köpa äkta mobiler

Permalänk
Medlem

köpa äkta mobiler

Hej där!

Har tänkte att köpa mobil och sälja dem här i Sverige, mobilerna ska vara äkta, ingen skit kopia, men grejen är att jag vet inte hur/var jag kan få tag på dessa mobiler, båda billigt och säkert. har tänkt samsung, iphone mobil.
tänka sälja 10-30 st i månaden

är det någon som har kolla på var man kan köpa dessa?

Permalänk
Inaktiv

från vilket land vill du importera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

från vilket land vill du importera?

varo bra om något land inom Europa. annars är det kvitto bara i allafall dem är äkta

Permalänk
Medlem

För att uttrycka det hela väldigt enkelt: alla telefoner du kan köpa i annat land, importera lagligt och sedan sälja här till ett lägre pris än andra butiker och fortfarande göra vinst kommer att vara stulna, köpta på målvakter etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Antielefant
Skrivet av emki11:

Hej där!

Har tänkte att köpa mobil och sälja dem här i Sverige, mobilerna ska vara äkta, ingen skit kopia, men grejen är att jag vet inte hur/var jag kan få tag på dessa mobiler, båda billigt och säkert. har tänkt samsung, iphone mobil.
tänka sälja 10-30 st i månaden

är det någon som har kolla på var man kan köpa dessa?

Problemet du stöter på direkt är att den svenska elektronikmarknaden är så kraftigt konkurrensutsatt att det i praktiken inte finns några marginaler här, särskilt i nätbutiker och med abonnemangsdeals. Den svenska marknaden är bland de tuffaste i världen eftersom vi är så köpstarka och har så många företag i samma bransch som slåss om en så liten befolkning. Du måste i princip sälja på nollmarginal.

Den stora "vinsten" man kan göra om man importerar privat är att man kan slippa undan svensk moms, vilket kan göra ganska stora pengar (en telefon för 5000:- i Sverige kostar 4000:- i ett land utan moms) på, men då med nackdelen att man i princip inte får något konsumentskydd i Sverige. Det fungerar däremot rätt dåligt inom EU, eftersom länderna inom EU har en moms på mellan 19% (Tyskland) och 27% (Ungern) - och det faktiska "baspriset" är detsamma oavsett om du köper telefonen i New York, Stockholm, Bratislava eller Hong Kong (såvida det inte är en billig kopia).

Importerar du som företag däremot, vilket Skatteverket kommer att anse då du ska sälja telefonerna, måste du sälja dem med svensk moms. Vinsten är borta redan där. Dessutom är du skyldig att lämna samma konsumentskydd som vilken elektronikbutik som helst med konsumentköprätt, garantier etcetera. Det kan dessutom kräva ett avtal med Samsung eller Apples generalagenter eftersom de inte tillåter vem som helst att återförsälja deras telefoner.

Detta helt oräknat att telefoner köpta i andra länder i vissa fall inte ens fungerar som de ska här, eftersom de i en del fall måste anpassas för tele-/datanäten där de säljs.

Dessutom kommer du att få urusla priser från distributörerna, eftersom 10-30 telefoner inte ens är en hel kartong. iPhone levereras om jag inte missminner mig fullständigt i paket om femtio telefoner i varje, och för att få rabatter måste du i princip köpa dem pallvis. Det är det som gör att de stora företagen kan ge bra priser - de får saftiga (relativt sett) mängdrabatter.

Chansen att som liten enskild företagare på de premisserna kunna konkurrera med bolag som Media Markt, Elgiganten etcetera är rätt liten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

okey vad tycker ni att man ska göra, vill liksom tjäna lite pengar på sidan, om jag kommer inte tjäna något genom att köpa mobiler och sälja de så måste finnas något annat som funkar och folk vill köpa mycket av samtidigt? kan ni ge råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

okey vad tycker ni att man ska göra, vill liksom tjäna lite pengar på sidan, om jag kommer inte tjäna något genom att köpa mobiler och sälja de så måste finnas något annat som funkar och folk vill köpa mycket av samtidigt? kan ni ge råd?

Inte för att vara den som är den, men om någon vet någonting som är lätt att importera och sälja med liten ansträngning och stora vinstmarginaler tror jag faktiskt att de hade gjort det själva och inte talat om det för dig

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

ja de har du rätt i. jag kollade här om dag och såg en man som har annonserat samsung galaxy s4 för 3000kr, tror han va en ny förtagare, så vad tror du om dennan mannen, säljer han falska eller vad kan det va?
har själv frågat honom om varan är äkta då svarade han att han har köpt dem i Sverige och dem är original. så man undrar fan hur mycket har han köp varan för då? han hade köpt flera st på en gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

har själv frågat honom om varan är äkta då svarade han att han har köpt dem i Sverige och dem är original. så man undrar fan hur mycket har han köp varan för då? han hade köpt flera st på en gång också.

Det kallas lögner, alternativt stöldgods. Men i det senare fallet kommer telefonerna vara obrukbara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

okey vad tycker ni att man ska göra, vill liksom tjäna lite pengar på sidan, om jag kommer inte tjäna något genom att köpa mobiler och sälja de så måste finnas något annat som funkar och folk vill köpa mycket av samtidigt? kan ni ge råd?

Köp och sälj Chevrolet Camaro's. Såg på DN att modellen som säljs här i USA för 140k kr kostar 330k i Sverige. Där har du en marginal som är hyffsad. Lycka till

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg som kan ses som uppmaning till brottslig handling.

Citat:

§ 8 Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv

För att vara lite snäll så kan jag säga att jag importerar tillbehör till telefoner (så som laddkablar med mera) och säljer med en helt OK förtjänst på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

För att vara lite snäll så kan jag säga att jag importerar tillbehör till telefoner (så som laddkablar med mera) och säljer med en helt OK förtjänst på tradera.

äkta eller inte?

Skrivet av Knuckles:

Köp och sälj Chevrolet Camaro's. Såg på DN att modellen som säljs här i USA för 140k kr kostar 330k i Sverige. Där har du en marginal som är hyffsad. Lycka till

Haha, vill sats små pengar inte så stora 140k kr ha rjag inte ens.

Skrivet av twit:

Det kallas lögner, alternativt stöldgods. Men i det senare fallet kommer telefonerna vara obrukbara.

hur obrukbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

hur obrukbara?

Väldigt obrukbara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

hur obrukbara?

Obrukbar är något definitivt precis som begreppet "död". Man kan inte vara lite död.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

"Tror jag dör lite" är ett synnerligen populärt uttryck har jag märkt. xD

OT men delar kan ju dö..
tex minnet då har den dött lite haha

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd

Om du vill tjäna pengar så har jag ett hett tips till dig. Jobba.
Använd tiden som annars skulle gå till att komma på absolut fantastiskt bra ideer som denna till att söka ett jobb.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Nu får man ju inte uppmana till brott, men alkohol är en rätt bra förtjänst på i Sverige. Regga ett bolag utomlands i europa (där det är billigt, typ tyskland), sälj alkohol för privatimport med fraktbolaget Locadi hem till sverige via internet (HELT LAGLIGT), du får säkert lån för att starta bolaget av sverige..

Om jag som privatperson kan köpa en låda öl i tyskland för 90kr (typ carlsberg). Dom som smugglar säljer med 60% marginal så kan du ju börja räkna på vad ett företag gör i vinst. Och då behöver inte ens du stå för fraktkostnaderna.

Allt som är billigt på EBAY kan du i princip kränga med vinst i Sverige. Spontana tips:
Batterier
Mobilskal
All möjlig utrustning till Airsoft
Komradios
Ficklampor
PC-kabel
Lampor till bilar

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Obrukbar är något definitivt precis som begreppet "död". Man kan inte vara lite död.

Haha nej kolla bara på TS.
Tyvärr är nog optimism, något man lär behöva flera megaton av, för att satsa på TS idé.
Idén är god, men elektronikkedjorna har redan fällt fram krokben på det området.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Putsa skor på kostymnissar, tvätta rutor på bilar vid rödlysen, kräng bananer genom bilrutorna i innerstans bilköer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Nu får man ju inte uppmana till brott, men alkohol är en rätt bra förtjänst på i Sverige. Regga ett bolag utomlands i europa (där det är billigt, typ tyskland), sälj alkohol för privatimport med fraktbolaget Locadi hem till sverige via internet (HELT LAGLIGT), du får säkert lån för att starta bolaget av sverige..

Om jag som privatperson kan köpa en låda öl i tyskland för 90kr (typ carlsberg). Dom som smugglar säljer med 60% marginal så kan du ju börja räkna på vad ett företag gör i vinst. Och då behöver inte ens du stå för fraktkostnaderna.

Du betalar fortfarande alkoholskatt vid privatimport. Folk gillar inte att man påpekar det, men annat är olagligt därför det inte fungerar med sådan verksamhet som inte handlar om smuggling. Professionella exportörer som säljer till resturanger osv från Tyskland betalar självklart ingen alkoholskatt i Tyskland utan betalar den i Sverige så de betalar ännu mindre än du gör i affärerna kring gränsen och betalar moms i Sverige via omvänd skatteskyldighet, eller om de säljer andra grejer till Sverige till privatpersoner så är de momsregistrerade här.

Sen nej, du kommer inte få lån till aktiekapital och startkapital. Du kommer inte få några lån alls utan säkerhet. Kan du visa på omsättning kan du säkert få kredit, men allt annat är från egen ficka. Du kan inte lura dig fram verksamheter med andras pengar utan är du kriminell får du ta över redan existerande verksamhet, men det gör man med hjälp av målvakter och bulvaner. Det hela är överkurs för någon skojare som vill kränga lite importerade grejer.

