Microsoft köper Nokia

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Commander:

De försökte ha det i flera år, vad förändrar det nu när Microsoft köpte det extra billigt på loppmarknaden efter att de har dragit ner företaget i första hand?
http://symbianworld.org/wp-content/uploads/2011/04/stephen-el...

Belopp i miljardklass är i alla fall inget jag kan relatera till så där direkt, men för att få lite grepp om exakt hur billigt man gick Nokias telefontillverkning kan man (för ovanlighetens skull) hitta lite vettig information på Aftonbladet. Summan för mobildivisionen + en lång rad relevanta patent motsvara ganska precist den förlust Nokia gjort de senaste 9 kvartalen.

Så visst kan man vara positiv i alla detta: är sällan man ser någon göra ett sådan superköp för i sammanhanget kaffepengar. Go Microsoft!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag såg faktiskt inte detta komma alls, att mobil enheten skulle säljas. Även om dom satsar mer och mer på att bli som ericsson så trodde jag aldrig att dom skulle sälja mobilverksamheten.

Permalänk
Medlem

Jahopp, blir nog inte fler Nokia-telefoner för mig heller. Ska köra på min N8a till den inte startar längre och sen köpa en Jolla eller en Oppo.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Tråkigt att Nokia åker över pölen till staterna, men jag som tycker om Windowsphone ser en fördel i att Windows-lurar lär bli billigare och börja att konkurrera med low-end androids.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Vet inte varför så många har agg mot ms? WP os:et är väldigt trevligt och snabbt. Det som saknas för mig är usb tethering och vettigare appar(gjorda för wp8 och inte halvdanna portade appar). Spotify borde även få en känga att förbättra sin app som är ett skämt i dagsläget. Men hur som, telefonen i sig är det inget större fel på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Tror detta kan gynna Nokia som har dalat i siffror när det gäller mobilmarknaden. Windows phone har stora möjligheter att bli ett riktigt bra operativsystem som kan förnya användandet av mobiltelefoni. Använda sig av Xbox Music istället för appels jävla skit program.

Men hoppas fortfarande på att någon av de ledande aktörerna ska våga samarbeta med ubuntu och driva det projektet vidare.

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem

Var inte oväntat med en människa som Stephen Elop som vd...

Permalänk

Detta var ju som sagt föga oväntat. Men för att slå sig in i hårdvarumarknaden så behövs patent för att undvika för dyra licenskostnader. Google köpte ju Motorola av samma anledning.

Jag tror att Samsung, htc mm inte kommer att vara så sugna på att köra wp i framtiden men det tror jag inte ms bryr sig om, för dom handlar det om att kontrollera hela kedjan. Samsung har ju inte släppt iden på ett eget operativsystem.

Sen så hoppas jag here kommer bli mer fristående från Microsoft. Det är det mest kompetenta kartorna som finns och om det skulle börja utvecklas till flera mobilenheter skulle det vara en vinst för oss konsumenter. Det är ju redan på väg till bilar (istället för att kalla det navteq).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jahopp, blir nog inte fler Nokia-telefoner för mig heller. Ska köra på min N8a till den inte startar längre och sen köpa en Jolla eller en Oppo.

Samma här N8an är ju kanon, har inte haft köpsug för nån annan nyare modell direkt... möjligen 808 Pureview.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Microsofts mobila division går trögt så det är väll självklart att de måste rädda det ända företag som gör windows lurar
Tycker de känns som microsoft kör samma strategi som mediamarkt i sverige, pumpar in massa pengar de aldrig få se röken av i ett försök att ta sig in på marknaden, undrar om de kommer sluta likadant

Microsoft som sådant lär väl inte gå under. Däremot snabbar nog uppköpet av Nokia på undergången av WP, och nu när Microsoft köpt nokia drar det ju med sig Nokia i graven, vilket är synd då jag vet många som vill ha Nokia för deras grymma kameror etc men inte tar i dem med tång just på grund av WP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat bort en del onödiga kommentarer. Tänk på att hålla en trevlig ton.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är win för båda två.

MS kan kontrollera hela processen och bestämma över alla led. Kanske t.o.m subventionera hårdvara för att den ska sälja bättre och bygga en större kundbas. MS kan förlora pengar under lång tid bara för att ta större marknadsandelar eftersom de är "desperata" att få ut sitt nyaste OS till en större del kunder. De kommer att vinna på det i längden tror jag. De tar över gedigen hårdvara.

Nokia tjänar på det så klart genom att de lämnar den blödande marknaden efter sig.

Väldigt intressant förändring!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen:

Ur vems synvinkel?

Jag förstår ärligt talat inte all denna neg mot M$.
Varför tycks så många av er vilja ha väck en aktör på marknaden och därmed minska konkurrens och utveckling? Det är väl för fan bättre för oss konsumenter om så många som möjligt slåss för att göra så fantastiska apparater som möjligt för oss att köpa?

Revirtänk är så djävla korkat.

¨

Är det så konstigt att förstå varför det finns så mycket neg mos MS???
MS har ju plockat bort den älskade startmenyn från windows.
MS släpper inte Xbox One i Sverige samtidigt som den släpps i USA.
plus att det tycks gå en trend att hata MS

Så är man inte äldre än 15 så förstår man inte Microsoft´s betydelse, eller vad marknadsekonomi är för något. Så MS hat är något som tyvärr alltid kommer att finnas.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Eftersom du verkar missa att det heter WP8, så ska jag hjälpa dig att hitta apparna:

http://www.windowsphone.com/sv-se/store

De har allt man behöver och lite till. Nokia-apparna är även de bästa apparna ute på marknaden enligt mig.

Swedbank, Super Stickman Golf 2 och Jewel Star fanns inte

Sen var det typo gällande WP8.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad tros, kommer priserna på de sista Nokia Lumia telefonerna att sänkas? Om man redan planerat att köpa en Lumia nu under hösten, finns det någon anledning att vänta tills de första Microsoft-telefonerna kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Swedbank, Super Stickman Golf 2 och Jewel Star fanns inte

Sen var det typo gällande WP8.

En Swedbank app behövs för att fylla ut listan med appar? Eller räcker det inte med ett bokmärke till denna sida?
https://mobilbank.swedbank.se/banking/swedbank/index.html

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag förstod att nånting var galet när Nokia ville satsa på Windows RT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

*** raderat ***

De köper alla smarta personer på Nokia, deras patent, deras tjänster osv för att stärka och inleda en förhoppningsvis ännu större satsning på WP8. Om du inte visste, så är WP8 uppe och nosar på 12% i EU5. Visst, det är knappast i närheten av Android, men det ökar hela tiden.

*** raderat ***

Jag har svårt att se att det skulle bli bättre för det.

Jag har alltid gillat Nokia och aldrig gillat Windows Phone. Därför är det för mig bedrövligt att deras lurar numer bara får ha Windows phone.

Förresten så kom ju en nyhet att de inte ens får använda "Nokia" som varumärke, så det borde innebära att det varumärket dör, och därmed drömmen om en Androidlur med Nokia, vilket är tråkigt då jag tycker Nokia har bästa hårdvaran.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Microsoft inte "köpte" ett enda patent. De licensierade patenten och köpte vissa divisioner av nokia, men i dessa fall utan alla patent.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det här ett grymt bra för oss som kör WP, för Nokia och för Microsoft, så en riktigt win-win situation!

Permalänk

The true story...

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk
Avstängd

Det här kom ju som ett blixtnedslag.
Kan Microsoft köpa Nokia utan att FTC och myndigheter godkänner köpet?

Stephen Elop jobbade på Microsoft, sen blev han VD för Nokia och då föll allt efter "burning platforms" memot, och företaget gick skitdåligt och tappade hela marknaden och blev snabbt irrelevant.
Nu köper Microsoft upp Nokia från sin fd Microsoftchef Stephen Elop och nu är han tillbaka på Microsoft.
Det här låter ju väldigt skumt. Har ett brott begåtts?
Det verkar lite mysigt. Undrar hur mycket detaljer det finns som vi inte känner till.
Hur länge har det här varit planerat?
Undrar om inte Stephen Elop kan ha gjort något brottsligt.

Permalänk

Det var inte helt oväntat men det känns inte så bra. Hur reagerar de andra tillverkarna nu? Samsung och HTC och de övriga blir knappast inte mer nöjda med Windows Phone nu. Ska Microsoft bli mer som Apple nu och tillverka och utveckla mjukvaran själv? Sen har nog Stephen Elop stor chans att få VD posten i Microsoft som många spekulerar i.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förstod att detta skulle hända för eller senare. Tragiskt att M$ kört Nokia i botten för enbart egen vinning tror knappast att detta är en slump, detta är säkert något som de hade planerat sedan en tid tillbaka.
Svårt att se hur detta ska hjälpa windows phone att see ut som en attraktiv platform för andra tillverkare och utvecklare.

R.I.P Nokia ni gjorde jävligt bra telefoner engång i tiden.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Känns ändå som att detta varit väntat under rätt lång tid nu. När Google köpte Motorola så kändes det än mer givet att MS skulle kontra med att köpa Nokia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Två minus blir väl plus? Eller? Om jag kommer ihåg Matte A rätt.

Permalänk
Medlem

Då kommer det snart en gul mPhone då alltså...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Så två sjunkande företag dras ihop så att skeppet sänks dubbelt så fort!

MS lär knappast sjunka, du vet väl om att de drar in $8 per sold Android telefon? Uppskattat att dra in $3.4 billion till MS bara under 2013. Så Microsoft har sitt på det torra.

Källa

Permalänk
Medlem

Att Elop blev nokias vd var knappast en slump, egentligen skulle Anssi Vanjokki få jobbet. Elop kom med hot från amerikanska investerare och Microsoft att de skulle dumpa massvis med Nokia aktier.
För de som undrar hur elop blev nokias VD

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

MS lär knappast sjunka, du vet väl om att de drar in $8 per sold Android telefon? Uppskattat att dra in $3.4 billion till MS bara under 2013. Så Microsoft har sitt på det torra.

Källa

Det ser ju inte direkt bra att att de enda de gör är att använda ett trasig patentsystem istället för att tjäna pengar på sin egna platform. Men ja Microsoft kommer inte att fösvinna ur striden på ett bra tag

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)