7970m Kokt ? Clevo P150em (webhallen config)

Permalänk

7970m Kokt ? Clevo P150em (webhallen config)

Har sex dagar kvar på garantin så kommer inte hinna fixa detta har provat formatera olika drivrutiner osv men inget hjälper.

Fick sämre och sämre prestanda på kortet, provade installera amd´s nya drivrutinspaket mappen heter Catalyst_Mobility_64-Bit_Utility iaf.

Vips så fick jag bättre prestanda men efter några minuter fick jag brutala grafikbuggar, testade med beta drivrutinerna då packa kortet ur "KOD 43"
fick formatera datorn och installerade på nytt me dem officiella drivrutinerna, men tyvärr kvarstår grafikbuggarna.

Provade att klocka ner grafikkortet till 50% men fick exploderande tankgrafik ändå (inte direkt krävande i garaget så tempen på kortet är inte så hög)
Under spel är kortet enligt HWmonitor 98-103 grader (med spikar, buggar hoppas jag, på 511c)

bifogar lite vacker World of tanks Screenies.

Permalänk

Maila webhallen direkt så åker det nog på garanti

Är det i andra spel än wot?

Permalänk

inte hunnit testa får ladda ner steam tror jag har CIV5 det är väl rätt krävande också

japp hopppas på garanti fast köpte i butik så åker nog direkt dit

Permalänk

Garantin ska inte vara några som helst problem, temperaturen verkar lite hög dock så kanske kortet blivit stekt men inte väldigt troligt.

Skulle nog skicka in datorn på service!

Permalänk

Det verkar mycket riktigt som om ditt kort börjat på att dö. 100c+ är i högsta laget för vad som är hälsosamt för kortet, troligen för högt. Se till att kontakta webhallen snarast, då har du i alla fall knutit kontakt och informerat dom om problemet och att det uppkommit innan garantin gått ut.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara beklaga att du köpt samma dator som jag och förhoppningsvis varna någon annan som läser denna tråden.
När jag läser denna post kom jag på att jag väntar fortfarande på ett svar från Clevos support sänt i maj!

Webhallen var hyffsat snabba och hjälpte mig med drivrutiner i denna post:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Tyvärr så hjälper det inte mot extremt dåligt utbud och gamla drivrutiner:
http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download.asp

Så till alla andra. KÖP INTE WEBHALLENS bärbara - köp isf en MSI eller liknande (av webhallen!?).
då kommer du ialla fall få en skärm som inte är så gryning att ögonen blöder.

.. nä jag är inte glad

Lycka till

EDIT

har du garanti kvar så gå ner o lämna in skiten och hoppas på det bästa

Permalänk
Skrivet av Ackemaan:

Jag kan bara beklaga att du köpt samma dator som jag och förhoppningsvis varna någon annan som läser denna tråden.
När jag läser denna post kom jag på att jag väntar fortfarande på ett svar från Clevos support sänt i maj!

Webhallen var hyffsat snabba och hjälpte mig med drivrutiner i denna post:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Tyvärr så hjälper det inte mot extremt dåligt utbud och gamla drivrutiner:
http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download.asp

Så till alla andra. KÖP INTE WEBHALLENS bärbara - köp isf en MSI eller liknande (av webhallen!?).
då kommer du ialla fall få en skärm som inte är så gryning att ögonen blöder.

.. nä jag är inte glad

Lycka till

EDIT

har du garanti kvar så gå ner o lämna in skiten och hoppas på det bästa

Hämta drivrutiner direkt från AMD. Skit i datortillverkaren.

Permalänk

Jag hämtade från ati, det var då Jag fick problem.

Jag spenderade en hel helg åt att dammsuga webben på info om kortet i en clevo, konstaterar att Webhallen monterat kylningen utan stora glipor som andra utländska åf gjort, Hur bra resten var gjort vet jag inte för jag ville inte röra det pga garanti.

Webhallen lägger jag absolut inte till last för detta det är clevo som har en dålig produkt, med en ännu sämre komponent (RADEON har jag ALLTID haft mer problem med mest pga dålig mjukvara).

hursomhelst, Webhallen tog in den på garanti, hoppas att få tillbaka min snabba budgetspeldator så snart som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hej grabbar!

Jag ser att ni har haft problem med era Clevodatorer. Jag ska försöka svara på era frågor så gott jag kan.

Vad gäller drivrutiner så ska ni göra följande:

1. Ladda ner de senaste beta-drivrutinerna. Just nu är det dessa. http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst13-10WI...
2. Avinstallera era nuvarande med Catalyst installationshanterare.
3. Installera beta-drivrutinen.

Drivrutinerna som ligger på tillverkarnas hemsidor är referensdrivrutiner och av "ursprunglig" version från när datormodellen först lanserades. Det är sällan lönt att använda dem. Detta förfarande är standard hos de flesta tillverkare och beror på att tillverkaren måste ha åtminstone en drivrutin som är 100% stabil. Detta kräver en enorm testprocedur som är omöjlig att genomföra för varje enskild drivrutinsuppdatering. Istället bör ni vända er till er återförsäljare för de senaste drivrutinerna. I detta fall läser jag att Webhallen har varit behjälpliga.

Om vi går vidare till värmeproblemen folk har så beror det enbart på att det har samlats damm i fläktar och kylflänsar. Detta är dessvärre ett ofrånkomligt problem i gamingdatorer som behöver skyffla stora mängder luft relativt andra sorters datorer. Detta är orsaken till att vissa över tid upplever högre temperaturer. Det är väldigt individuellt hur snabbt dammet samlas. Vissa kan "fylla" sin datorer på 6 månader medan snittet är ca. 1,5 år. Det har alltså inget att göra med att komponenterna håller på att gå sönder.

Höga temperaturer kan dock skada komponenterna och vid 95 grader är risken hög att repetitivt användande under sådana temperaturer orsakar permanenta skador på framförallt grafikkort. Datorn brukar stänga av sig, få låg prestanda eller andra icke-normala symptom när temperaturerna börjar bli för höga. Det är därför extremt viktigt att ni INTE använder datorn utan att först ha kontaktat er återförsäljare för serviceåtgärd. Man kan likna det med att er bil skulle börja låta onormalt och spruta ut rök. Förhoppningsvis kör man inte vidare med bilen då eftersom det troligen kan orsaka stora skador på motorn. När en sådan värmeskadat har inträffat spelar det inte längre någon roll vilka drivrutiner, voltmoddar eller temperaturer man har. Kortet måste bytas ut. Man kan argumentera för att konsumenter som inte skickar in sin dator på service vid onormalt beteende har begått användarfel och därmed förbrukat sin garanti. Jag vet dock att Webhallens policy, då det är återförsäljaren i detta fall, är att acceptera ärenden under garanti även om det beror på ett handhavande fel. I Nordtigers individuella fall låter det dessvärre som om grafikkortet är sönder och måste bytas ut. Det avgör dock Webhallens tekniker bäst när de har datorn på plats.

Vad kan ni då göra för att undvika värmeproblem? Ni kan välja att städa ut dammet själv. Clevodatorer är byggda för hög användarvänlighet. En enkel städning görs således genom att skruva bort locket på baksidan (efter att alla strömkällor kopplats ur) och därefter ta bort det damm ni ser. Har man tillräcklig kunskap att applicera kylpasta bör man även ta loss kylflänsarna då det är svårt att komma åt dammet i dessa utan att ta loss fläkten. För att göra detta behöver man även ett ESD-armband. Givetvis ska även de utan datorkunskap eller vilja att pyssla runt i sin dator ha möjlighet till låga temperaturer över tid. Därför kan man hos, till min kännedom, alla svenska återförsäljare skicka in datorn för en fri städning.

Sist vill jag även kommentera lite kort om varför man inte alltid får svar om man kontaktar Clevo direkt. Clevo vänder sig till skillnad från Asus och MSI inte direkt till konsumenter utan är en tillverkare. Clevos datorer (som ni ser) görs på OEM-basis vilket betyder att en annan part i leverantörskedjan står för varumärket och därmed är ansvarig för support. Man kan aldrig se en Clevodator under varumärket Clevo. Clevo bör istället ses som en av de ODMer som tillverkar datorer åt andra varumärken som HP, Acer, Lenovo, Dell, Asus etc. Skulle ni försöka kontakta en ODM, ex. Quanta eller Compal, direkt så kommer ni aldrig att få svar. Ur den synpunkten är Clevo väldigt öppna då de för det mesta vidarebefordrar konsumentmail till någon av de lokala importörerna som får gå vidare med ärendet.

Har ni fler frågor går det bra att ställa dem i tråden så kikar jag in lite senare.

Permalänk

Bra svarspost, tack.

Kommer nog lämna in den på tvätt nästa gång fpsn börjar sjunka, såg bara lite damm på propellerbladen inget i flensarna
Jag kanske skulle klara byta pasta o tejpa kanaler rengöra och sånt själv men vill inte riskera o tappa garanti med mina fingrar. Det får bli efter garantin gått ut.

Permalänk

Jahapp.
datorn var klar i fredags
hämtade den idag

den förbannade J knappen glappar fortfarande EDIT::

Grafikkortet funkar nu tror jag, måste testa mer...
kallare är det iaf! 70 grader istf 100

heja heja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemaan:

.. nä jag är inte glad

Hahah nej, och det är därför du gör den glada smieley´n?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Nuförtiden strular bara grafikkortet (: beror på ATI´s ypperligt välutvecklade drivrutrsiblrghner....
provade formatera och lägga in allt på nytt i olika versioner (tål att nämnas att clevos drivers inte ens funkar längre till grafikkortet samt att dem anses vara de aktuella enligt ATI).

bjuder på ett smakprov från windows fail update

PS - GPUN e kall o mosar ut jävligt fint FPS, men jag är lite trött på allt strul- DS

http://img546.imageshack.us/img546/7079/7b3v.jpg