Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Stötta det partiet som bedriver den fråga du tycker är viktigast. Själv tycker jag att frågor som rör skolan/jobb är de viktigaste och hade därmed valt utefter det.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, det kommer aldrig att finnas nåt parti som man är helt överens med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Ja fyfan, inte ska de väl följa internationell rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Que?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jag har ingen aning om vad jag ska rösta på. Mina åsikter i stora drag:

- Jag vill begränsa dagens invandring. (även om jag inte tycker invandrare är källan till alla våra problem, så tycker jag det är dags att bromsa in denna utveckling) +SD
- Jag vill inte ha några skattehöjningar, slopad arvsskatt, gåvoskatt, infört jobbskatteavdrag etc tycker jag är bra. +M
- Jag tycker inte att lösningen på allt är avregleringar, att privatisera skolor, bilprovning, apotek osv tycker jag är idiotiskt, jag vill även reglera vinster i välfärden. +S
- Jag vill utöka svenska försvaret. +FP, +SD

Jag blir tokig, känns inte som att det finns något parti som stämmer helt in på mig...

Vänsterpartiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Visa gärna den internationella rätten som säger att man oavkortat skall ge PUT till alla som kommer från Syrien oavsett skäl. Det kommer du inte kunna hitta eller så bryter alla andra länder mot den internationella rätten? KNAPPAST!!!!!!!!!

Var och en som söker asyl måste vanligtvis påvisa att hans eller hennes fruktan för förföljelse är välgrundad. Men i en massflyktsituation som exempelvis i Kosovo eller i Stora sjöområdet i Centralafrika är det inte möjligt att göra en individuell asylbedömning. Under sådana omständigheter, särskilt när alla i samma grupp flyr av liknande skäl, kan det vara lämpligt att göra en "kollektiv" flyktingskapsbedömning istället för en enskild bedömning av varje person. I denna situation betraktas varje civilperson på flykt som flykting, i avsaknad av bevis på motsatsen.... Enligt flyktingkonventionen...
Vill du veta mer om den kan du ju besöka t.ex www.unhcr.se

Du kan ju också läsa migrationsverkets rättsliga ställningstagande
http://www.migrationsverket.se/download/18.5901f10c13ed5185f536664/RCI1413.pdf

Sitter på telefonen, så det får räcka för nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Var och en som söker asyl måste vanligtvis påvisa att hans eller hennes fruktan för förföljelse är välgrundad. Men i en massflyktsituation som exempelvis i Kosovo eller i Stora sjöområdet i Centralafrika är det inte möjligt att göra en individuell asylbedömning. Under sådana omständigheter, särskilt när alla i samma grupp flyr av liknande skäl, kan det vara lämpligt att göra en "kollektiv" flyktingskapsbedömning istället för en enskild bedömning av varje person. I denna situation betraktas varje civilperson på flykt som flykting, i avsaknad av bevis på motsatsen.... Enligt flyktingkonventionen...
Vill du veta mer om den kan du ju besöka t.ex www.unhcr.se

Du kan ju också läsa migrationsverkets rättsliga ställningstagande
http://www.migrationsverket.se/download/18.5901f10c13ed5185f536664/RCI1413.pdf

Sitter på telefonen, så det får räcka för nu

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Ja.
Känner flera som kommit till Sverige och det frågas mer än när ett mord inträffat
Hahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Var och en som söker asyl måste vanligtvis påvisa att hans eller hennes fruktan för förföljelse är välgrundad. Men i en massflyktsituation som exempelvis i Kosovo eller i Stora sjöområdet i Centralafrika är det inte möjligt att göra en individuell asylbedömning. Under sådana omständigheter, särskilt när alla i samma grupp flyr av liknande skäl, kan det vara lämpligt att göra en "kollektiv" flyktingskapsbedömning istället för en enskild bedömning av varje person. I denna situation betraktas varje civilperson på flykt som flykting, i avsaknad av bevis på motsatsen.... Enligt flyktingkonventionen...
Vill du veta mer om den kan du ju besöka t.ex www.unhcr.se

Du kan ju också läsa migrationsverkets rättsliga ställningstagande
http://www.migrationsverket.se/download/18.5901f10c13ed5185f536664/RCI1413.pdf

Sitter på telefonen, så det får räcka för nu

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har detta med PUT att göra?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad har detta med PUT att göra?

