2 st 7970 eller 1 GTX 780

Permalänk
Medlem

2 st 7970 eller 1 GTX 780

Det är så att jag kör på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395 och undrar ifalll det är bättre att köpa ytterligare ett till och köra CrossFire eller om det är bättre att köpa ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204#rparams=ss=gigab... istället?
Och ifall jag ska köra på CrossFire hur blir det med värmeutvecklingen? kan man köra utan vattenkylning då? och kommer jag behöva byta min http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593204 också?

Kommer mest att köra BF4 när det kommer ut.

Permalänk

Jag hade ju kört på dubbla 7970:s, har inga problem själv med mina och problemen som finns med CF är överdrivna.
Ett kort är ju att föredra men när man får så mycket mer prestanda för samma pengar och samma minnesmängd så känns det dumt att inte köra på två kort.

Angående värmen, vad har du för kylning i lådan?
Det rekommenderas att man kör en fläkt med inblås och dammfilter i sidan på lådan när man kör två 7970:s.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Jag hade ju kört på dubbla 7970:s, har inga problem själv med mina och problemen som finns med CF är överdrivna.
Ett kort är ju att föredra men när man får så mycket mer prestanda för samma pengar och samma minnesmängd så känns det dumt att inte köra på två kort.

Angående värmen, vad har du för kylning i lådan?
Det rekommenderas att man kör en fläkt med inblås och dammfilter i sidan på lådan när man kör två 7970:s.

http://www.inet.se/produkt/6901420/antec-dark-fleet-df-35-sva... Detta chassi har jag och det är all kylning jag har.

Sen är ju saken att inte alla spel stödjer 2 GPU:s

Permalänk
Skrivet av Jakub_P:

http://www.inet.se/produkt/6901420/antec-dark-fleet-df-35-sva... Detta chassi har jag och det är all kylning jag har.

Sen är ju saken att inte alla spel stödjer 2 GPU:s

Spel som inte stöder 2 GPU:s är oftast gamla och går att maxa med ett 7970 utan problem.

Edit: En fläkt med dammfilter i sidan känns som en bra investering om du kör på två 7970:s.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Spel som inte stöder 2 GPU:s är oftast gamla och går att maxa med ett 7970 utan problem.

Edit: En fläkt med dammfilter i sidan känns som en bra investering om du kör på två 7970:s.

Alltså en fläkt på fönstret? och måste jag byta mitt nätaggregat oxå?

Permalänk
Skrivet av Jakub_P:

Det beror ju på vad för agg du har, ser inte att du har nämnt det någonstans i tråden?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Ja precis:)
http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...
ser du hur mycket 2 7970 slukar i worst case senario.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Det beror ju på vad för agg du har, ser inte att du har nämnt det någonstans i tråden?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593204

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Åh fy, va högt dem ska låta.. funderar nog på en 780 istället då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

lånar tråden lite

sitter oxå i tankarna att köpa ett 7970 till dock inte GHz edition, kommer mitt power på 750 watt orka med?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

du ska veta att dom flesta 7970 med annan kylare an ref är ca 10-12 db tystare

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

lånar tråden lite

sitter oxå i tankarna att köpa ett 7970 till dock inte GHz edition, kommer mitt power på 750 watt orka med?

Inga problem.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

1.) Gamla spel (2003 och äldre?)
2.) Nya spel innan det kommer patch med stöd (1-2 veckor efter release).
3.) MMOs.

Oftast när det kommer nya spel är det antingen SLI eller CF som har dåligt stöd och patchas in en till två veckor efter release.
Tex. Final Fantasy som släpps på lördag kommer mest troligt inte ha stöd för SLI eller CF.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Jag har ett 7970 och faktiskt, det låter inte så mycket som folk får det att låta. Sure, jag kan höra lite men har jag bara lite musik på tex. så hör jag inte det. Har spotify på 10 % och det är högre än datorn.

Jag hade gått på 7970 dels för det är mer bang for the buck.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag har ett 7970 och faktiskt, det låter inte så mycket som folk får det att låta. Sure, jag kan höra lite men har jag bara lite musik på tex. så hör jag inte det. Har spotify på 10 % och det är högre än datorn.

Jag hade gått på 7970 dels för det är mer bang for the buck.

Jag skulle säga att det låter exakt så mycket som folk får det att låta.

Med frame pacing så ser 2*7970 riktigt bra ut.

