Farmor har ledsnat på sin Fujitsu Siemens

Permalänk
Medlem

Farmor har ledsnat på sin Fujitsu Siemens

Hej,

Min farmor har ledsnat på sin långsamma Fujitsu Siemens som någon återförsäljare lurade på henne för ett par år sedan och skulle nu vilja ha både er och min hjälp för att göra hennes tillvaro framför datorn lite snabbare och trevligare. Kom gärna med tips på datorpaket eller enstaka delar som uppfyller nedanstående specifikation. Jag är inte helt grön på att bygga ihop datorn, men har inte hängt med på ett tag så jag vill vara säker på att de delar som köps fungerar tillsammans.

Behov
Vanligt surfande, betala räkningar via internetbank osv. Inga grafiktunga spel överhuvudtaget. En SSD på 250GB samt en vanlig hårddisk på 500GB skulle nog räcka och bli över vad gäller lagringsutrymme. CD/DVD-läsare behövs.

Budgeten
Runt 8 000, men det är väl tveksamt om man ens måste spendera så mycket för en snabb surfdator.

Inköpslista
En helt ny dator, alltså även med ett nytt chassi samt nytt trådlöst tangentbord och mus. Skärm finns redan. OS, virusprogram och liknande finns också sedan innan.

Tack på förhand!

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

din farmor borde köra på detta packet, men man får inte plats med någon dvd läsare är att tänka på
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3810398/2013-08-31

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att en CD/DVD-läsare ska ingå i paketet. Det ska även en trådlös tangetbord och mus, verkar som att ni missat det i era annars uppskattade tips!

Permalänk
Hjälpsam

Lägg till en DVD brännare i min korg så är det klart..mus keyboard är trådlösa, till o med trådlös Wifi finns

Permalänk
Medlem

ett till paket, men behöver hon verkligen 250gb ssd, när hon ska ha en lagrings disk också.
60/120gb ssd till os räcker långt för dom flesta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3811198/farmor

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Återigen, tack så mycket!

Ja, egentligen borde väl 120GB SSD-räcka men jag misstänker att hon inte kommer att använda lagringsutrymmet på det sätt som jag önskar och då är det bättre att ha lite att ta av vad gäller SSD-disken.

Är det så att alla nödvändiga kablar kommer med eller måste jag hålla på att köpa ström och exempelvis datakablar för SSD-disken?

Permalänk
Hjälpsam

strömkablar kommer med PSUn.. o man brukar få 2-4st SATA kablar med moderkortet

Permalänk
Medlem

Grunde borde vara en o-klockbar i5a (stock kylare borde funka perfekt, tycker inte det skulle vara någon idé med att skaffa en fläkt) med en 250Gb/120Gb SSD (tvekar att hon kommer komma i närheten av äns 10GB annat än windows), skulle inte rekommendera en lagrings hårdisk, hon lär inte behöva det och kanske kan vara lite svårt för hon att fatta var hon ska lagra och hur hon gör med fler diskar

Annat än det, 4x2 / 2x4 (8gb totalt) ram borde du skaffa, och om hon behöver mus och/eller keyboard, va säker på att de har sladd, inte kul att ha en laggig mus eller behöva sätta in batteri hela tiden (speciellt när hon nog inte ved vad problemet är)

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Tror du inte att man borde ta 2x4GB-ram istället? Vill inte behöva uppgradera/byta ut datorn på 5 år.

Permalänk
Hjälpsam

Jo, kanske . . jag valde det först, sista saken jag ändra. . .mest för jag har 4Gb i min laptop o det har funkat fint..

Men visst, en billig försäkring till framtiden, särskilt på ett mITX moderkort

OBS att chassit finns i mer diskteta färger

Permalänk
Medlem

Ungerfär det här har jag kommit fram till:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3812754/2013-09-01

Har dock några ytterligare frågor.

1. Kan någon hjälpa mig att lägga till en internt CD/DVD-läsare som är kompatibelt med chassit?
2. De verkar inte ha processorn inne just nu. Hur lång väntetid tror ni att det är? Om den är lång, har någon möjligheten att tipsa om en annan processor till ungefär samma pris och prestande som fungerar tillsammans med de övriga produkterna?
3. Kommer nätagget räcka till och är kylningen duglig som den är? Vet att det inte finns något värsting-gfx eller processor men det vore ju tråkigt med överhettning.
4. Om alla övriga frågor löser sig bör väl denna dator hålla en stabil nivå i minst 5 år?

Återigen, det börjar bli tjatigt, men tack så hemskt mycket för all hjälp. Speciellt du thli72, jag ändrade färg från blå till svart på chassit

Permalänk
Hjälpsam

Ny korg med DVD brännare o lite vassare CPU som finns i Lager http://www.inet.se/kundvagn/visa/3812851/2013-09-01

Datorn kommer inte dra mer än 100W när du inte har nått grafikkort så PSUn räcker MER än väl, o E9 serien från be quiet! är otroligt bra, dock är denna variant EJ modulär så det blir många kablar som kommer ligga löst i chassit.

Modulära varianter: http://www.inet.se/jamfor?compare=6909791&compare=6909711

Kylningen bör duga bra, vill du ha en tystare CPU fläkt som kyler bättre så ta en EVO212 eller Noctua

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga ihop den just nu. Verkar som att jag bara fick med mig 2 x SATA-6 kablar men jag behöver väl 3 stycken eftersom jag ska ha en till DVD brännaren också? Bara att åka och köpa eller och måste det vara en SATA-6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Håller på att bygga ihop den just nu. Verkar som att jag bara fick med mig 2 x SATA-6 kablar men jag behöver väl 3 stycken eftersom jag ska ha en till DVD brännaren också? Bara att åka och köpa eller och måste det vara en SATA-6?

Det är ingen som helst skillnad på olika SATA kablar, så köp du den billigaste om du inte till och med har någon liggande hemma.
En vanliga SATA kabel ger samma fart som en "SATA3" kabel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

En tanke är att byta ut den interna hddn mot en extern och att du hjälper/lär henne att göra en riktig backup istället, 256 Gbyte ssd lär räcka utmärk så skippa en intern hdd i det här fallet såvida det inte finns nån bra anledning till att ha den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.