Metro LL + Grafik problem+crash efter byte av chassi+processor

Permalänk
Medlem

Metro LL + Grafik problem+crash efter byte av chassi+processor

Har väldigt nyligen bytt min processor samt chassi.
Det mesta verkar fungera som det skall, men upplever problem med Metro last light efter kanske 1-3h spelande.
Mitt i allt så fryser spelet och när jag tabbar ut kan jag inte döda processen musen försvinner och kan inte byta tll annat fönster.

Funderar på om moderkortet har fått en mindre skada som orsakar instabilitet eller liknande.
Upptäckte igår att en usb2.0 sladd satt inkopplad i IEEE 1394a uttaget.
Vet inte hur allvarligt det är.

Har inte testat något annat spel direkt, och osäker vad som gör att Metro LL krashar till och från.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka delar är det, inklusive nätaggregat?

Firewire ger runt 30V ut, så har något kopplats till USB-portarna är det troligen förstört. Kontakterna är också kopplade helt olika, men minns inte om något förstörs direkt utan att kontakten används. Jag har sett brunna moderkort pga sådan felkoppling, så det händer.

Vem har byggt? Ett misstag kan innebära fler misstag.

Är sockelpinnarna (om Intel) oskadade? Är rätt antal moderkortsdistanser monterade? Alla strömkablar glappfria och på rätt ställen? Kylaren rätt monterad (om Intel är pushpinsen rätt vridna och nertryckta fullt)?

Några tydliga bilder på bygget hade underlättat, både inuti och helst en bild på kontakterna baktill (för att lätt avgöra avsaknad av moderkortsdistanser).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Asus sabertooth 990fx gen1
Cpu: AMD FX-8350
Kylaren: Corsair H80i
Grafikkort: EVGA Geforce GTX 680
Ram: Corsair 8GB
Nätaggregat: XFX 750W

Det var usb linken mellan Corsair H80i som var inkopplad till firewire.
Så Corsairlink2 hade viss information innan jag upptäckte felet och korrigerade det och satte den i usb 2.0 kontakten.

Jag har inte sett några andra felkopplingar men alla fläktar är kopplade till min fläktkontroller förutom dom 2 som är till cpu kylaren dom är inkopplade till pumphuset via den medföljande splittern.

Länk till Bilder på hur det såg ut och hur det ser ut. 1-6 Beskriver hur det såg ut till hur jag succesivt drog om sladdarna till befintligt skick.

https://plus.google.com/photos/118200340936600177591/albums/5...

Förhoppningsvis ger dom den information som du efter frågar.

Och den som hjälpte mig var en medlem här i sweclockers. Vad jag vet så sitter kylaren som den skall och gör sitt jobb.

Jag monterade dock moderkortet själv samt satte i processorn. Så det jag fick hjälp med var montering av kylaren och viss sladddragning. Men drog som sagt om mer eller mindre 95% av alla sladdarna på morgonkvisten efter den var ihop bygd.