Hur som minskar det invandringens kostnad då de administrativa utgifterna går ner, sannolikt är att uppehållstillståndet blivit permanenta hur som helst men då på individuell basis.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jag har ingen aning om vad jag ska rösta på. Mina åsikter i stora drag:

- Jag vill begränsa dagens invandring. (även om jag inte tycker invandrare är källan till alla våra problem, så tycker jag det är dags att bromsa in denna utveckling) +SD
- Jag vill inte ha några skattehöjningar, slopad arvsskatt, gåvoskatt, infört jobbskatteavdrag etc tycker jag är bra. +M
- Jag tycker inte att lösningen på allt är avregleringar, att privatisera skolor, bilprovning, apotek osv tycker jag är idiotiskt, jag vill även reglera vinster i välfärden. +S
- Jag vill utöka svenska försvaret. +FP, +SD

Jag blir tokig, känns inte som att det finns något parti som stämmer helt in på mig...

FP brukar dilla med några års mellanrum om invandrarfrågor (om ni kommer ihåg så var de före SD i riksdagen med försök att närma sig våra nordiska grannars rädsla för mörka, Lars Leijonborg fick gå...)

Vilka frågor tycker du är viktigast?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad har detta med PUT att göra?

Det är svaret på varför alla syrier får uppehållstillstånd. Ramarna för uppehållstillståndet regleras självklart i svensk lag, därav länkningen till migrationsverkets rättsliga ställningstagande. Du kan väl åtminstonde tillgodogöra dig grundläggande fakta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Ja fyfan, inte ska de väl följa internationell rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Heinel:

Det är svaret på varför alla syrier får uppehållstillstånd. Ramarna för uppehållstillståndet regleras självklart i svensk lag, därav länkningen till migrationsverkets rättsliga ställningstagande. Du kan väl åtminstonde tillgodogöra dig grundläggande fakta?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skall alla Syrier som kommer till Sverige ha PUT och i vilken internationell rätt står det att dom måste ha det?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Hur som minskar det invandringens kostnad då de administrativa utgifterna går ner, sannolikt är att uppehållstillståndet blivit permanenta hur som helst men då på individuell basis.

Sannolikt möjligtvis, dock inget krav.

Skrivet av Heinel:

Det är svaret på varför alla syrier får uppehållstillstånd. Ramarna för uppehållstillståndet regleras självklart i svensk lag, därav länkningen till migrationsverkets rättsliga ställningstagande. Du kan väl åtminstonde tillgodogöra dig grundläggande fakta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill fortfarande se kopplingen internationell rätt och PUT. Det har du inte visat och det var det jag efterfrågade, om det var otydligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför skall alla Syrier som kommer till Sverige ha PUT och i vilken internationell rätt står det att dom måste ha det?

Sverige följer internationell rätt när de tillämpar generell prövning av flyktingar från Syrien. Uppehållstillståndets tidsram nämns självklart inte i någon konvention utan regleras av svensk lagstiftning. Läs det rättsliga ställningstagandet. Där står både refererat till lagtext och prejudicerande domslut från europadomstolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför skall alla Syrier som kommer till Sverige ha PUT och i vilken internationell rätt står det att dom måste ha det?

Jag uppfattade frågan som tvådelad. Varför alla får uppehållstillstånd som kommer från Syrien oavsett skäl, samt varför det är permanent. Det ena är internationell rätt det andra är svensk lagstiftning:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag uppfattade frågan som tvådelad. Varför alla får uppehållstillstånd som kommer från Syrien oavsett skäl, samt varför det är permanent. Det ena är internationell rätt det andra är svensk lagstiftning:)

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst, inget personligt mot dig du menar säkert väl. Men saker och ting måste ses i sitt sammanhang, det går inte att dela upp komplexa frågor och svara på delfrågor bara för att få det svar man önskar.

Hade du skrivit TUT så hade vi kunnat börja att diskutera frågan. Att ge rätt till livslångt uppehälle (med bekostnad av skattemedel när välfärden sakta sänks i sank), för en konflikt som pågår just nu och folk som har skyddsbehov just nu, är bara helt fel och det finns ingen rätt som styr att dom skall ha PUT. Min åsikt är att den svenska lagen i så fall måste ses över på den punkten.

Personligen tycker jag det är totalt fel att hjälpa några tusental, kanske 10000 på sikt vem vet. När det är 2 000 000 i flyktingläger utanför Syrien. Dessutom ca 7 000 000 i landet. Alla dessa lider nöd. Dom i Syrien är svåra att hjälpa men inte dom vid gränserna. Man hjälper många fler med samma krona på plats.

Då har jag ändå inte tagit upp dom gamla som nu får se dom skattekronor dom betalat hela sitt liv gå upp i rök. Som exempel så har dom på en del äldreboenden slutat att servera sallad och/eller mjölk och/eller bröd och finns tom exempel på äldreboenden som slutat att servera varm mat till gamla. Det tycker jag är moraliskt fel.

Men oavsett hur man ser på saken så finns det ingen internationell rätt som säger att länder skall ge PUT!!!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Först och främst, inget personligt mot dig du menar säkert väl. Men saker och ting måste ses i sitt sammanhang, det går inte att dela upp komplexa frågor och svara på delfrågor bara för att få det svar man önskar.

Det går alldeles utmärkt att dela upp komplexa frågor deras delar, skälet till att frågor är komplexa är just att de har många beståndsdelar. Det är ytterst svårt för att inte säga nästintill omöjligt att hitta en förvaltningsfråga som i sig är avancerad och krånglig, ty för det mesta ser det ut som följer:

Fråga X
- Fråga A
- Fråga B
- Fråga C
- Osv

Här kan vi t ex tänka oss beslut hos försäkringskassan där den enskilda frågan kräver beslut från flera olika instanser samt information från flera olika instanser. För varje instans är det rätt enkelt, det är sammanvägningen som är svår i och med att den är komplex.

För att uttrycka det enkelt: Komplexa frågor är enkla att stycka upp och de bör styckas upp.

Skrivet av shogun-r:

Hade du skrivit TUT så hade vi kunnat börja att diskutera frågan. Att ge rätt till livslångt uppehälle (med bekostnad av skattemedel när välfärden sakta sänks i sank), för en konflikt som pågår just nu och folk som har skyddsbehov just nu, är bara helt fel och det finns ingen rätt som styr att dom skall ha PUT. Min åsikt är att den svenska lagen i så fall måste ses över på den punkten.

Det är skillnad mellan åsikt och påstående, Shogun är av åsikten att flyktingar inte ska få permanent uppehållstillstånd pågrund av skyddsbehov i nuet, jag kan delvis hålla med om det. Det jag däremot måste invända mot i roll av någon som har minst 5hp eller helt enkelt som genomsnittspucko är formuleringen han väljer att lägga inom parentes:

(med bekostnad av skattemedel när välfärden sakta sänks i sank)

För det första borde inte meningen ligga i en parentes eftersom den direkt tillhör texten, för det andra och än viktigare är att inget av påståendena som presenteras där förankras i något, här seglar Shogun på parentesens inneboende värdering som objektiv hänvisning: Det som står i parentes är en rigid hjälpsats för det utom parentesen antingen i form av källhänvisning eller referens till det obestridbara.
Parentesens innehåll är dock inte obestridbart, Shogun har vi andra tillfällen uttalat sig emot parentesens absoluta mening.

Skrivet av shogun-r:

Personligen tycker jag det är totalt fel att hjälpa några tusental, kanske 10000 på sikt vem vet. När det är 2 000 000 i flyktingläger utanför Syrien. Dessutom ca 7 000 000 i landet. Alla dessa lider nöd. Dom i Syrien är svåra att hjälpa men inte dom vid gränserna. Man hjälper många fler med samma krona på plats.

Det ena utesluter inte det andra, Men det är viktigt att komma ihåg att det är två helt olika ting, bistånd är symptom behandling, det gör inte situationen nödvändigtvis bättre för dem som befinner sig i flyktingläger, det lindrar dock de humanitära behoven. Återigen, ska vi jämföra den individuella nyttan av flyktingmottagande med något så är det fredsframtvingande insatser. Visst kan vi skicka ner tiotusentals ton med ris till regionen, världssamfundet kan gå samman och göra det... Nej världssamfundet gör redan det och har länge gjort det. Akut bistånd är politiskt oproblematiskt men det har en tendens, en stark sådan att permanentera situationer för man måste komma ihåg att sidoeffekterna av bistånd är att de mest grundläggande sätten för människor att tjäna pengar elimineras, behovet av jordbrukstjänster försvinner. I sin tur minskar det möjligheterna till kapital ansamling. För att uttrycka det enkelt:

Man skapar ett lokalt antikapitalistiskt system som endast kan brytas med kapitalistiska metoder.

