Grand Theft Auto V kan dyka upp på PC tidigt nästa år

Permalänk
Medlem

Helt ärligt tror jag att spelet kommer komma till next gen konsoler innan det kommer till PC, kanske spelet t.o.m släpps i samband med konsolernas släpp nu i november även om man inte har gått ut med sådan information.

Fördelen med att nu next gen konsoler är x86 blir ju att man säkert optimerar mer för dessa dvs indirekt så kommer det också var optimerat för PC på ett annat sätt än vad det var för GTA 4 för jag tror det kommer på PC men troligen som sista plattform.
Ja detta är ju såklart min personliga uppfattning.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

tillverkaren tar betalt per kopia dom bygger.. om du köper EN kopia så du ju betalt deras jobb för den kopian.. sen att du säljer den vidare dvs privatmarkanden dvs begagnad, så är det ju bara EN kopia fortfarande som dom fått betalt för, du behåller ju inte den kopian då...men kopierar du upp den o behåller spelet sen låter hundratals ta del av spelet så har du ju hundratals kopior dom INTE byggt, det ger inga pengar till tilverkaren.

Och hur spelar det någon roll? Tillverkarna får fortfarande lika lite pengar.

Om du köper en cyckel på biltema och säljer den till din kompis så får biltema lika lite pengar som om du skapade 10 kopior på den cyckeln som du gav till dina kompisar.
Självklart är det i större skala på PC, men grunden är densamme.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Helt ärligt tror jag att spelet kommer komma till next gen konsoler innan det kommer till PC, kanske spelet t.o.m släpps i samband med konsolernas släpp nu i november även om man inte har gått ut med sådan information.

Fördelen med att nu next gen konsoler är x86 blir ju att man säkert optimerar mer för dessa dvs indirekt så kommer det också var optimerat för PC på ett annat sätt än vad det var för GTA 4 för jag tror det kommer på PC men troligen som sista plattform.
Ja detta är ju såklart min personliga uppfattning.

/Fredrik

Du läste inte min tråd om detta? GTA V har med största sannorlikhets skapats just till PC från början och sedan portats till Xbox/PS3.
Då rockstar inte haft tillgång till hårdvaran på PS4 och Xbox1 sedan starten av utvecklingen, men de har sedan länge känt till att de ska använda x86-arkitekturer, vilket gör att det är enkelt att porta från PC -> next gen console.

Detta innebär en massa bra saker för oss på PC, bland annat ett väldigt bra optimerat spel, men även allt godis som kommer av 64-bit applikation.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

De e intressant att se hur många som inte förstår varför man släpper till konsol i första hand och håller inne med informationen om det någonsin kommer till PC.

Piratkopiering är oändligt mycket större på PC marknaden. Visst kan man piratkopiera på konsoler men det är oftast krångligare och inte sällan vill folk köra online och då är inte piratkopiering på konsol hållbart, iallafall inte på Xbox.

GTA V kostade 1 700 000 000 kr att utveckla och de drog in 5 082 800 000 kr redan första dagen, det säger en hel del om konsolmarknaden och piratkopiering.

Förlorar de något alls på att dra ut på PC lanseringen? Jag skulle säga NEJ.

Ang hur grafik är på konsol så är det en smaksak men jag måste säga att de lyckats få den gamla hårdvaran i XBOX att prestera helt sjukt bra. Detaljerna är enormt mycket bättre än i tidigare GTA spel. Självklart kommer man få bättre på en highend PC men för många räcker XBOX versionen merän väl. Vissa klagar på att spelet laggar, det har jag själv aldrig märkt av merän 2-3 gånger. Däremot kan det hända att texturer inte laddas in tillräckligt snabbt när man färdas snabbt genom miljön men det ser jag inte som något problem.

Ang kontroll så är även det en smaksak, visst är mus och keyboard snäppet bättre men det är jäkligt bekvämt att bara sitta i såffan med en handkontroll med. Det tar såklart ett tag att lära sig hantera kontrollen och det blir aldrig lika bra som mus och keyboard men för mig är det nära nog för att vara värt att spela NU.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Synd dom skulle släppt det till julhandeln, men blir ju ett givet köp hur som helst.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Dessa ständiga rykten kring pc-versionen, så länge inte R* går ut med något officielt så skulle i alla fall inte jag sitta och hoppas på en pc-version.

Antingen släpps det till pc, eller inte....

Visst, spelet kommer se bra ut på PC men vem kommer sitta och lira GTA V 2014? Känns väldigt 2013.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Som man väntat! Vägrar att spela på konsol..

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Varför KÖPA det på PC, när man inte är prioriterad?

Rockstar bruka vara PC vänliga, nu har dom vänt en ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fy fan vad tragiskt att 600.000 pc spelare måste skriva på en lista innan vi ens får nån info...
Vilket jävla skit företag Rockstar är. Varför ger vi dom våra pengar? Dom tycker ju inte om oss.

Rockstar investerade 265 miljoner dollar för att det inte bryr sig om oss som ska köpa deras spel, jo visst.. Det finns fortfarande ingen officiell information från Rockstar som tyder på att spelet skall släppas till PC. Dom har valt (eller fått betalt) att fokusera i förstahand på konsol marknaden.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av Heinkel92:

Visst, spelet kommer se bra ut på PC men vem kommer sitta och lira GTA V 2014? Känns väldigt 2013.

Har du ens spelat det? Det känns inte ett dugg 2013 på konsol, snarare 2009.

Sitter hellre år 2014 och spelar ett spel som känns som 2013, än att sitta år 2013 och spela ett spels om känns som 2009.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Sötast
Skrivet av nicoliani:

Varför KÖPA det på PC, när man inte är prioriterad?

Rockstar bruka vara PC vänliga, nu har dom vänt en ryggen.

Sedär, nu har du motiverat varför du personligen inte behöver få skuldkänslor när du piratkopierar spelet.

Men filmer behöver man inte heller köpa va? pfft, biograferna prioriteras ju där.

Och musik, vem köper det? Den finns i usa säkert en hel dag innan oss, tycker nog att det är bäst att pirata för att visa att det är fel, eller?

Personligen brukar jag bara gå rakt ut ur ICA med mina 3 kassar med mat, fan de jävlarna har ju köer, jag känner mig så jävla lågt prioriterad när jag ska behöva vänta så det är likabra att bara stjäla det.

---

Jag är själv pirat, har varit det hela mitt liv, men inte fan snurrar jag runt och försöker dölja det jag gör med påhittade lögner.

De gånger jag laddar ner antingen spel eller film, så vet jag att jag begår både ett lagbrott och ett moraliskt fel, ingen idé i att försöka motivera det jag gör för att försöka få det rättfärdigat.

Permalänk
Avstängd

Givetvis kommer skiten släppas till PC. Det är bara en tidsfråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sedär, nu har du motiverat varför du personligen inte behöver få skuldkänslor när du piratkopierar spelet.

Men filmer behöver man inte heller köpa va? pfft, biograferna prioriteras ju där.

Och musik, vem köper det? Den finns i usa säkert en hel dag innan oss, tycker nog att det är bäst att pirata för att visa att det är fel, eller?

Personligen brukar jag bara gå rakt ut ur ICA med mina 3 kassar med mat, fan de jävlarna har ju köer, jag känner mig så jävla lågt prioriterad när jag ska behöva vänta så det är likabra att bara stjäla det.

---

Jag är själv pirat, har varit det hela mitt liv, men inte fan snurrar jag runt och försöker dölja det jag gör med påhittade lögner.

De gånger jag laddar ner antingen spel eller film, så vet jag att jag begår både ett lagbrott och ett moraliskt fel, ingen idé i att försöka motivera det jag gör för att försöka få det rättfärdigat.

Nej inte riktigt. Jag vill inte spela eller köpa ett konsolspel som utvecklats för en maskinvara som har 10 år bakom sig.
Kommer inte ens spela detta även om det släpptes på demo.
Jag har följt Rockstar ända sedan deras första spel, och har sett vad det blivit av dem.
Finns många andra speltillverkare som är PC spelarna trogna och släpper up to date spel teknik. Så låt Rockstar vara ett konsolföretag som de har valt att vara.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Turerna kring en eventuell lansering av Grand Theft Auto V för PC fortsätter sedan både Intel och andra källor indikerat att spelet kan dyka upp inom en inte allt för avlägsen framtid.

Läs artikeln

Kuuung På PC är det så mycket roligare då det är lätt t.ex att lägga in moddar m.m Sedan spela i 20-30fps på konsol så nej tack.

(Y)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

PC...

Jag förstår aldrig vad som är så svårt att inte vilja släppa det till PC, .

Kan säga att GTA V skulle säkert kamma hem dubbelt så många Guinness Rekord om PC hade fått vart med på 17'e September dagen.

Svårt att säga, dem tjänade nog (kanske) mer än vad dem skulle gjort om dem släppte det till PC eftersom folk då väntar till det piratkopieras på PC istället... u är det ju folk som väntar på PC versionen som köper konsoll för att dem inte väntar.

Företagen: konsol + plus spel eller bara spelet till konsol > köpa PC spelet endast

Antagligen för att Sony och Microsoft vill sälja deras sista eheter.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Nej inte riktigt. Jag vill inte spela eller köpa ett konsolspel som utvecklats för en maskinvara som har 10 år bakom sig.
Kommer inte ens spela detta även om det släpptes på demo.
Jag har följt Rockstar ända sedan deras första spel, och har sett vad det blivit av dem.
Finns många andra speltillverkare som är PC spelarna trogna och släpper up to date spel teknik. Så låt Rockstar vara ett konsolföretag som de har valt att vara.

