Permalänk
Medlem

Iphone 5 wifi problem

Tjena jag har en iphone 5 som ända sen jag skaffade ios 6.1.4 fått stora problemet wifi. Det går knappt att ansluta till nätverk och när det väl går så måste jag vara nära routern och det är oftast jävligt segt. Problemet kvarstår även om jag nu skaffat ios 7 beta 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Tjena jag har en iphone 5 som ända sen jag skaffade ios 6.1.4 fått stora problemet wifi. Det går knappt att ansluta till nätverk och när det väl går så måste jag vara nära routern och det är oftast jävligt segt. Problemet kvarstår även om jag nu skaffat ios 7 beta 5.

Kan allt annat ansluta till din wifi? Eller är det bara din iphone som har problem?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det är ett Hårdvaruproblem som Iphone5 har och även vissa 4S på vissa går det inte änns att sätta på WIFI.

Googla lite och du kommer se flera som har samma problem.
Lösningen skicka den på service och få den utbyt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är ett Hårdvaruproblem som Iphone5 har och även vissa 4S på vissa går det inte änns att sätta på WIFI.

Googla lite och du kommer se flera som har samma problem.
Lösningen skicka den på service och få den utbyt.

Har jag verkligen inget annat val? :/ eftersom min skola börjar nu på måndag så behöver jag verkligen min iphone .

Permalänk
Medlem

Hej Shawn

Jobbar som Applecare Advisor för iOS, kan ge lite information.

För det första, vi supportar inte iOS 7 ännu eftersom det endast är beta och där finns helt enkelt en massa buggar i de som inte går att lösa just nu utan måste lösas av nya uppdateringar, antar att du redan har provat en hel del saker, så vi skippar omstart/återställning av nätverksinställningar.
Rekommenderar att du börjar med att säkerhetskopiera din information och sen återställa iPhonen som en ny enhet via iTunes på en dator, detta borde då även ordna tillbaka iOS 6.1.4 till dig. (här är hur: http://support.apple.com/kb/ht1414 )

Om problemet kvarstår efter att telefonen har blivit återställd som en ny enhet så behöver den service (detta täcks under garantin), om du köpte iPhonen direkt från din operatör så vänder du dig till dem, annars så kan du traska in i en Apple Butik antingen i Täby Centrum i sthlm, eller Emporia i Malmö, alternativt så kan du ringa oss på 0771 19 95 19 mån - lör 08:00 - 19:45 och söndagar 10:00 - 17:45.

Att ringa kostar inget, förutom om du inte har någon support kvar på din enhet och behöver guidning med något, men de ska du inte behöva om du redan isolerat problemet till hårdvara.
Om du ringer runt 12:30 snåret så kan jag garantera att där inte är någon telefon kö, samt att ringer du vid 12:30 på måndag och en kille som heter Philip svarar så snackar du med mig.
Om du inte har tillgång till någon apple butik så skickar vi ut UPS hem till dig för att hämta telefonen dagen efter du ringt.

Hoppas du finner en lösning som passar dig.

Permalänk
Medlem

Innan du återställer hela telefonen så prova reset network settings under reset i settings/genral. Det brukar hjälpa vid sånna här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Innan du återställer hela telefonen så prova reset network settings under reset i settings/genral. Det brukar hjälpa vid sånna här problem.

Skrivet av xCrone:

Hej Shawn

Jobbar som Applecare Advisor för iOS, kan ge lite information.

För det första, vi supportar inte iOS 7 ännu eftersom det endast är beta och där finns helt enkelt en massa buggar i de som inte går att lösa just nu utan måste lösas av nya uppdateringar, antar att du redan har provat en hel del saker, så vi skippar omstart/återställning av nätverksinställningar.
Rekommenderar att du börjar med att säkerhetskopiera din information och sen återställa iPhonen som en ny enhet via iTunes på en dator, detta borde då även ordna tillbaka iOS 6.1.4 till dig. (här är hur: http://support.apple.com/kb/ht1414 )

Om problemet kvarstår efter att telefonen har blivit återställd som en ny enhet så behöver den service (detta täcks under garantin), om du köpte iPhonen direkt från din operatör så vänder du dig till dem, annars så kan du traska in i en Apple Butik antingen i Täby Centrum i sthlm, eller Emporia i Malmö, alternativt så kan du ringa oss på 0771 19 95 19 mån - lör 08:00 - 19:45 och söndagar 10:00 - 17:45.