I övrigt så nej, om någon säljer för för bra pris så handlar det oftast om någon som helt enkelt lurar dig på pengarna och inte skickar dig några varor, så en annons i sig betyder inget. Grejer från privatpersoner går inte att sälja för nypris så även om du är ful och gråimporterar utan tillverkarens/generalagentens godkännande och kommer undan billigare så kan du i princip inte sälja dem. Speciellt inte om produkten redan finns på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du betalar fortfarande alkoholskatt vid privatimport. Folk gillar inte att man påpekar det, men annat är olagligt därför det inte fungerar med sådan verksamhet som inte handlar om smuggling. Professionella exportörer som säljer till resturanger osv från Tyskland betalar självklart ingen alkoholskatt i Tyskland utan betalar den i Sverige så de betalar ännu mindre än du gör i affärerna kring gränsen och betalar moms i Sverige via omvänd skatteskyldighet, eller om de säljer andra grejer till Sverige till privatpersoner så är de momsregistrerade här.

Sen nej, du kommer inte få lån till aktiekapital och startkapital. Du kommer inte få några lån alls utan säkerhet. Kan du visa på omsättning kan du säkert få kredit, men allt annat är från egen ficka. Du kan inte lura dig fram verksamheter med andras pengar utan är du kriminell får du ta över redan existerande verksamhet, men det gör man med hjälp av målvakter och bulvaner. Det hela är överkurs för någon skojare som vill kränga lite importerade grejer.

I övrigt så nej, om någon säljer för för bra pris så handlar det oftast om någon som helt enkelt lurar dig på pengarna och inte skickar dig några varor, så en annons i sig betyder inget. Grejer från privatpersoner går inte att sälja för nypris så även om du är ful och gråimporterar utan tillverkarens/generalagentens godkännande och kommer undan billigare så kan du i princip inte sälja dem. Speciellt inte om produkten redan finns på marknaden.

Som internetförsäljare för alkohol registrerat i Tyskland betalar du ju dina avgifter i Tyskland. Det företaget betalar ju inget till Sverige. Sen iom EU handelsavtal så har dom som köpt via den sajten redan betalat alkoholskatt i Tyskland och behöver således inte betala för det igen i Sverige. Eftersom det är monopol i Sverige så kan inte ett sådant företag registrera sig i Sverige om det vill sälja till privatpersoner. Investerare går alltid att få tag på, sen är det inte säkert att det är banken. Det kan vara en knösus.

Tror du på allvar att alla som säljer kinaskit på tradera och blocket har avtal för det? It's all about profit.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Dela ut reklam eller sälja tidningar kanske är något som passar:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra som alla skolklasser, sälja 'lättsålda' salamikorvar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f@boy:

Dela ut reklam eller sälja tidningar kanske är något som passar:-)

Tjäna 500 kronor i månaden och förlora helgen? Tror inte ens TS skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Tror du på allvar att alla som säljer kinaskit på tradera och blocket har avtal för det? It's all about profit.

Det är ju en ganska stor skillnad på att sälja produkter från gigantbolag än småprylar från Kina - som kanske inte ens är lagligt tillverkat ens efter kinesiskt regelverk. När du köper produkter från Apple för att sedan sälja vidare så har du en helt annat dimension att spela efter än om du beställer ett parti av vad-som-helst från Kina.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av emki11:

Hej där!

Har tänkte att köpa mobil och sälja dem här i Sverige, mobilerna ska vara äkta, ingen skit kopia, men grejen är att jag vet inte hur/var jag kan få tag på dessa mobiler, båda billigt och säkert. har tänkt samsung, iphone mobil.
tänka sälja 10-30 st i månaden

är det någon som har kolla på var man kan köpa dessa?

Ta inte illa upp men jag tror du bör tänka genom detta en gång till.
Om du ska sätta upp en sida och sälja mobiler genom den så måste du ha ett företag.
Det är en ganska stor process att importera tex mobiler från andra länder, du måste kunna hantera garantier osv.
Har du koll på allt det juridiska som detta innebär? har du startkapital?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Verkar ju ha 0 koll på hur detta fungerar, tror inte direkt du är redo för något sådant här.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig ett jobb som ger betalt per timme. De pengarna som du får in på dem använder du till att köpa in saker du kan kränga på tex tradera eller liknande.

Sitt och kolla lite på tradera på de produkterna du vill sälja, vad budas det på? Och sedan köper du in och försöker sälja.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Lånar tråden lite, jag hade tänkt att tjäna feta $$ på att köpa nåt billigt och sälja det dyrt. Hur gör jag? Jag har ingen erfarenhet av handel eller startkapital.

Om någon är intresserad av att investera så är det bara att skicka ett PM.