Byggt ny dator med gammal hårddisk (Bluescreen)

Permalänk
Medlem

Byggt ny dator med gammal hårddisk (Bluescreen)

Hej, jag har nyss byggt en ny dator, det enda jag inte köpte var min gamla HDD med Windows 7 på eftersom jag redan hade Windows där.
När jag startar datorn så är allt okej, moderkorts-skärmen kommer upp och "Windows startar"-skärmen.
Sedan får jag Bluescreen.
Vet inte om det beror på att några andra drivrutiner eller så är installerade på den gamla hårddisken så det är därför den får "BS".
Har också testat att köra med skivan i för drivrutiner på moderkortet.
Förlåt om jag inte är så kunnig om datorer men har byggt två datorer innan som funkat, dock då med nya hårddiskar på vardera.

Om någon har upplevt samma problem skulle det varit till stor hjälp.
Tack i förhand!

Permalänk

Jag tror du måste ominstallera windows för att det skall bli stabilt!

Permalänk

prova formatera om din hdd så kommer det troligtvis gå mycket bättre

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Hej, jag har nyss byggt en ny dator, det enda jag inte köpte var min gamla HDD med Windows 7 på eftersom jag redan hade Windows där.
När jag startar datorn så är allt okej, moderkorts-skärmen kommer upp och "Windows startar"-skärmen.
Sedan får jag Bluescreen.
Vet inte om det beror på att några andra drivrutiner eller så är installerade på den gamla hårddisken så det är därför den får "BS".
Har också testat att köra med skivan i för drivrutiner på moderkortet.
Förlåt om jag inte är så kunnig om datorer men har byggt två datorer innan som funkat, dock då med nya hårddiskar på vardera.

Om någon har upplevt samma problem skulle det varit till stor hjälp.
Tack i förhand!

Kör en reparation eller installera om Windows.. om du bytt alla komponenter utom hårddisk finns det en massa dricrutiner som krockar i systemet....

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Tackar, ska definitivt testa dessa. En dum fråga, kan jag installera om Windows utan skiva? Eller kan jag formatera om hårddisken eller Windows utan att starta "Windows" alltså i BIOS eller i menyn på moderkortet.
För övrigt tack så väldigt mycket för hjälpen det är ganska akut, aldrig kul att stöta på problem på den sista biten

Permalänk
Avstängd

Starta den i felsäkert läge. F8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av D00mbr0s:

Tackar, ska definitivt testa dessa. En dum fråga, kan jag installera om Windows utan skiva? Eller kan jag formatera om hårddisken eller Windows utan att starta "Windows" alltså i BIOS eller i menyn på moderkortet.
För övrigt tack så väldigt mycket för hjälpen det är ganska akut, aldrig kul att stöta på problem på den sista biten

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av D00mbr0s:

Tackar, ska definitivt testa dessa. En dum fråga, kan jag installera om Windows utan skiva? Eller kan jag formatera om hårddisken eller Windows utan att starta "Windows" alltså i BIOS eller i menyn på moderkortet.
För övrigt tack så väldigt mycket för hjälpen det är ganska akut, aldrig kul att stöta på problem på den sista biten

Ja du kan installera om utan skiva, ladda ner en iso och använd Windows 7 USB/DVD Download Tool för att göra USB:et bootbart och installera från den.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Kör en reparation eller installera om Windows.. om du bytt alla komponenter utom hårddisk finns det en massa dricrutiner som krockar i systemet....

Finns det inget sätt att behålla mina gamla filer på datorn, eller är hoppet ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Finns det inget sätt att behålla mina gamla filer på datorn, eller är hoppet ute?

Om du har kvar din gamla dator så kan du stoppa tillbaka disken där, starta upp och kopiera det du vill spara till en extern hdd eller USB-minne.
Har du inte kvar den gamla så kanske du har en vän i vars dator du kan koppla in din disk och kopiera över de filer du vill spara.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Kör en reparation eller installera om Windows.. om du bytt alla komponenter utom hårddisk finns det en massa dricrutiner som krockar i systemet....

Kan man för att undvika detta avinstallera alla nuvarande drivrutiner på den gamla datorn och sedan stoppa in disken i den nya? Och innan man byter även ladda ner alla drivrutiner till den nya datorn så de ligger färdiga att installeras på disken när man väl bytt dator? Jag ska strax byta dator men behålla min SSD och vill göra det så smidigt som möligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Tackar, ska definitivt testa dessa. En dum fråga, kan jag installera om Windows utan skiva? Eller kan jag formatera om hårddisken eller Windows utan att starta "Windows" alltså i BIOS eller i menyn på moderkortet.
För övrigt tack så väldigt mycket för hjälpen det är ganska akut, aldrig kul att stöta på problem på den sista biten

Ställ in BIOS att köra på IDE istället för AHCI.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D00mbr0s:

Finns det inget sätt att behålla mina gamla filer på datorn, eller är hoppet ute?

Man behöver inte formatera disken för att installera, det går att ha så många olika installationer som ryms på disken, inga gamla filer rörs, men du måste ändå installera om de flesta program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.