Permalänk

Varning för Asus produkter!

Jag köpte en bärbar Asus med en windows 7 starter förinstallerad.

Det tar upp till minuter för att en länk man har klickat öppnas. Datorns prestanda är alltså långt under lägsta möjliga förväntningar.
Den klarar inte ens det minimala operativsystem som är med vid leveransen.

Har kontaktat deras support. De själva redan vet vad jag pratar om och har vägrat att ta emot sin vrak.
Följande är deras ursäkt:

Your RMA application have been rejected because,
Please Note that your computer has a processor model Intel Atom N2600 1,6Ghz
.. It is made for simpler processor and consumes less power than the more
powerful models.
this also mean the that you will see a high CPU load even when doing small
tasks
And also a lot of activity against the harddrive due to the low amount of ram
which is normal with this type of unit

Mvh Asus service team

Lärdom:
KÖP ALDRIG ASUS! De kan inte leva efter vad de har lovat, varken genom de produkter de levererar eller support.

Permalänk
Medlem

Du visste ju att du köpte en bärbar med en 1,6 Ghz processor -_- ..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Asus säger att det är en skitdator, den beter sig som en skitdator, då är det antagligen en skitdator.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Inget illa menat, men man får vad man betalar för :/

Permalänk
Medlem

fail. lol.

en dator me intel atom e som o köpa lönnsirap. du använder den endast som filserver inge mer än de

asus gör bra produkter för övrigt, har både laptop, moderkort, grafikkort o skärm..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle ha läst på mer. En påläst person hade vetat vad datorn i fråga går för innan han/hon slängt pengar på den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Själv har jag en asus padfone bästa produkten jag köpt! samt en Asus laptop med core i7 16 gb ram som jag har haft i snart 3 år allt fungerar över förväntan jag kan bara varmt rekommendera det jag köpt ifrån Asus hittentills tråkigt att du har fått en dålig erfarenhet

Permalänk
Medlem

Jag är Nöjd med Asus, förutom deras ROG serie, som suger.. tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av onadvance:

Please Note that your computer has a processor model Intel Atom N2600 1,6Ghz
.. It is made for simpler processor and consumes less power than the more
powerful models.
this also mean the that you will see a high CPU load even when doing small
tasks
And also a lot of activity against the harddrive due to the low amount of ram
which is normal with this type of unit

Du har alltså dels köpt en dator med netbook-prestanda, och är förvånad över att den är långsam. Dels har du svårt att tolka ett helt korrekt svar från supporten.
FACEPALM.

Permalänk
Medlem

1 post..

Samsung som har bett sina anställda att tala ner om konkurrensen igen ^^

Permalänk
Medlem

Kolla efter vad för prestanda datorn egentligen har innan du köper nästa gång, tack. Det är inte Asus fel att du valt att köpa en klen dator och sen klaga på Asus för det?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Haha, det här var roande.

Permalänk

Leva efter vad de lovar? De säger ju själva att du köpt skit... Lägg lite mer pengar nästa gång..

Permalänk

Tror inte du behöver varna folk här på SweC för atom-processorer

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av onadvance:

Jag köpte en bärbar Asus med en windows 7 starter förinstallerad.

Det tar upp till minuter för att en länk man har klickat öppnas. Datorns prestanda är alltså långt under lägsta möjliga förväntningar.
Den klarar inte ens det minimala operativsystem som är med vid leveransen.

Har kontaktat deras support. De själva redan vet vad jag pratar om och har vägrat att ta emot sin vrak.
Följande är deras ursäkt:

Your RMA application have been rejected because,
Please Note that your computer has a processor model Intel Atom N2600 1,6Ghz
.. It is made for simpler processor and consumes less power than the more
powerful models.
this also mean the that you will see a high CPU load even when doing small
tasks
And also a lot of activity against the harddrive due to the low amount of ram
which is normal with this type of unit

Mvh Asus service team

Lärdom:
KÖP ALDRIG ASUS! De kan inte leva efter vad de har lovat, varken genom de produkter de levererar eller support.

Du kan ju faktiskt lägga ut exakt vad det är för modell du köpt...

Är du seriös med den här posten, då ber jag om ursäkt i förväg, på riktigt

För jag kan bara inte tro att du köpt denna dator i tro att den var något att ha

Hur och vad sa egentligen personalen där du köpte den här eller köpte du den utan att be om råd?

Om du köpt den utan att läsa på, be om råd etc. så tycker jag faktiskt på riktigt synd om dig, även om supporten har rätt

Det här är bland det lägsta i specifikationer man kan komma i princip, vad hade du tänkt använda den här till egentligen?

Och som folk här säger, fast på ett väldigt dåligt sätt, tyvärr har supporten rätt, det är inget fel på den här datorn, den uppför sig bara som den borde, så du kan inte varna för att Asus produkter är usla, särskilt inte då de här produkterna tyvärr finns hos de flesta tillverkare

Själv tycker jag personligen att såna här datorer borde bort från marknaden, och ska de säljas, så ska de säljas för vad de är, billiga, och man måste få folk att inse att man inte får någon monsterdator för den struntsumma man ger för en sånhär

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har en asus eeepc med 1.6GHz atom, den är inte alls seg som du beskriver, varken i xp eller linux. Dvs jag drar slutsatsen att du skall ominstallera/byta operativsystem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Har haft ett moderkort från Intel som levereras med den sunkiga processorn. Den är absolut inte snabb på något sätt eller vis men det ska ju knappast ta en minut eller längre för länkar att öppnas. Det låter i så fall troligare att du har något i datorn som är defekt från fabrik, alternativt att din uppkoppling till internet är lika slö som datorn du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Har haft ett moderkort från Intel som levereras med den sunkiga processorn. Den är absolut inte snabb på något sätt eller vis men det ska ju knappast ta en minut eller längre för länkar att öppnas. Det låter i så fall troligare att du har något i datorn som är defekt från fabrik.

Kan slå vad om att det sitter 1gb i ram i den, och då blir den seg och swappar som en tokig gentemot disken, lägg till antivirusprogram och annat som säkerligen ligger i autostarten så får du en sån seg dator

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Kan slå vad om att det sitter 1gb i ram i den, och då blir den seg och swappar som en tokig gentemot disken, lägg till antivirusprogram och annat som säkerligen ligger i autostarten så får du en sån seg dator

Förvisso sant.

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska gammal netbook när den har den CPU, kombinerat säkert med bara 1Gb RAM, dom är rejält slöa oavsett fabrikat.
Men sådana här var det väl ganska länge sen man kunde köpa.
Hurusom klämmer man in lubuntu OS blir dom piggare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onadvance:

Jävlar en såhär korkad människa trodde jag inte fanns.. och jag har sett många korkade människor..

Permalänk

Korkad tråd från någon som inte kan läsa vad en dator innehåller. Asus gör endast bra produkter och har aldrig någonsin haft problem med Asus, har det som ett favoritmärke och det kommer nog aldrig att ändras på.

Permalänk

Titeln är missvisande, troligen en okunnig som blivit lurad av någon butik...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Detta kan va din räddning, förmodligen blir den mycket rappare med Linux http://www.linuxmint.com/download.php instalerade detta på en väldigt gammal 1,9GHz centurio och den blev så rapp att jag blev förvånad

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Du kanske inte förstod vad det var du köpte, låter som ett fall där snålhet bedragit visheten.

Men att regga sig här på SweC och som första inlägg whina om det är epic fail...

Permalänk
Medlem

Till TS;
Din egen okunskap skyller du på en av de absolut bästa tillverkarna av datorer och komponenter.
Lär dig lite själv innan du sprider en massa dynga!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Troll lr bara okunnigt troll?

En dator med en Atom Cpu är ett dåligt köp punkt slut.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av onadvance:

Jag köpte en bärbar Asus med en windows 7 starter förinstallerad.

Det tar upp till minuter för att en länk man har klickat öppnas. Datorns prestanda är alltså långt under lägsta möjliga förväntningar.
Den klarar inte ens det minimala operativsystem som är med vid leveransen.

Har kontaktat deras support. De själva redan vet vad jag pratar om och har vägrat att ta emot sin vrak.
Följande är deras ursäkt:

Your RMA application have been rejected because,
Please Note that your computer has a processor model Intel Atom N2600 1,6Ghz
.. It is made for simpler processor and consumes less power than the more
powerful models.
this also mean the that you will see a high CPU load even when doing small
tasks
And also a lot of activity against the harddrive due to the low amount of ram
which is normal with this type of unit

Mvh Asus service team

Lärdom:
KÖP ALDRIG ASUS! De kan inte leva efter vad de har lovat, varken genom de produkter de levererar eller support.

Trololo

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av godspeed:

Kan slå vad om att det sitter 1gb i ram i den, och då blir den seg och swappar som en tokig gentemot disken, lägg till antivirusprogram och annat som säkerligen ligger i autostarten så får du en sån seg dator

Disken lär dessutom inte höra till de snabbaste på marknaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att det kan ta minuter att öppna en länk så är allt inte som det ska. En Atom-dator bör duga alldeles bra för att surfa på internet och videotittande i lägre upplösningar.

Högst troligt har du fått in nåt bloatware i datorn. Fixade en kompis Asus Win7-dator som hade ett mjukvarufel från fabriken som gjorde att det gick jättelångsamt att t.ex. kopiera över en fil från ett USB-minne m.m, och då var det bara att installera om Windows från en orginalskiva så man fick en ordentlig windowsinstallation. För Atom-datorer rekommenderar jag dock varmt att installera Linux Mint istället, som startar mycket snabbare än Windows och är snabbare i allmänhet. Dessutom slipper du stulet med att dra in alla drivrutiner om du skulle välja att installera om Windows från grunden.