Att ringa kostar inget, förutom om du inte har någon support kvar på din enhet och behöver guidning med något, men de ska du inte behöva om du redan isolerat problemet till hårdvara.
Om du ringer runt 12:30 snåret så kan jag garantera att där inte är någon telefon kö, samt att ringer du vid 12:30 på måndag och en kille som heter Philip svarar så snackar du med mig.
Om du inte har tillgång till någon apple butik så skickar vi ut UPS hem till dig för att hämta telefonen dagen efter du ringt.

Hoppas du finner en lösning som passar dig.

gick tillbaka till ios 6.1.4 dock så är problemet kvar blir väll att åka in till mediamarkt (telenor) och prata med dom men hur länge kommer jag vara utan telefon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shawn882:

gick tillbaka till ios 6.1.4 dock så är problemet kvar blir väll att åka in till mediamarkt (telenor) och prata med dom men hur länge kommer jag vara utan telefon?

Något år, mer eller mindre.

Du får fråga mediamarkt, de lär väl va en månad eller så.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad

Trams raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om Telenor/Media Markt har liknande service som Telia, så blir du bara utan några dagar. Jag skickade in min iPhone 5 på lagning och fick en ny på posten efter 3 dagar. De skickade ut en ny direkt från butiken när jag lämnade in den.
Hör också om du kan fixa servicen direkt genom operatören istället för Media Markt. Har verkligen inte bra erfarenheter när det kommer till service hos dem.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencre:

Om Telenor/Media Markt har liknande service som Telia, så blir du bara utan några dagar. Jag skickade in min iPhone 5 på lagning och fick en ny på posten efter 3 dagar. De skickade ut en ny direkt från butiken när jag lämnade in den.
Hör också om du kan fixa servicen direkt genom operatören istället för Media Markt. Har verkligen inte bra erfarenheter när det kommer till service hos dem.

finns det ingen chans att jag kanske får en ny direkt i butiken? :/
är verkligen i behov av min iphone så att jag kan hålla koll på alla tider jag måste hålla pga av min diabetes

Permalänk
Medlem

När man skickar en en iPhone på service hos Apple så brukar det ta ca 5-10 arbetsdagar tills du har tillbaka antingen en ersättningstelefon (som du får behålla) eller din egen reparerade.

Via Telenor kan jag inte tala för, men tyvärr så har vi hört skräck historier från kunder som har sagt att de tagit upp till 2 mån när de skickar in via operatören

Dock så har vi faktiskt möjlighet att ta över servicen och skicka in den åt dig, men då måste du först ha pratat med Telenor, och då måste de ha nekat dig service eller inte kunnat erbjuda dig något som du accepterar.
(Du blir då tvungen att stå på dig lite i telefon, men då har vi möjligheten att ta över ansvaret och skicka den på service)

Det är dock inte helt omöjligt att Telenor kan erbjuda dig en lånetelefon under service tiden om du har ett abonnemang hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

finns det ingen chans att jag kanske får en ny direkt i butiken? :/
är verkligen i behov av min iphone så att jag kan hålla koll på alla tider jag måste hålla pga av min diabetes

Nej, tyvärr. Telefonen som skickas ut är inte ny med kartong och tillbehör utan en ersättningstelefon i bantad förpackning och utan tillbehör.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Har jag verkligen inget annat val? :/ eftersom min skola börjar nu på måndag så behöver jag verkligen min iphone .

