Permalänk
Medlem

val av förstabil

Tja, fyller 18 om 2 år och ska självklart ta körkort då. Jag vill redan nu veta vilken bil jag ska köpa men jag har lite svårt att hitta rätt. Jag vill inte ha en söndertrimmad och 20 år gammal volvo som låter värre än en traktor. Inga skitmärken som skoda osv.... Jag vill ha en lite seriösare bil som bmw eller mercedes. Även lite ovanliga bilar är intressant, typ som Chrysler Sebring osv.
Vill typ ha en rysk mafiabil XD om ni fattar vad jag menar. Lite sportiga bilar också intressant men ej äldre än år 2000. Min budget ligger på max 50 000 kr men ni kan ta lite dyrare eftersom det kommer att sjunka i pris efter 2 år. Kom gärna med tips och blocketlänkar! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 år.. chilla

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

2 år.. chilla

Haha, så kan man tycka men det är ganska kul att kolla på lite bilar redan nu

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Chrysler, där har du verkligen skitbilar. Nyare skoda skulle jag då inte klassa som skitbilar, ligger väl lika bra till som övriga VAG. Själv tycker jag Saab är mycket bil för pengarna, även Fords sportigare modeller.

Men om du nu vill vara rysk maffia så köper du en W140 Merca och VIP stylar den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Haha, så kan man tycka men det är ganska kul att kolla på lite bilar redan nu

Jojo , visst lär du inte ha råd med nyaste flashigaste bilen , tycker bara doock att det ganska är liteee för tidigt

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

http://www.bilgaraget.se/bmw/all?sort=price_ask&type=asc&id_v...

Se bara till att få med dig någon som kan bilar, inte pappa eller syrran.

En länk av många möjliga. BMW vet jag det minsta om nämligen att alla två man kört korta sträckor varit sköna att köra. Merca vet jag ingenting om så kan inte uttala mig alls.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Håll dig borta från Chrysler, där har du verkligen skitbilar. Nyare skoda skulle jag då inte klassa som skitbilar, ligger väl lika bra till som övriga VAG. Själv tycker jag Saab är mycket bil för pengarna, även Fords sportigare modeller.

Men om du nu vill vara rysk maffia så köper du en W140 Merca och VIP stylar den.

Tack så mycket! Saab vill jag helst undvika pga kass kvalite och ful design. Men merca varianten gillade jag XD
Har aldrig stylat en bil så kommer det bli dyrt? fler såna tips är vällkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

http://www.bilgaraget.se/bmw/all?sort=price_ask&type=asc&id_v...

Se bara till att få med dig någon som kan bilar, inte pappa eller syrran.

Haha ok, tack! Då har vi en tom tycker mercedes och en som tycker bmw frågan är ju om man ska kolla på stabilitet och konfort eller snygghet och snabbhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Haha ok, tack! Då har vi en tom tycker mercedes och en som tycker bmw frågan är ju om man ska kolla på stabilitet och konfort eller snygghet och snabbhet

Du får ju inte en BMW M modell billigare än en W140 S-klass.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Du får ju inte en BMW M modell billigare än en W140 S-klass.

Grejen är att jag inte vill ha en gammal bil. Lite nyare, som kostar typ 50 000 kr. Visst, jag gillar den mercan som du skrev men den känns lite för gammal. C class merca är lite bättre. Eller en opel vectra 2007. Skitsnygg bil men ingen mafiabil mera förslag är vällkommet

Permalänk
Medlem

Kolla på reparationskostnader också. Säkert skitkul att köpa en bil från ett tyskt premiummärke, men det är garanterat mindre roligt när det blir verkstadsdags.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kolla på reparationskostnader också. Säkert skitkul att köpa en bil från ett tyskt premiummärke, men det är garanterat mindre roligt när det blir verkstadsdags.

True

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och då är BMW och Mercedes dina två val? Ja jösses... speciellt om du bara har en budget på 50 000 kr så kommer det garanterat bli en riktigt dyr historia i slutänden.