Bistånd håller människor vid liv men det håller också biståndsbehovet högt och ju längre tiden går desto svårare blir det att bryta mönstret.

Skrivet av shogun-r:

Då har jag ändå inte tagit upp dom gamla som nu får se dom skattekronor dom betalat hela sitt liv gå upp i rök. Som exempel så har dom på en del äldreboenden slutat att servera sallad och/eller mjölk och/eller bröd och finns tom exempel på äldreboenden som slutat att servera varm mat till gamla. Det tycker jag är moraliskt fel.

Här kan jag bara snabbt konstatera att Shogun som vanligt ignorerar att det Pensionssystemet som gäller för dagens pensionärer inte alls betalades av dagens pensionärer utan konstruerades med efterkrigs årens babyboom i åtanke. Systemet garanterade en inflationsjusterad pension utan täckning.
Dagens pensionärer har helt enkelt inte betalat in tillräckligt för att deras pensioner ska kunna betalas ut. Vidare skall också nämnas att antalet pensionärer har ökat snabbare än befolkningen, invandringen håller dock nere utvecklingen något men inte tillräckligt. Vi har en åldrande befolkning som växer allt för snabbt och har allt för generösa villkor i förhållande till vad de betalade för.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Fast nu är inte ursprungsfrågan så komplex ändå då det var en simpel sant eller falskt-fråga. Frågan, eller kanske snarare påståendet, att Sverige beslutade som de gjorde för att följa internationell rätt är felaktigt.

Som tur är lyckades vi klara ut de oklarheter som fanns och alla är nu med på noterna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ska bli SD 2014, av fyra anledningar: 1 Invandring 2 Integration 3 Försvaret 4 Feminism. Jag vill gärna fråga Tobias Billström och Erik Ullenhag om varför när jag är på bussen, Mcdonald's eller i affärer så hör jag bara arabiska även fast jag bor i Sverige.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Ska bli SD 2014, av fyra anledningar: 1 Invandring 2 Integration 3 Försvaret 4 Feminism. Jag vill gärna fråga Tobias Billström och Erik Ullenhag om varför när jag är på bussen, Mcdonald's eller i affärer så hör jag bara arabiska även fast allt detta är i Sverige.

Hur har SDs invandrarpolitik sett under de senaste 5 åren? Vad har de konkret gjort?
Vad menar du med integration och på vilket sätt?
Vill du att försvaret ska gå tillbaka till att bränna massa cash på fort ute i norrländska skogen för att ryssen ska hindras en vecka längre?
Är inte SD feminister också? Och om de inte är de. Vad har SD gjort för jämställdheten? Rent praktiskt...

edit:

Svaret på mina frågor utifrån den kulturmarxistiska läran är
1, SD har inte gjort ett skvatt. De är ett handlingsfattigt parti av skrämmande proportioner. Orsaken är enkelt att förklara. Och nej, det är inte för att de andra partierna är dumma och elaka.
2, på 70-talet var det finnarna som inte gick att integrera medi den svenska kulturen. Idag är det syrier som är boven samtidigt som finnen är oproblematisk. Problemet är att integrationsproblematiken inte är så svart statisk som SD vill utmåla. Problemet är att integration handlar om den knasiga tanken om att en nationalitet är en homogen och orörlig massa av saker. Så är inte fallet.
3, Sverige är med i EU. Den modell som SD beskriver hör hemma ca 60 år tillbaka i tiden. Inte så där jättesmart va?
4, SD vet inte ens om att feminism handlar om jämställdhet i samhället.

edit 2:
är det huzzbutt, swifty eller någon annan lirare som har loggat in på ett skuggkonto för att liva upp diskussionen ?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Ska bli SD 2014, av fyra anledningar: 1 Invandring 2 Integration 3 Försvaret 4 Feminism. Jag vill gärna fråga Tobias Billström och Erik Ullenhag om varför när jag är på bussen, Mcdonald's eller i affärer så hör jag bara arabiska även fast allt detta är i Sverige.

För att de sticker ut. Tyvärr svårt att förklara men hur många ser du inte som pratar svenska? För att det är språket du är uppväxt med tar din hjärna ingen större notis om det men när du hör arabiska så känner hjärnan inte igen det ljud och därför blir det snabbt att man märker andra språk mycket mer.

Hoppas det gav lite svar på tal.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska man rösta på om man vill ha en minskad flyktinginvandring?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

För att de sticker ut. Tyvärr svårt att förklara men hur många ser du inte som pratar svenska? För att det är språket du är uppväxt med tar din hjärna ingen större notis om det men när du hör arabiska så känner hjärnan inte igen det ljud och därför blir det snabbt att man märker andra språk mycket mer.

Hoppas det gav lite svar på tal.

Jag förstår att jag som svensk tar mer notis om någon pratar arabiska än svenska, men jag har aktivt tänkt och jämfört hur många gånger jag hör svenska och arabiska. Jag hade strul med busskortet och det tog väldigt lång tid att lösa eftersom busschauffören kom från ett arabiskt land (vilket vet jag inte) och kunde knappt prata svenska. En arab får gärna för mig vara busschauffören på en buss jag är på men jag tycker att större vikt borde läggas på kunskaper i det svenska språket för invandrare.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vad ska man rösta på om man vill ha en minskad flyktinginvandring?

Såvitt jag minns är Folkpartiet ditt parti. De kommer med diverse förslag om större kontrollkrav på flyktingar och prov på svenskhet. Det är nog gott tecken för de som vill ha minskad flyktinginvandring men vill inte lägga sin röst på SD

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Såvitt jag minns är Folkpartiet ditt parti. De kommer med diverse förslag om större kontrollkrav på flyktingar och prov på svenskhet. Det är nog gott tecken för de som vill ha minskad flyktinginvandring men vill inte lägga sin röst på SD

Där anser jag dig ha fel. Jag säger Socialdemokraterna, vad säger du då?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Där anser jag dig ha fel. Jag säger Socialdemokraterna, vad säger du då?

Socialdemokraterna arbetar utifrån ett politisk perspektiv där nationsgränsen betydelse önskas bli allt mindre betydelsefullt. Partiet anser även att öppenhet för nya kulturer gynnar nationen. De arbetar för att EU ska öppnas upp mer för invandring så att de är för en flyktingpolitik som ska begränsas ställer jag mig tveksam till. Vart har du fått det ifrån? (allt skrivet från ett vagt minne av partiprogrammet 2010)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hur har SDs invandrarpolitik sett under de senaste 5 åren? Vad har de konkret gjort?
Vad menar du med integration och på vilket sätt?
Vill du att försvaret ska gå tillbaka till att bränna massa cash på fort ute i norrländska skogen för att ryssen ska hindras en vecka längre?
Är inte SD feminister också? Och om de inte är de. Vad har SD gjort för jämställdheten? Rent praktiskt...

edit:

Svaret på mina frågor utifrån den kulturmarxistiska läran är
1, SD har inte gjort ett skvatt. De är ett handlingsfattigt parti av skrämmande proportioner. Orsaken är enkelt att förklara. Och nej, det är inte för att de andra partierna är dumma och elaka.
2, på 70-talet var det finnarna som inte gick att integrera medi den svenska kulturen. Idag är det syrier som är boven samtidigt som finnen är oproblematisk. Problemet är att integrationsproblematiken inte är så svart statisk som SD vill utmåla. Problemet är att integration handlar om den knasiga tanken om att en nationalitet är en homogen och orörlig massa av saker. Så är inte fallet.
3, Sverige är med i EU. Den modell som SD beskriver hör hemma ca 60 år tillbaka i tiden. Inte så där jättesmart va?
4, SD vet inte ens om att feminism handlar om jämställdhet i samhället.

edit 2:
är det huzzbutt, swifty eller någon annan lirare som har loggat in på ett skuggkonto för att liva upp diskussionen ?

Jag ser några fel i det du har skrivet, för det första så vad kan SD göra med nuvarande invandrarpolitik? Svaret är att de inte något makt att förändra för alla andra riksdagspartier röstar genast emot dem i den frågan.

Nuvarande integrationspolitiken är väldigt dålig i Sverige, det ställs absolut inga krav på nyanlända och alla invandrare sätts på samma ställ. Detta leder ofta till att det blir väldigt stökigt i skolan och på andra ställen, då flyttar etniska svenskar och deras barn bort från dessa ställen. Men detta är inget invandrare kan göra eller har svårt med, då blir det genast parallella samhällen där allt känsla av samhörighet till den svenska nationen försvinner. Jag tror det var Pantrarna eller någon annan grupp i en invandrartätt stad som sa att "Inga vita människor ska bestämma över oss" .