Beror lite på var du bor, men det finns apple certifierade verkstäder att lämna in sin mobil på, då får man den utbyt på dagen.
Gjorde det hos Lan-master i Göteborg, Lämnade in mobilen vid kl 14-15 och fick mail mail runt kl 17 samma dag att min mobil var redo att hämtas. Då hade de helt enkelt bara bytt ut mobilen till en ny när det var glapp i lightning kontakten.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Beror lite på var du bor, men det finns apple certifierade verkstäder att lämna in sin mobil på, då får man den utbyt på dagen.
Gjorde det hos Lan-master i Göteborg, Lämnade in mobilen vid kl 14-15 och fick mail mail runt kl 17 samma dag att min mobil var redo att hämtas. Då hade de helt enkelt bara bytt ut mobilen till en ny när det var glapp i lightning kontakten.

Tyvärr så finns det inga auktoriserade verkstäder för iPhone, finns endast för iPad, iPod, mac datorer och Apple TV.
Det kan du se här: https://locate.apple.com/se/sv/ Bara klicka på service och sen välj produkt, så ser du att iPhone inte finns med.

Dock vad vissa av dessa butiker gör är att de tar in produkten av kunden, sen ringer de oss eller går till en apple butik och får den reparerad eller ersatt.
Vid fel med knappar eller något som är löst eller glappar så kan Apple fixa det direkt i butiken, då behöver den inte ens skickas in på service.

Så troligtvis så har de på LAN-Master tagit in din iPhone, skickat den till oss på service, och sen givit dig en annan iPhone som de hade i lager, ibland så gör de så, mer vanligt om du köpte telefonen av dem i deras butik.

Var lite försiktig med var ni lämnar in iPhone's på service, om de inte går direkt till apple eller via er operatör, och de öppnar iPhonen så bryter de garantin.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av xCrone:

Tyvärr så finns det inga auktoriserade verkstäder för iPhone, finns endast för iPad, iPod, mac datorer och Apple TV.
Det kan du se här: https://locate.apple.com/se/sv/ Bara klicka på service och sen välj produkt, så ser du att iPhone inte finns med.

Dock vad vissa av dessa butiker gör är att de tar in produkten av kunden, sen ringer de oss eller går till en apple butik och får den reparerad eller ersatt.
Vid fel med knappar eller något som är löst eller glappar så kan Apple fixa det direkt i butiken, då behöver den inte ens skickas in på service.

Så troligtvis så har de på LAN-Master tagit in din iPhone, skickat den till oss på service, och sen givit dig en annan iPhone som de hade i lager, ibland så gör de så, mer vanligt om du köpte telefonen av dem i deras butik.

Var lite försiktig med var ni lämnar in iPhone's på service, om de inte går direkt till apple eller via er operatör, och de öppnar iPhonen så bryter de garantin.

Telenor har väl Sveriges enda auktoriserade verkstad?
Hade rekomenderat att lämna den på en Telenorbutik, servicen tar c:a 5-10 arbetsdagar normalt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av xCrone:

Jag började med att gå till Teliabutiken där jag köpte mobilen, de sa att de skickar in mobilen på service och att det kunde ta ett tag och att de därför brukade hänvisa sina kunder till Lan-master då man ofta fick mobilen utbyt på dagen där, Vilket jag också fick.
På deras sida står även:

"Vi tar emot hela Apples produktsortiment och det spelar ingen roll var du har köpt din produkt, med undantag för iPhone, där vi bara servar iPhone sålda i Sverige av Telia/Halebop."

Så jo, det finns apple auktorierade värkstäder för iphone om man köpt sin mobil hos telia/halebop.

Bildbevis:

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hade rekomenderat att lämna den på en Telenorbutik, servicen tar c:a 5-10 arbetsdagar normalt.

Läs inlägg #17

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej, Operatörerna räknas inte som en "Auktoriserad Verkstad", är lite annorlunda.
Operatörerna tar endast imot iPhonesen om de är köpta av dem. men eftersom TS köpt den av Telenor via Mediamarkt så borde de gå.

Skrivet av sten1930:

Jag började med att gå till Teliabutiken där jag köpte mobilen, de sa att de skickar in mobilen på service och att det kunde ta ett tag och att de därför brukade hänvisa sina kunder till Lan-master då man ofta fick mobilen utbyt på dagen där, Vilket jag också fick.
På deras sida står även:

"Vi tar emot hela Apples produktsortiment och det spelar ingen roll var du har köpt din produkt, med undantag för iPhone, där vi bara servar iPhone sålda i Sverige av Telia/Halebop."

Så jo, det finns apple auktorierade värkstäder för iphone om man köpt sin mobil hos telia/halebop.

Bildbevis: EDIT: klippte bort denna för att korta ner Quoten

Det är inte samma sak som en auktoriserad verkstad.
En auktoriserad verkstad skulle tagit emot alla iPhones, och även erbjuda att reparera dem om garantin gått ut mot betalning.
Anledningen för att Lan Master då kan ta emot iPhonen är för att de då specifikt har ett avtal med Telia/Halebop som är en Operatör, som får ta in iPhones köpta av dem på service.

Kolla: http://www.lan-master.eu/index.php?view=article&catid=7%3Afaq...

"På iPhone sålda av andra än Telia/Halebop och på iPad eller iPod byts inga enskilda delar, utan all auktoriserad service för dessa innebär utbyte av hela enheten.

Priset för utbyte av hela enheten är dock betydligt lägre än priset för en ny enhet i butik, då vi skickar in din trasiga iPhone till Apple i utbyte. Lämna in enheten till oss så kommer vi med ett kostnadsförslag. "

Så eftersom avtalet med Telia/Halebop så får de hantera deras telefoner, och det blir skrivet under operatören.
Men de är inte en Auktoriserad Verkstad för iPhones då de inte själva får reparera/ersätta alla iPhones utan måste då gå via Apple.

TL;DR: Ja, man kan lämna in en iPhone till Lan-Master om man köpt den av Telia/Halebop eftersom de då skrivs under operatören, men Lan-Master är inte en auktoriserad serviceverkstad för iPhones av sig själv.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av xCrone:

Nej, Operatörerna räknas inte som en "Auktoriserad Verkstad", är lite annorlunda.
Operatörerna tar endast imot iPhonesen om de är köpta av dem. men eftersom TS köpt den av Telenor via Mediamarkt så borde de gå.

Sant men i Telenors fall har man en egen verkstad med run 60 anställda som är en av Sveriges 2 (kan ha fel på antalet men det är extremt få) auktoriserade Apple verkstäder.
Från början var de ensamma men jag tror där är någon till nu.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sant men i Telenors fall har man en egen verkstad med run 60 anställda som är en av Sveriges 2 (kan ha fel på antalet men det är extremt få) auktoriserade Apple verkstäder.
Från början var de ensamma men jag tror där är någon till nu.

Finns jätte många auktoriserade Apple verkstäder, men de får bara hantera iPod, iPad, AppleTV och mac datorer.
finns över 100st bara i Stockholm län (dock flera som är från samma kedja)

Om du vill se om där finns några auktoriserade serviceverkstäder i din närhet så går du bara till https://locate.apple.com/se/sv/ och väljer service, väljer en produkt och skriver in din plats.

Sen noteras det för varje butik vad de är auktoriserade för att serva.

Dock om du menar verkstäder som får hantera iPhone så finns det ingen exakt summa, vet dock att Telia har en, 3 har en, Telenor har en etc.
De kan inte en privatperson kontakta och lämna in sin iPhone hos, förutom hos Lan-Master verkar de som om man har Telia, vet dock ej hur de funkar exakt dock eftersom vi inte får reda på deras procedur. Även de räknas inte som en officiell Auktoriserad Verkstad, eftersom de finns en del kriterier för att de ska få kalla sig för de. (men de får reparera iPhones under garanti)

Hur som helst så är vi lite långt off-topic, så kommer lämna denna tråden nu

Lycka till TS, hoppas du hittar ett smidigt sätt att få den ersatt/reparerad