Permalänk
Avstängd

Bf4 med crossfire kommer funka bra.
Körs ju idag på crossfire i deras test på mässor tc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ju lätt köpt ett till 7970, men det är ju för att jag tycker det är tufft med elektronik och ha dubbelt så mycket elektronik är dubbelt så tufft.

Skämt åt sido, rent prestandamässigt blåser ju 2 7970s ett 780 i vattenpölen, och prestanda per krona är ju oändligt mycket högre, även om du inte ens redan hade ett 7970.

Sen med den där promon de kör nu så man får typ 5 spel är ju 7970 sjukt prisvärt.

Permalänk

Alltså man blir ju velig nu, har hållt på och tänka o tänka, bygga ny dator,, men desto mer man tänker på det, 2st 7970 i crossfire är ju fasiken de grymmaste för pengarna man kan ha idag.... 3gb i ram minne är ju nice inför nästa års spel också,, f*n de finns väl egentligen ingen riktig nackdel med 2 st 7970 kort, mer än värme/effekt samt att crossfire är lite sämre i genomsnitt än SLI, men de kan man ju leva med..

Har dock lite funderingar kring detta:

* klarar sig ett Corsair HX 850 watts nätdel ?, även om man överklockar båda 7970 samt haswell i5 cpu...
* räcker ett fractal design R4 chassi med extra fläktar för att hålla korten inom gränserna ?
* klarar sig haswell 4670K cpu om man kör max på grafiken, ingen flaskhals ?

-----------------------------------------

Fick upp nytt hopp med 7970 i crossfire nu

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

i7 överklockad, 6 diskar och 3x7970 överklockade i BF3 drar ~1000 W vid väggen, detta inkl tre stora skärmar så jag skulle tro att 850W räcker, helt klart.
Vilken design är det på korten ?
Referens är att föredra då det blåser ut bak, även om de låter lite mer.
Din processor klarar det utan problem.

Min i7 ligger på 40% load när graffekorten är på 90%+ så jag skulle tro att två 7970 fungerar bra med en OC 4670k.

Permalänk
Medlem

Jag har två 7970 och det är inte så farligt med ljudet! det är ju bara när du har spelat ett krävande spel typ BF3 ett tag som korten börjar bli varma och låter lite mer,

Det här med att inte alla spel stödjer Två kort så ser det ut såhär. de enda som händer är att det blir lite artifakter i värsta fall får du gå in i ccc och stänga av crossfire medans du spelar, Detta har bara inträffat för mig när jag spelade company of heroes 2,

det är främst spel som från början inte är krävande så du maxar de spelen i vilket fall!

Permalänk
Medlem

Man behöver inte stänga av Crossfire - Tryck bara ALT+ENTER så¨du går in i window mode, så stängs crossfire av om spelet mot förmodan inte skulle stödja det.

* klarar sig ett Corsair HX 850 watts nätdel ?, även om man överklockar båda 7970 samt haswell i5 cpu...
Mer än väl. Jag har 750HX.

* räcker ett fractal design R4 chassi med extra fläktar för att hålla korten inom gränserna ?
Jag skulle satt fläkt i sidodörren så bör det gå utmärkt, speciellt om du köper referenskort, eller i alla fall minst 1 referenskort. Gör inte som jag och köp 2 stycken Matrix som är 3-slots

* klarar sig haswell 4670K cpu om man kör max på grafiken, ingen flaskhals ?
Det är ju en av de absolut starkaste processorerna som finns för spel, så om svaret hade varit att den inte hade räckt, vad hade du gjort då?

Klart som tusan att den räcker - Vansinnigt bra prestanda för pengarna, utan tvekan det bästa köpet just nu om man vill hålla sig i det övre segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Oftast när det kommer nya spel är det antingen SLI eller CF som har dåligt stöd och patchas in en till två veckor efter release.

Tex. Final Fantasy som släpps på lördag kommer mest troligt inte ha stöd för SLI eller CF.

Ehm, Nvidia har nästan alltid SLI profiler flera veckor innan release, Final Fantasy XIV Realm Reborn har funnits länge i drivrutinerna som exempel.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ehm, Nvidia har nästan alltid SLI profiler flera veckor innan release, Final Fantasy XIV Realm Reborn har funnits länge i drivrutinerna som exempel.

Final Fantasy hade till min förvåning SLI profiler. Men inte fungerande då spelet lider av liknande problem som AoC och SWTOR hade vid release och det är blinkande shaders. Märks inte så tydligt på en skärm men kör man på 3 skärmar och är på en plats som Black Brush Station där det är mycket sand så blir det epilepsivarning på det hela.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken