Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Medlem

Om denna fungerar med Windows PC också, vilket den borde göra, är detta väldigt intressant för mig då jag aldrig skaffat mig en Xbox kontroll. Förhoppningsvis fungerar ergonomin också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt skeptisk, men det är Valve. Valve lyckas med allt de gör, förutom att någonsin släppa något med en trea i titeln.
Så jag avvaktar och längtar efter att få testa den själv.

Skrivet av m0rk:

Kommer ihåg att Logitech tillsammans med ***** (någon) hade ett projekt där man skulle ta fram tangentbord med forced feedback. Dock inget som finns på marknaden.

Edit:

Ahaha http://infoscience.epfl.ch/record/165848

En gång för länge länge sedan erbjöd Logitech en mus med force feedback, heh.
http://www.amazon.com/Logitech-WingMan-Force-Feedback-Mouse/d...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Total failcontroller!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Batman:

Noll feedback och respons ju när man spelar. Anledningen till att det finns ett traditionellt styrkors och en sekundär styrspak är ju för att man just vill få feedback när man spelar, det här blir mest bara rörigt tycker jag. Känns inte som att det här kommer slå igenom nå vidare, om det väl ändå gör det så blir det väl as usual om 2-3 år då stödet och intresset har dalnat och ersatts av nåt nytt.

Skrivet av TeknikHemmet:

Touch knappar på en kontroll känns lite konstigt, man vill väl ha en fysisk feedback när man trycker på en kontroll, eller?

Skrivet av Skuggan74:

Jag skulle aldrig använda en sån utan analoga styrspakar.
Spelar man tex spel på mobilen finns det ofta en touchvariant liknande den Steam kör med och den är ju helt horribel.

Tror inte Valve har tänkt igenom det här tillräckligt.

Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Skrivet av anon160117:

Något nytt är det i alla fall. Skulle nog inte kunna tänka mig att köra på den, man vill ha något fysiskt att styra med. Inte dra tummarna över en platta...

Skrivet av ronz:

Näää... jag vill nog ha spakar endå

Är det ingen som läser längre? Kollar folk bara på bilden och drar en slutsats?

Självklart har de tänkt på det här.

Skrivet av Valve:

Trackpads, by their nature, are less physical than thumbsticks. By themselves, they are “light touch” devices and don’t offer the kind of visceral feedback that players get from pushing joysticks around. As we investigated trackpad-based input devices, it became clear through testing that we had to find ways to add more physicality to the experience.

Skulle gissa på att Valve vet vad de håller på med. Tycker inte någon har rätt att döma hur skön kontrollen är att spela med innan de har testat den själva.

Självklart kan det här gå helt åt skogen, men jag tvivlar på att Gaben gör så här storskaliga satsningar om han inte själv tror på produkterna.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag är väldigt skeptisk, men det är Valve. Valve lyckas med allt de gör, förutom att någonsin släppa något med en trea i titeln.

Den där kommer jag ihåg.... Undrar om inte jag var på väg att beställa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Hehe... Är ju nästan en trea på den här.
Iallafall tredje utanonnseringen den här veckan

Skrivet av gamefreak:

Alltså dags för PC spelen att bli ännu mer konsollfierade...

Steam lär ju vilja att utvecklarna lägger in stöd för den i sina spel (de flesta spelen släpps ju på steam), det gör ju att de måste funka på en kontroll och då drabbas mus & tangentbordskominationen i vanlig ordning negativt.

Kan inte se att speciellt många spel med mus/tgb blivit drabbade. Känns lite som att det är ju mest bara FPS och Strategi som fallerar med en handkontroll, och har ändå fungerat alldeles ypperligt med mus och tangentbord.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

ARGH! En dj**la handkontroll!? Det var ju det jag var rädd för, efter det som stod längst ned i faq:en på andra nyheten.

Jag hyttar med båda nävarna åt Valve, ger dem två virtuella blåögon och slår in näsan: O + O

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

analoga styrspakar är ju krasst till nästan allt ting. Enda poängen är ju att man ska sitta i soffan. Det här är förhoppningsvis inte sämre. Förhoppningsvis är tekniken mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Hehe... Är ju nästan en trea på den här.
Iallafall tredje utanonnseringen den här veckan

Det är den tredje utannonseringen, men de har inte skrivit en trea eller någonting med 3 någonstans. Som vi alla vet kan Valve inte räkna till 3
( http://static.giantbomb.com/uploads/original/9/99726/1846494-... )

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Blir så trött på klagande när företag försöker göra något nytt. Hur vet ni hur bra deras haptic feedback funkar? De kanske känns bättre än med en vanlig kontroll, men en sak vet vi. Ni har ej testat den och att ni säger att den suger utan att ha testat är ju riktigt korkat.

Såna bakåtsträvande personer borde ej få sitta vid en dator, för datorn är väl för high tech?

Sedan så var de ju ganska självklart att de var en kontroll de skulle släppa som tredje sak?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna kontroller, men blir nog aldrig någonting som jag vill använda för PC gaming. Förstår ärligt talat inte varför man vill använda en kontroller istället för mus + tangentbord

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Tänk när ni ska spela COD Modern Ghost 3, ni ska precis dra en HS med snipern. Då ser ni hur en granat går av vid kanten av skärmen, PANG, kontrollen börjar skaka vilket gör att tummen glider glatt över ytan och ni missar er fantastiska HS.

Det hoppas jag! Det hade varit mycket mer realistiskt!

Tänk dig själv att göra samma manöver i verkligheten, skulle du träffat en HS efter att en granat briserat i närheten?

Permalänk
Lego Master

Ser episk ut, men jag förbehåller mig rätten att vara hälsosamt skeptisk tills jag har provat den själv.

Om nu mitten ska utgöras av en pekskärm, hur hade dom tänkt att batteritiden ska vara, givet att kontrollen blir trådlös?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna kontroller, men blir nog aldrig någonting som jag vill använda för PC gaming. Förstår tillrättalagt inte varför man vill använda en kontroller istället för mus + tangentbord

För att det kanske finns fler genre än FPS och RTS?

Permalänk
Medlem

Jahapp... jag tycker helt ärligt att designen är riktigt strykful och jag är skeptisk till ett par saker. Men det är väl bara vänta och se. Man ska inte döma ut något innan man har testat det.

Till er som kommenterar om Half-Life 3 (både på skoj och allvar) - är det inte dags att släppa det där nu? Valve är inte vad de har varit en gång i tiden, och jag tror att de är smärtsamt medvetna om hur svårt det är att överträffa sig själva med en sån titel. Ribban har satts skyhögt och jag tror att det är oerhört svårt att göra ett spel till som inte förstör mer än vad det underhåller. Därför tror jag (högst personlig uppfattning) att det inte kommer något mer spel i den serien. Åtminstone inte en uppföljare. Jag tycker dessutom att Half-Life 2 är mediokert i jämförelse med det första spelet. Det är ett bra spel, men ingen höjdare för att vara Half-Life. Det fattas något...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tycker den ser skön ut! Hoppas styrplattorna fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

1. Jag håller med fullkomligt. Detta var det första jag reagerade på direkt. "Vad i helvete..." tänkte jag, men när jag tittade närmre så såg jag att touch-ytorna är konkava och att de har ringar i sig, samt kanter där de slutar. Detta kan möjligtvis vara nog för att skapa en trevlig upplevelse, men det är svårt att svara på innan man själv testar, så det blir väl helt enkelt bara att vänta och se.

2. Det kommer nog inte att bli ett problem. Det finns 8 per hand knappar totalt, varav hälften går att aktivera medans man har handen på pekplattan. Jag skulle gissa att dessa är 1 knappen under kontrollen, 2 av dessa är s.k. triggers som sitter vid pekfingret och att den sista är klicket i pekpanelerna. Så även om det inte är bekvämt att klicka pekpanelerna så ska det nog räcka bra med 3 andra knappar per hand till de flesta spel.

Skrivet av Cenorida:

Ingen Half Life 3 tydligen som många hoppades på.

Men snälla...

Jag såg detta långt innan det visades. Att först visa ett operativ tydligt anpassat till vardagsrummet, efter att det flera gånger tidigare snackat om att göra någonting för att konkurrera med konsoler (och även snackat om hårdvara), gjorde det väldigt tydligt att de andra nyheterna kommer vara hårdvara i form av maskin och kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna kontroller, men blir nog aldrig någonting som jag vill använda för PC gaming. Förstår tillrättalagt inte varför man vill använda en kontroller istället för mus + tangentbord

Tycker personligen en kontroller är 100 ggr skönare än mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jahapp... jag tycker helt ärligt att designen är riktigt strykful och jag är skeptisk till ett par saker. Men det är väl bara vänta och se. Man ska inte döma ut något innan man har testat det.

Till er som kommenterar om Half-Life 3 (både på skoj och allvar) - är det inte dags att släppa det där nu? Valve är inte vad de har varit en gång i tiden, och jag tror att de är smärtsamt medvetna om hur svårt det är att överträffa sig själva med en sån titel. Ribban har satts skyhögt och jag tror att det är oerhört svårt att göra ett spel till som inte förstör mer än vad det underhåller. Därför tror jag (högst personlig uppfattning) att det inte kommer något mer spel i den serien. Åtminstone inte en uppföljare. Jag tycker dessutom att Half-Life 2 är mediokert i jämförelse med det första spelet. Det är ett bra spel, men ingen höjdare för att vara Half-Life. Det fattas något...

Jag släpper inte Half-Life 3 förrän något av följande inträffar;
* Valve går i konkurs och rättigheterna till Half-Life-serien köps upp av någon i syfte att lägga ner den
* Jag dör
* Planeten upphör att existera utan möjlighet att ta sig därifrån med en fungerande PC
* Spelet släpps

Ribban ligger skyhögt, ja, men jag kommer att fortsätta hoppas tills jag får konkreta bevis på att spelet faktiskt inte kommer att släppas - någonsin.
Att bara släppa möjligheten till en uppföljare av (enligt mig) världens bästa spel är inte en möjlighet i min värld.

Visa signatur

Permalänk

Half-Life 3 kommer aldrig komma, om Valve vet vad de gör.

Spelet skulle nämligen aldrig leva upp till folks förväntningar. Inte ens ett nytt single player FPS kan de göra överhuvudtaget.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser episk ut, men jag förbehåller mig rätten att vara hälsosamt skeptisk tills jag har provat den själv.

Om nu mitten ska utgöras av en pekskärm, hur hade dom tänkt att batteritiden ska vara, givet att kontrollen blir trådlös?

Jag hoppas innerligt att de kommer med en version med sladd också, för jag hatar allt som har med batterier å göra när det kommer till tillbehör.

Batteritidsmässigt så kan det ju i alla fall inte bli sämre än med Wii U (3timmar... urk.)

Som tur var så drar ju mindre skärmar självklart mindre ström, dessutom är det möjligt att skärmen endast är svartvit.

Permalänk
Vägledare

Varför försöka ändra något som redan är bra? Stryspakar fungerar hur bra som helst och hur innovativt det här än är så tror jag knappast det kommer ge en bättre feedback än en fysisk spak. Varför inte försöka förbättra stryspakarna? Eller kanske utveckla ett nytt spel?

Permalänk

Hur har de tänkt sig att man ska kunna använda "styrspakarna" samtidigt som man ska trycka på A,B,Y,X?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Holy shit vad den ser retarded ut.
First reaction.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Hur har de tänkt sig att man ska kunna använda "styrspakarna" samtidigt som man ska trycka på A,B,Y,X?

Det kan man inte på en PS3/X360-kontroll, så varför på denna?

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Avstängd

Valve har helt som microsoft tappat bort hela sin målgrupp. varför utveckla en gamepad när alla som använder steam sitter med mouse and keyboard och inte tänker ändra på det.
jag trodde att dessa 80 tals fasoner snart skulle dö ut... fast religionen har hängt med så pass länge att man undrar om någon av människans idioti kommer att försvinna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeosoth:

Det kan man inte på en PS3/X360-kontroll, så varför på denna?

för att det är en PC som hanterar den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Något jag saknat på en kontroll, Knappar på undersidan, japp precis ni hörde rätt.

Knappar för ringfingrarna. en på var "under" sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

för att det är en PC som hanterar den.

Att en PC hanterar den ändrar väl inte på något sätt ergonomin? Rita en skiss i paint eller något där du kan styra en spak med precision samtidigt som du trycker på knappar och se hur lätt det är.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sound Shower:

Måste vara nån sorts rekord i att inte läsa fakta och fantisera ihop lögner i denna tråden. Så otroligt många som gnäller på att den helt saknar feedback, när det tvärtom kommer ha MER olika sorters feedback än gamla stenålderskontroller som existerar idag.
Ni kommer dock förstå så småningom.

*suck*

Det är skillnad på feedback och feedback. Ett mekaniskt tangentbord och ett tangentbord med rubberdome har båda feedback men olika sort. Ett mobil med touchscreen som fibrerar när man trycker på tangenter har också feedback men är det samma sak som att känna att en tangent rör sig under fingret och att det klickar till när tangenten registreras? Jämför känslan i att klicka med en mus och att klicka på en touchskärm. Det enda det står på sidan är att de har vidareutvecklat vibratorn vilket låter trevligt. Det är ju dock inte så intressant om det är känsla i knapparna jag vill ha. De skriver mycket om haptisk feedback men jag och många andra klagar på avsaknaden av taktil feedback.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24