Permalänk
Medlem

Eyescold - Bygglogg(Vattenkylning)

Hej och välkomna till min logg!

Jag hade tänkt att redovisa min process av Gymnasiearbetet här på Sweclockers. Som kanske inte alla vet så har nu Projektarbetet man gjorde i trean på gymnasiet bytts ut till Gymnasiearbetet. Något annorlunda, men ändå samma princip. En skillnad är t. ex. att man inte behöver föra loggbok vid enskilt arbete, men eftersom jag ändå vill visa mina framsteg, både för mig och för andra, så ser jag det som en möjlighet att använda Sweclockers forum.

Jag går alltså därför tredje- och sista året på gymnasiet, Teknikprogrammet, med inriktning på Informations- och Medieteknik. Som Gymnasiearbete har jag valt att jobba med vattenkylning, där den huvudsakliga tiden kommer gå åt till att rita upp kylblock till både processorn och grafikkortet. Kopparblock kommer fräsas i CNC-fräs utifrån CAD-ritningar. Syftet med att föra en bygglogg här är att dels få feedback och hjälp, men även för min egen skull när man ska skriva rapporten.

Och så har vi hårdvaruspecifikationerna:
Processor: Intel Core i5 4670K
Grafikkort: Zotac Geforce GTX 670 2GB
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming
Nätaggregat: beQuiet! Pure Power 630W
Hårddisk 1: Kingston 120GB
Hårddisk 2: Någon gammal mekanisk, 500GB
RAM-minnen: Corsair Dominator 2x4 GB
Chassi: Billigaste Cooler Master-chassit idag(?), kommer byta inom kort!

Som de flesta vet så kommer detta arbete ligga över en period på två terminer, fram till den 28 april 2014. Jag har därför svårt att avgöra i vilken takt inläggen kommer ske. Ibland kommer jag göra mycket skriftligt och har kanske därför inget att visa upp, så det kommer alltså variera en hel del. Jag är iallafall mycket intresserad av hur det här kommer gå, så jag hoppas att jag mellan updates åtminstone är aktiv i kommentarerna! Kopparn till kylblocken kommer köpas in från Tyskland för ca 850-900:-. I priset ingår 2 stycken kopparblock (120x200x15mm)+frakt på 5,50€. Lite akrylplast kommer även agera som överdel till blocken.

Processen, short version: idé, skiss, 3D-ritning, simuleringar, prototyper(plast, stål), slutgiltig fräsning, gängning, monterning.

To-do list:

[✓] Rita kylblock till processor.
[✓] Rita kylblock till grafikkort.
[✓] Genomföra flödes- och värmesimulerinar. Ev. optimera ritningar.
[X] Tillverka prototyp i 3D-skrivare.(plast) Kommer ej ske pga onödigt mycket förarbete med ritningar.
[✓] Tillverka prototyp i CNC-fräs.(stål/aluminium) Underdel CPU. Kommer ev. underdel GPU.
[✓] Köpa in allt som behövs i kylsystemet. (Tack Aquatuning!)
[✓] Köpa in chassi.(Vilket?) Blev ett Phanteks Enthoo Primo!
[] Tillverka kylblock till processor.
[] Tillverka kylblock till grafikkort.
[] Montera på akrylplast.(borra, gänga, o-ring)
[] Montera ihop komplett kylsystem och testköra.
[] Allt klart med kylsystem i datorn. Felfritt.

Sponsor!

______________________________________________________________________________________________________

Eftersom detta är första inlägget och rätt tidigt på terminen så har jag inte så mycket att visa ännu. Ni får nöja er med några bilder på när jag skulle få lite mått att följa på grafikkortet. Nästa steg i processen är att göra ritningar åt kylblock för både processor och grafikkort. Dokumentation kommer ske med en inte allt för modern eller för den delen bra kamera, så ni får stå ut med något sämre bild utan fotostudio. Kanske kommer en temporär fotohörna göras, men det får framtiden utse.

Japp, inte det finaste eller något sådant. Än har jag inte haft ett så pass attraktivt chassi att jag faktiskt brytt mig om kabeldragning.

Här har vi självaste grafikkortet. Mycket att se, mycket att se.

Annan vinkel. Referenskylare; billigare, men vattenkylningen ska på snart ändå!

Skalet och kylflänsen för GPU:n avskruvat.

Här har vi det intressanta! Jag hade ju tänkt kyla minnena också med lite tejp så de når upp till kylblocket, men hälften av minnena ligger ju på undersidan... Är det värt att göra någon form av litet kylblock där också? (Kylblock enligt röda streck.)

Glöm inte kommentera, diskutera, kritisera och ge förslag!
Fridens! /Marcus

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Administrativ avgift

Minnena överlever passivt så men intressant bygge kommer följas glöm inte att följa mitt bygge som blir när jag fått lite rehab och kommit på fötter igen (Operera korsbandet) gl hf följes!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Minnena överlever passivt så men intressant bygge kommer följas glöm inte att följa mitt bygge som blir när jag fått lite rehab och kommit på fötter igen (Operera korsbandet) gl hf följes!

Ah, kan tänka mig något sådant. Men de minnen som ligger på "rätt sida" kommer jag kyla, lika bra.
Trevligt att intresse finns!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Detta ska bli kul!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Detta ska bli kul!

Tack för visat intresse!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det finns vissa referenskort som har samtliga minneskretsar på framsidan tex Palits referens gtx670.
Kanske inte hjälper just dig så mycket men du kanske kan byta mot någon som inte tänker vattenkyla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Det finns vissa referenskort som har samtliga minneskretsar på framsidan tex Palits referens gtx670.
Kanske inte hjälper just dig så mycket men du kanske kan byta mot någon som inte tänker vattenkyla...

Hmm, ja, jo det hade kanske varit bra. Nu vet jag inte om jag vill göra det för jag köpte grafikkortet nyligen. Men om jag hittar något så kanske det går an. Tror å andra sidan inte att det gör så mycket med lite minnen på andra sidan, då jag i första hand inte kommer överklocka. Kan inte heller, haha.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Marelix:

Hmm, ja, jo det hade kanske varit bra. Nu vet jag inte om jag vill göra det för jag köpte grafikkortet nyligen. Men om jag hittar något så kanske det går an. Tror å andra sidan inte att det gör så mycket med lite minnen på andra sidan, då jag i första hand inte kommer överklocka. Kan inte heller, haha.

Hade du klockat vanligt hade ju dessa endå inte fått någon kylning Minnena är okej så länge det håller sig under 100 grader! Ditt grafikkorts volt borde sätta stop för dig innan minnena sätter stop för dig! Kör på helt enkelt :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Hade du klockat vanligt hade ju dessa endå inte fått någon kylning Minnena är okej så länge det håller sig under 100 grader! Ditt grafikkorts volt borde sätta stop för dig innan minnena sätter stop för dig! Kör på helt enkelt :)!

Låter bra! Då kör jag på då.

Kanske kommer en liten update senare i helgen, eller kanske ikväll om jag har tid. Kommer isåfall visa lite CAD-ritningar. Ni får gärna föreslå hur kanalerna ska gå, men jag har gjort ett exempel iaf.

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Halloj igen! Hann aldrig få upp något igår, men idag har jag iaf gjort lite ritningar till grafikkortet. Glömde dock lägga till en försänkning till o-ringen som ska löpa runt vattenkanalerna så det får ni föreställa er själva. Kanalerna är bara ett exempel, men jag tycker iallafall det ser rätt bra ut. rätt lite kanal på blocket, men det är ju på gott och ont.

Lite renderade bilder på delarna och ihopsatt block. Renderat med SolidWorks - ingen tidigare erfarenhet så några fina effekter infinner sig icke på bilderna.

Bottendel i koppar.

Toppendel(ba dumm tss) i akrylplast.

Något mörk bild på hela kylblocket.

Något tydligare bild på hur kanalerna går.

Måtten på kanalerna är 9mm i diameter, har faktiskt ingen aning hur breda de ska vara. 10mm? Eller kanske ännu tunnare så går det väl lite fortare? Har ingen erfarenhet här så ni får gärna fylla ut mina luckor med kunskap. Och hur bred ska in- och utgångarna vara för att kunna gängas G1/4? Ge också gärna förslag på var in- och utgångarna ska vara! Nu sitter de på undersidan så isåfall får man väl ha 90-gradersnipplar. Kanske inte det bästa valet.

Glöm inte kommentera!

