Behöver hjälp med att hitta grafikkort till äldre dator!

Permalänk

Behöver hjälp med att hitta grafikkort till äldre dator!

Hej, jag har en äldre budget dator jag bara använde för att kunnda spela Starcraft 2 när det kom ut 2010.

Tyvärr så gav fläkten tillslut upp på mitt XFX Radeon HD 5670 grafikkort som satt på den datorn.
Nu behöver jag köpa ett nytt GFX kort som passar den datorn, den funkar för min llllebror som i princip bara spelar dota 2 så en ny dator behöver han inte än.

I vilket falll jag kollade upp moderkortet i SIW.exe genom en snabbstart innan den överhettades.
Och då fick jag fram denna info om kortet;

MSI
Model: GF615M-P33
Sen typ (MS-7597) vettefan va de är trolligen inget relevant men.

Hittade en länk med spec för kortet: http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html#/?div=Basic

Hjällp mig gärna hitta vilka gfxkort jag kan välja blland eller vilket grafikkort jag borde köpa som passar detta grafikkort, vore väldigt tacksam!

EDIT (1)

Hittade lite mer information
AMD Athlon II X2 250 AM3
4GB DDR3
Radeon HD 5670

Ska ta reda på va d är för nätagg

Permalänk
Medlem

Vad är övrig hårdvara i datorn?
CPU?
Minne?
Nätagg?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Om du inte vill investera i ett nytt grafikkort så kan du alltid köpa en ny kylare till ditt nuvarande grafikkort.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=585

Permalänk
Medlem

Då det suttit ett 5670 i den tidigare vet vi att den kör PCI-e. Köp ett AMD HD 7770 om du inte behöver mer prestanda. Det kan du få tag på för runt 700 SEK. Alternativt kollar du på begagnat. Du kan få ett Nvidia 560 ti eller ett AMD HD 6950 för runt 500-600 SEK

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Om du inte vill investera i ett nytt grafikkort så kan du alltid köpa en ny kylare till ditt nuvarande grafikkort.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=585

fläkten på grafikkortet slutade snurra och testade dra igång den med program men den står helt still. Går det köpa ny fläkt och byta den på grafikkoret eller vad menar du med kylare?

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Vad är övrig hårdvara i datorn?
CPU?
Minne?
Nätagg?

Måste starta brors dator senare när ja ska dit och kolla vad resten av specsen är.

Eller hittade i min mail sökte på komplett där jag köpte datorn ifrån som sagt en budget dator för sc2 men.

PC i delar
AMD Athlon II X2 250 AM3
4GB DDR3
Radeon HD 5670
500GB

Ignorera texten under.
______________________
Vettefan hur jag får veta hur mycket mitt nätagg är på(kanske genom SIW.exe?!. för hemma hos mig har jag bara alla kartonger å sånt till den datorn som är hos bror min.
I vilket fall så hittar jag bara en instruktionshäfte där det står
SMART SERIES - CHIEFTEC (350-600W)
Antar att det är att dom ger samma sånt häfet till alla deras nätagg eftersom det står 350-600W men jag ska kolla senare idag.

_____________________________________________________________________________________________________
Ignorera texten ovan

I villlket fall. Efter jag hittar vilket nätagg jag har borde någon kunna hitta nåt billigt grafikkort som möjligtvis är bättre eller iaf dugligt för den datorn. Budget dator gammal me nden funkar behöver bara ett GFX så.

EDIT: istället för en ny post sry

AMD Athlon II X2 250 AM3
4GB DDR3
Radeon HD 5670
500GB

Permalänk

Hittade ett mail långt bak i tiden med PDF fill med som finns i datorn, Super budget dator för just sc2 men brorsan behöver bara ett gfx ingen ny dator än iaf (Jag varnade honom att om han köpte iphone skiten så kommer han ångra sig, jajjemen he did)

Här är mina delar!

   -->  http://i.imgur.com/v94BYCs.png?1]  <--

Chieftec Smart Series 550W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x
SATA, 120mm Fläkt

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag antingen köpt ett HD7770 eller ett GTX 660.
Alternativt tittat på Swec marknad. I stortsett vad som helst som är inom din budget funkar egentligen.

Permalänk

Hmm, De där grafikkorten är ju overkill för den datorn, ingen vits att köpa allt för bra kort, Jag hade Radeon HD 5670 ett dyng kort, nåt som är lite bättre iaf kanske, ska ju som sagt bara klara dota 2 osv. Jag har ingen aning hur jag vet vilka kort som passar mitt grafikkort. Det jag behöver hjälp med.

Något kort som är lite bättre än Radeon HD 5670 som passar i guess. 700-1000 max inte värt å lägga ner mer på den

Permalänk
Avstängd

Det han menar är att du byter ut kylaren som sitter på din gpu idag till en ny kylare med fläktar på. Det är relativt enkelt att göra. Du har ju ett fungerande grafikkort som räcker till din bror så det blir det billigaste alternativet.

Skrivet av dragonsaur:

fläkten på grafikkortet slutade snurra och testade dra igång den med program men den står helt still. Går det köpa ny fläkt och byta den på grafikkoret eller vad menar du med kylare?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Neonodia: Jag har kollat kylare till grafikkortet men jag hittar tyvärr bara 1 som kostar över 1000 kronor som passar. Det är få som passar det kortet av vad jag hittat på inet, komplett bla.

Det vore kung om någon kunde hitta ett 1gb minne gfxkort som passar(Radeon HD 5670 det jag har är 512mb)
Eller billig kylning som passar grafikkortet :/

Som sagt all hjälp uppskattas!

Permalänk

Seriöst finns det INGEN som kan hjälpa mig med detta ?

Om någon kan hjälpa mig att hitta antingen en billig kyulare till XFX Radeon HD 5670
eller om ni kan hitta ett grafikkort under 1000:- som passar graifkkoret vore underbart.

Jag fattar inte hur man kan veta vad som passar vad Snälla hjälp Villl hjälpa mig lillebror så att han slipper gå hemma och göra ingenting helal dagarna, för hans generation suger alla hans kompisar sitter bara och lirar jämt och orkar aldrig göra nåt. Så han beöver kunna lira llite då å då

Permalänk

7750, billigt o tillräckligt bra. Annars kolla beg marknaden för nåt 460 elr dylikt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonsaur:

Seriöst finns det INGEN som kan hjälpa mig med detta ?

Om någon kan hjälpa mig att hitta antingen en billig kyulare till XFX Radeon HD 5670
eller om ni kan hitta ett grafikkort under 1000:- som passar graifkkoret vore underbart.

Jag fattar inte hur man kan veta vad som passar vad Snälla hjälp Villl hjälpa mig lillebror så att han slipper gå hemma och göra ingenting helal dagarna, för hans generation suger alla hans kompisar sitter bara och lirar jämt och orkar aldrig göra nåt. Så han beöver kunna lira llite då å då

Du har ju fått hjälp.
Moderkortet har ju PCI-e vilket betyder att i princip ALLA grafikkort de senaste 8-10 åren passar.
Radeon HD7770 får du ju för under 1000:-
Det kommer även att vara betydligt kvickare än det gamla 5670.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju fått hjälp.
Moderkortet har ju PCI-e vilket betyder att i princip ALLA grafikkort de senaste 8-10 åren passar.
Radeon HD7770 får du ju för under 1000:-
Det kommer även att vara betydligt kvickare än det gamla 5670.

ja men jag tycker det framgår väldligt tydligt om och om igen i tråden att jag inte kan piss om vad som passar vad och vad jag bad hjälp för var just att någon ger tips på vad för grafikkort jag kan köpa som passar mitt moderkort.
Delvis du är dne enda som har förkalrat vad jag har frågat hela tiden och nu svarade du hur jag kan veta om ett grafikkort passar eller ej.

Vilket du gjorde så takc så väldigt mycket <3

Kanske i dina ögon är det hjälp men inte för mig som inte kan lika mycket som du och andra

EDIT: Alltså behöver det bara vara PCI-E och ifall det är PCI-E kan jag ha grafikkorett då ? :S
Om det är PCI-E 3.0 passar det på mitt moderkort då?

Permalänk

Aja det får bli att köpa detta då som du skrev. XFX Radeon HD7750 2GB Det är PCI-E 3.0 mitt förra GFX var PCI-E 2.0

fan att man inte förstår nåt om sådant h är, har inget problem med datorer men just att byta ut grafikkort fyfan.

Permalänk
Medlem

pci-e är bakåtkompatiblelt. De enda du behöver tänka på är generellt om det får plats fysiskt. Samt om det kräver extern ström, kolla om nätagg har en pci-e kontakt för detta.

2gb minne på ett sådant svagt kort gör inget större för prestandan. Bättre att gå upp i hastighet och köra på 1gb grafikminne för liknande pris.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit ett asus 650.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

pci-e är bakåtkompatiblelt. De enda du behöver tänka på är generellt om det får plats fysiskt. Samt om det kräver extern ström, kolla om nätagg har en pci-e kontakt för detta.

2gb minne på ett sådant svagt kort gör inget större för prestandan. Bättre att gå upp i hastighet och köra på 1gb grafikminne för liknande pris.

har redan beställt, tanken slog mig a tt det kunde bli så men villl bara att bror ska kuna börja lira igen, har lovat han att fixa detta länge.
Men det är på net on net vare 750kr och man kan ö ppna och kolla så det passar opch endå kunna lämna tillbkaa så det är ju bra, i värsta fall.

Tack för responden mannen. Jo jag kopllade måtten på kortet och det får plats.

EDIT: MEh just när jag väl blir frustrerad och väl köper ett kort bara för att ha nåt tillslut för att jag vill få de gjort snabbt dvs. Så börjar de strömma in svar i tråden. Dock massa som bara skriver jag skulle tagit "detta grafikkort" sen inge mer dvs oonelliner utan motivering.

Det dr7ga med att vara dållig på detta är att ALLA som postar har olika tankar. Vissa tycker en sak är bättre än den andras försllag, Men verkar som ja tog det dåliga kortet kanske men men. ångerätten är bra. Inte jag som betalar endå bara datorn funkar så spela ingen störer roll han lirar i nte annat ä ndota 2 och gammkortet funkade för det gallant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonsaur:

har redan beställt, tanken slog mig a tt det kunde bli så men villl bara att bror ska kuna börja lira igen, har lovat han att fixa detta länge.
Men det är på net on net vare 750kr och man kan ö ppna och kolla så det passar opch endå kunna lämna tillbkaa så det är ju bra, i värsta fall.

Tack för responden mannen. Jo jag kopllade måtten på kortet och det får plats.

EDIT: MEh just när jag väl blir frustrerad och väl köper ett kort bara för att ha nåt tillslut för att jag vill få de gjort snabbt dvs. Så börjar de strömma in svar i tråden. Dock massa som bara skriver jag skulle tagit "detta grafikkort" sen inge mer dvs oonelliner utan motivering.

Det dr7ga med att vara dållig på detta är att ALLA som postar har olika tankar. Vissa tycker en sak är bättre än den andras försllag, Men verkar som ja tog det dåliga kortet kanske men men. ångerätten är bra. Inte jag som betalar endå bara datorn funkar så spela ingen störer roll han lirar i nte annat ä ndota 2 och gammkortet funkade för det gallant.

Jag skulle ha köpt ny kylare till kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426