Dota 2 vs League of Legends

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Kan vi sluta slåss och ifall DOTA eller League of Legends är bättre?

Det vi vill se är att E-Sport växer och det kräver att alla dessa e-sporter växer. Sen vore lite större blandade turneringar och events häftiga där samtliga topspelen är med. Tänk Elektroniska Olympiska Spelen typ. Med en enorm publik. Då kan vi inte sitta och välja imellan spelen utan vidgning av alla e-sporterna behövs. Patetiskt att bråka om något subjektivt.. Vad kommer ni komma fram till liksom? Att ni inte tycker lika? OH RLY.

Visst vill ALLA att E-sport ska växa. Men som du säkert vet så FÅR MAN BETALT när man spelar som prospelare. Och ett spel ska inte vara pissenkelt att bli prospelare i. Ta detta som exempel, jag betalar gärna en som klipper min gräsmatta(LoL), men inte alls lika mycket som den killen som bygger hela mitt hus(Dota2).

Permalänk
Medlem

LoL är inte det pay 2 win? Dessutom så saknar de funktioner i gameplay som Dota 2 har vilket gör att det blir mer att tänka på.

Sen att lol är stort förstår jag inte, ser jobbigt ut har dock inte testat själv. Kört HoN men nu mera Dota 2 senaste året och är grymt nöjd.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

LoL är inte det pay 2 win? Dessutom så saknar de funktioner i gameplay som Dota 2 har vilket gör att det blir mer att tänka på.

Sen att lol är stort förstår jag inte, ser jobbigt ut har dock inte testat själv. Kört HoN men nu mera Dota 2 senaste året och är grymt nöjd.

Mjaaee. Om det inte ändrats så är en ny spelare tvungen att köpa heroes för att kunna spela mer än typ "weekly chosen ones" eller nåt. Men så ska ranked ha alla heroes osv.

Att LoL är så stort är för det är ögongodis för en 12åring. Det är en katastrof rent grafiskt. Man får ju epelepsi av att kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Mjaaee. Om det inte ändrats så är en ny spelare tvungen att köpa heroes för att kunna spela mer än typ "weekly chosen ones" eller nåt. Men så ska ranked ha alla heroes osv.

Att LoL är så stort är för det är ögongodis för en 12åring. Det är en katastrof rent grafiskt. Man får ju epelepsi av att kolla på det.

Nej man måste äta 16 för ranked.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag säger testa båda i ~50-100h (spelar du LPGs så har du den tiden). Jag vet ingen som gått från Dota till LoL och stannat, jag inkluderat, men många som gjort tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ja tittar man bara på Dota2 sändningar så lär man knappast tycka något annat är bättre.
Jag tycker Riots casters är mycket bättre än de jag sett i Dota2, de är pålästa och engagerade och
har humor. Inte lika övernitiska i teknikaliteter kanske som de i Dota som raljerar om ett val av "item" i flera minuter ibland.

Jag är övertygad om att Dota2 spelarna ogillar LoL för att det kräver så mycket mer koncentration och reaktionsförmåga
lika mycket som att de som spelar LoL tycker Dota2 kräver för mycket runt omkring det elementära PvP-spelandet.

Du har uppenbarligen knappt sett några Dota2 casters alls. Det märks tydligt.

Skrivet av MyZk0:

Om du försöker svara på mig:
Nej, större upplösning gör inte den bruna äckliga pastellfärgen i Dota 2 vackrare.

Gräs som är grått? No thanks.
Därav SweetFX. Grönt gräs.

http://i.imgur.com/NdygJjL.jpg

Fattar inte riktigt, sådär ser det inte alls ut för mig. Ser ljusare och klarare ut, bättre ut.
Märker att många LoL spelare klagar och påstår att grafiken är sämst i Dota, tror mer att
det antingen är dina inställningar eller så är det din skärm eller gpu. Tittar du på Dota2 videos
ser du att det är sjukt mycket bättre bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Jag säger testa båda i ~50-100h (spelar du LPGs så har du den tiden). Jag vet ingen som gått från Dota till LoL och stannat, jag inkluderat, men många som gjort tvärtom.

Jag gick från LoL till Dota2, 65 timmar i det ungefär, men gick tillbaka. Tyckte tvärt om från de flesta Dota-fanboys här att det var olidligt tråkigt även om man lärde sig det rätt bra till slut. Ofta kom det in en professor som fördelade rollerna för att han var självutnämnd Führer, sen spenderade han hela matchen med att dö, skylla på andra, faila och rage quit. Tror mina första 30 timmar i spelet var så och de satte väl tonen.

