Någonting slöar ner datorn (möjligtvis ssd ?)

Permalänk

Någonting slöar ner datorn (möjligtvis ssd ?)

God morgon! Jag har haft ett rätt så skumt problem nu senaste månaderna och jag kan inte lyckas komma på vad det är som orsakar det.
Vid olika tidpunkter varje dag, bestämmer sig datorn för att bli slö.

Efter en stunds användande av datorn så börjar den ta väldans tid att göra vissa saker, ett exempel är att jag surfar runt allting funkar som det ska och efter en stunds användande av datorn så öppnar jag en ny flik och skriver in adressen och genast tar de ca 40sek till 1 minut att ens öppna denna sidan, väl inne på sidan går det fort att surfa.
När detta väl inträffar så blir det liknande med alla program, vilket program jag än startar verkar det ta runt 40sek till 1 minut innan datorn förstår att jag öppnat programmet/länken.
Och under tiden jag väntar på att någonting ska öppnas så är datorn som vanligt, den varken hänger sig eller beter sig konstigt.
Den tar bara ca 1 minut att starta upp något program och de löser sig genom en omstart men börjar bli frustrerande ifall någon skickar en länk och det tar 1 minut att ens öppna länken.

Jag har provat byta från chrome till firefox då jag först trodde det var webbläsarens fel men problemet uppstog ändå, det var då jag märkte att det är precis samma sak att försöka starta något program.

Svårt att förklara problemet =/

Specs
2600k
16gb ram
Intel 530 240gb SSD (Os)
Corsair force 120gb (spel)

Permalänk

Tror jag förstår ditt problem.

Du säger "vid olika tidpunkter varje dag". Menar du att det sker helt random eller att det sker vid just olika, specifika tidpunkter varje dag?

Så som du beskriver det låter det som om det skulle kunna vara disken som är överbelastad och inte kan läsa in cachen eller dylikt men jag förstår inte vad som skulle kunna anstränga en SSD så mycket att det tar upp till 1 min att ens öppna en länk.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Tror jag förstår ditt problem.

Du säger "vid olika tidpunkter varje dag". Menar du att det sker helt random eller att det sker vid just olika, specifika tidpunkter varje dag?

Så som du beskriver det låter det som om det skulle kunna vara disken som är överbelastad och inte kan läsa in cachen eller dylikt men jag förstår inte vad som skulle kunna anstränga en SSD så mycket att det tar upp till 1 min att ens öppna en länk.

Just olika, helt random, ibland efter jag suttit vid datorn i 8 timmar ibland efter kanske 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Just olika, helt random, ibland efter jag suttit vid datorn i 8 timmar ibland efter kanske 20 minuter.

Hjälper det om du ställer processorn på original klock?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hjälper det om du ställer processorn på original klock?

Ska prova det nu, återkommer ifall det fortsätter

Permalänk
Medlem

Har samma problem.

Jag har originalklock på min i7-2600k.

Sker vid helt olika randomtillfällen. Har kollat om det är några processer som laddar ner något och testar att då stänga av några dom det arbetas mkt på. Kollar om windows update uppdateras men de gör det inte. När man spelar så kan det ofta bli att latenty slås upp i höjden på typ 300ms istället för vanliga 50 ms...

Är därför mkt intresserad om det finns ngt svar i tråden.

Permalänk
Medlem

Gissar att någon av er provat att ominstallera windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Gissar att någon av er provat att ominstallera windows?

Stämmer bra det.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hjälper det om du ställer processorn på original klock?

Hjälpte inte

Permalänk

Total återställning av hårddisken kan vara en idé.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Testat allting som sägs här och ingenting gav direkt resultat, klockade däremot upp cpun från 4.5 ghz till 4.6 och har inte haft problemet sen dess! Ifall nu någon får liknande problem så kanske det kan hjälpa

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid vara någon minnesläcka i något program som ställer till det. Nu löste du det genom att överklocka men nästa gång kan du ju kika aktivitetshanteraren och se om det finns något program som beter sig suspekt

Permalänk
Avstängd

Låter som att det kan vara någon form av energispar funktion på moderkortet som slås av och på vid olika tillfällen. Kan vara värt att kolla upp det ibland kan sådant spöka till det ordentligt faktiskt.