ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC - Fläkt på högvarv

Permalänk

ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC - Fläkt på högvarv

Hej Asus,

är nybliven ägare till två stycken ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC, men har problem med ett av dem.

Problemet är att fläkten inte vill låta sig kontrolleras, utan ligger konstant på ca 3100 varv oavsett vad man gör med datorn (boot, desktop, spel). Har provat att manuellt ändra fläktens % i GPU Tweak, men oavsett om den står på 40% eller 100% så behåller den sina 3100 varv. Det andra kortet anpassar sig snällt efter inställningar. Värme kan inte heller vara problemet, då det ligger runt 30 grader. Några ideer?

Undrar samtidigt om det går att få tag på en RoG SLI-brygga till dessa kort? Har ett Maximus VI Hero moderkort.

Tack på förhand

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk

Hej igen,

plockade idag ut båda korten och provade dem med ett i taget. Samma problem på ena kortet, fläkten kör på max hela tiden.

Båda korten ute igen, jämförde om det va något annorlunda mellan dem. Det jag hittade är att på kortet som fläkten maxade, så låg två av sladdarna till fläkten direkt mot heatpipen precis över fläktarnas kontakt. Satte en liten bit eltejp på heatpipen, så sladdarna inte får kontakt med den. Och det funkade, nu är fläkten på minsta vid boot, och GPU Tweak kan ändra fritt på den. Designmiss?

Hur som helst, glad att jag lyckades hitta problemet. Frågan om RoG SLI-brygga kvarstår ändå.

Igen, tack på förhand

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem

VBIOS update for GTX780-DC2OC-3GD5
Quiet Fan profile version

Förmodligen fanns det en bugg i fan-profilen.

http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX780DC2OC3GD5

Permalänk
Skrivet av Superlight:

VBIOS update for GTX780-DC2OC-3GD5
Quiet Fan profile version

Förmodligen fanns det en bugg i fan-profilen.

http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX780DC2OC3GD5

Tack för tipset, får prova det med.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk

Något fel är det på kortet, trodde nästan min lösning hade fixat det men icke. Bios flash fungerade inte heller. Fläkten lever rövare konstant. Så får bli att skicka iväg kortet.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Guardrail:

Något fel är det på kortet, trodde nästan min lösning hade fixat det men icke. Bios flash fungerade inte heller. Fläkten lever rövare konstant. Så får bli att skicka iväg kortet.

Hej,
Utifrån din beskrivning verkar det handla om hårdvarufel. Skicka eller lämna in kortet till butiken du köpte det ifrån. RMA-ärenden på datorkomponenter sköts i första hand av butiken.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaret.

Orkar inte flytta runt korten mer, men innan jag tog ur det med strulande fläkt så körde jag 3DMark med båda i SLI, sen med bara det fullt fungerande kortet i körde jag ett test till. SLI hade strax under hälften av poängen det ensamma kortet fick. Så nåt lurt är det.

Visa signatur

Anime. Games. Life.