I slutet av tiden fick jag prova på andra roligare roller i spelet och det gick bättre men så installerade jag LoL igen och mitt kalla hjärta tinade av kärleken jag kände i spelet. Dota 2 förpassade till Steam skroten... Kanske för alltid kanske inte.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Hur förändrar det rollen på en hero rent praktiskt?

I LoL kan även en tank bygga den stat som hans abilities scalear med och bli något av en caster (men antagligen en kostnadsineffektiv sådan pga dåliga ratios eller dyl.), precis som en support kan bygga items som gör dennes auto-attacker blir nästan lika starka som en marksmans (förutom att supporten förmodligen har en i jämförelse värdelös attack animation). Men jag menar, ibland vill man bygga tankigt även på en carry-roll för att man kan göra mer skada genom det.

Detta gör ju så att varje hero/champ känns mindre unik. Hur kul är det om alla kan göras till carry eller support?
Visst, i pubs "kan" man väl det tekniskt sätt men lite mer realistiskt så går det liksom inte att göra
Crystal Maiden eller Rubick till carry, möjligen starka i teamfights med abilities, men det räcker inte.
En carry kan inte vara beroende av abilities, så är det bara. Såvida du inte försöker vinna tidigt.
Men det finns ju heroes i Dota som kan spela som en annan roll än vad den från början är tänkt som.
Windrunner, Vengeful Spirit och Silencer är alla supports men funkar skitbra som Semi-Carry också.
Vengeful är speciellt bra på rightclicks pga hennes Aura, som även påverkar medhjälpare, ger (när den är maxad)
över 30% bonus dmg om jag inte minns fel. Att hon sedan har en stun som gör ~300dmg samt en aoe som skadar
och under en 20 sek period ger -5 (tror jag) armour på alla fiender som blivit träffade.
I alla fall, jag tycker att i Dota är heroes mer unika än i LoL, och då spelar det ingen roll om LoL har 10 fler heroes.

Skrivet av bobbeyblade:

Jag gick från LoL till Dota2, 65 timmar i det ungefär, men gick tillbaka. Tyckte tvärt om från de flesta Dota-fanboys här att det var olidligt tråkigt även om man lärde sig det rätt bra till slut. Ofta kom det in en professor som fördelade rollerna för att han var självutnämnd Führer, sen spenderade han hela matchen med att dö, skylla på andra, faila och rage quit. Tror mina första 30 timmar i spelet var så och de satte väl tonen.

I slutet av tiden fick jag prova på andra roligare roller i spelet och det gick bättre men så installerade jag LoL igen och mitt kalla hjärta tinade av kärleken jag kände i spelet. Dota 2 förpassade till Steam skroten... Kanske för alltid kanske inte.

65 timmar i Dota är ingenting. Tog mig många hundra timmar innan man fattade allting, finns fortfarande mycket att lära.
Spelat Dota 2 i ca 1000 timmar f.ö

PS: Spela Coop när du är ny, folk är trevligare, gör inget om du failar osv.
Spelar fortfarande där ibland när jag vill testa nya grejer som kan vara riskabelt
i ett riktigt spel för att undvika att förstöra för andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Detta gör ju så att varje hero/champ känns mindre unik. Hur kul är det om alla kan göras till carry eller support?
Visst, i pubs "kan" man väl det tekniskt sätt men lite mer realistiskt så går det liksom inte att göra
Crystal Maiden eller Rubick till carry, möjligen starka i teamfights med abilities, men det räcker inte.
En carry kan inte vara beroende av abilities, så är det bara. Såvida du inte försöker vinna tidigt.
Men det finns ju heroes i Dota som kan spela som en annan roll än vad den från början är tänkt som.
Windrunner, Vengeful Spirit och Silencer är alla supports men funkar skitbra som Semi-Carry också.
Vengeful är speciellt bra på rightclicks pga hennes Aura, som även påverkar medhjälpare, ger (när den är maxad)
över 30% bonus dmg om jag inte minns fel. Att hon sedan har en stun som gör ~300dmg samt en aoe som skadar
och under en 20 sek period ger -5 (tror jag) armour på alla fiender som blivit träffade.
I alla fall, jag tycker att i Dota är heroes mer unika än i LoL, och då spelar det ingen roll om LoL har 10 fler heroes.

65 timmar i Dota är ingenting. Tog mig många hundra timmar innan man fattade allting, finns fortfarande mycket att lära.
Spelat Dota 2 i ca 1000 timmar f.ö

PS: Spela Coop när du är ny, folk är trevligare, gör inget om du failar osv.
Spelar fortfarande där ibland när jag vill testa nya grejer som kan vara riskabelt
i ett riktigt spel för att undvika att förstöra för andra

Jag minns inte om det fanns Coop när jag provade spelet.
Jag ger det säkert en ny chans om mitt lag i LoL lägger ner.

Aja kvala till Esport - SM först

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Jag gick från LoL till Dota2, 65 timmar i det ungefär, men gick tillbaka. Tyckte tvärt om från de flesta Dota-fanboys här att det var olidligt tråkigt även om man lärde sig det rätt bra till slut. Ofta kom det in en professor som fördelade rollerna för att han var självutnämnd Führer, sen spenderade han hela matchen med att dö, skylla på andra, faila och rage quit. Tror mina första 30 timmar i spelet var så och de satte väl tonen.

I slutet av tiden fick jag prova på andra roligare roller i spelet och det gick bättre men så installerade jag LoL igen och mitt kalla hjärta tinade av kärleken jag kände i spelet. Dota 2 förpassade till Steam skroten... Kanske för alltid kanske inte.

Jag tänker inte försöka försvara communityt i dota, även om lol lär lika dåligt där. Hela genren drar åt sig dryga människor, men det där är ju kritik mot folk, inte mot spelet. Att du gick tillbaka till LoL för att du har kompisar du kan spela med och slippa idioter har ju inte riktigt något att göra med spelets meriter. Men jag förstår. Tråkigt med dummisar.

Permalänk
Medlem

Jag spelade LoL först, så det är förmodligen därför jag gillar det. Jag ska förklara varför. Dota har jag spelat kanske 10-15 timmar.

1: När jag spelat Dota2 så tycker jag för det första att det ser sämre ut. Zoomar jag in på en hjälte så är det en suddig typ med dåliga texturer. Efter att ha läst på tråden insåg jag att man kanske kan ändra grafiken, vilket jag inte gjort. Detta leder mig till min andra punkt.

2: Menyerna och UI't i Dota2 är helt fruktansvärt oförlåtligt bedrövliga. Första gångerna jag skulle stänga av spelet var jag tvungen att använda mig av alt-f4 för att jag inte hittade någon menyknapp eller ett sätt att stänga av.
En runda råkade jag komma åt en knapp som gjorde att statsen poppade upp. 2 minuter senare hittade jag vart jag fick ner den igen. Man kunde tycka att ett kryss i hörnet av rutan inte vore för mycket att begära..

3: Utöver dessa saker tycker jag (men det är förmodligen då jag inte är insatt nog) att Dota2 känns väldigt obalanserat. En hjälte kan stunna ett helt lag i 7 sekunder och döda 3 av dom under processen. Visst kan man köpa items som kontrar det osv men... För mig som ny spelare var det iallafall enbart tråkigt.^

Men slutligen tror jag det handlar om vilket man spelar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Detta gör ju så att varje hero/champ känns mindre unik. Hur kul är det om alla kan göras till carry eller support?
Visst, i pubs "kan" man väl det tekniskt sätt men lite mer realistiskt så går det liksom inte att göra

Jag vet inte du. Bara för att en Janna kan gå en attack damage build påminna om en marksman (och säkerligen också bära matcher mot mindre kompetenta spelare) så kommer hon vara mycket sämre än en Graves med samma build pga sin attack animation, fördelningen av sina base stats och symbiosen med sina abilities och sina items. Detsamma gäller om man försöker gå ability power på henne, vilket visserligen kan fungera i en nichead lineup, men för det mesta är det suboptimalt.

Så, visst, de kan gå något helt annat än vad de är tänkta för, men den absolut vanligaste manifestationen av det är att en bruiser som snöbollat går en mer aggress build path än vad den skulle gjort annars, eller att en ability power carry bygger tankigare för att den är utsatt för för hög burst.

Med det sagt bygger dock absolut inte alla champions samma items, t.ex. kan en champion med kort range och hög base damage på sina abilities vilja bygga tankigt med cooldown reduction för att kunna optimera sin damage output. Men det är väl standard i MOBAs så jag vet inte varför jag skriver om det egentligen.

Skrivet av Friterad:

Crystal Maiden eller Rubick till carry, möjligen starka i teamfights med abilities, men det räcker inte.
En carry kan inte vara beroende av abilities, så är det bara. Såvida du inte försöker vinna tidigt.
Men det finns ju heroes i Dota som kan spela som en annan roll än vad den från början är tänkt som.
Windrunner, Vengeful Spirit och Silencer är alla supports men funkar skitbra som Semi-Carry också.
Vengeful är speciellt bra på rightclicks pga hennes Aura, som även påverkar medhjälpare, ger (när den är maxad)
över 30% bonus dmg om jag inte minns fel. Att hon sedan har en stun som gör ~300dmg samt en aoe som skadar
och under en 20 sek period ger -5 (tror jag) armour på alla fiender som blivit träffade.

