Hjälp med att göra en annan hd till bootdisk

Permalänk
Medlem

Hjälp med att göra en annan hd till bootdisk

Hej!

Jag har ett problem med en av mina diskar. Jag hade två diskar i ett raid1 system. Den ena blev
det nåt fel på så jag skulle ta bort raiden och återställa diskarna. Jag vet inte om jag valde fel
disk att återställa eller inte, men fel disk blev systemdisk. Hur kan jag ändra så att den andra
disken blir systemdisk och att det går att boota på den?

Mvh.
P-O

Permalänk
Medlem

Svårt för utomstående att veta vad du gjort, särskilt som du inte ens själv har koll. I bootsekvensen för Windows väljs den disk som angivits i BIOS som första bootdisk, dvs den disk där bootloadern ligger.

Ide'en med RAID1 är att säkra datat vid ev. krasch - har det i ditt fall blivit tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Svårt för utomstående att veta vad du gjort, särskilt som du inte ens själv har koll. I bootsekvensen för Windows väljs den disk som angivits i BIOS som första bootdisk, dvs den disk där bootloadern ligger.

Ide'en med RAID1 är att säkra datat vid ev. krasch - har det i ditt fall blivit tvärtom?

Jag kan se båda diskarna i Datorhantering/Diskhantering. Den som är bootdisk (disk 1) innehåller färre filer
än den andra. Jag skulle vilja ha disk två som bootdisk. Finns det nåt program som kan fixa det?

Mvh.
P-O

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Men bootdisken måste innehålla filer till operativsystemet, det går inte bara att byta disk såvida du inte har installerat på den disken, i bios kan du välja olika diskar främst för att du ska kunna ha olika installtioner och växla mellan dem, men du måste först installera os på den disk du vill använda och sedan bälja den i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett program, AOMEI Partition Assistant, som fixade problemet.
Tack för svaren!

Mvh.
P-O