Permalänk

Billig och hemmagjord StreamBox

STREAMBOX - EN STREAMANDE STEAMBOX

Hej och välkommen till min projektlogg av min streambox. En idé jag kom på när Valve publicerade att de ska utveckla ett eget operativsystem vid namn Steam OS. Syftet med detta system är att använda mer eller mindre som en spelkonsol. Ett system som gör det möjligt att ligga i soffan och bara ta det lugnt när man spelar. Jag ska också använda systemet som en HTPC.

Målet är att bygga ett eget chassi som ska fungera på ett effektivt sätt samt att allting ska kosta så lite som möjligt. Jag har plockat isär och använt delar från lite olika kasserade datorer. De enda planerade kostnaderna just nu är för materialet för chassit, ett SFX nätaggregat och en handkontroller.

Synpunkter på projektet uppskattas

To do list:
[ ]=Inte klar [/]=Påbörjat [X]=Klar
[/] Göra en CAD-skiss
[ ] Handla material
[ ] Bygga chassit:
....[X] Startknapp
....[X] Fixa I/O ramen
....[ ] Väggar, tak och botten
....[ ] Framsida i akrylplast
....[ ] HDD och DVD vagga
....[ ] Stöd för nätaggregatet
....[ ] Målning
....[ ] Montering
[ ] Installera hårdvara
[ ] Installera mjukvara

Skisser

Lila: Nätaggregat (SFX)
Röd: Grafikkort (HD 3450)
Vit: Moderkort, CPU, kylning (Asus P5SD2-VM, socket 775, Core2Duo i 2,5 GHz, standard från Intel)
Gul: RAM (2GB, ddr2)
Grön: DVD
Turkos: HDD (3,5", WD Green 2TB)

Som ni ser så kommer DVD + HDD att vila ovanpå processorn och processorkylaren. Allting väger lite över 1kg men jag spar väldigt mycket plats och det bör nog inte vara några stora problem.

Dold text

I/O ram och startknapp

Efter att borrat bort cirka 10 nitar kunde jag ta bort ramen från ett gammalt chassi, väldigt smitigt.

Efter (lite för snabbt) borrande kunde jag montera strtknappen. Den kommer alltsaå sitta på baksidan för att ha det så cleant som möjligt där fram.

Dold text
Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

om det inte kommer vara allt för kraftiga komponenter så kanske en pico psu är ett alternativ?

alternativt konstruera en egen kylare som har typ samma princip som de flesta ref grafikortskylare att den trycker luften genom en kylfläns från sidan och ut på andra sidan

eller helt enkelt att du kör vattenkylning och där med flyttar "kylflänsen" till en av sidorna istället och bara pumpen och kylblocket sitter under nätagget http://www.inet.se/produkt/5322341/cm-seidon-120v

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om det inte kommer vara allt för kraftiga komponenter så kanske en pico psu är ett alternativ?

alternativt konstruera en egen kylare som har typ samma princip som de flesta ref grafikortskylare att den trycker luften genom en kylfläns från sidan och ut på andra sidan

eller helt enkelt att du kör vattenkylning och där med flyttar "kylflänsen" till en av sidorna istället och bara pumpen och kylblocket sitter under nätagget http://www.inet.se/produkt/5322341/cm-seidon-120v

Det skulle säkert fungera bättre men problemet är att jag vill inte spendera så mycket pengar då jag inte har så mycket för tillfället. Men en simpel vettenkylningslösning är nog något jag ska fundera på för att om jag ska använda systemet som en HTPC + StreamBox så känns inte en standard kyllösning från Intel som det mest optimala.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Nu den första punkten på projektet klar, startknappen! Om jag ska vara ärlig så är jag egentligen inte alls nöjd men med tanke på att det inte kommer synas så gör det ingenting. Som startknapp använder jag en reset switch från ett annat äldre chassi. Jag fixade också med ramen som håller i och har hål för moderkortets och grafikkortets I/O (tänk baksidan av chassit) igår kväll. Den delen blev jag förvånadsvärt nöjd med. Ramen satt fastnitad till resten av chassit men med lite borrning kunde jag separera den delen från resten.

Nu ber det av till att rita skisser över hur det ska se ut. Jag kanske hinner lägga upp något redan ikväll

Hur tycker ni förresten jag ska ha bilderna? I en spoiler tag eller ska jag bara låta det vara?

Jag skyndade mig lite väl mycket sådet mittersta hålet blev inte speciellt jämnt. Men som sagt det kommer inte synas.

Dold text
Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det där nätagget måste ju minskas i storlekt det är helt galet stort jämfört med allt annat, har du verkligen inte råd med ett pico psu?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det där nätagget måste ju minskas i storlekt det är helt galet stort jämfört med allt annat, har du verkligen inte råd med ett pico psu?

Jag har nog råd men jag vill inte lägga för mycket pengar på det här egentligen, siktar på max lite över 1000kr (kan nog gå lite längre ifall det är nödvändigt). Jag tittade lite på hur en SFX lösning skulle se ut och det ser ut som det skulle passa riktigt bra om jag ommublerar lite. Får skissa lite och återkomma.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Jag har nog råd men jag vill inte lägga för mycket pengar på det här egentligen, siktar på max lite över 1000kr (kan nog gå lite längre ifall det är nödvändigt). Jag tittade lite på hur en SFX lösning skulle se ut och det ser ut som det skulle passa riktigt bra om jag ommublerar lite. Får skissa lite och återkomma.

jo gör det, du kan säkert få tag på ett billig 200w+ SFX agg istället som är betydligt mindre än det där ATX agget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

jo gör det, du kan säkert få tag på ett billig 200w+ SFX agg istället som är betydligt mindre än det där ATX agget

Här kan du se skillnaden mellan ATX och SFX och jag kommer nog köpa ett SFX aggregat. Jag hittade ett billigt på webhallen för 350kr som jag förmodligen kommer köra på

För övrigt har uppdaterat den originella posten med fler skisser och en beskrivning över vad som är vad (färgindelningen).

Dold text
Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Här kan du se skillnaden mellan ATX och SFX och jag kommer nog köpa ett SFX aggregat. Jag hittade ett billigt på webhallen för 350kr som jag förmodligen kommer köra på

http://imageshack.com/a/img94/1139/1dlp.jpg

http://imageshack.com/a/img694/9824/j6nf.jpg

jo det ser mycket trevligare ut och blir mycket kompaktare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.