Permalänk

Nytt moderkort till NAS

Hej alla Sweclockare!

Jag håller på att bygga en NAS och har lite problem med moderkortsvalet.
Har kollat på ett flertal olika moderkort som har låg TDP ( Thermal Design Power ) men verkar som inget moderkort klarar alla mina krav..

Mina krav -
Låg TDP (<50w)
Minst 5st s-ata 6Gb/s
Stöd för Raid5 (kommer använda 5st WD RED)
Stöd för 8Gib+ ram (för senare uppdatering)
Dual core
Mini-itx

Exempel:
Asus E2KM1I-Deluxe - Står inget om stöd för raid5..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691631

Asus P8H77-I - Endast 2st Sata 6Gb/s (går det att raida från blandade portar? )
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1187795

Asus H87I-Plus - Socket 1150 = ingen dual core cpu med lågTDP
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1955987

Hade tänkt betala mellan 1-3k för moderkort+cpu men vad rekommenderar ni ?
Någon som byggt sin egen NAS på sistone som har något tips ?

Mod är välkommen att flytta tråden om den ligger fel. (kanske ska ligga under server?)

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Om du skall köra normala mekaniska diskar så finns det ingen poäng med att kräva bara 6gbit SATA.
Och RAID'en i sig sköter man ju bäst i mjukvara nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Om du kör mjukvaruraid så behövs inget särskilt moderkortsstöd. Rekommenderar mjukvaruraid ändå oavsett vad moderkortet har för stöd. När det gäller TDP vet jag inte men du kan ju kolla lite på silentpcreview och i forumet där för folk brukar nästan tävla i att bygga så strömsnålt som möjligt och de gör mätningar på hur mycket det drar i verkligheten.

En annan grej är att kolla på hur mycket din tänkta processor drar i vila (för en NAS står oftast och gör ingenting). Det är inte säkert det lönar sig att skaffa en processor med låg TDP eftersom TDP mer gäller maximal effekt och för en NAS är det mer intressant att veta hur mycket den drar obelastat. Dagens processorer är väldigt bra på att klocka ner sig själva för att spara ström och skillnaden är mindre än man tror mellan olika processorer.

Själv köpte jag begagnat till min NAS (eller filserver som jag hellre kallar den). Blev ett AM3 moderkort och en Athlon II 640 (det var något år sedan). Betalade 700 kr för moderkort + cpu... Eftersom man ändå ska klämma in massor av hårddiskar tycker jag inte det är så viktigt med mini-itx för chassit blir ofta ganska stort ändå i slutändan. Beror väl också på vad du ska göra med din NAS men ska du bara dela ut filer så funkar det med billigaste prylarna man kan hitta. Jag prioriterar många SATA-platser, många kortplatser för att kunna ansluta framtida kontrollerkort, tv-kort eller vad man nu kan önska sig i sin server. 4 minnesplatser för att kunna trycka i mycket RAM (mycket RAM ger stor filcache vilket är bra för prestandan). Kanske ECC-minnen också.

Köpte ett enligt mig perfekt moderkort häromdagen. Begagnat Gigabyte GA-970A-UD3 för 300 kr. Med det har man stöd för virtualisering och ECC-minnen vilket är bra för en server. Nytt kostar det under 800 kr. Men det blir väl inte lika strömsnålt som du vill ha det. Men typ en FX-6300 drar inte jättemycket ström i idle men mera än intel i full last.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/fx-8350-8320-630...

Men antar att du helst vill ha intel och mini-itx.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om du skall köra normala mekaniska diskar så finns det ingen poäng med att kräva bara 6gbit SATA.
Och RAID'en i sig sköter man ju bäst i mjukvara nuförtiden.

Okej då kvittar det om jag kör 3gbit sata - tack för tipset.
Har aldrig använd raid via mjukvara, så får nog bli att läsa på lite om detta.

Skrivet av ronnylov:

Om du kör mjukvaruraid så behövs inget särskilt moderkortsstöd. Rekommenderar mjukvaruraid ändå oavsett vad moderkortet har för stöd. När det gäller TDP vet jag inte men du kan ju kolla lite på silentpcreview och i forumet där för folk brukar nästan tävla i att bygga så strömsnålt som möjligt och de gör mätningar på hur mycket det drar i verkligheten.

En annan grej är att kolla på hur mycket din tänkta processor drar i vila (för en NAS står oftast och gör ingenting). Det är inte säkert det lönar sig att skaffa en processor med låg TDP eftersom TDP mer gäller maximal effekt och för en NAS är det mer intressant att veta hur mycket den drar obelastat. Dagens processorer är väldigt bra på att klocka ner sig själva för att spara ström och skillnaden är mindre än man tror mellan olika processorer.

Själv köpte jag begagnat till min NAS (eller filserver som jag hellre kallar den). Blev ett AM3 moderkort och en Athlon II 640 (det var något år sedan). Betalade 700 kr för moderkort + cpu... Eftersom man ändå ska klämma in massor av hårddiskar tycker jag inte det är så viktigt med mini-itx för chassit blir ofta ganska stort ändå i slutändan. Beror väl också på vad du ska göra med din NAS men ska du bara dela ut filer så funkar det med billigaste prylarna man kan hitta. Jag prioriterar många SATA-platser, många kortplatser för att kunna ansluta framtida kontrollerkort, tv-kort eller vad man nu kan önska sig i sin server. 4 minnesplatser för att kunna trycka i mycket RAM (mycket RAM ger stor filcache vilket är bra för prestandan). Kanske ECC-minnen också.

Köpte ett enligt mig perfekt moderkort häromdagen. Begagnat Gigabyte GA-970A-UD3 för 300 kr. Med det har man stöd för virtualisering och ECC-minnen vilket är bra för en server. Nytt kostar det under 800 kr. Men det blir väl inte lika strömsnålt som du vill ha det. Men typ en FX-6300 drar inte jättemycket ström i idle men mera än intel i full last.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/fx-8350-8320-630...

Men antar att du helst vill ha intel och mini-itx.

Om man använder sig utav mjukvaruraid, installerar man först os sedan något specifikt program för att senare raida hårddiskarna?

I med att "filservern" kommer att stå igång 24/7 så känns det bättre att TDP är låg, men du har rätt på din punkt angående att dagens processorer stryper sig själva för att vara strömsnåla.
Så får nog bli att utvidga mina vyer lite.

Tack för länken, perfekt för att jämföra idle m.m.

AMD eller Intel kvittar helt, så länge det håller sig stabilt.
Har redan inskaffat ett chassi så måste tyvärr använda mig utav mini-itx (uppdaterade även översta texten med detta)

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Ja som sagt kolla på silentpcreview om du vill ha strömsnålt och framförallt tyst. Där vet dom mer.

Edit: Fast nu är det ju på gång tvåkärniga till socket 1150 också.
http://www.sweclockers.com/nyhet/17458-intel-pentium-och-core...