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kul bygge/projektarbete

Hur ska du täta mellan kopparblocket och akrylplasten?
Vet inte hur stort mellanrummet mellan de 5 "flänsarna" är men tänk på att det går inte att fräsa hur djupt som helst med en fräs.
Tänk också på(inte för att det spelar någon roll men rätt ska vara rätt^^) att det blir radier runt "flänsarna" också, precis som du har modellerat i ditt 9 mm spår. Som bonus kommer du även få en snyggare rendering

Edit: Glömde vad du ska borra med.... 11.8mm är det för en 1/4" rörgänga. Borrar du för hand kan du köra lite mindre då du vinglar lite med borret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Kul bygge/projektarbete

Hur ska du täta mellan kopparblocket och akrylplasten?
Vet inte hur stort mellanrummet mellan de 5 "flänsarna" är men tänk på att det går inte att fräsa hur djupt som helst med en fräs.
Tänk också på(inte för att det spelar någon roll men rätt ska vara rätt^^) att det blir radier runt "flänsarna" också, precis som du har modellerat i ditt 9 mm spår. Som bonus kommer du även få en snyggare rendering

Edit: Glömde vad du ska borra med.... 11.8mm är det för en 1/4" rörgänga. Borrar du för hand kan du köra lite mindre då du vinglar lite med borret

Ska täta med o-ring, glömde dock rita ut ett spår i ritningen. Borrningen kommer ske med en vanlig borrmaskin antagligen, är det för hand eller? Ska kolla upp hur djupt och hur brett det minsta fräsverktyget kan gå imorgon, men jag har för mig att läraren sa att bredden var rätt liten. Angående radierna, så är det ju klart att det blir det! tänkte inte så långt.

Vad tycks om kanalens diameter och placering/design?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Ska täta med o-ring, glömde dock rita ut ett spår i ritningen. Borrningen kommer ske med en vanlig borrmaskin antagligen, är det för hand eller? Ska kolla upp hur djupt och hur brett det minsta fräsverktyget kan gå imorgon, men jag har för mig att läraren sa att bredden var rätt liten. Angående radierna, så är det ju klart att det blir det! tänkte inte så långt.

Vad tycks om kanalens diameter och placering/design?

Är det ett vanligt pinnfräs du kommer använda blir det ju dock inte några märkbara radier Ang. kanalerna så gjorde jag en custom reservoar till mitt bygge med liknande kanaler inbyggda på 10x4mm och de funkar kanonbra i loopen iaf Personligen hade jag nog gjort lite mer kanaler över blocket dock! Mer yta för vattnet att ta upp all värme och så ger de lite mer möjligehet till nån ball design med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Är det ett vanligt pinnfräs du kommer använda blir det ju dock inte några märkbara radier Ang. kanalerna så gjorde jag en custom reservoar till mitt bygge med liknande kanaler inbyggda på 10x4mm och de funkar kanonbra i loopen iaf Personligen hade jag nog gjort lite mer kanaler över blocket dock! Mer yta för vattnet att ta upp all värme och så ger de lite mer möjligehet till nån ball design med

Jag ska kolla upp allt om fräsen, så återkommer jag hit senare idag kanske. Har följt din logg, mycket ambitiöst arbete! Men angående kanalerna så var det lite det jag menade. Känns liksom lite tomt... Ska försöka tänka över designen lite, men motiverade förslag mottages tacksamt! Alltid kul att hålla en dialog med er forumfölk.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Jag ska kolla upp allt om fräsen, så återkommer jag hit senare idag kanske. Har följt din logg, mycket ambitiöst arbete! Men angående kanalerna så var det lite det jag menade. Känns liksom lite tomt... Ska försöka tänka över designen lite, men motiverade förslag mottages tacksamt! Alltid kul att hålla en dialog med er forumfölk.

Hmm har för mig att det går att beräkna hur mycket värme du kan överföra.
Vatten kan leda 455 W/m2xK om det är en kopparskiva mellan värmekällan och vattnet(Nu har inte jag pluggat värmelära på år och dagar, men hoppas att detta är någotlunda rätt)

q = 455(W/m2oC) (1 (m) 1 (m)) (65 (oC) - 25 (oC))

Om man då gör om det så att man har en TDP på runt 160w q=160 och man vill ha ut 65 grader i en vattentemperatur på 33 grader får man ut

160w=X*Y*14560w

= 160W/14560W = X*Y

0,011=X*Y

Så runt 0,011 m2 (110cm2) vatten som har kontakt med koppar krävs för att hålla en processor som genererar 160W (Sålänge du kan hålla vattnet som flödar igenom runt 33 grader)

Min matte är långt ifrån bra, så gärna att någon kan kontrollräkna

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hmm har för mig att det går att beräkna hur mycket värme du kan överföra.
Vatten kan leda 455 W/m2xK om det är en kopparskiva mellan värmekällan och vattnet(Nu har inte jag pluggat värmelära på år och dagar, men hoppas att detta är någotlunda rätt)

q = 455(W/m2oC) (1 (m) 1 (m)) (65 (oC) - 25 (oC))

Om man då gör om det så att man har en TDP på runt 160w q=160 och man vill ha ut 65 grader i en vattentemperatur på 33 grader får man ut

160w=X*Y*14560w

= 160W/14560W = X*Y

0,011=X*Y

Så runt 0,011 m2 (110cm2) vatten som har kontakt med koppar krävs för att hålla en processor som genererar 160W (Sålänge du kan hålla vattnet som flödar igenom runt 33 grader)

Min matte är långt ifrån bra, så gärna att någon kan kontrollräkna

Ojoj, det där får jag kolla upp senare idag i formelboken. Har nog inte haft detta i skolan ännu. Eller kanske, kommer inte ihåg...

Angående värmeöverförning och sådant så hade jag tänkt att göra lite simuleringar i SolidWorks. Har dock inte full koll på detta alls, så om någon vill säga något av nyttig karaktär, alternativt länka någon tutorial, så hade det varit utmärkt!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Snackade med läraren som ansvarar för CNC-maskinen och han trodde att det minsta verktyget var ø4x8mm. Så jag får väl göra om blocket lite för att få plats med allt. Kan ju kanske passa på att ta ut svängarna lite.

Imorgon ska jag iallafall ta en sväng förbi hans kontor så skulle vi kolla upp de exakta måtten på fräsverktyget.

Fridens!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Snackade med läraren som ansvarar för CNC-maskinen och han trodde att det minsta verktyget var ø4x8mm. Så jag får väl göra om blocket lite för att få plats med allt. Kan ju kanske passa på att ta ut svängarna lite.

Imorgon ska jag iallafall ta en sväng förbi hans kontor så skulle vi kolla upp de exakta måtten på fräsverktyget.

Fridens!

Skickades från m.sweclockers.com

Ouch de va stort! Om inte annat kan du/skolan nog köpa ett 1mm fräs för en inte allt för dyr peng! Tänk på att om du änvänder ett 4mm fräs så bör du fräsa typ 5-6mm spår för bästa resultat.. Med 1mm fräs blir de la typ 1,5-2mm breda spår

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ouch de va stort! Om inte annat kan du/skolan nog köpa ett 1mm fräs för en inte allt för dyr peng! Tänk på att om du änvänder ett 4mm fräs så bör du fräsa typ 5-6mm spår för bästa resultat.. Med 1mm fräs blir de la typ 1,5-2mm breda spår

Var och snackade med läraren idag och tydligen är det ø4 som gäller på fräset... Han hade inga mindre och han trodde inte att han fick köpa in något annat. Så jag får väl leva med det och försöka utnyttja lite mer yta av kylblocket. Någon uppdatering kan komma ikväll med bilder på flödssimulering om jag hinner ändra ritningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

Intressant, ska följas

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Var och snackade med läraren idag och tydligen är det ø4 som gäller på fräset... Han hade inga mindre och han trodde inte att han fick köpa in något annat. Så jag får väl leva med det och försöka utnyttja lite mer yta av kylblocket. Någon uppdatering kan komma ikväll med bilder på flödssimulering om jag hinner ändra ritningen.

Skickades från m.sweclockers.com

De va ju synd! Annars har du du en länk här till ett fräs jag antar borde funka och 150kr är ju inte jättefarligt Lär ju finnas i fler affärer som är smidigare att handla ifrån med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

De va ju synd! Annars har du du en länk här till ett fräs jag antar borde funka och 150kr är ju inte jättefarligt Lär ju finnas i fler affärer som är smidigare att handla ifrån med

Ja, har kollat lite också men enligt läraren så är inte fräsen så pass snabb att man kan använda så små diametrar på verktygen. Jag litar på honom iaf!

Ledsen för lite förseningar med bilder etc., kommer kanske imorgon. Har dock redan klart några renderade bilder på en ny design av grafikortskylblocket.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

Ska följas!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Ja, har kollat lite också men enligt läraren så är inte fräsen så pass snabb att man kan använda så små diametrar på verktygen. Jag litar på honom iaf!

Ledsen för lite förseningar med bilder etc., kommer kanske imorgon. Har dock redan klart några renderade bilder på en ny design av grafikortskylblocket.