Finns det alltså inga heroes i Dota som går carry med sina abilities? Jag menar, kommer majoriteten av skadan i en team fight från respektive lags right clickers? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag vet inte du. Bara för att en Janna kan gå en attack damage build påminna om en marksman (och säkerligen också bära matcher mot mindre kompetenta spelare) så kommer hon vara mycket sämre än en Graves med samma build pga sin attack animation, fördelningen av sina base stats och symbiosen med sina abilities och sina items. Detsamma gäller om man försöker gå ability power på henne, vilket visserligen kan fungera i en nichead lineup, men för det mesta är det suboptimalt.

Så, visst, de kan gå något helt annat än vad de är tänkta för, men den absolut vanligaste manifestationen av det är att en bruiser som snöbollat går en mer aggress build path än vad den skulle gjort annars, eller att en ability power carry bygger tankigare för att den är utsatt för för hög burst.

Med det sagt bygger dock absolut inte alla champions samma items, t.ex. kan en champion med kort range och hög base damage på sina abilities vilja bygga tankigt med cooldown reduction för att kunna optimera sin damage output. Men det är väl standard i MOBAs så jag vet inte varför jag skriver om det egentligen.

Finns det alltså inga heroes i Dota som går carry med sina abilities? Jag menar, kommer majoriteten av skadan i en team fight från respektive lags right clickers? :S

I lategame är det rightclick som gör de mesta skadan. T.ex. Juggernaughts spin efter man fått typ Battlefury är endast för Survival, beroende på hur snabbt man fått itemen.

Men en Semi-carry som blir en hård jävel i lategame är Gondar. Hans passiva skill scalar som in i hela helvete, så han transitionar till en fet jävel.

Och sen får man tänka på att där finns counters till sådanna hårda carrys. Dark Seer är en sjuk sådan. Hans ultimate med en Scepter... Älskar den gubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag vet inte du. Bara för att en Janna kan gå en attack damage build påminna om en marksman (och säkerligen också bära matcher mot mindre kompetenta spelare) så kommer hon vara mycket sämre än en Graves med samma build pga sin attack animation, fördelningen av sina base stats och symbiosen med sina abilities och sina items. Detsamma gäller om man försöker gå ability power på henne, vilket visserligen kan fungera i en nichead lineup, men för det mesta är det suboptimalt.

Så, visst, de kan gå något helt annat än vad de är tänkta för, men den absolut vanligaste manifestationen av det är att en bruiser som snöbollat går en mer aggress build path än vad den skulle gjort annars, eller att en ability power carry bygger tankigare för att den är utsatt för för hög burst.

Med det sagt bygger dock absolut inte alla champions samma items, t.ex. kan en champion med kort range och hög base damage på sina abilities vilja bygga tankigt med cooldown reduction för att kunna optimera sin damage output. Men det är väl standard i MOBAs så jag vet inte varför jag skriver om det egentligen.

Finns det alltså inga heroes i Dota som går carry med sina abilities? Jag menar, kommer majoriteten av skadan i en team fight från respektive lags right clickers? :S

Nu kan jag inte allt om LoL, men det är slutsatser efter vad LoL spelare säger hur det är osv.
Det jag säger är inte att alla carry heroes är enbart rightclickers utan att en carry kan inte vara helt beroende av
sina abilities, möjligen passiva, men om vi tar aktiva abilities så är det en annan sak.
Då en ability inte kan förbättras mer än att du maxar den eller att du förbättrar ultimate med aghanims scepter
så måste du sikta mot hög dmg och crits, möjligen tank build med, beror på situationen.
När det är earlygame så givetvis är abilities bra, egentligen är man nästintill värdelös utan dem.
Men det är lategame, du kan inte spela carry om du inte kan göra det hela game'et, för du kan ju inte
bara byta roll helt plötsligt. Lite som Pudge, han är helt beroende av sina abilities, han kan inte köra
carry, om du nu inte spelar yolo-mode, skaffar dig en mjollnir och items med hög dmg/crits.
Du kan ju bygga vilken hero som helst till carry, men du kommer bara lyckas bygga supports/gankers
till carry (förutom heroes som är bra som flera roller) om dina motståndare är värdelösa på spelet

Skrivet av 95erhe73:

Jag spelade LoL först, så det är förmodligen därför jag gillar det. Jag ska förklara varför. Dota har jag spelat kanske 10-15 timmar.

1: När jag spelat Dota2 så tycker jag för det första att det ser sämre ut. Zoomar jag in på en hjälte så är det en suddig typ med dåliga texturer. Efter att ha läst på tråden insåg jag att man kanske kan ändra grafiken, vilket jag inte gjort. Detta leder mig till min andra punkt.

2: Menyerna och UI't i Dota2 är helt fruktansvärt oförlåtligt bedrövliga. Första gångerna jag skulle stänga av spelet var jag tvungen att använda mig av alt-f4 för att jag inte hittade någon menyknapp eller ett sätt att stänga av.
En runda råkade jag komma åt en knapp som gjorde att statsen poppade upp. 2 minuter senare hittade jag vart jag fick ner den igen. Man kunde tycka att ett kryss i hörnet av rutan inte vore för mycket att begära..

3: Utöver dessa saker tycker jag (men det är förmodligen då jag inte är insatt nog) att Dota2 känns väldigt obalanserat. En hjälte kan stunna ett helt lag i 7 sekunder och döda 3 av dom under processen. Visst kan man köpa items som kontrar det osv men... För mig som ny spelare var det iallafall enbart tråkigt.^

Men slutligen tror jag det handlar om vilket man spelar först.

Finns inte en enda stun i Dota som är 7 sekunder. Längsta tror jag är 5, och dom som är längst
är stuns som är väldigt svåra att träffa. Om vi tar Elder Titan, hans stun är väldigt svår att träffa,
och lätt att fly undan/dodga, men den är 5 sekunder, tror jag i alla fall.
Dota 2 är inte så obalanserat, alla spel är något obalanserade, men Dota är nästan 100% skulle jag säga.
Något som många av er LoL spelare säger är att något är OP eller obalanserat när det hela
handlar om vilka picks (du kanske har ett lag som nästan alla blir kontrade av andra lagets picks)
och hur bra man spelar. Om nu i en teamfight en Elder Titan lyckas träffa låt oss säga 2 heroes
med sin stun, då ska ju dom andra i laget som inte är stunnade försöka göra sitt bästa för att
hålla medhjälparna vid liv och kontra attacken osv. Det är endast skicklighet i det och hur
bra man är på att tajma saker. En Enigma som får in ett helt lag in sitt Black Hole tajmade
det rätt samtidigt som andra laget var lite smådumma att vara så tätt intill varann.
Samma med Lichs ult, sjuk damage men enkel att dodga egentligen, om nu inte andra laget
kanske fått in en aoe stun eller så, men återigen är det skicklighet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 95erhe73:

1: När jag spelat Dota2 så tycker jag för det första att det ser sämre ut. Zoomar jag in på en hjälte så är det en suddig typ med dåliga texturer. Efter att ha läst på tråden insåg jag att man kanske kan ändra grafiken, vilket jag inte gjort. Detta leder mig till min andra punkt.

2: Menyerna och UI't i Dota2 är helt fruktansvärt oförlåtligt bedrövliga. Första gångerna jag skulle stänga av spelet var jag tvungen att använda mig av alt-f4 för att jag inte hittade någon menyknapp eller ett sätt att stänga av.
En runda råkade jag komma åt en knapp som gjorde att statsen poppade upp. 2 minuter senare hittade jag vart jag fick ner den igen. Man kunde tycka att ett kryss i hörnet av rutan inte vore för mycket att begära..

3: Utöver dessa saker tycker jag (men det är förmodligen då jag inte är insatt nog) att Dota2 känns väldigt obalanserat. En hjälte kan stunna ett helt lag i 7 sekunder och döda 3 av dom under processen. Visst kan man köpa items som kontrar det osv men... För mig som ny spelare var det iallafall enbart tråkigt.^

Men slutligen tror jag det handlar om vilket man spelar först.

1. Att klaga på hur grafiken ser ut när man zoomat in, i ett spel där man aldrig kan spela inzoomat, känns hyffsat konstigt måste jag säga.

2. Stänger av gör man längst upp i hörnet, vilket borde kännas ganska naturligt för alla som använt Windows. I övrigt kan jag hålla med lite grann, men man lär sig snabbt att manövrera fönster och menyer.

3. Obalanserat är det verkligen inte, inte på långa vägar. Om hela ditt lag klantar sig så pass att det låter sig bli stunnat hela laget samtidigt så får man liksom skylla sig själva. DotA är bestraffande, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Skrivet av Mest:

Finns det alltså inga heroes i Dota som går carry med sina abilities? Jag menar, kommer majoriteten av skadan i en team fight från respektive lags right clickers? :S

Det går inte att öka skadan på abilities i DotA (som tur är) på samma sätt som i LoL, så i lategame blir det rent naturligt att majoriteten av skadan görs utav right-clicks.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 95erhe73:

2: Menyerna och UI't i Dota2 är helt fruktansvärt oförlåtligt bedrövliga. Första gångerna jag skulle stänga av spelet var jag tvungen att använda mig av alt-f4 för att jag inte hittade någon menyknapp eller ett sätt att stänga av.
En runda råkade jag komma åt en knapp som gjorde att statsen poppade upp. 2 minuter senare hittade jag vart jag fick ner den igen. Man kunde tycka att ett kryss i hörnet av rutan inte vore för mycket att begära.

Tycker själv att LoL har otroligt dåliga menyer, det går inte att ändra några som helst inställningar i launchern utan du måste gå in i ett game alternativt ändra i nån fil. Annars handlar det där du pratar om att du helt enkelt inte lärt dig vilka knappar som gör vad och var allt finns. Det jag dock gillar mer med UIn i LoL är att den tar mindre plats på skärmen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av 95erhe73:

Jag spelade LoL först, så det är förmodligen därför jag gillar det. Jag ska förklara varför. Dota har jag spelat kanske 10-15 timmar.

1: När jag spelat Dota2 så tycker jag för det första att det ser sämre ut. Zoomar jag in på en hjälte så är det en suddig typ med dåliga texturer. Efter att ha läst på tråden insåg jag att man kanske kan ändra grafiken, vilket jag inte gjort. Detta leder mig till min andra punkt.

2: Menyerna och UI't i Dota2 är helt fruktansvärt oförlåtligt bedrövliga. Första gångerna jag skulle stänga av spelet var jag tvungen att använda mig av alt-f4 för att jag inte hittade någon menyknapp eller ett sätt att stänga av.
En runda råkade jag komma åt en knapp som gjorde att statsen poppade upp. 2 minuter senare hittade jag vart jag fick ner den igen. Man kunde tycka att ett kryss i hörnet av rutan inte vore för mycket att begära..

3: Utöver dessa saker tycker jag (men det är förmodligen då jag inte är insatt nog) att Dota2 känns väldigt obalanserat. En hjälte kan stunna ett helt lag i 7 sekunder och döda 3 av dom under processen. Visst kan man köpa items som kontrar det osv men... För mig som ny spelare var det iallafall enbart tråkigt.^

Men slutligen tror jag det handlar om vilket man spelar först.

1: Det var tidigt inne i betan du måste spelat då. Dota 2 är mäkta detaljerat, även inzoomat.

2: Det måste varit tidigt i betan. Menyerna i Dota har varit väldigt bra, väldigt länge nu. Avstängningsknappen är längst uppe i högra hörnan... Så har de varit LÄNGE. Svårt att hitta? Du måste vara väldigt speciell..

3: Du kan Stunlocka hur länge som helst, men då kräver det ett kordinerat lag. Tinker kan hålla en snubbe Sheepad med Scythe of vyse så länge han har mana till att Re-arma(Hans ulti). Längsta stunnen i spelet är nog max 5 sec. Då har Chaosknight RANDOM mellan 2-4 sec stun. Elder titan har den längsta tror jag, 5 sec stun, men då är de också Break on Hit, samt den är channeling på 1.4 sec.

Samt för en ny spelare kräver det att du HAR LITE HJÄRNA till o börja med. Du kan inte hoppa in i ett 5v5 spel och tro att bara för du går 1v2/3/4 att du kan köra själv, såvidare inte du är en ENORMT feedad Void/Drow/Spectre typ. Finns några till men orkar inte nämna fler.

Permalänk
Medlem

Lever denna bashing tråden fortfarande

VS trådar bidrar alltid med så mycket fanboyande

Permalänk
Medlem

Kul med folk som inte testat båda (eller som testat den ena mindre än 15 timmar) och som har alla möjliga åsikter om hur det ena eller det andra fungerar bra eller inte.

Permalänk

Jag spelar Dota 2 och HoN, Lol är enligt min mening långsamt och tråkigt. Det känns inte lika tillfredsställande att vinna eller bara göra bra i från sig. Allting känns så simpelt, hela spelet verkar byggt på att vara en mer avslappnad version av DotA. Sen är det lite pay2win inblandat i det hela, RUNOR ÄR BS.

Dota 2 har bäst community mellan de två. HoN har till och med bättre.
Jag kan inte avgöra vilket som är bättre, det är nog upp till en själv att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag spelar Dota 2 och HoN, Lol är enligt min mening långsamt och tråkigt. Det känns inte lika tillfredsställande att vinna eller bara göra bra i från sig. Allting känns så simpelt, hela spelet verkar byggt på att vara en mer avslappnad version av DotA. Sen är det lite pay2win inblandat i det hela, RUNOR ÄR BS.

Dota 2 har bäst community mellan de två. HoN har till och med bättre.
Jag kan inte avgöra vilket som är bättre, det är nog upp till en själv att säga.

Hur kan det vara Pay2Win när man INTE kan köpa runor för riktiga pengar, dessutom har alla
de vanligaste runorna efter en tid ändå, de kostar bara tid att få ihop dem.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Var det 8 miljoner tittare worldwide i finalen av LoL Champ Series?

LoL kommer bli ännu större säsong 4... så att eh... såg att Na'Vi vann 12000 dollar i StarLadder finalen,
kul att man kan vinna pengar i spel för brickmongon nu också

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Kan en moderator snälla bara ta bort den här tråden? den leder ju inte till något annat än hat...

Det är två helt olika spel ifrån samma kategori, som båda är riktade till två stycken helt olika publiker, det här är precis lika dumt som nör konsolbönderna bråkar om CoD vs BF....

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Hur kan det vara Pay2Win när man INTE kan köpa runor för riktiga pengar, dessutom har alla
de vanligaste runorna efter en tid ändå, de kostar bara tid att få ihop dem.

Jo visst, men en lvl 5 kan ju inte möta en lvl 30 utan att den högre levlade har ett övertag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jo visst, men en lvl 5 kan ju inte möta en lvl 30 utan att den högre levlade har ett övertag.

På vilket sätt är det pay2win? Då får väl lvl 5 killen spela mot jämföra till han mår lvl 30, en lvl matchas mot de i hans nivå.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Jo visst, men en lvl 5 kan ju inte möta en lvl 30 utan att den högre levlade har ett övertag.

En lvl 5 kan nästan inte möta en lvl 30 överhuvudtaget med det nuvarande matchmaking systemet.
Annars så borde resten av laget ha vunnit såpass mycket och anses av systemet att dom borde kunna carrya dig.

Permalänk
Medlem

Allra första DotA tycker jag är "originalet" inom MOBA genre. Att skaparen jobbat på tvåan med VALVE, en av världens bästa spelutgivare/spelutvecklare (HL2, Team Fortress 2, Portal).. kan inte vara en dålig sak.

DotA2 är ÄKTA free to play. Det som kan kosta är bara visuellt, men vad jag vet är LoL inte riktigt på samma sätt (någon som vill fördjupa mig?). DotA2 Har bättre grafik. LoL är taskigt enkel och för färgglad för mitt tycke. Gillar UI i DotA2 bättre, men det är väl en smaksak. DotA2 känns mer responsivt på något sätt tycker jag.

Rent tävlingsmässigt vet jag inte hur "stora" båda spelen är. Jag vet att LoL dominerar i Sydkorea och har stora prispengar, men vad jag vet har DotA2 det också.

Vad gäller matchmaking så tror jag LoL har det, men inte Dota2, åtminstone har man ingen "rating" som jag vet att man har i LoL. Fast DotA2 har nog en "osynlig" matchmakingsystem ändå.

Människorna i båda spelen är lika bad manner och lika hetsiga, så då är vi lika på den punkten.. vad gäller väntetider för att spela samt hur "straffen" är för LoL vet jag inte, jag vet att i DotA2 att man blir placerad i en annan pool om man lämnar ett spel eller blir reported. Ännu en gång kan väl någon ta och förklara detta för mig.

Min slutsats är att DotA2 är bättre, men om LoL levererar i de punkter som jag inte vet om så kan jag komma att ändra mig. Men för mig handlar det om prioriteringar, och jag prioriterar GAMEPLAY och GRAFIK framför allt annat! En progamer kanske skiter i grafikken och satsar på det som har störst following...

GAMEPLAY
GRAFIK
FOLLOWING/PRIZEPOOL
MÄNNISKORNA
MATCHMAKING
STRAFFSYSTEM

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Allra första DotA tycker jag är "originalet" inom MOBA genre. Att skaparen jobbat på tvåan med VALVE, en av världens bästa spelutgivare/spelutvecklare (HL2, Team Fortress 2, Portal).. kan inte vara en dålig sak.

DotA2 är ÄKTA free to play. Det som kan kosta är bara visuellt, men vad jag vet är LoL inte riktigt på samma sätt (någon som vill fördjupa mig?). DotA2 Har bättre grafik. LoL är taskigt enkel och för färgglad för mitt tycke. Gillar UI i DotA2 bättre, men det är väl en smaksak. DotA2 känns mer responsivt på något sätt tycker jag.

Rent tävlingsmässigt vet jag inte hur "stora" båda spelen är. Jag vet att LoL dominerar i Sydkorea och har stora prispengar, men vad jag vet har DotA2 det också.

Vad gäller matchmaking så tror jag LoL har det, men inte Dota2, åtminstone har man ingen "rating" som jag vet att man har i LoL. Fast DotA2 har nog en "osynlig" matchmakingsystem ändå.

Människorna i båda spelen är lika bad manner och lika hetsiga, så då är vi lika på den punkten.. vad gäller väntetider för att spela samt hur "straffen" är för LoL vet jag inte, jag vet att i DotA2 att man blir placerad i en annan pool om man lämnar ett spel eller blir reported. Ännu en gång kan väl någon ta och förklara detta för mig.

Min slutsats är att DotA2 är bättre, men om LoL levererar i de punkter som jag inte vet om så kan jag komma att ändra mig. Men för mig handlar det om prioriteringar, och jag prioriterar GAMEPLAY och GRAFIK framför allt annat! En progamer kanske skiter i grafikken och satsar på det som har störst following...

GAMEPLAY
GRAFIK
FOLLOWING/PRIZEPOOL
MÄNNISKORNA
MATCHMAKING
STRAFFSYSTEM

De köp du kan göra i lol är också bara visuella, vissa köper IP boosts och såna saker för att kunna ha råd med runor snabbare men de flesta som har kört ett tag bryr sig inte ett smack om såna saker.
I lol kan du också bli bannad för dåligt beteende.

Jag har faktiskt ingen koll på vilket spel som har störst following men på t ex twitch.tv så har ju alltid lol mer publik.

Permalänk

Förstår inte varför folk seriöst använder LoLs betalsystem som något att gnälla över. Pengar behövs ju inte alls för att spela spelet och det är inte pay2win. Vad ska du med 116 hjältar till direkt när du börjar spela spelet när varje hjälte kräver ändlöst med timmar för att bemästra? Tycker självklart om Valves modell på "gratis-spel" men det är t.ex inte anledning att klanka ner på WoW bara för att Dota2 är gratis.

Minesweeper är för övrigt ett gratis spel, men bara för det är det inte ett bättre spel än allt annat som inte är gratis? Antar att de som klagar på betalsystemet är ungdomar/barn under 18 som fortfarande har sina föräldrar som betalar allt åt dem.

Jag har spelat minst +800 timmar i både Dota2 och LoL separat samt har spelat MOBA långt innan Dota fanns (som för övrigt var riktigt skräp när det först kom ut och bleknade jämfört med andra dåtida MOBA). Personligen så ser jag charmen i båda spelen och spelar båda. Kör Dota2 för det är roligare och lättare att joina ett casual game och totaldominera samt oneshotta folk, vilket är skoj. Men om jag vill utmanas och ha balans så spelar jag LoL då det erbjuder MYCKET djupare theorycrafting vid högre nivåer.

Edit: Tror jag kom i kontakt med MOBAs runt år 2000 och har varit min mest spelade genre sen dess

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Krävs inte mycket för att förstå att Dota2 är det bättre spelet, men de finns trots det folk som föredrar LoL, och det är okej men man ska inte hävda att det objetivt är det bättre spelet, ty det är fel.

Men varför gillar folk LoL då? Ja, det är egentligen rätt så enkelt att lägga fram faktan, så här kommer den:

  • De som gillar LoL har vant sig vid det och vill därför inte byta.

  • Man spelar med sin kompisar och alla har investerat tid och pengar för att förbättra sig. Ytterligare en anledning till att inte byta.

  • LoL konkurrerade med HoN då de släpptes ungefär samtidigt. HoN betalade man för att få tillgång till att spela, LoL var gratis vilket lockade mer publik. Dessutom är HoN rätt så mycket svårare än LoL, åtminstone att "komma in i".

  • LoL kom ut före Dota2, se punkterna ovan.

  • LoL är lättare att lära sig.

Kom i kontakt med MOBAS -98 ungefär och var gladiator i WoW första arena-säsongen.