Om man går på inredningen (som jag i alla fall tycker är viktig.) är de flesta bilar bättre än Saab i alla fall 9 3an där alla detaljer knakar och har sig känns väldigt billigt. Kan hända att 95 är bättre på den biten var länge sen jag körde en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Håll dig borta från Chrysler, där har du verkligen skitbilar. Nyare skoda skulle jag då inte klassa som skitbilar, ligger väl lika bra till som övriga VAG. Själv tycker jag Saab är mycket bil för pengarna, även Fords sportigare modeller.

Men om du nu vill vara rysk maffia så köper du en W140 Merca och VIP stylar den.

Därför chrysler är så billiga när man kollar blocket ?

Jaguar Sovereign från 90talet om du måste se ut som en mafia annars skulle jag rekomendera saab 9-3 eller volvos40 om du inte måste ha bakhjulsdrivet o sladda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och då är BMW och Mercedes dina två val? Ja jösses... speciellt om du bara har en budget på 50 000 kr så kommer det garanterat bli en riktigt dyr historia i slutänden.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man går på inredningen (som jag i alla fall tycker är viktig.) är de flesta bilar bättre än Saab i alla fall 9 3an där alla detaljer knakar och har sig känns väldigt billigt. Kan hända att 95 är bättre på den biten var länge sen jag körde en sådan.

Skrivet av gabriel15:

Därför chrysler är så billiga när man kollar blocket ?

Jaguar Sovereign från 90talet om du måste se ut som en mafia annars skulle jag rekomendera saab 9-3 eller volvos40 om du inte måste ha bakhjulsdrivet o sladda med.

Ok, tack! Men nu har jag fått höra lite om mercan och bmwn nu.vad sägs om en opel vectra ? Vad tycker ni om den?
http://mobil.blocket.se/stockholm/Ny_besiktigad_Opel_Vectra_2...
Eller en mazda
http://mobil.blocket.se/stockholm/Mazda_3_4D_1_6_105_HK_10_30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok, tack! Men nu har jag fått höra lite om mercan och bmwn nu.vad sägs om en opel vectra ? Vad tycker ni om den?
http://mobil.blocket.se/stockholm/Ny_besiktigad_Opel_Vectra_2...
Eller en mazda
http://mobil.blocket.se/stockholm/Mazda_3_4D_1_6_105_HK_10_30...

Kan inte tänka mig att ryska maffian kör Mazda eller Opel men kanske knivboris på torget.;) Du borde ta och kika på en modell du gillar och googla fram så mycket info om den som möjligt, du har ju ändå 2 år på dig att göra det. Då hittar du nog en bil för dig, och tänk på att bara för någon skriver något på nätet är det inte sant. Kan lika gärna vara påhittat för att de själva gillar ett annat märke.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok, tack! Men nu har jag fått höra lite om mercan och bmwn nu.vad sägs om en opel vectra ? Vad tycker ni om den?
http://mobil.blocket.se/stockholm/Ny_besiktigad_Opel_Vectra_2...
Eller en mazda
http://mobil.blocket.se/stockholm/Mazda_3_4D_1_6_105_HK_10_30...

Mazda 323F eller Opel Tigra är bilar du kan kolla in. Lite mindre modeller, men rätt pigga. Går både att köra rätt bensinsnålt och gasa på om man så vill.

Tigran bygger på Corsan, så tror det är relativt billigt med reservdelar också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Tips på en bekväm, väldigt kvick och erkänt bra kvalitet, är väll Volvos V70 ~00-03 av "T5" (ligger på 250hk standard) och chip från bsr så har du 300-350 pollar i bilen beroende på vilket steg. En begagnad går på runt 50-60k (en fin, hyfsat lågmilad) Drar inte mycket när man kör normalt och om man tycker om att gasa så sticker den ifrån de flesta BMW och mercor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan inte tänka mig att ryska maffian kör Mazda eller Opel men kanske knivboris på torget.;) Du borde ta och kika på en modell du gillar och googla fram så mycket info om den som möjligt, du har ju ändå 2 år på dig att göra det. Då hittar du nog en bil för dig, och tänk på att bara för någon skriver något på nätet är det inte sant. Kan lika gärna vara påhittat för att de själva gillar ett annat märke.

