Skrivet av Telepati:
Det höll ju Googles experter med om, att det var den sämsta lösningen, och det är väl därför de inte använt sig av den metoden själva. Man brukar ställa krav utifrån vad man själv kan uppfylla.
"At the end of the day, experts from both companies recognized that building a YouTube app based on HTML5 would be technically difficult and time consuming, which is why we assume YouTube has not yet made the conversion for its iPhone and Android apps."
Det var väl för bövelen exakt det jag citerade och kommenterade ovan. Citatet ovan är spekulationer från Microsofts håll, inget annat. Jag ser ingen anledning att kommentera detta igen.
Skrivet av Telepati:
"The funny thing about this point is that we’ve been using the same branding continuously since 2010 for an inferior YouTube app. Now that we have an app that gives users a fuller YouTube experience, Google objects to the branding (even though we’ve taken additional steps to clarify that we are the author of the app). Go figure."
Google är inte alls osammarbetsvilliga eller ställer andra krav (jämfört med ex IOS) på MS. Nej då, det är MS som strular. LOL
Du måste vid det här laget ha förstått skillnaden i appar som Google själva gör (de officiella till Android och Ios — ja, Google gör appen till Ios) och de som tredje part gör. Google har sagt om Windows Phone att de inte tänker göra appar till plattformen. I Googles egna ord:
Citat:
"We have no plans to build out Windows apps. We are very careful about where we invest and will go where the users are but they are not on Windows Phone or Windows 8."
Google ställer inte andra krav på Microsoft än på andra tredjepartstillverkare. Vad Microsoft söker är specialbehandling för att få kringgå Googles användarvillkor för Youtube, vilket de inte har fått. De har dock fått hjälp med samarbetet för att själva kunna utveckla en app.
Skrivet av Telepati:
Det kan jag hålla med om, och när du säger det så rakt ut, för det är ju så det är, så blir det inte fel. Google äger YT och nu när MS vill åt den appen så krånglar de så mycket dem kan.
Men frågan är, har MS, likt Apple, sagt att det är okej att Google får göra appen själva? Jag misstänker det och Google gjorde ingen, det var väl därför MS själva blev tvungna att agera. Men vill inte Google samarbeta så är det inte mycket man kan göra. Även om jag inte tror man kan vara hur man vill mot någon av de stora, det får man igen.
What goes around comes around.
Du misstänker mycket. Google har enligt citatet ovan valt att inte göra någon app till Windows Phone. De bedömer det är en minimal marknad i dagens läge, och att de får ut mer av att fokusera sin tid på de stora plattformarna. Jag ser inte att Google gjort appar till Tizen, Sailfish, Firefox OS, etc. heller — de gör i dagsläget appar till Android och appar till Ios.
Vi är tillbaka för femte gången i liknelsen med Microsoft Office och alternativa plattformar: Microsoft har gjort Office till Windows och Mac OS X. Säger du att de borde vara tvingade att även göra Office till Linux, etc.? Om de inte gör det, missköter de sig då? Skulle Microsoft göra fel om de agerade om t ex Ubuntu började skeppa en hackad version av Office tillsammans med Ubuntu utan att ge Microsoft någon ersättning? Skulle Microsoft vara skyldiga att supporta Ubuntus version och se till att den fortsatte att fungera?
För att parafrasera vad du säger:
Citat:
Men frågan är, har Ubuntu, likt Apple, sagt att det är okej att Microsoft får göra Office till Ubuntu själva? Jag misstänker det och Microsoft gjorde ingen, det var väl därför Ubuntu själva blev tvungna att agera. Men vill inte Microsoft samarbeta så är det inte mycket man kan göra.
Kursiva ändringar mina. Förstår du varför detta är orimliga krav? Ser du likheten? Vill du ha det förklarat på ytterligare sätt? Kommer du ens läsa detta, eller kommer du låta det glida av det teflonbelagda envishetscentrumet i hjärnan?
"What goes around comes around", säger du. Ja, det är väl ingen högoddsare att saker som "Scroogled" påverkar Googles allmänna välvilja gentemot Microsoft. Jag vet inget exempel i teknikbranschen på en smutskastningskampanj som är i närheten lika aggressiv och konfrontativ som den kampanjen, inklusive alla stämningar som kastas åt olika håll. Vi kan alla vara glada över att andra aktörer i branschen inte lagt sig på den låga nivån. Microsoft kastar ut dollarmiljarder på att hålla igång Bing trots brakförluster, troligen enbart för att försöka minska inkomsterna via Google Search. Microsoft plockar samtidigt in dollarmiljarder i "dolda patent" på Androidtelefoner, dvs patent som de inte visar upp, men hävdar att "om ni inte betalar så kommer vi troligen stämma er". Eftersom patenten inte visas kan ingen bestrida dessa.
Google å sin sida upprätthåller sin policy och tvingar Microsoft att agera på samma villkor som andra tredjepartstillverkare. "You bastards."
Alla argument i frågan har upprepats ett flertal gånger i denna tråd nu, men läser man inte så finns det inte mycket mer att göra.