Och det med feminismen så menade jag att SD tar avstånd från den nuvarande radikalfeminismen. Feministerna tycker av någon anledning att lösa löneskillnaderna (Vilket inte är problem, folk väljer sina egna jobb) genom att kvotera en handfull kvinnor in i näringslivet och bestämma när man ska få vara hemma med sitt barn. Medans SD:s taktik är att ge bättre chanser till heltid, öka lönerna inom välfärden (Där kvinnor dominerar, men konstigt nog finns det inga jämställdhetsprojekt där) och att folk själva ska bestämma när de ska vara hemma med sina barn.

Och i försvars frågan så är SD:s politik absolut bäst, istället för att bränna miljoner i skattepengar på reklamer som inte funkar så inför man istället värnpliktssystemet som ger bra soldater och samt så lär de sig många nyttiga och bra saker de kan använda i resten av livet.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Jag ser några fel i det du har skrivet, för det första så vad kan SD göra med nuvarande invandrarpolitik? Svaret är att de inte något makt att förändra för alla andra riksdagspartier röstar genast emot dem i den frågan.

Nuvarande integrationspolitiken är väldigt dålig i Sverige, det ställs absolut inga krav på nyanlända och alla invandrare sätts på samma ställ. Detta leder ofta till att det blir väldigt stökigt i skolan och på andra ställen, då flyttar etniska svenskar och deras barn bort från dessa ställen. Men detta är inget invandrare kan göra eller har svårt med, då blir det genast parallella samhällen där allt känsla av samhörighet till den svenska nationen försvinner. Jag tror det var Pantrarna eller någon annan grupp i en invandrartätt stad som sa att "Inga vita människor ska bestämma över oss" .

Och det med feminismen så menade jag att SD tar avstånd från den nuvarande radikalfeminismen. Feministerna tycker av någon anledning att lösa löneskillnaderna (Vilket inte är problem, folk väljer sina egna jobb) genom att kvotera en handfull kvinnor in i näringslivet och bestämma när man ska få vara hemma med sitt barn. Medans SD:s taktik är att ge bättre chanser till heltid, öka lönerna inom välfärden (Där kvinnor dominerar, men konstigt nog finns det inga jämställdhetsprojekt där) och att folk själva ska bestämma när de ska vara hemma med sina barn.

Och i försvars frågan så är SD:s politik absolut bäst, istället för att bränna miljoner i skattepengar på reklamer som inte funkar så inför man istället värnpliktssystemet som ger bra soldater och samt så lär de sig många nyttiga och bra saker de kan använda i resten av livet.

Så de har inte lyckats med något under sin period. Och ändå får de din röst? Och varför tror du att de andra partierna ställer sig avigt inställda mot SDs motioner? Är det för att de är a)knasiga och bygger på fantasier b) de andra partierna är ruskiga mobbare? Orsaken till att SD inte får igenom sin politik är enkom för att deras politik som praktiskt utförs är en missnöjespolitik samt ör deras deologi är rasistisk. Två saker som inte fungerar så där jätte bra i faktiskt politik.

Sätts alla invandrare på samma ställe? Om så är fallet hur ser SDs lösning ut? Är det flyktinglägret på valda platser som du gillar med SDs lösning. Om så kan jag gott påpeka att det historiskt har visat sig vara ett dåligt sätt att skapa en schysst stämning.
Att det enbart är svenskar som flyttar stämmer inte. De med ekonomiskt goda resurser flyttar. De som flyttar är inte en homogen grupp som fly den hemska etniciteten. Det är kapitalstarka hushåll som flyr fattigdom till en glorious och invandrartät innerstad/villaförort.
Att skolan blir stökigare håller jag med dig om. Det är ett stort problem då resurserna måste fördelas på en alltmer heterogen användare. Lösningen är mer resurser till skolan. Men det vill ingen så...

