Permalänk

Datorn hänger sig ofta...

Hej!!

Det är så att min dator hänger sig minst en gång när jag spelar ett spel (BF3, Farcry 3, splinter cell). Det som händer är att bilden fryser och den ger ifrån sig ett ihållande burrande ljud, det går inte att trycka på något utan man måste bryta strömmen på datorn...

Jag har provat att uppdatera grafikkortets drivrutin, gått tillbaka till en äldre och när inte det funka installerat om hela operativsystemet med de senaste drivrutinerna.

Är det någon som har en aning om vad som kan va felet??

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturen på grafikkortet under belastning?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Avstängd

Som Robin sa, vad är temperaturerna direkt efter att det händer ? (CPU och GPU)

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Karnstrom14:

Hej!!

Det är så att min dator hänger sig minst en gång när jag spelar ett spel (BF3, Farcry 3, splinter cell). Det som händer är att bilden fryser och den ger ifrån sig ett ihållande burrande ljud, det går inte att trycka på något utan man måste bryta strömmen på datorn...

Jag har provat att uppdatera grafikkortets drivrutin, gått tillbaka till en äldre och när inte det funka installerat om hela operativsystemet med de senaste drivrutinerna.

Är det någon som har en aning om vad som kan va felet??

Väldigt tacksam för svar!

Vad har du för nätdel? Kanske den håller på att ge upp, dvs att den inte kan leverera tillräckligt med ström. Skriv en lista på vilka komponenter du har eller modell på datorn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Viktigast i listan som HikiSpray frågar efter är nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort nätagget används med.

Också om det är en märkes datorn eller hemmabygge och allmän historia om datorn, felet och om du gjorde nått speciellt innan du började få problem underlättar.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag köpte datorn via Boulevard.se i december 2011 och består av följande komponeter:

Moderkort: P8Z68-V LE
Grafikkort: Powercolor HD6970 2GB PCI-E
Nätaggregat: ZS series Power Supply 650W
RAM: 16
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz x4 ~3101MHz
Hårddisk: 1 SSD 120GB, 1 HDD 1TB.
Operativsystem: Windows 7 Home Premium

Kör på två stycken monitorer, en 24" och en 27".

Temperaturen under belastning är på 74 grader för grafikkortet och för processorn är det:
Core 1: 71
Core 2: 71
Core 3: 69
Core 4: 67
Package: 71

Tack så länge!

Permalänk
Skrivet av Karnstrom14:

Har du provat stänga av funktionen "LucidLogix® Virtu"? Om den går att stänga av alltså.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Har du provat stänga av funktionen "LucidLogix® Virtu"? Om den går att stänga av alltså.

Nej det har jag inte provat.. :/

Permalänk

Skulle tro att det är PSU eller RAM som orsakar problemet, bara att köra uteslutningsmetoden.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Hur vet jag vilket nätagg jag behöver/ska ha? Sen vad kan va fel med RAMet? ska jag byta ut dem till nya eller vad?

Permalänk

Nätagg beror på vilka komponenter du har i burken. Högre prestanda = mer strömkrävande. Men du kan börja med att testa minnet. Har du två minnen så kan du bara ta ut ett ur burken och testa igen. Om den fortfarande hänger sig, testa ta ut det andra minnet och sätt in det du tog ut först.

Hoppas du förstår och lycka till.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Okej, ska testa det!

Tack för hjälpen!

Permalänk

Har testat RAM minnena och de verkar okej, men jag läste på ett annat forum här att det kanske kunde vara det integrerade ljudkortet på moderkortet som bråkar.

Vad tror ni om det?

Annars så måste det väl vara grafikkortet som ställer till det för mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karnstrom14:

Har testat RAM minnena och de verkar okej, men jag läste på ett annat forum här att det kanske kunde vara det integrerade ljudkortet på moderkortet som bråkar.

Vad tror ni om det?

Annars så måste det väl vara grafikkortet som ställer till det för mig?

Händer det direkt eller efter en viss tid?
Har varit med om just detta problem och lösningen då var att förhindra SSD-disken från att gå in i viloläge.

Det är sällan ett grafikkort kan ge sådana här fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Händer det direkt eller efter en viss tid?
Har varit med om just detta problem och lösningen då var att förhindra SSD-disken från att gå in i viloläge.

Det är sällan ett grafikkort kan ge sådana här fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det händer efter olika tidpunkter, ibland kan det hända efter 10min och ibland efter en timme, är väldigt olika!

Vad gäller SSD disken så hade jag samma problem innan jag installerade SSD disken, satte in den i samband med att jag installerade om operativsystemet för att kanske bli av med problemet. Detta efter råd från Boulevard.se.

Detta problem gör mig galen!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karnstrom14:

Det händer efter olika tidpunkter, ibland kan det hända efter 10min och ibland efter en timme, är väldigt olika!

Vad gäller SSD disken så hade jag samma problem innan jag installerade SSD disken, satte in den i samband med att jag installerade om operativsystemet för att kanske bli av med problemet. Detta efter råd från Boulevard.se.

Detta problem gör mig galen!!!!

Ok, men prova ta bort allt som har med viloläge att göra bara för att utesluta det. Hjälper inte det får du utesluta en sak åt gången. Gå in i händelseloggarna och spara händelserna och lägg upp en länk här, kanske kan någon hitta ett mönster, något händer ju precis innan den låser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Karnstrom14:

Nej det har jag inte provat.. :/

Orsaken jag frågar om detta är att jag vet att flera haft problem med "grafikkorts byte" kan göra systemet ostabilt. Hänger det sig när spelen byter bana, eller bara mitt i ett spel? Jag tänker att om grafiken inte kräver en massa prestanda i vissa lägen och försöker slå över till det intergrerade grafikkortet(som kräver mindre ström) och då hänger sig.

Men bara en tanke.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Den hänger sig mitt i banan, så känns inte så troligt att den försöker byta då kanske?

Spelade nyss Farcry 3 och då låste sig inte bilden som innan....utan nu stängde datorna av sig direkt och starade sedan igen. Efter att ha kollat i Loggboken så är det som hade hänt Kernel power event 41. Vad innebär det och vad kan man göra åt det?

Hur gör jag för att lägga upp händelseloggen här så någon kanske kan titta på den? Någon som har bättre koll på grejerna!

Permalänk
Medlem
Permalänk

känns som den länken va rätt.

nu hängde den sig igen och då stod detta i händelseloggen:
NvStreamSvc
NvVAD initialization failed [6]

NvStreamSvc
Failed to set NvVAD endpoint as default Audio endpoint [0]

NvStreamSvc
NvVAD endpoint registration failed [0]

ska man testa å göra som de gör på denna sida? http://www.windowsvc.com/bbs/board.php?bo_table=windowsvc&wr_...

eller vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karnstrom14:

känns som den länken va rätt.

nu hängde den sig igen och då stod detta i händelseloggen:
NvStreamSvc
NvVAD initialization failed [6]

NvStreamSvc
Failed to set NvVAD endpoint as default Audio endpoint [0]

NvStreamSvc
NvVAD endpoint registration failed [0]

ska man testa å göra som de gör på denna sida? http://www.windowsvc.com/bbs/board.php?bo_table=windowsvc&wr_...

eller vad ska jag göra?

Kernel 41 är ett generiskt fel utan felkoder, det får du upp vid alla systemkrascher.
Ta dig bakåt i tiden i listan och försök luska ut vad som händer innan allting låser sig. Sen vid nästa krasch så kollar du igen och kollar efter mönster som händer sekunderna innan kraschen.

Kan vara bra att spara dom olika händelserna oxå su du lättare kan jämföra dom. Högerklicka på händelseloggen och spara den efter varje omstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjena!

Jag bytte ut nätagget och nu har den inte hängt sig på 6 dagar, så jag hoppas att det håller i sig!

Tack för alla tips och idéer!