Permalänk
Medlem

Komplettera min HEPC

Hej Swec,

Efter att ha städat upp i garderoben och hösten närmar sig tänkte jag bygga en ny HEPC av följande hårdvara:
ASUS Sabertooth x58
Intel Core I7 930
Sapphire ATI Radeon HD 5450 512MB
2x Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

I ett Fractal Design Node 605 men jag behöver komplettera den med kylning och om det är värt det, ett nytt grafikkort för spelande.

Komponentkrav

  • Tyst
    Ljudnivån är det viktigaste då HEPC'n primärt kommer att användas för mediauppspelning

  • Svala
    HEPC'n står i en TV-bänk med öppen baksida så omgivningen är inte optimal ur kylningssynpunkt

  • Prestanda
    Inga Next-Gen-FPS kommer att köras på HEPC'n, men de spel som kommer att spelas (Diablo 3, Starcraft 2, Titan Quest, Torment: Times of Numenera, Project Eternity, Divinity: Original Sin, Grim Dawn) kommer att köras i 1920x1080

Vore väldigt tacksamma om ni kunde rekommendera effektiv kylning och ett nytt, gärna passivt, grafikkort som (kanske) orkar driva spelen nämnda ovan.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hej Swec,

Efter att ha städat upp i garderoben och hösten närmar sig tänkte jag bygga en ny HEPC av följande hårdvara:
ASUS Sabertooth x58
Intel Core I7 930
Sapphire ATI Radeon HD 5450 512MB
2x Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

I ett Fractal Design Node 605 men jag behöver komplettera den med kylning och om det är värt det, ett nytt grafikkort för spelande.

Komponentkrav

  • Tyst
    Ljudnivån är det viktigaste då HEPC'n primärt kommer att användas för mediauppspelning

  • Svala
    HEPC'n står i en TV-bänk med öppen baksida så omgivningen är inte optimal ur kylningssynpunkt

  • Prestanda
    Inga Next-Gen-FPS kommer att köras på HEPC'n, men de spel som kommer att spelas (Diablo 3, Starcraft 2, Titan Quest, Torment: Times of Numenera, Project Eternity, Divinity: Original Sin, Grim Dawn) kommer att köras i 1920x1080

Vore väldigt tacksamma om ni kunde rekommendera effektiv kylning och ett nytt, gärna passivt, grafikkort som (kanske) orkar driva spelen nämnda ovan.

Hepatitis C dator?

Kanske satsa på något vattenkylt grafikkort?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=986621

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Hepatitis C dator?

Kanske satsa på något vattenkylt grafikkort?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=986621

Det är en sjuk maskin, tanken att ha den som mediamaskin är sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Det är en sjuk maskin, tanken att ha den som mediamaskin är sjuk.

Nejnej, en mediamaskin är en HTPC. HEPC är ju hepatit C. Han kasnke ska folda hepatit med den?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Keeper of Traditions

På tal om ingenting, finns det folk som fortfarande kör Titan quest alltså?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

HEPC är en förkortning på Home Entertainment PC, vars användningsområde inte är, till skillnad från HTPC, Home Theatre PC, enbart till för mediauppspelning och att det är en maskin som ligger i överkant för dess ändamål är jag medveten om, men det är återanvända delar från min gamla speldator och labbserver.

Skrivet av Dunder:

På tal om ingenting, finns det folk som fortfarande kör Titan quest alltså?

Jag gillar Titan Quest och spelar det med jämna mellanrum

Vattenkylning överlag är ett alternativ: Fractal Design Node 605 är ett ganska lågt chassi och Fractal Design rekommenderar kylanordningar på 125mm med sidomonterade fläktar.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

HEPC är en förkortning på Home Entertainment PC, vars användningsområde inte är, till skillnad från HTPC, Home Theatre PC, enbart till för mediauppspelning och att det är en maskin som ligger i överkant för dess ändamål är jag medveten om, men det är återanvända delar från min gamla speldator och labbserver.

Jag gillar Titan Quest och spelar det med jämna mellanrum

Vattenkylning överlag är ett alternativ: Fractal Design Node 605 är ett ganska lågt chassi och Fractal Design rekommenderar kylanordningar på 125mm med sidomonterade fläktar.

Wow vad kidsen hittar på nya ord hela tiden ;D

Antar man lär sig något nytt hela tiden.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Wow vad kidsen hittar på nya ord hela tiden ;D

Antar man lär sig något nytt hela tiden.

Kids vet jag väl inte - det var många år sedan jag passerade 30-årsstrecket
Jag trodde verkligen att HEPC var ett välkänt ord på ett entusiastforum som SweClockers - jag vet att det används flitigt på MinHembio och andra forum i alla fall

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Kids vet jag väl inte - det var många år sedan jag passerade 30-årsstrecket
Jag trodde verkligen att HEPC var ett välkänt ord på ett entusiastforum som SweClockers - jag vet att det används flitigt på MinHembio och andra forum i alla fall

Aldrig hört det förut.
Googlade tom på det. Hittade bara hepatit C ;D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KRQKAN:

Aldrig hört det förut.
Googlade tom på det. Hittade bara hepatit C ;D

http://lmgtfy.com/?q=%22Home+Entertainment+PC%22

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hittade

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1881254

Lär ju klara dom där spelen

Men har aldrig handlat från nån av dom där butikerna som har den förr

Men dock så tycker jag att att dom med fläkt idag hörs knappt (jag hör inte min iaf)

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hej Swec,

Efter att ha städat upp i garderoben och hösten närmar sig tänkte jag bygga en ny HEPC av följande hårdvara:
ASUS Sabertooth x58
Intel Core I7 930
Sapphire ATI Radeon HD 5450 512MB
2x Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

I ett Fractal Design Node 605 men jag behöver komplettera den med kylning och om det är värt det, ett nytt grafikkort för spelande.

Komponentkrav

  • Tyst
    Ljudnivån är det viktigaste då HEPC'n primärt kommer att användas för mediauppspelning

  • Svala
    HEPC'n står i en TV-bänk med öppen baksida så omgivningen är inte optimal ur kylningssynpunkt

  • Prestanda
    Inga Next-Gen-FPS kommer att köras på HEPC'n, men de spel som kommer att spelas (Diablo 3, Starcraft 2, Titan Quest, Torment: Times of Numenera, Project Eternity, Divinity: Original Sin, Grim Dawn) kommer att köras i 1920x1080

Vore väldigt tacksamma om ni kunde rekommendera effektiv kylning och ett nytt, gärna passivt, grafikkort som (kanske) orkar driva spelen nämnda ovan.

Jag har en "Noctua NH-C12P SE14" i mitt 605. Bytte dock ut fläkten till en be "quiet! ShadowWings" med PWM.
Kör de tre medföljande fläktarna på lägst varvtal med fläktkontrollern och blåser in luft.
Har sedan en till "be quiet!" bredvid cpu-kylaren som blåser ut luft.

Tyst är det, man hör när disken spinner igång.
Har dock monterat ett 650 TI BOOST med referensdesign nu, så det låter aningen mer.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Hittade

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1881254

Lär ju klara dom där spelen

Men har aldrig handlat från nån av dom där butikerna som har den förr

Men dock så tycker jag att att dom med fläkt idag hörs knappt (jag hör inte min iaf)

Det HD5450 jag använder idag är ytterst buggigt med drivrutiner: Oavsett vilken Catalystversion så sluter det alltid med att Catalyst äter upp alla mina 24GiB RAM och en omstart av hela Catlyst är ett krav så om det inte framkommer några extrema fördelar för AMD så blir det nog ett nVidia-kort om jag köper nytt grafikkort

Skrivet av tippen:

Jag har en "Noctua NH-C12P SE14" i mitt 605. Bytte dock ut fläkten till en be "quiet! ShadowWings" med PWM.
Kör de tre medföljande fläktarna på lägst varvtal med fläktkontrollern och blåser in luft.
Har sedan en till "be quiet!" bredvid cpu-kylaren som blåser ut luft.

Tyst är det, man hör när disken spinner igång.
Har dock monterat ett 650 TI BOOST med referensdesign nu, så det låter aningen mer.

Nu ligger ju min Core I7 930 på 130W TDP och din I5-3570K på 77W TDP men det kanske inte är några problem?
Hur står sig kylaren du använder dig av mot låt oss säga Corsairs 120MM kompletta vattenkylningspaket?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Nu ligger ju min Core I7 930 på 130W TDP och din I5-3570K på 77W TDP men det kanske inte är några problem?
Hur står sig kylaren du använder dig av mot låt oss säga Corsairs 120MM kompletta vattenkylningspaket?

Angående TDP'n kan jag inte säga på mycket. Kanske finns något test på nätet.
Nu var det ett tag sedan jag körde min antec kuhler 620 på I5'an, men jag har för mig att tempen inte ökade så värst mycket med noctuan.
Men jag tror att det är svårt att få in något bättre i en 605.
Eller har du planer på att få plats med slutet vattenkylningssystem?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Angående TDP'n kan jag inte säga på mycket. Kanske finns något test på nätet.
Nu var det ett tag sedan jag körde min antec kuhler 620 på I5'an, men jag har för mig att tempen inte ökade så värst mycket med noctuan.
Men jag tror att det är svårt att få in något bättre i en 605.
Eller har du planer på att få plats med slutet vattenkylningssystem?

I och med den relativt begränsade höjden på chassit hade jag nästan räknat med att få ta till en komplett vattenkylningspaket för processorn. Sedan såg jag att Arctic Cooling's vattenkylningspaket för grafikkort inte var så där överdrivet dyrt så blev det också intressant.

Fractal Design Node 605 har ju 3 120mm's fläktplatser så jag torde ju lyckas att mecka in två olika vattenkylninspaket...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Där stod aldrig Home entertainment PC i första inlägg.
Googlade på HEPC

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KRQKAN:

Där stod aldrig Home entertainment PC i första inlägg.
Googlade på HEPC

Hyffsat off-topic, men du får bevisligen göra bättre Google-sökningar nästa gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Node 605. Testade att köra vattenkylning men det blev ingen höjdare. Fick placera fläkten till radiatorn utanför lådan. Ett alternativ är ifs att slänga ut hårddiskburarna och montera radiatorn med fläkt bakom nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

I och med den relativt begränsade höjden på chassit hade jag nästan räknat med att få ta till en komplett vattenkylningspaket för processorn. Sedan såg jag att Arctic Cooling's vattenkylningspaket för grafikkort inte var så där överdrivet dyrt så blev det också intressant.

Fractal Design Node 605 har ju 3 120mm's fläktplatser så jag torde ju lyckas att mecka in två olika vattenkylninspaket...

Skrivet av koZo:

Kör själv med Node 605. Testade att köra vattenkylning men det blev ingen höjdare. Fick placera fläkten till radiatorn utanför lådan. Ett alternativ är ifs att slänga ut hårddiskburarna och montera radiatorn med fläkt bakom nätagget

Jag tänkte själv köra sluten vattenkylning men gav upp eftersom jag inte såg något sätt att få dit det smidigt.
Fläktplatserna är ganska tighta, skulle vara om man plockade bord hårddiskburarna som sagt..
Vill du ha någon bild så får du hojta till.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av koZo:

Kör själv med Node 605. Testade att köra vattenkylning men det blev ingen höjdare. Fick placera fläkten till radiatorn utanför lådan. Ett alternativ är ifs att slänga ut hårddiskburarna och montera radiatorn med fläkt bakom nätagget

Skrivet av tippen:

Jag tänkte själv köra sluten vattenkylning men gav upp eftersom jag inte såg något sätt att få dit det smidigt.
Fläktplatserna är ganska tighta, skulle vara om man plockade bord hårddiskburarna som sagt..
Vill du ha någon bild så får du hojta till.

Så de fläktplatser som sitter vid moderkortet går inte att använda för att installera en 120mm- (och ännu miindre) en 240mm-radiator? Den enda 120mm-platsen som går att använda är den vid de avlägsnade hårddiskburarna?

Jag tar gärna interna bilder på era installationer.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}