Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Klart att aktien går upp när för första gången på lång tid det kommer inte en ansenlig summa pengar i bolaget. Högst sannolikt är nog dock att alla som har aktier och inte dansar efter MS pipa kommer att sälja skiten illa kvick medans det är värt några kronor.

Läs på är du snäll.

Om NSN skulle börsnoteras, vilken är mer än tänkbart, vad skulle aktieägarna tycka om det tror du? Det blir givetvis ännu mer till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Läs på är du snäll.

Om NSN skulle börsnoteras, vilken är mer än tänkbart, vad skulle aktieägarna tycka om det tror du? Det blir givetvis ännu mer till dem.

Vad är det du vill att jag ska läsa på ? Det faktum att jag hade rätt i att jag sa tidigare i år att Nokia kommer bli uppköpta utav MS av den enkla anledningen att dom vill komma åt deras tillverkning och patentportfölj. Eller att det faktum att det har gått allt annat än bra den senaste tiden typ 2 år för Nokia i det segmentet som jag är intresserad av. Eller att Microsoft har tappat förtroende för många med sina många floppar den senaste tiden. Om det kommer in en stor summa pengar så är det ju klart att aktien stiger. Sen så lär det ju inte var så långvarigt med tanke på varför pengarna kom in. Jag ser inget positivt i att Microsoft styr eventuellt kommande Nokia brandad telefon. Deras vision för WP var uppblåst och överhypad i deras egen tro men det blev ju inte så bra har vi märkt nu.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det kommer stå nokia på numera microsofts telefoner?

Jäkligt trist, men det var väl ganska väntat. Mission accomplished.....
Har iofs aldrig köpt några microsoft produkter men nu blev det verkligen spiken i kistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Undra hur länge det kommer stå nokia på numera microsofts telefoner?

Jäkligt trist, men det var väl ganska väntat. Mission accomplished.....
Har iofs aldrig köpt några microsoft produkter men nu blev det verkligen spiken i kistan.

Nokia har fria tyglar om 2 år. Nokia kommer köra vidare med Asha nu också, men smartphones har numera MS kontrollen över, helt och fullt i typ 2 år. n

Permalänk
Inaktiv

Nokia överlevde alltså inte 2013, i alla fall inte den delen som var av allmänt intresse. Man blev styckad och uppäten.

Nu handlar det om Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nokia överlevde alltså inte 2013, i alla fall inte den delen som var av allmänt intresse. Man blev styckad och uppäten.

Hur kommer det sig då att Nokia kommer tillverka lurar i eget namn efter 2013?

Nokia överlevde minst sagt 2013, snacka om uppsving.

Dessutom är man ensam ägare om NSN numera, vilket bådar gott. Fick nyss en stororder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nokia överlevde minst sagt 2013, snacka om uppsving.

Dessutom är man ensam ägare om NSN numera, vilket bådar gott. Fick nyss en stororder.

Affären är inte ens klar innan 2014.

Citat:

- Men köpet ger dem inte ett varumärke, Microsoft tror inte på varumärket Nokia. Budskapet här är ”vi ska skapa vår egen hårdvara”, inom ett år kommer det att finnas en Microsoft-telefon att köpa i butikerna.

Avtalet innebär att Microsoft får tillgång till Nokias patent i tio år. Efter affären ska Nokia koncentrera sig på nätverksbolaget Nokia Siemens Networks, som svarar för nätverksinfrastruktur. - http://www.svd.se/naringsliv/microsoft-koper-nokia_8480090.sv...

Permalänk
Medlem

Nokia är fortfarande kvar, både som företag och som varumärke.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nokia är fortfarande kvar, både som företag och som varumärke.

Helt riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad grundar du det på?

På att det är så.

"Avtalet innebär att Microsoft får tillgång till Nokias patent i tio år." "Men köpet ger dem inte ett varumärke"

http://www.svd.se/naringsliv/microsoft-koper-nokia_8480090.sv...

Dessutom läste jag att Nokia fortsätter med Asha, och Nokia Lumia skall heta Lumia efter affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

På att det är så.

"Avtalet innebär att Microsoft får tillgång till Nokias patent i tio år." "Men köpet ger dem inte ett varumärke"

Dessutom läste jag att Nokia fortsätter med Asha, och Nokia Lumia skall heta Lumia efter affären.

Nu har du läst fel, eller artikeln är fel översatt.

MS köper Nokias hela mobiltelefonverksamhet, Asha inkluderat. MS har köpt rätten till "Nokia" namnet i 10 år så det kommer att fortsätta finnas Nokia Asha-mobiler men tillverkade av Microsoft. Även Lumia namnet övergår till MS men smartmobiler kommer inte heta Nokia.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17519-lumia-och-asha-under-m...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

På att det är så.