Radikalfeminism som säger vad då? Folk väljer jobb, men du är medveten om att yrken som tidigare har varit mansdominerade får en lönedumpning så fort kvinnan dominerar den yrkessfären. Hur kommer det sig? Och det är en skillnad beroende på kön. Fråga de nyexade civilingenjörerna. Men det förstås, det går alltid att bortförklara sådana siffror med att det är individuell löneförhandling. Men då löneförhandlaren utgår från att kvinnan kommer bli med barn så dumpas lönen med ca 3k/månaden. Snyggt va?
Inom vården finns det jämställdhetsprojekt. Är du säker på att du har kollat upp det du sitter och skriver om?

Och vad vill SD göra med försvaret? De vill återinföra den allmän värnplikten. Gissa om det är slöseri med skattepengar (vi som blev tvingande till att göra värnplikten iom vår fysiska styrka och smarthet gjorde nog många befäl gråhåriga iom trots, många kostsamma kravlistor och evig sjuka ).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Jag förstår att jag som svensk tar mer notis om någon pratar arabiska än svenska, men jag har aktivt tänkt och jämfört hur många gånger jag hör svenska och arabiska. Jag hade strul med busskortet och det tog väldigt lång tid att lösa eftersom busschauffören kom från ett arabiskt land (vilket vet jag inte) och kunde knappt prata svenska. En arab får gärna för mig vara busschauffören på en buss jag är på men jag tycker att större vikt borde läggas på kunskaper i det svenska språket för invandrare.

Men då blir lösningen inte att minska på invandringen, eller hur
Istället borde man skrota migrationsverket och tänka om systemet helt och hållet. Ok det är kanske lite extremt men systemet är verkligen jätte dåligt;)
Känner flera nära som gått igenom hela proceduren och några saker som jag tycker måste fixas är:
Myyyyycket kortare tid att få svar, tar verkligen jätte lång tid.
Mycket tydligare på vilka kurser de ska gå på osv. Det minsta de kan göra är att sluta skriva alla papper på svenska.
Mycket lägre och effektivare svenska kurser. Ska man lyckas måste man antingen ha en släkting i Sverige som hjälper en eller vara ett underbarn.
Se till att hela systemet fungerar så det inte blir helt huller om buller och att myndigheterna tar ansvar och inte bollar runt personerna hit och dit.
De måste seriöst springa runt hela staden en hel dag från en myndighet till en annan för att säga två ord hos den ena som skickar dem till den andra osv...

men man kan aldrig helt bli av med den busschauffören som du stötte på men vi kan säga såhär, det är en bra kompromiss med tanke på vad folk flyr ifrån (tyvärr kan vi i sverige aldrig förstå) och antalet människor som faktiskt anpassar sig och då är det bättre att rösta på ett parti som inte minskar invandringen utan gör den mer effektivt, det kan SD inte göra (om man ändå tycker invandring är så himla viktigt).
Men jag tycker ändå att man ska välja ett parti som gör de ordentliga sakerna rätt som tex miljön, jobben, utbildning mm. :D:D

edit: hatar själv långa stökiga inlägg men fingrarna arbetade före hjärnan... eller tvärtom... Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Radikalfeminism som säger vad då? Folk väljer jobb, men du är medveten om att yrken som tidigare har varit mansdominerade får en lönedumpning så fort kvinnan dominerar den yrkessfären. Hur kommer det sig? Och det är en skillnad beroende på kön. Fråga de nyexade civilingenjörerna. Men det förstås, det går alltid att bortförklara sådana siffror med att det är individuell löneförhandling. Men då löneförhandlaren utgår från att kvinnan kommer bli med barn så dumpas lönen med ca 3k/månaden. Snyggt va?
Inom vården finns det jämställdhetsprojekt. Är du säker på att du har kollat upp det du sitter och skriver om?

Vart fick du 3k i månaden förresten? Svenska ingenjörer anger 900kr i månaden mindre för nyexade kvinnor, och då kunde jag inte se om de skiljt på branscherna eller inte.
Exempel på yrke som lönedumpats efter att kvinnor kommit in och dominerat?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubben:

Vart fick du 3k i månaden förresten? Svenska ingenjörer anger 900kr i månaden mindre för nyexade kvinnor, och då kunde jag inte se om de skiljt på branscherna eller inte.
Exempel på yrke som lönedumpats efter att kvinnor kommit in och dominerat?

1k har jag hört från Sveriges Inenjörer och största anledningen var då tydligen att kvinnor generellt sett är sämre på att löneförhandla.

Systematiskt 3k lägre lön är givetvis feministiskt propaganda. Ingen idé att bemöta, bara vinka bort och gå vidare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W