+1

GTAV är byggt på ~10 år gamla grafikprinciper.
Jämför GTAV med HL2, trådmodellerna är av samma generation, animationer, "specialaffekter" likaså.
Men om ett spel ser bra ut eller inte är inte något jag prioriterar jättehögt.
Jag väljer hellre ett spel som är bra framför ett spel som ser bra ut.
Tex: HL2 är legendariskt, StartCraft (ettan alltså) har en kampanj som är unik, System Shock 2 har en stämning som inte finns i andra spel, Fallout 2, det finns nog inget annat RPG som är mer genomtänkt och öppet.
Detta är några spel som jag spelar med jämna mellanrum bara för att de är så bra.

GTA I var ju knappast grafiskt imponerande, men det var roligt. Sno bilar, köra över folk, smita ifrån polisen etc.

Jag tycker att de flesta av spelen som släpps idag är för mycket QTE. Det är nästan som att de vill att man skall känna som man är i en actionrulle. Problemet är att man måste följa manuset så att säga. Jag suger på det, jag försöker alltid välja "det här väntar sig nog ingen"-lösningar.

Metacritics User Score får avgöra om jag köper GTAV, på PC.

Permalänk
Medlem

Varför klagar ni på ett spel som ni inte vill spela?
jag personligen har väntat på det här spelet och kommer att köpa det och spela sen kanske jag klagar på något som är dåligt.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Blir inga mer värdelösa konsollportade PC spel från R* sedan jag skaffade Max Payne 3 till PC. Har inget förtroende kvar för företaget på PC sidan. Så om jag ska spela GTA V så blir det med all säkerhet på en konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Bara jag som har förhandsbokat det? På gamestop så det är inget fejk... dom sa den 29de december

Förhandsbokade det för två år sedan på Webhallen. De brukar öppna för förhandsbokningar redan när spelen är i ryktesstadierna, och då lägger de ut den till ett sedvanligt pris. Om priset skulle råka bli högre senare får man ändå köpa för det priest man bokade, och om det blir lägre så får man det nya priset.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Förhandsbokade det för två år sedan på Webhallen. De brukar öppna för förhandsbokningar redan när spelen är i ryktesstadierna, och då lägger de ut den till ett sedvanligt pris. Om priset skulle råka bli högre senare får man ändå köpa för det priest man bokade, och om det blir lägre så får man det nya priset.

+1 (bokade 2011-11-03)

Vilken tur ang priset, tänk om det varit tvärtom. När man bokade för dyrare pris än vad det blir vid release och man var bunden till det. Som t.ex. PS4 som de hade satt till 6990 och nu är satt till 3890, 3100 åt helvete liksom

Det är därför man inte skall beställa från ClickOK, har hört att dom efterfakturerar en.. De borde heta InteOK

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Piratkopiering.

Stämmer inte längre med Stram och annan liknande DRM. DRM fungerar äntligen - dock med den tråkiga földen av att det är ett dyrt DRM som kräver sevrar man kan kontakta och spel som därför inte fungerar efter något år.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tilax:

Stämmer inte längre med Stram och annan liknande DRM. DRM fungerar äntligen - dock med den tråkiga földen av att det är ett dyrt DRM som kräver sevrar man kan kontakta och spel som därför inte fungerar efter något år.

Jo. Det är fördelen med Steam när det gäller drm, det är inte så stor risk att de försvinner nu.

Personligen tycker jag det är tråkigt att folk tror att piratkopieringen är anledningen till att spel inte säljer till pc (de säljer till pc). Är spelen dåliga så säljer de dåligt. Om det inte heter Sim City då. DRM är något som förstör mycket mer än något annat.

Jag tänker köpa det till PC också, utöver att köpa ett spel för 749kr, vilket jag aldrig hade gjort om det släppts till PC direkt. Så visst fungerar det, men det förutsätter att Rockstar inte bajsar mer på sina kunder! Inga fler dåliga portar och liknande! Man kan ju hoppas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Blir inga mer värdelösa konsollportade PC spel från R* sedan jag skaffade Max Payne 3 till PC. Har inget förtroende kvar för företaget på PC sidan. Så om jag ska spela GTA V så blir det med all säkerhet på en konsoll.

PC-versionen av Max Payne 3 var ju väldigt bra gjord bortsett från quicktime events som höll mycket lägre kvalitet än själva spelet. Om de lyckas med något likanande med GTA V så blir det jättebra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer GTA V va snyggt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

PC-versionen a Mavx Payne 3 var ju väldigt bra gjord bortsett från quicktime events som höll mycket lägre kvalitet än själva spelet. Om de lyckas med något likanande med GTA V så blir det jättebra.

Lyckligtvis så är ju inte GTA V en korridorskjutare som MP3...för mig personligen så räcker grafiken till i 360 versionen. Är inne på tredje genomspelningen nu..

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Har du ens spelat det? Det känns inte ett dugg 2013 på konsol, snarare 2009.

Sitter hellre år 2014 och spelar ett spel som känns som 2013, än att sitta år 2013 och spela ett spels om känns som 2009.

Har spelet till ps3, jag gillar det starkt. Problemet är alla dessa som gnäller om pc-versionen. Inget vet om det kommer till pc eller inte, så släpp det bara tills vi vet något officiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoliani:

Rockstar bruka vara PC vänliga, nu har dom vänt en ryggen.

Va? Rockstar brukar väl absolut inte vara "PC vänliga"..om du tänker på rockstar som "PC vänliga" så går du ett ganska stort antal år tillbaks i tiden.
Skulle själv säga att rockstar är en av de stora som tydligast har övergett PC-spelarna sedan länge.
Red dead redemption finns inte alls till PC. GTA IV släpptes april 2008 för konsol och december 2008 till PC. Dessutom var det en av de sämsta konsolportningarna i historien, närmast ospelbart vid PC släppet. Fortfarande lämnar det en hel del att önska.
L.A Noire släpptes för konsol i Maj 2011 och för PC i november samma år. Bara som exempel..
Om någon visat vägen och dissat PC-spelarna så är det just de. PC-versionerna har mest känts som ett försök att mjölka ut det sista av kossan, absolut inte som något som de brinner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

GTA IV släpptes april 2008 för konsol och december 2008 till PC. Dessutom var det en av de sämsta konsolportningarna i historien, närmast ospelbart vid PC släppet. Fortfarande lämnar det en hel del att önska.

För mig så flöt GTA 4 på betydligt bättre på dator än på PS3 dessutom såg det mycket snyggare ut än på PS3. Så jag tycker inte portningen var helt värdelös. Körde med en AMD P1 4 kärnig, 4 gb ram, AMD hd4850 priset på datorn var ungefär 4000-5000 kr då vilket ungefär motsvarade PS3. Däremot vet jag inte hur spelbart GTA 4 är på nyare datorer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Jag har skrivit på den och hoppas innerligt att spelet kommer till pc.

Men för att spelet inte ska släppas till pc har någon startat en signering som är uppe i 11 000 underskrifter. http://www.change.org/en-CA/petitions/rockstar-games-dont-mak... Sjukt att någon vill göra något sådant.

STOR Facepalm till den snubben som startade den signeringen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det kostar pengar att köra piratkopierade spel oavsett plattform. Antingen runt 3-4000 för en chipad konsol, eller runt 8-20 000 för en speldator.

Det må vara enklare att piratkopiera till dator.
Det är dock säkrare till konsol, då man slipper risken för malware.

Enkelt, bekvämt och smidigt, det är precis vad det är att låta bli att pirata, både på PC och konsol.

En PC kan inte bli bannad från internet. En konsol kan inte heller bli bannad från internet.
Ett användarkonto på PC kan däremot bannas, precis som på konsol.

Det är skillnad på dator och konsol ja. Skillnaden är att man piratkopierar på olika vis, med olika för och nackdelar. Slutresultatet är ungefär detsamma.

Vad vill du komma? Jag förstår att du vill försvara PC-marknaden och att vi är på att sådant forum men..

Skillnaden är att det är betydligt enklare, utan verktyg, utan kostnad, utan att riskera garanti och värde på produkten samt utan kunskap kunna spela piratkopierat. Det är här datorn befinner sig.

På en konsol vill du inte ha ditt konto bannad som du har alla dina framsteg och allt värdefullt som är bundet till ditt konto som man måste ha på konsolen för att den ska fungera bra. Inte alls samma risker på en dator.

En dator eller datorkomponenter köper du inte för piratkopiera och ingen del har specifikt syfte att köra piratkopierat. Ett chipp eller liknande har bara ett syfte och det krävs installation och ev uppdatera mjukvaran.... Du måste se en skillnad?

Det finns inget värde i piratkopierade spel heller, så att betalar för något som i sin tur inte skapar värde är lite dumt. Dessutom är konsolen så billig så att man kan kosta på sig de spel man vill ha istället.

Dessutom, utan att sett statistik eller liknande så är PC marknaden betydligt mer påverkad av piratkopieringen jämfört mot konsolmarknaden, jag kan inte tänka mig något annat helt enkelt. Åter igen, jag tror inte piratkopieringen är ett problem för spelskaparna. De flesta köper idag om man skapar ett bra spel.