Är nåt i grafikmotorn ändrat mellan win7 och win 8?

Permalänk
Medlem

Är nåt i grafikmotorn ändrat mellan win7 och win 8?

Hej,
I jobbet använder jag ett program som har utvecklats av företaget jag jobbar åt och som bland annat spelar upp video som sen ska textas. På min nya ultrabook funkar det dock ej, videouppspelningen och spolande i filmen fungerar ej som det ska, och företagets support är mycket långsam, så jag undrar om jag kan få några idéer genom att ställa en allmän fråga här. Antingen har det med Win 8 att göra eller så har det med hårdvaran i ultrabooken att göra. Jag trodde först att Win8 var boven, men när samma problem uppstår i en Win7-virtuell maskin (Win7 har aldrig krånglat på andra datorer, med eller utan virtuella maskiner), så börjar jag luta åt att det är hårdvarurelaterat - men kan inte fatta hur för programmet kräver verkligen inga stora resurser och varför hårdvara skulel påverka förstår jag inte heller. Jag vet inte vad som händer "under skalet" i programmet, men video integrerar helt enkelt inte med programfunktionerna.

Så jag undrar, har nåt under skalet i Win 8 ändrats jämfört med Win 7 när det handlar om hur video avspelas / hanteras? Nåt som jag kan fixa med nån inställning så att det funkar som i Win 7?

Ursäkta den luddiga frågan?

Laptop: Samsung 900X4D, i5 3317U, 4GB RAM, HD4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
I jobbet använder jag ett program som har utvecklats av företaget jag jobbar åt och som bland annat spelar upp video som sen ska textas. På min nya ultrabook funkar det dock ej, videouppspelningen och spolande i filmen fungerar ej som det ska, och företagets support är mycket långsam, så jag undrar om jag kan få några idéer genom att ställa en allmän fråga här. Antingen har det med Win 8 att göra eller så har det med hårdvaran i ultrabooken att göra. Jag trodde först att Win8 var boven, men när samma problem uppstår i en Win7-virtuell maskin (Win7 har aldrig krånglat på andra datorer, med eller utan virtuella maskiner), så börjar jag luta åt att det är hårdvarurelaterat - men kan inte fatta hur för programmet kräver verkligen inga stora resurser och varför hårdvara skulel påverka förstår jag inte heller. Jag vet inte vad som händer "under skalet" i programmet, men video integrerar helt enkelt inte med programfunktionerna.

Så jag undrar, har nåt under skalet i Win 8 ändrats jämfört med Win 7 när det handlar om hur video avspelas / hanteras? Nåt som jag kan fixa med nån inställning så att det funkar som i Win 7?

Ursäkta den luddiga frågan?

Laptop: Samsung 900X4D, i5 3317U, 4GB RAM, HD4000

Jag vet inte vad det kan vara som pågår men om du inte redan testat det så kan det ju vara värt att testa att dra in senaste drivrutinerna för HD4000.
Det skulle ju kunna hjälpa om det är något med hårdvaruaccelererad uppspelning eller något liknande som strular.

Spelas videon upp öht?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det hjälper ej.
Video spelas men tidkoder som ligger inbakade i videofilen snappas inte upp av programmet...

Permalänk
Medlem

Finns ingen speciell övrig mjukvara som krävs till programmet? Som t.ex... .NET till CCC

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte om .NET eller nåt liknande behövs. Jag kör laptopens fabriksinstallation och har inte velat uppdatera Windows än för det kommer att ryka så mycket diskutrymme (har bara 128GB och vill ännu inte wipa recovery partitionen), tänkte vänta till 8.1 och uppgradera då för att få alla uppdateringar snyggt inbakade i systemet på ett sätt som jag inbillar mig sparar lite utrymme (mindre nedladdade uppdateringsinstallationsfiler som ska ligga kvar ock skräpa).

Permalänk
Medlem

Utan att veta hur programmet använder datorns resurser, och hur programmet arbetar under skalet blir det knepigt att sia om vad som knasar.
Annars grafikmotorn bör vara samma som Windows 7 då detta ska gå via DirektX, dock om det finns speciella lösningar i programmet som inte är skrivna på rätt sätt, så kan det mycket väl tänkas att det blir knas mellan olika OS versioner.
Har du testat att köra programmet i Windows 7 kompatibelt mode?

Men som du skriver, du har inte uppdaterat din installation ännu, och kan vara så enkelt att du måste göra det, nu ingår ju tex NET i Windows 8, men där är vi tillbaka till om programmet är helt rätt skrivit, och kanske kräver att en äldre version av NET finns installerad för att fungera som tänkt, osv.

Egentligen kan nog bara utvecklarna av programmet svara på dina problem, kanske...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows 8 har ju en ny WDM vilket betyder att om du inte kör rätt drivare kan det bli problem, ännu värre med 8.1

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows 8 har ju en ny WDM vilket betyder att om du inte kör rätt drivare kan det bli problem, ännu värre med 8.1

Nja, det där är väl att ta i. Ja, de har en nyare WDDM men som vanligt är de fullt kompatibla även med drivrutiner som saknar det nya stödet. Utöver att man tappar de nya förbättringarna som den nya WDDM:en ger så ska det inte spela någon roll. Men visst, är ju värt att nämna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q