Nja, Nokia (det som är kvar) får behålla namnet "Nokia" (fast Microsoft får använda det på redan existerande produkter samt series 30 och 40). "Lumia", "Asha" och liknande verkar väl dock tillfalla Microsoft. Liksom personal, design, försäljning, tillverkning och annat som tillhör mobiltelefongrenen av företaget. Nokia behåller förvisso patenten, men att det skulle betyda att man planerar att på nytt bygga egna telefoner är väl kanske att spekulera lite väl djärvt? Kanske vill de bara tjäna pengar på licenser?

Permalänk
Inaktiv

Den tekniska motivation bakom Asha har jag aldrig riktigt förstått. Väldigt marginellt. Däremot är det lätt att se hur Asha fungerar som motvikt till beroendet av Microsoft men den funktionen försvinner nu. Oddsen för att Microsoft skulle vilja investera i Asha är försvinnande liten. Man vill ju inte medverka till värdeförstöring genom att störa kanalen så därför säger man givetvis att det fortsätter.

Asha kommer att fortsätta ända fram tills dess det läggs ner. Vilket blir snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Nu har du läst fel, eller artikeln är fel översatt.

MS köper Nokias hela mobiltelefonverksamhet, Asha inkluderat. MS har köpt rätten till "Nokia" namnet i 10 år så det kommer att fortsätta finnas Nokia Asha-mobiler men tillverkade av Microsoft. Även Lumia namnet övergår till MS men smartmobiler kommer inte heta Nokia.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17519-lumia-och-asha-under-m...

Du har rätt.

Skrivet av Elgot:

Nja, Nokia (det som är kvar) får behålla namnet "Nokia" (fast Microsoft får använda det på redan existerande produkter samt series 30 och 40). "Lumia", "Asha" och liknande verkar väl dock tillfalla Microsoft. Liksom personal, design, försäljning, tillverkning och annat som tillhör mobiltelefongrenen av företaget. Nokia behåller förvisso patenten, men att det skulle betyda att man planerar att på nytt bygga egna telefoner är väl kanske att spekulera lite väl djärvt? Kanske vill de bara tjäna pengar på licenser?

Njo.

Bra drag av Nokia att göra detta över en bestämd period, en period då man behöver MS, där mjukvaran blir mer och mer värdefull. Sedan, om nu det blir bra, så tar Nokia över skutan igen om 10 år, och då är det stora ekosystemet redan väletablerat.

Hoppas nu att NSN börsnoteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Asha kommer att fortsätta ända fram tills dess det läggs ner. Vilket blir snart.

Källa eller spekulationer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Bra drag av Nokia att göra detta över en bestämd period, en period då man behöver MS, där mjukvaran blir mer och mer värdefull. Sedan, om nu det blir bra, så tar Nokia över skutan igen om 10 år, och då är det stora ekosystemet redan väletablerat.

Avtalet verkar väl dock vara "10 år samt förlängning om Microsoft vill".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Avtalet verkar väl dock vara "10 år samt förlängning om Microsoft vill".

Varken bud eller avtal är spikade, vad jag vet.

Gott, tjänat över en halv mille idag.

Permalänk
Inaktiv

Från Slashdot:

"Headless software company buys brainless phone company"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Från Slashdot:

Skojsigt citat, men vi vet ju alla hur usla techbloggar är på företagsstruktur, finans- och marknadsanalyser ^^

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Från Slashdot:

Haha, och vi andra gapskrattar över kursrusningen.

Du verkar lite putt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Varken bud eller avtal är spikade, vad jag vet.

Gott, tjänat över en halv mille idag.

Vad som talar emot att du har tjänat en halv miljon idag skulle vara;

1. De som gör en bra affär skryter inte om den

2. De som gör en bra affär är tyst om den

3. De som gör en bra affär skriver definitivt inte om den på ett forum som Sweclockers (fel forum)

Så min tanke går mest till att du är ett troll och ingenting annat. För det enda jag har sett dig skriva, om man ser på din logg är ju bara trolleri.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Vad som talar emot att du har tjänat en halv miljon idag skulle vara;

1. De som gör en bra affär skryter inte om den

2. De som gör en bra affär är tyst om den

3. De som gör en bra affär skriver definitivt inte om den på ett forum som Sweclockers (fel forum)

Så min tanke går mest till att du är ett troll och ingenting annat. För det enda jag har sett dig skriva, om man ser på din logg är ju bara trolleri.

Jag gjorde också en bra affär även om vinsten inte nådde en halv miljon

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Master of Overkill

Där fick man valuta för sina Nokia aktier :D:D

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Du kan ju bete dig till skillnad från den andra snubben.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Efter att du skrev 200% i vinst så¨skrev jag min. Sedan om han inte tror det är ju bara så underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Du kan ju bete dig till skillnad från den andra snubben.

Precis, och om man inte kan bete sig enligt dig, så kan man inte tjäna bra med pengar på aktier. Bra logik.

Skrivet av tvelander:

Grattis!!

Permalänk
Medlem

Tjänade också några kr på det som hände men jag är inte ett dugg glad över hur det gick till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då har du råd med din nya prolle Grattis!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro