Permalänk
Medlem

Dator startar ej

Hej!

Köpte en ny dator för bara några dagar sedan; https://www.inet.se/kundvagn/visa/3938870/2013-09-26

Jag har nu satt ihop allting, men den vägrar starta. Grafikkortet får ström, då dess lampa lyser grön, tyvärr verkar moderkortet inte ha någon lampa.

Vad kan det bero på? Är nätagget för klent, eller är det bara moderkortet som är helt dött? Har prövat allting, ska också ringa deras support på måndag, men tänkte kolla om någon av er hade någon susning. Min gissning är att det är moderkortet.. Annars har jag väl kopplat fel någonstans =/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ta en BRA bild på hur du byggt den om du kan

Permalänk

Som careau säger, lägg upp en bild fast gärna flera så man kan se lite vart du dragit kablarna osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av al_bran:

Hej!

Köpte en ny dator för bara några dagar sedan; https://www.inet.se/kundvagn/visa/3938870/2013-09-26

Jag har nu satt ihop allting, men den vägrar starta. Grafikkortet får ström, då dess lampa lyser grön, tyvärr verkar moderkortet inte ha någon lampa.

Vad kan det bero på? Är nätagget för klent, eller är det bara moderkortet som är helt dött? Har prövat allting, ska också ringa deras support på måndag, men tänkte kolla om någon av er hade någon susning. Min gissning är att det är moderkortet.. Annars har jag väl kopplat fel någonstans =/

Tack på förhand!

Kopplat in 4/8 pins kontakten nära CPU socklen?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av al_bran:

Hej!

Köpte en ny dator för bara några dagar sedan; https://www.inet.se/kundvagn/visa/3938870/2013-09-26

Jag har nu satt ihop allting, men den vägrar starta. Grafikkortet får ström, då dess lampa lyser grön, tyvärr verkar moderkortet inte ha någon lampa.

Vad kan det bero på? Är nätagget för klent, eller är det bara moderkortet som är helt dött? Har prövat allting, ska också ringa deras support på måndag, men tänkte kolla om någon av er hade någon susning. Min gissning är att det är moderkortet.. Annars har jag väl kopplat fel någonstans =/

Tack på förhand!

har du distanser under moderkortet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har du distanser under moderkortet

Mellan moderkortet och chassit menar du? Eller hur menar du? Är rätt kass på sånt här.

Permalänk

Länkarna funkar inte tyvärr. Eller det verkar som man måste ha ett konto.

Permalänk
Medlem

Lägg upp på Imgur istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kopplat in 4/8 pins kontakten nära CPU socklen?

Japp. =/

Permalänk
Medlem

Hej!

http://www.inet.se/info/169/felsokningsguide

Senast jag byggde mig en burk plockade jag ihop allt, dubbelkollade alla kablar osv men det ville sig inte, precis samma som för dig, tex grafikkortet fick ström.

Plockade ner allt igen och lade moderkortet på kartong. Systemet bestod då bara av: Moderkort, 1 ramsticka, cpu, hårddisk och strömtillförsel. Körde skärmen till moderkortets hdmi och vips det funkade. Plockade sedan ihop allt igen med fortsatt funktion.

Permalänk

Haha kan det vara så pjåkigt att du inte slått på strömbrytaren på nätagget?

Eller kanske att sladden som går från strömbrytaren till moderkortet inte sitter rätt, dubbelkolla! För den visar inget tecken på liv eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Hej!

http://www.inet.se/info/169/felsokningsguide

Senast jag byggde mig en burk plockade jag ihop allt, dubbelkollade alla kablar osv men det ville sig inte, precis samma som för dig, tex grafikkortet fick ström.

Plockade ner allt igen och lade moderkortet på kartong. Systemet bestod då bara av: Moderkort, 1 ramsticka, cpu, hårddisk och strömtillförsel. Körde skärmen till moderkortets hdmi och vips det funkade. Plockade sedan ihop allt igen med fortsatt funktion.

Hmm.. okej! Får väl prova detta, supporten är ju ändå stängd till på måndag. Du har ingen aning om vad som fixade sig? Får väl helt enkelt pröva mig fram. Tack så mycket!

Skrivet av Pellemanify:

Haha kan det vara så pjåkigt att du inte slått på strömbrytaren på nätagget?

Haha, inte den första som ställer den frågan när jag säger att datorn inte fungerar ) men den är på, jag lovar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av al_bran:

Hmm.. okej! Får väl prova detta, supporten är ju ändå stängd till på måndag. Du har ingen aning om vad som fixade sig? Får väl helt enkelt pröva mig fram. Tack så mycket!
Nej exakt vad det var vet jag inte. Men det var garanterat rätt kopplat från början i chassit, så nånting bråkade

Haha, inte den första som ställer den frågan när jag säger att datorn inte fungerar ) men den är på, jag lovar!

Nej exakt vad det var vet jag inte. Men det var garanterat rätt kopplat från början i chassit, så nånting bråkade

Permalänk
Medlem

Frontsidekontakterna kan vara fel så du helt enkelt inte trycker på startknappen när du trycker på startknappen.

Annars ser det faktiskt lite läskigt ut, har du distanserna mellan moderkort och låda?
Händer absolut ingenting när du trycker på start eller clickar det till i fläktarna?

Vad har du på dig?

PS. Koppla in grafikkortet helt för bövelen och skruva fast det i sin port.

Permalänk
Hedersmedlem

Det saknar ett flertal monteringsskruvar till moderkort och troligen därmed också moderkortsdistanser. Om så är fallet är moderkortet kortslutet. Läste du inga guider innan du började montera avancerad elektronik?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av al_bran:

Hej!

Köpte en ny dator för bara några dagar sedan; https://www.inet.se/kundvagn/visa/3938870/2013-09-26

Jag har nu satt ihop allting, men den vägrar starta. Grafikkortet får ström, då dess lampa lyser grön, tyvärr verkar moderkortet inte ha någon lampa.

Vad kan det bero på? Är nätagget för klent, eller är det bara moderkortet som är helt dött? Har prövat allting, ska också ringa deras support på måndag, men tänkte kolla om någon av er hade någon susning. Min gissning är att det är moderkortet.. Annars har jag väl kopplat fel någonstans =/

Tack på förhand!

kollat så skärmen funkar som den ska? För jag hade de problemet då jag skulle bygga min dator och då insåg jag att jag brytit av HDMIn baki skärmen ;P

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

kollat så skärmen funkar som den ska? För jag hade de problemet då jag skulle bygga min dator och då insåg jag att jag brytit av HDMIn baki skärmen ;P

Fläktar och annat i datorn ska fortfarande starta.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det saknar ett flertal monteringsskruvar till moderkort och troligen därmed också moderkortsdistanser. Om så är fallet är moderkortet kortslutet. Läste du inga guider innan du började montera avancerad elektronik?

Att det är avancerad elektronik är iofs sant, men det gör det inte svårare att montera. Jag ser det som dyrt lego

Det är dock förvånande hur ofta någon glömmer distanserna till moderkortet... Till TS, sådana här:

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag tror du har bränt moderkortet eller kopplat powerknappen fel på moderkortet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av Lappa:

Fläktar och annat i datorn ska fortfarande starta.

Aha läste jag så dåligt ;P går inte fläktar igång så har ju kortet rykt

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Antagligen har ni rätt iomed att jag glömt distanser, betyder det att moderkortet är helt kaputt nu? Tacksam för allt!

Permalänk
Medlem

Det är nog som så att du bränt kortet ja, hoppas bara att resten höll.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av al_bran:

Tack för alla svar! Antagligen har ni rätt iomed att jag glömt distanser, betyder det att moderkortet är helt kaputt nu? Tacksam för allt!

Det märker du när du provar att starta MED distanser.

Kolla också så att din cpufläkt inte försöker suga in luft från din bakersta fläkt som då alltså blåser ut luft istället.

Vissa moderkort kräver också att minnen sitter "rätt" när man bara ska köra dual channel, kan va värt en kik.

Permalänk
Medlem

Happ dåså, men iaf. så tänkte jag rekommendera om kompletts-byggapc-guide.
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

och tipsa om distanser och ev. felvänd. PW-switch på F_PANEL som redan är sagt.

Trist ifall mobot är grillad/kasst :/

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Testa att starta med enbart cpu och minnen kopplat till moderkortet. Vet inte hur stor risk det är att resten ska ta skada om det inte redan gjort det. men för att vara säker så låt grafikkort, hårddisk och så vara okopplat tills du ser att det startar, om det startar. Du märker ju om cpu fläkt går igång och om lampor lyser på datorns front osv.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Sen när du kopplat allt rätt (förhoppningsvis) så lägger du MER tid på din kabeldragning! Promise?