Skrivet av scienta:

Mazda 323F eller Opel Tigra är bilar du kan kolla in. Lite mindre modeller, men rätt pigga. Går både att köra rätt bensinsnålt och gasa på om man så vill.

Tigran bygger på Corsan, så tror det är relativt billigt med reservdelar också.

Skrivet av Tedwallpro:

Tips på en bekväm, väldigt kvick och erkänt bra kvalitet, är väll Volvos V70 ~00-03 av "T5" (ligger på 250hk standard) och chip från bsr så har du 300-350 pollar i bilen beroende på vilket steg. En begagnad går på runt 50-60k (en fin, hyfsat lågmilad) Drar inte mycket när man kör normalt och om man tycker om att gasa så sticker den ifrån de flesta BMW och mercor

Ok, tack! Jag gillar bmw och mercedes eftersom dom är så snygga. Men opel vectra är nyare och har snyggare insida och billigare att reparera. Det blir nog en stylad opel vectra 2007 svart

Permalänk
Medlem

Finns flera andra roliga bilar som t.ex.

Alfa Romeo 156, kanske inte känd för fantastisk tillförlitlighet men är bättre än man kan tro.
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_156_2_0_JTS_SW_490...

Eller kanske en Cadillac BLS, är ju en saab 9-3 i annan kostym så delar finns ju.
http://www.blocket.se/goteborg/Cadillac_BLS_V6_2_8t___06_4902...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Låt bli Alfa 156 är ett tips. Det är en av dom roligaste bilarna jag kört (har kört Lambo och 350hk nissan 200 m.m ) (ägde en i 10 år ) men dom är helt j*vla horribla när det kommer till service och delar och priser på detta.
Prisexempel när jag köpte min 156 V6 ´99 var jag 20 år och bodde i Borås. Helförsäkring braka loss på sisådär 15000 om året. Kamremsbyte på en Alfa 156 V6 går lös på ungefär 10000kr. De svenska hemska vägarna tar kol på framvagnen. Jag bytte under mitt ägande förmodligen varenda spindelled i fronten samt att jag bytte nedre länkarmen och övre länkarmen på ena sidan.
Samt båda stötdämparna bak. Dessutom så har 98-00 modellerna problem med startmotorn .
Jag reparera startmotorn 4 ggr under 10 års tid. Dessutom är du inte mekaniker så förvänta dig inte kunna göra så mycket själv i motorrummet för det är tajt som en fjortis (ursäkta uttrycket) där.
Man får lossa 100 saker för att komma åt det som strular i regel.

Men som sagt har du pengar och inte bryr dig om dyra service avgifter eller försäkringar och vill ha en bil med grym körglädje och fantastisk design så go for it.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Låt bli Alfa 156 är ett tips. Det är en av dom roligaste bilarna jag kört (har kört Lambo och 350hk nissan 200 m.m ) (ägde en i 10 år ) men dom är helt j*vla horribla när det kommer till service och delar och priser på detta.
Prisexempel när jag köpte min 156 V6 ´99 var jag 20 år och bodde i Borås. Helförsäkring braka loss på sisådär 15000 om året. Kamremsbyte på en Alfa 156 V6 går lös på ungefär 10000kr. De svenska hemska vägarna tar kol på framvagnen. Jag bytte under mitt ägande förmodligen varenda spindelled i fronten samt att jag bytte nedre länkarmen och övre länkarmen på ena sidan.
Samt båda stötdämparna bak. Dessutom så har 98-00 modellerna problem med startmotorn .
Jag reparera startmotorn 4 ggr under 10 års tid. Dessutom är du inte mekaniker så förvänta dig inte kunna göra så mycket själv i motorrummet för det är tajt som en fjortis (ursäkta uttrycket) där.
Man får lossa 100 saker för att komma åt det som strular i regel.

Men som sagt har du pengar och inte bryr dig om dyra service avgifter eller försäkringar och vill ha en bil med grym körglädje och fantastisk design så go for it.

