Vad har man för möjligheter att anmäla hyresvärd för falsk marknadsföring?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Njää, det stämmer väl ändå inte.
Hyreslagen säger (väl fortfarande) att hyran ska vara jämförbar med kommunala bostadsbolaget på orten om det inte är en möblerad och/eller högre standard.

Du har rätt. Bolag som har flera fastigheter måste förhandla med HGF om hyran och man utgår ifrån vad hyran är hos allmännyttan. Däremot tror jag inte att HGF har något som helst ansvar sedan. När hyran väl är satt så är den vad den är. Helkass system.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har rätt. Bolag som har flera fastigheter måste förhandla med HGF om hyran och man utgår ifrån vad hyran är hos allmännyttan. Däremot tror jag inte att HGF har något som helst ansvar sedan. När hyran väl är satt så är den vad den är. Helkass system.

Jo det är väl "klart" att inte HGF har något ansvar eller möjlighet att ändra hyran, det är hyresnämnden som gör det.
Problemet är att denna juristen verkar vägra att ta upp det i nämnden.

Han hänvisar hela tiden till att det är vissa intervaller mellan ommålningar, skötsel av lister mm.

Om man däremot kollar på HGFs hemsida skriver de klart och tydligt att det inte finns några intervaller, utan behövs det målas om så ska det målas om.
Och här menar vi såklart att det behövs målas om, och det höll väl även juristen delvis med om.

Detta är andra gången som han svarar helt annat än vad som står på deras egna sida.
Antingen är det bara han som kan lagen eller så är det han som inte kan/vill/eller orkar.

Permalänk
Medlem

Vi tycker att det vi fått motsvarar en begagnad Kia med repor i lacken, McDonaldspåsar i baksätet, men med Michelindäck och en Wunderbaum med "new car"-doft.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt riktigt glad över att bo centralt i en "bonnahåla" i villa för lägre kostnad, med garage, bastu och man-cave, fast lockar stadslivet så..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror du missuppfattade mig lite. Min tanke var inte så mycket att säga att ni har gjort fel utan snarare tala om hur det borde ha gjorts så att någon annan som trillar in här kan hantera sitt ärende bättre.

Mycket av dina problem går förmodligen inte att göra något åt. Och det är ju inte i första hand ditt fel utan din hyresvärd som är ett as. Jag tror att den enda vettiga rekommendationen här är att svälja sin stolthet och flytta. Din hyresvärd har redan visat att han inte bryr sig och du kommer aldrig att vinna.

Som tex angående städningen. I det läget ni är nu så har ni ju bott så länge i lägenheten att det är omöjligt att säga vems skit det är. Skulle ni anlita en städfirma idag kommer din hyresvärd mest troligt att säga att han inte vill betala för att städa efter dig. Hade du ringt städfirman direkt hade du mycket enklare kunnat få hyresvärden att betala det. Det är alltid mycket svårare att få ersättning för arbete man gjort själv, särskilt om inte hyresvärden vill betala.

Jag har själv gått på samma mina med städning när jag flyttade till ett nytt hus nu i januari. Säljaren hade anlitat en städfirma som hade gjort ett väldigt dåligt jobb. På ytan såg det ok ut, men när man började lasta in sina grejer märkte man att det var långt ifrån ok. Städfirman skulle komma tillbaka och rätta till. De kom tillbaka tre gånger och till slut säger de att detta och detta ingår inte. Vid det läget har flera veckor gått. Man är rökt. Det är för lite pengar för att göra något av det. Den rätta vägen vore att så fort man sett att något inte stod rätt till, kalla dit en städfirma och sedan lagt kostnaden på i mitt fall säljaren. Sedan får de reda ut sitt med det bolag de anlitade.

Edit: När det gäller besiktning av hyresrätter så är det enda syftet att bestämma lägenhetens skick. Godkännande eller ej spelar ingen roll eftersom lägenheten alltid är hyresvärdens ansvar oavsett. Däremot spelar det nu roll för er om det står i protokollet vilka brister som fanns, för
ni kan aldrig bli ålagda att betala för att rätta till brister som fanns när ni flyttade in. Så står det nu att det fanns brister i städningen och hyresvärden inte har åtgärdat det så kan ni glatt flytta ut utan att städa också.

Oj ber om ursäkt att jag missade detta tidigare.
Jag sitter på rast nu och kan bara ge ett snabbt svar för tillfället.

Men nej smutsen är inte så svår att se "vems" den är.
Ett jämnt lager skit på alla väggar är inget som kommer på nån månad.
Och den andra smutsen är fogmassa som sitter på köksinredningen, denna är mer synlig och dokumenterades med bilder innan vi flyttade in.

Vi har skickat dessa bilder till hyresvärden och även det "lovade" de att de skulle ta tag i.
*host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är faktiskt riktigt glad över att bo centralt i en "bonnahåla" i villa för lägre kostnad, med garage, bastu och man-cave, fast lockar stadslivet så..

Ja...jo..mmm....men, men....Gislaved pffff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja...jo..mmm....men, men....Gislaved pffff.

Känner du till Gislaved ?
(är inte jättemånga som gör det förutom att man kommer ihåg däcken som rullade ut härifrån under många årtionden..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Känner du till Gislaved ?
(är inte jättemånga som gör det förutom att man kommer ihåg däcken som rullade ut härifrån under många årtionden..)

Jodå, har reparerat däckformar en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Och det vi fått är då en hyreslägenhet med skavda lister i alla rum, dåligt spacklade borrhål, skador från renovering av lägenheten i form av kofotsmärken i väggar, väggar som är otroligt skitiga, borrhål som inte ens är igenspacklade, skit från byggjobbarna sitter på köksinredningen, uteplatsen var full av colaburkar, snusdosor och sågspån, Mm...

Det hade ni väl rätt rimligtvis märkt direkt vid inflytt?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är faktiskt riktigt glad över att bo centralt i en "bonnahåla" i villa för lägre kostnad, med garage, bastu och man-cave, fast lockar stadslivet så..

Så jäkla skönt att man själv är påväg dit från stan
Precis allt det där är jag ute efter

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Blir så jävla less när jag läser sånt här. Med en vettig bostadspolitik borde inte sånna här problem finnas i Sverige. Har själv åkt på fakturor för diverse när jag flyttat ut. Sprickor i handfatet, omtapetsering osv. Grejen är ju den att när man tar väl hand om sin lägenhet så förväntar man sig naivt att det inte ska vara några problem. Men hyresvärden är inte där för att ta hand om boende utan det är bara vinst som gäller.

Nä för många städer lider av bostadsbrist som tsms med den låga bolåneräntan trissar upp allt. Det tar pengar ur svenssons plånbok och stoppar i stora företag som sällan betalar skälig skatt eller återför något värde till samhället på annat sätt.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Lider med dig TS, tyvärr är det inget som kan ses som direkt ovanligt, bostadsmarknaden är snedvriden och sällan till den boendes fördel. Alternativet är ju att köpa men IMO så gäller även: "Den som är försatt i skuld är inte fri." - Wigforss, 1932

Är du medlem i hyresgästföreningen så kan du ju låta deras jurister se över dit ärende, tycker faktiskt att du skyndsamt ska vända dig dit. Kan ju tänkas att du kan ha rätt till en hyresreduktion om du inte fått det som utlovats, och att du inte fått/får en kopia på besiktningsprotokollet är mycket märkligt.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pye:

Blir så jävla less när jag läser sånt här. Med en vettig bostadspolitik borde inte sånna här problem finnas i Sverige. Har själv åkt på fakturor för diverse när jag flyttat ut. Sprickor i handfatet, omtapetsering osv. Grejen är ju den att när man tar väl hand om sin lägenhet så förväntar man sig naivt att det inte ska vara några problem. Men hyresvärden är inte där för att ta hand om boende utan det är bara vinst som gäller.

Nä för många städer lider av bostadsbrist som tsms med den låga bolåneräntan trissar upp allt. Det tar pengar ur svenssons plånbok och stoppar i stora företag som sällan betalar skälig skatt eller återför något värde till samhället på annat sätt.

Kan bara hålla med, det är en bostadsbubbla i Sverige främst i storstäderna pga att det är för billigt att låna utan krav på amortering, det gör att priserna måste stiga kontinuerligt och det går bara till en viss gräns och sedan blir det som i Holland eller kanske Spanien, Portugal om det går riktigt illa, man borde inte få låna om man inte kan amortera ett bostadslån på tex 50 år.
Skulle man lycka stävja lånen så skulle det även förbättra läget för hyresrätter och antagligen få bort en del oseriösa hyresvärdar när det inte blir lika lätt att tjäna snabba pengar på fastighetsspekulation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

88 m2, om jag inte minns fel.
I Lund.
9600kr/mån

65 m2 vid Clemenstorget i Lund, takvåning, nyrenoverad: 5900 kr.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

3:orna på S:t hans gränd ligger runt 6500-7000:-/mån, runt 87kvm är dom på.

Sitter själv i en bostadsrätt på ladugårdsmarken på 113kvm för 8179:-/mån.

Till TS sätt upp dig i kö på lkf om du inte redan har gjort det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless