"Gymnasiearbete" åsikter och förslag?

Permalänk
Medlem

"Gymnasiearbete" åsikter och förslag?

Hallå!

Jag ska precis börja med mitt projekt..-, nej justja, gymnasiearbete och jag har ett par ideér.
Jag går IT-linjen och arbetet måste vara IT-relaterat och helst kopplat med ett företag (av någon anledning).

1. Redigera en film & manual om hur man bygger en dator, innehållet givetvis vad som kan gå snett och hur man fixar det.
Jag har ingen erfarenhet med att redigera filmer, så att redigera filmen lär väl bli en utmaning, det behöver inte vara värsta 360quickscope1337swag-montage utan bara något som även okunniga kan förstå (det får mig att låta som om jag tror att jag är värsta guden).

2. Göra en design på något sorts ergonomiskt dator-skrivbord.
Det knepiga med denna idé är att jag inte har någon erfarenhet med designprogram, jag har aldrig använt något sådant.

Har ni några åsikter om mina ideér eller har ni någon egen idé att "erbjuda"?
Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Räknas ditt program till ett yrkesprogram eller högskoleförberedande? Det skiljer sig nämligen i målen för gymnasiearbetet.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Yrkesförberedande, det betyder att man måste ha någon sorts kontakt med en handledare från ett företag eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Yrkesförberedande, det betyder att man måste ha någon sorts kontakt med en handledare från ett företag eller något sådant.

Okej, det betyder nog inte att du måste göra det med en företagskontakt. De målen som skolverket sätter för gymnasiearbetet är följande.

Citat:

Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer

Det du egentligen ska göra för att få godkänt är att visa dina lärare/handledare och du är förberedd för ditt framtida yrke. Så att göra något IT-relaterat är ju en självklarhet.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Jag fick ny info om att vi inte behöver ha företagskontakt, jag har bestämt mig om vad jag ska göra. Tack för hjälpen