas. Men SLI/CF har sina ju nackdelar.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk

Win8 har nog en finger med i spelet att inte många köper en dator utan bygger eget med Win7.

Jag köpte inte för allt länge sedan en laptop som på papper var dubbla prestanda mot förra laptopen, och win7 vs win8...
Idag när jag började rensa gamingen så blev jag förvånad över att gamlingen är stabilare och snabbare i Windows miljö, spel är det tvärtom som tur är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

En gång PC gamer, alltid PC gamer!

Permalänk
Medlem

Defqon 1 som wallpaper på datorn i bilden, Nice

detta är väl bara bra för PC-marknaden. Det bevisar ju att PC inte är påväg att dö ut så som folk tror.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Länge leve PC gamers!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Vill inte påstå att jag är PC-gamer, men gillar datorer och kommer jobba med de. Vilket gör att man vill ha en bra och snygg dator med ofta det senaste. Så finns många skäl till att ha en grym dator, det är ungefär som att ha en grym bil. "Den ska se bra ut och gå fort".

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Någon gillar visst Hardstyle