Hade för mig att TS (icke V6:an) av alfan var bättre på många sätt, mindre kostnader på motorn samt lättare fram och därmed mindre framvagnsproblem men kanske inte är så stor skillnad. Har aldrig ägt en så bara hörsägen

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Hade för mig att TS (icke V6:an) av alfan var bättre på många sätt, mindre kostnader på motorn samt lättare fram och därmed mindre framvagnsproblem men kanske inte är så stor skillnad. Har aldrig ägt en så bara hörsägen

Fullt möjligt att den inte slets lika hårt. Men TS har en annan ackilleshäl nämligen sitt Twinspark system vilket är dubbla tändstift vilket per automatik ger dyr service där med.
Men som sagt enda jag ångrar med mitt 10 åriga ägande var kostnaden allt annat var toppen. Det var en gjädje varje gång man körde bilen.
Hade Sverige haft en mer seriös general agentur med bättre lagerhållning på reservdelar och fler auktoriserade verkstäder hade det varit mycket bättre. Jag körde 10 mil för att serva min då det inte fanns en vettig verkstad i närheten där jag bodde. Tyvärr så la dom ner mitt i mitt Alfa ägande och skicket på bilen sjönk drastiskt pga av dålig skötsel och oengagerade mekaniker som gjorde halvdana jobb. De flesta verkstäder som är icke Alfa auktoriserade skulle hellre mocka skit än meka med en Alfa överlag.
Det är en entusiast bil och kräver sin man . (Låter löjligt kanske att kalla en till synes standard personbil för det)

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Undvik audi efter 2000, för mycket skit från vw i dom.
Skoda och vw efter det är bättre då det sitter delar från audi i dom.. Låter lustigt, men så är det.

Plockat många delar från en passat 2005 till min audi 1994.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Finns flera andra roliga bilar som t.ex.

Alfa Romeo 156, kanske inte känd för fantastisk tillförlitlighet men är bättre än man kan tro.
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_156_2_0_JTS_SW_490...

Eller kanske en Cadillac BLS, är ju en saab 9-3 i annan kostym så delar finns ju.
http://www.blocket.se/goteborg/Cadillac_BLS_V6_2_8t___06_4902...

Skrivet av Don_W:

Låt bli Alfa 156 är ett tips. Det är en av dom roligaste bilarna jag kört (har kört Lambo och 350hk nissan 200 m.m ) (ägde en i 10 år ) men dom är helt j*vla horribla när det kommer till service och delar och priser på detta.
Prisexempel när jag köpte min 156 V6 ´99 var jag 20 år och bodde i Borås. Helförsäkring braka loss på sisådär 15000 om året. Kamremsbyte på en Alfa 156 V6 går lös på ungefär 10000kr. De svenska hemska vägarna tar kol på framvagnen. Jag bytte under mitt ägande förmodligen varenda spindelled i fronten samt att jag bytte nedre länkarmen och övre länkarmen på ena sidan.
Samt båda stötdämparna bak. Dessutom så har 98-00 modellerna problem med startmotorn .
Jag reparera startmotorn 4 ggr under 10 års tid. Dessutom är du inte mekaniker så förvänta dig inte kunna göra så mycket själv i motorrummet för det är tajt som en fjortis (ursäkta uttrycket) där.
Man får lossa 100 saker för att komma åt det som strular i regel.

Men som sagt har du pengar och inte bryr dig om dyra service avgifter eller försäkringar och vill ha en bil med grym körglädje och fantastisk design så go for it.

Skrivet av quattro-2.6:

Undvik audi efter 2000, för mycket skit från vw i dom.
Skoda och vw efter det är bättre då det sitter delar från audi i dom.. Låter lustigt, men så är det.

Plockat många delar från en passat 2005 till min audi 1994.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack alla! Nu ska man välja... antingen en nyare opel vectra med billiga avgifter och reservdelar
Eller en äldre bmw som är mer cool och snygg men har dyra avgifter och reservdelar. Vilken skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Ovanliga bilar vill jag skippa eftersom det kommer att kosta mycket och jag köper hellre en bmw då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Undvik audi efter 2000, för mycket skit från vw i dom.
Skoda och vw efter det är bättre då det sitter delar från audi i dom.. Låter lustigt, men så är det.

Plockat många delar från en passat 2005 till min audi 1994.

Skickades från m.sweclockers.com

Du resonerar lustigt, men visst är det en uns sanning i det du skriver.

Audi, VW, Seat och Skoda ingår i samma firma och bygger bilar av samma delar. Audi kör ofta sitt eget race med egna tekniska plattformar, och det krävs eftersom man har större motorer och tuffare drivlinor. Undantaget är de små modellerna A3 och TT som delar komponenter med Golf, Octavia och en hel massa andra bilar inom koncernen. Motorerna används förstås kors och tvärs också.

VW har lånat Auditeknik till ett par passatmodeller genom åren, t.ex den som tillverkades 1996-2005 och delar teknik med första A4:an som kom 1994. Det är därför du kan plocka delar från "Passat 2005" till din Audi. Men det är mer undantag än regel. Audi är lite i särställning jämfört med dom andra märkena.

Man kan inte säga att en "Skoda har audidelar" eller tvärtom. Alla märken inom VAG-gruppen bygger bilar kors och tvärs över hela världen, och oftast med samma komponenter. Undantaget är som jag redan skrev Audi, dom har ju ofta lyxigare komponenter... som sig bör.

Jag har själv en ganska ny Skoda Octavia. Den byggdes på hemmaplan i Mlada Boleslav i Tjeckien, några hundra kilometer från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. En kollegas lika nya Golf är däremot tillverkad i Mexiko. Vilken av våra bilar är då mer "tysk"? Under skalet sitter det till stor del samma delar, förutom då att jag inte har dieselmotor i min. Lyfte på huven på en Golf TSI häromdan och det var som att titta under huven på min Octavia TSI. Inte konstigt, det är ju samma bil. Förutom att jag har fattigmanspinne till motorhuven istället för gasfjäder som på Golf. Något ska man ju få då man betalar mer för en VW.

Åter till topic då. Jag vet att det kan låta tråkigt men skippa tanken på gamla dyra tyskbilar för lite pengar. Dom kommer att kosta stora pengar i underhåll och dessutom är varken BMW eller MB kända för motståndskraft mot rost. En E-klass från runt millennieskiftet är en fruktansvärt äcklig rosthög som ska undvikas till varje pris.

Vissa dras till ovanliga modeller för att det är ballt att vara lite unik. Inget fel i det, men om man är beroende av bilen dagligen så är det hundra gånger trevligare att ha en Volvo där man kan köpa reservdelar över disk var som helst. En konstig högerstyrd importjaps kan bli jobbig då något ska lagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Du resonerar lustigt, men visst är det en uns sanning i det du skriver.

Audi, VW, Seat och Skoda ingår i samma firma och bygger bilar av samma delar. Audi kör ofta sitt eget race med egna tekniska plattformar, och det krävs eftersom man har större motorer och tuffare drivlinor. Undantaget är de små modellerna A3 och TT som delar komponenter med Golf, Octavia och en hel massa andra bilar inom koncernen. Motorerna används förstås kors och tvärs också.

VW har lånat Auditeknik till ett par passatmodeller genom åren, t.ex den som tillverkades 1996-2005 och delar teknik med första A4:an som kom 1994. Det är därför du kan plocka delar från "Passat 2005" till din Audi. Men det är mer undantag än regel. Audi är lite i särställning jämfört med dom andra märkena.

Man kan inte säga att en "Skoda har audidelar" eller tvärtom. Alla märken inom VAG-gruppen bygger bilar kors och tvärs över hela världen, och oftast med samma komponenter. Undantaget är som jag redan skrev Audi, dom har ju ofta lyxigare komponenter... som sig bör.

Jag har själv en ganska ny Skoda Octavia. Den byggdes på hemmaplan i Mlada Boleslav i Tjeckien, några hundra kilometer från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. En kollegas lika nya Golf är däremot tillverkad i Mexiko. Vilken av våra bilar är då mer "tysk"? Under skalet sitter det till stor del samma delar, förutom då att jag inte har dieselmotor i min. Lyfte på huven på en Golf TSI häromdan och det var som att titta under huven på min Octavia TSI. Inte konstigt, det är ju samma bil. Förutom att jag har fattigmanspinne till motorhuven istället för gasfjäder som på Golf. Något ska man ju få då man betalar mer för en VW.

Åter till topic då. Jag vet att det kan låta tråkigt men skippa tanken på gamla dyra tyskbilar för lite pengar. Dom kommer att kosta stora pengar i underhåll och dessutom är varken BMW eller MB kända för motståndskraft mot rost. En E-klass från runt millennieskiftet är en fruktansvärt äcklig rosthög som ska undvikas till varje pris.

Vissa dras till ovanliga modeller för att det är ballt att vara lite unik. Inget fel i det, men om man är beroende av bilen dagligen så är det hundra gånger trevligare att ha en Volvo där man kan köpa reservdelar över disk var som helst. En konstig högerstyrd importjaps kan bli jobbig då något ska lagas.

Ok, tack! Då blir det en opel då

Permalänk
Medlem

Låter som Chrysler 300C är något för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Du resonerar lustigt, men visst är det en uns sanning i det du skriver.

Audi, VW, Seat och Skoda ingår i samma firma och bygger bilar av samma delar. Audi kör ofta sitt eget race med egna tekniska plattformar, och det krävs eftersom man har större motorer och tuffare drivlinor. Undantaget är de små modellerna A3 och TT som delar komponenter med Golf, Octavia och en hel massa andra bilar inom koncernen. Motorerna används förstås kors och tvärs också.

VW har lånat Auditeknik till ett par passatmodeller genom åren, t.ex den som tillverkades 1996-2005 och delar teknik med första A4:an som kom 1994. Det är därför du kan plocka delar från "Passat 2005" till din Audi. Men det är mer undantag än regel. Audi är lite i särställning jämfört med dom andra märkena.

Man kan inte säga att en "Skoda har audidelar" eller tvärtom. Alla märken inom VAG-gruppen bygger bilar kors och tvärs över hela världen, och oftast med samma komponenter. Undantaget är som jag redan skrev Audi, dom har ju ofta lyxigare komponenter... som sig bör.

Jag har själv en ganska ny Skoda Octavia. Den byggdes på hemmaplan i Mlada Boleslav i Tjeckien, några hundra kilometer från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. En kollegas lika nya Golf är däremot tillverkad i Mexiko. Vilken av våra bilar är då mer "tysk"? Under skalet sitter det till stor del samma delar, förutom då att jag inte har dieselmotor i min. Lyfte på huven på en Golf TSI häromdan och det var som att titta under huven på min Octavia TSI. Inte konstigt, det är ju samma bil. Förutom att jag har fattigmanspinne till motorhuven istället för gasfjäder som på Golf. Något ska man ju få då man betalar mer för en VW.

Åter till topic då. Jag vet att det kan låta tråkigt men skippa tanken på gamla dyra tyskbilar för lite pengar. Dom kommer att kosta stora pengar i underhåll och dessutom är varken BMW eller MB kända för motståndskraft mot rost. En E-klass från runt millennieskiftet är en fruktansvärt äcklig rosthög som ska undvikas till varje pris.

Vissa dras till ovanliga modeller för att det är ballt att vara lite unik. Inget fel i det, men om man är beroende av bilen dagligen så är det hundra gånger trevligare att ha en Volvo där man kan köpa reservdelar över disk var som helst. En konstig högerstyrd importjaps kan bli jobbig då något ska lagas.

När du ändå drar upp hela WV concernen så glöm inte Lamborghini.

Jag vet inte hur mycket som kan tänkas vara samma eller liknande plattform men Lamborghini är sedan 1998 ett dotterbolag till Audi som ägs av WV. Jävla röra i bilbranshen

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore