Hej grabbar!
Jag ser att ni har haft problem med era Clevodatorer. Jag ska försöka svara på era frågor så gott jag kan.
Vad gäller drivrutiner så ska ni göra följande:
1. Ladda ner de senaste beta-drivrutinerna. Just nu är det dessa. http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst13-10WI...
2. Avinstallera era nuvarande med Catalyst installationshanterare.
3. Installera beta-drivrutinen.
Drivrutinerna som ligger på tillverkarnas hemsidor är referensdrivrutiner och av "ursprunglig" version från när datormodellen först lanserades. Det är sällan lönt att använda dem. Detta förfarande är standard hos de flesta tillverkare och beror på att tillverkaren måste ha åtminstone en drivrutin som är 100% stabil. Detta kräver en enorm testprocedur som är omöjlig att genomföra för varje enskild drivrutinsuppdatering. Istället bör ni vända er till er återförsäljare för de senaste drivrutinerna. I detta fall läser jag att Webhallen har varit behjälpliga.
Om vi går vidare till värmeproblemen folk har så beror det enbart på att det har samlats damm i fläktar och kylflänsar. Detta är dessvärre ett ofrånkomligt problem i gamingdatorer som behöver skyffla stora mängder luft relativt andra sorters datorer. Detta är orsaken till att vissa över tid upplever högre temperaturer. Det är väldigt individuellt hur snabbt dammet samlas. Vissa kan "fylla" sin datorer på 6 månader medan snittet är ca. 1,5 år. Det har alltså inget att göra med att komponenterna håller på att gå sönder.
Höga temperaturer kan dock skada komponenterna och vid 95 grader är risken hög att repetitivt användande under sådana temperaturer orsakar permanenta skador på framförallt grafikkort. Datorn brukar stänga av sig, få låg prestanda eller andra icke-normala symptom när temperaturerna börjar bli för höga. Det är därför extremt viktigt att ni INTE använder datorn utan att först ha kontaktat er återförsäljare för serviceåtgärd. Man kan likna det med att er bil skulle börja låta onormalt och spruta ut rök. Förhoppningsvis kör man inte vidare med bilen då eftersom det troligen kan orsaka stora skador på motorn. När en sådan värmeskadat har inträffat spelar det inte längre någon roll vilka drivrutiner, voltmoddar eller temperaturer man har. Kortet måste bytas ut. Man kan argumentera för att konsumenter som inte skickar in sin dator på service vid onormalt beteende har begått användarfel och därmed förbrukat sin garanti. Jag vet dock att Webhallens policy, då det är återförsäljaren i detta fall, är att acceptera ärenden under garanti även om det beror på ett handhavande fel. I Nordtigers individuella fall låter det dessvärre som om grafikkortet är sönder och måste bytas ut. Det avgör dock Webhallens tekniker bäst när de har datorn på plats.
Vad kan ni då göra för att undvika värmeproblem? Ni kan välja att städa ut dammet själv. Clevodatorer är byggda för hög användarvänlighet. En enkel städning görs således genom att skruva bort locket på baksidan (efter att alla strömkällor kopplats ur) och därefter ta bort det damm ni ser. Har man tillräcklig kunskap att applicera kylpasta bör man även ta loss kylflänsarna då det är svårt att komma åt dammet i dessa utan att ta loss fläkten. För att göra detta behöver man även ett ESD-armband. Givetvis ska även de utan datorkunskap eller vilja att pyssla runt i sin dator ha möjlighet till låga temperaturer över tid. Därför kan man hos, till min kännedom, alla svenska återförsäljare skicka in datorn för en fri städning.
Sist vill jag även kommentera lite kort om varför man inte alltid får svar om man kontaktar Clevo direkt. Clevo vänder sig till skillnad från Asus och MSI inte direkt till konsumenter utan är en tillverkare. Clevos datorer (som ni ser) görs på OEM-basis vilket betyder att en annan part i leverantörskedjan står för varumärket och därmed är ansvarig för support. Man kan aldrig se en Clevodator under varumärket Clevo. Clevo bör istället ses som en av de ODMer som tillverkar datorer åt andra varumärken som HP, Acer, Lenovo, Dell, Asus etc. Skulle ni försöka kontakta en ODM, ex. Quanta eller Compal, direkt så kommer ni aldrig att få svar. Ur den synpunkten är Clevo väldigt öppna då de för det mesta vidarebefordrar konsumentmail till någon av de lokala importörerna som får gå vidare med ärendet.
Har ni fler frågor går det bra att ställa dem i tråden så kikar jag in lite senare.