Hmm de lät konstigt! Man behöver la runt 30-40k rpm tror ja.. synd iaf!

Upp med bilderna!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hmm de lät konstigt! Man behöver la runt 30-40k rpm tror ja.. synd iaf!

Upp med bilderna!

Jag litar på honom iallafall och nu har jag ändå anpassat ritningen till frässtorleken.

Bilder kommer äntligen!

EDIT: För fullstorlek kan du öppna bilderna i en ny flik! Enjoy!

Här har vi den nya kanaldesignen. Försökte få en fin spegelbild, men den gör en mer förvirrad än charmad. ^^ Blev något mörk, så innandömet är lite otydligt. Jag har även förlängt den ena flänsen inuti för ett jämnare flöde och rundat hörnen på blocket som inte finns med på denna upplagan. Även en smal kanal är gjord där en O-ring ska ligga.

Något bättre bild på hela kylblocket. Ingen spegel den här gången så lite skönare för ögat är det allt!

Bottendelen. Trevligt med glansen i kopparn!

Och här har vi den uppgraderade modellen med rundade hörn och något förlängd fläns. En renderad bild på denna design kommer inom kort, renderingen tar en ordentlig spade tid.

And finally; flow simulation! Denna med punkter som ska simulera vattenflödet där färgerna beror av hastigheten(farten egentligen).

En till, fast med strängar eller vad man säger. Även här har färgen en betydelse. Som ni kanske ser så är flänsarna inte lika långa som "väggarna" då jag antar att det blir ytterligare två ytor som kan kylas. Hoppas jag resonerar rätt där!

Några frågor också:
1. Har letat en del om hur man har en flödessimulering med en värmekälla samtidigt och har inte hittat så mycket alls faktiskt. Även min förra designlärare var något osäker på om denna funktion fanns i SolidWorks. Har ni någon erfarenhet/kunskap om detta? Har inte använt SolidWorks lika mycket som innan så jag är helt ny på renderingar, flödessimuleringar och då eventuellt flödes- och värmesimuleringar. Tips och annat av intresse är välkommet!

2. På flödessimuleringen så skrev jag bara in ett värde för flödet; 0.1 kg/s om jag inte minns fel. Vad ska jag annars skriva för värde, för jag har inte den blekaste aning om flödet. Går att mata in tre sorters värden för att bestämma vattenflödet; kg/s, m^3/s, Tryck(Pa). Vilket är lämpligast att mata in och vilket värde går det att få tag på?

3. Hur tjock bör akrylplasten vara för att hela nippeln kan skruvas ner. Alltså hur lång är den gängade delen av nippeln som ska sitta i kylblocket? I ritningen är plasten 10mm. Just in case...

Kommer snart påbörja processorkylblocket också, men det kan dröja några dagar eller någon vecka innan någon uppdatering med det inblandat.

Fridens grabbar!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Snygga bilder!
1: Vet inte hur man gör i solid men i ProEngineer kan man simulera med en värmekälla. Tycker det borde finnas i solid också då modulerna till de olika CAD-programmen är ganska lika. Själv kör jag primärt i ProE på jobbet så kan inte Solid mer än modellera och ritningar.
2: Flöde anger man oftast i volym/tidsenhet d.v.s i ditt fall m^3/s
3: 10mm BÖR räcka men dubbelkolla med återförsäljare. Vet du tillverkare på nipplarna så brukar de ofta ange gänglängder i kataloger etc..

Permalänk
Medlem

Snyggt! Precis som Berra sa om flödet, den infon finns på den pumpen du väljer att använda! Brukar stå i liter per timma eller nått sånt

När det gäller nipplar så brukar de va 5-7mm gänga vad jag sett iaf jag har 6mm på mina från Bitspower

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Snygga bilder!
1: Vet inte hur man gör i solid men i ProEngineer kan man simulera med en värmekälla. Tycker det borde finnas i solid också då modulerna till de olika CAD-programmen är ganska lika. Själv kör jag primärt i ProE på jobbet så kan inte Solid mer än modellera och ritningar.
2: Flöde anger man oftast i volym/tidsenhet d.v.s i ditt fall m^3/s
3: 10mm BÖR räcka men dubbelkolla med återförsäljare. Vet du tillverkare på nipplarna så brukar de ofta ange gänglängder i kataloger etc..

Tack för svaret! Ska kolla vidare i SolidWorks annars får jag väl importera filerna i något annat program.

Skrivet av Spille:

Snyggt! Precis som Berra sa om flödet, den infon finns på den pumpen du väljer att använda! Brukar stå i liter per timma eller nått sånt

När det gäller nipplar så brukar de va 5-7mm gänga vad jag sett iaf jag har 6mm på mina från Bitspower

Låter bra om flödet, ska kolla in lite pumpar då då. Och gänglängden låter bra, ungefär som jag förväntat mig! Tacktack för info!

EDIT: Här är också den nyaste versionen av kylblocket.

Rundade kanter och allt! Bilden blev lite suddig av någon anledning, antar att jag ändrade något i inställningarna som jag inte skulle göra...

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Alltid kul när folk designar och bygger egna saker! Önskar att jag skälv hade kunskap, ork och maskiner för att själv kunna göra det.

Några synpunkter på designen.
Om du sätter in och utgångar mitt på blocket försvårar det slangdragning. Därför dom flesta blocken har utgångarna längst upp. Med utgångarna som du lagt dom kommer kortet minst ta upp 2 kortplatser, troligen 3.
Akryl är snyggt men ganska skört. Om du har utgångarna i akrylen finns det risk att du förstör gängorna eller t.o.m. får sprickor när du skruvar i anslutningarna.
Du kommer få effektivare kylning om du har har fler och smalare "fins". Vattnet får en mycket större kontaktyta mot kopparn på de ställen där du vill det; förslagsvis på GPU'n. Tror dom flesta tillverkarna löser det genom att först fräsa blocket och sen såga finsen med en tunn cirkelsåg. Alternativt fräsa 1mm spår. (om det går)
Ett fullcover block brukar ofta täcka även VRM. Om du kör med ett GPU/VRAM only kommer du behöva flänsar på VRM och troligen även en fläkt som blåser direkt på flänsarna för att hålla en ok temperatur. Det var iaf så jag fick lösa det med mitt GPU only block.

Lycka till med bygget! Ser fram emot fler bilder.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Alltid kul när folk designar och bygger egna saker! Önskar att jag skälv hade kunskap, ork och maskiner för att själv kunna göra det.

Några synpunkter på designen.
Om du sätter in och utgångar mitt på blocket försvårar det slangdragning. Därför dom flesta blocken har utgångarna längst upp. Med utgångarna som du lagt dom kommer kortet minst ta upp 2 kortplatser, troligen 3.
Akryl är snyggt men ganska skört. Om du har utgångarna i akrylen finns det risk att du förstör gängorna eller t.o.m. får sprickor när du skruvar i anslutningarna.
Du kommer få effektivare kylning om du har har fler och smalare "fins". Vattnet får en mycket större kontaktyta mot kopparn på de ställen där du vill det; förslagsvis på GPU'n. Tror dom flesta tillverkarna löser det genom att först fräsa blocket och sen såga finsen med en tunn cirkelsåg. Alternativt fräsa 1mm spår. (om det går)
Ett fullcover block brukar ofta täcka även VRM. Om du kör med ett GPU/VRAM only kommer du behöva flänsar på VRM och troligen även en fläkt som blåser direkt på flänsarna för att hålla en ok temperatur. Det var iaf så jag fick lösa det med mitt GPU only block.

Lycka till med bygget! Ser fram emot fler bilder.

Angående anslutningarna så var det lite det jag oroade mig över. Inte särskilt optimalt att ha anslutningarna där dom är nu, dels för flödet och dels för platsen. Jag kommer dock i första hand undvika flera grafikkort, så på den punkten är det lugnt.
Visste inte att akrylplast var så skört, har ingen erfarenhet av det i för sig, men det borde väl fortfarande funka att ha anslutingarna i det? Man kanske inte behöver skruva i så hårt utan istället använda något "täthetslim" kanske?
Finsen går inte att fräsa mindre med den CNC-fräsen vi har på skolan, tyvärr. Att senare modifiera dem ytterligare har jag dock inte lagt tankekraft på, men vet inte om det finns någon lämplig metod för att öka kontaktytan. Ska dock kolla upp det lite senare, vi får se om det blri något.
Det där med VRM har jag ingen koll på. Om vi tar min bild med grafikkortet på, var ligger VRM? Ursäkta min inkompetens inom ämnet, har en mindre kunskap i elektronik eller moddning för den delen. För tillfället finns det en kylfläns på grafikkortet som, enligt mina tankar, ska vara kvar just på grund av att inte göra det för komplicerat med gymnasiearbetet eller för min skull, men är det VRM?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB